Jaromír Podešva. Nové cesty ve vyvážených formách

Nebylo příliš mnoho českých skladatelů, kteří by se začátkem 60. let dostali k učitelům v Paříži nebo v New Yorku. Jaromír Podešva to štěstí měl. Jeho skladatelský i lidský život prošly pozoruhodnými proměnami, v nichž hrál roli nejen postupný vývoj, ale také tragické události – jak dějinné, tak osobní. Mezi autory jeho častých literárních inspirací byl na prvním místě Bohumil Hrabal.

Vydat se na cesty po západní Evropě a USA umožnilo Jaroslavu Podešvovi v letech 1960–61stipendium UNESCO. Přímo se tak setkal se skladateli, kteří tehdy ještě nebyli tak jednoznačně zařazení jako dnes, kdy je vnímáme jako klasiky 20. století. V New Yorku byl Podešvovým učitelem Aaron Copland. V Paříži se Podešva setkal s Pierrem Boulezem, kterého pokládá za velmi talentovaného, ale zničeného punktualismem. O Olivieru Messiaenovi říká, že jeho umění končí „velkým kompromisem“. Cení si syntetických skladatelů schopných postihnout myšlenku z více úhlů a v různém světle, za takového pokládá i Henriho Dutilleuxe, svého pařížského učitele.

Jaromír Podešva ve svém vlastním díle sám o syntetický přístup usiloval, v zásadě nikdy nepřestal být neoklasikem, upřednostňoval jasné formy. Zároveň ale také vyhledával vlastní, neotřelá řešení, byl výborně vybavený technicky. V dobách svých začátků byl ovlivněn Antonínem Dvořákem, Josefem Sukem a Vítězslavem Novákem, byla mu blízká novoromantická východiska. Narodil se 8. března 1927 (stejně jako Josef Berg), vyrůstal v umělecky založené rodině, otec byl houslař i zdatný houslista, matka klavíristka. Studoval na reálném gymnáziu na Křenové, za války byl totálně nasazen v Boskovicích a Ostravě. Po válce odmaturoval, absolvoval jednoroční kurz na brněnské konzervatoři a v letech 1947–51 studoval skladbu na Janáčkově akademii múzických umění u Jaroslava Kvapila.

Jaromír Podešva tehdy souzněl s požadavky doby, inspiroval se folklorem, psal i masové písně, skladby ke sportovním cvičením a estrádní kusy. U Kvapila absolvoval ještě tříletou aspiranturu a v letech 1956–59 byl tvůrčím tajemníkem Svazu československých skladatelů v Praze, později i předsedou místní pobočky. Přelomový skladatelský význam pro něj měl Smyčcový kvartet č. 1, který vzbudil velký ohlas a vyšel tiskem. Po návratu ze studijní cesty na Západ i nadále píše – pro něj charakteristická – programní díla, jeho kompoziční styl se ale od „estetických hříchů mládí“ odklání. Tituly kompozic se často shodují s konkrétními zážitky či názvy literárních inspirací: Pařížské vteřiny, Hledání úsměvu, Slavnosti sněženek, Bambini di Praga. Žije v Brně, jako pedagog působí v Ostravě. Programní – či jak sám říkal programovou – hudbu nechápal jako podrobné hudební vyjádření zvolené předlohy, ale jako hudební paralelu.

Během okupace Československa v roce 1968 byl očitým svědkem zastřelení civilisty na ulici Orlí, kde bydlel. Na protest vystoupil z komunistické strany, což později vedlo k různým omezením a perzekucím, i když ne zcela fatálním. V roce 1972 zažil další otřes přímo v rodině, když syn Jaromír ve stresu po nepřijetí na uměleckou školu a po vzájemné hádce před jeho očima vyskočil z okna ve druhém patře. Manželka trpěla psychickými problémy, dcera se provdala do Holandska, výčitky svědomí a osamělost kompenzoval skladatel alkoholem. V 70. letech se po tvůrčí stránce značně uvolnil, hledá nové cesty, obohacuje orchestr o elektrickou a basovou kytaru. Svojí desátou symfonií Initium ultimum (Poslední začátek) se rozloučil se životem. Zemřel v Brně 9. listopadu 2000, tento týden tomu bylo 15 let.

Důležitá je i Podešvova činnost teoretická, napsal řadu statí a kritik, některé jsou přinejmenším pozoruhodné. Současná hudba na Západě z roku 1963 je shrnutím jeho zmíněné studijní cesty. Je možno ji brát jako pouhý anachronismus, ale také jako subjektivní obraz doby z estetických hledisek socialistického realismu. Odsuzuje expresionismus i poválečnou avantgardu, nenachází žádné porozumění pro Hindemitha ani Stravinského, vysoko naopak staví Janáčka, Bartóka, Šostakoviče a Honeggera. Kniha vzbudila velkou polemiku a odmítavé reakce v Hudebních rozhledech i Literárních novinách. Mnohem zajímavější je text Možnosti kadence v dvanáctitónovém poli z roku 1974 (vyšel v rámci sborníku Současná hranice tonality). Uvažování Jaroslava Podešvy se od socrealistických let značně posunulo, objasňuje zde v mnohém svou tvůrčí metodu a práci na „polidštěné dodekafonii“.

Hudební ukázka: Smyčcový kvartet č. 6 „De iuventute“ (O mládí), Kubínovo kvarteto.

Diplomové práce věnovali Jaromíru Podešvovi Jan Žemla (ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava a bývalý dramaturg Filharmonie Brno) a Jan Čižmář (loutnista, organizátor cyklu Hudební lahůdky). Z obou prací tento článek čerpal.

Souhrn díla Jaromíra Podešvy (převzato z práce Jana Žemly)

10 symfonií, 10 koncertů pro různé nástroje, 21 jiných orchestrálních skladeb, mnoho skladeb komorních: komorní dua, 8 trií, 17 skladeb pro kvarteta různého obsazení, z toho 6 smyčcových kvartet, 2 kvintety, 1 sextet a 2 nonety, 10 skladeb pro housle a klavír, 5 pro violoncello a klavír, 11 pro jiné nástroje s klavírem, 38 skladeb či cyklů pro klavír/klavír čtyřručně, 6 skladeb pro jiné nástroje sólo, velké množství písní, sborů, 5 vokálně-orchestrálních děl, 1 opera, 1 balet, 6 scénických skladeb, řada skladeb estrádních, znělek a příležitostných skladeb.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Dirigent Otakar Trhlík zanechal v našem hudebním životě velmi dlouhou stopu. Jeho domovskými městy byly Brno a Ostrava, českou a slovenskou hudbu ale během své kariéry uváděl po celém světě.  více

Tím víc jsem byl překvapen a dojat, když mě jednou na Solniční zastavil pan profesor Petrželka, tou dobou už znatelně zestárlý a vážící každý krok, a místo poděkování na pozdrav povídá: Napsal jsem vám trio, Benešu, kde vám to mám nechat?  více

Hrál na piano v baru, doprovázel v kině němé filmy, ale nejvíc ze všeho se učil zpívat. Nakonec to dotáhl až na sólistu Národního divadla v Praze, kam ho předešla přezdívka „brněnský Šaljapin“.  více



Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Nejčtenější

Kritika

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce