Jaromír Podešva. Nové cesty ve vyvážených formách

Nebylo příliš mnoho českých skladatelů, kteří by se začátkem 60. let dostali k učitelům v Paříži nebo v New Yorku. Jaromír Podešva to štěstí měl. Jeho skladatelský i lidský život prošly pozoruhodnými proměnami, v nichž hrál roli nejen postupný vývoj, ale také tragické události – jak dějinné, tak osobní. Mezi autory jeho častých literárních inspirací byl na prvním místě Bohumil Hrabal.

Vydat se na cesty po západní Evropě a USA umožnilo Jaroslavu Podešvovi v letech 1960–61stipendium UNESCO. Přímo se tak setkal se skladateli, kteří tehdy ještě nebyli tak jednoznačně zařazení jako dnes, kdy je vnímáme jako klasiky 20. století. V New Yorku byl Podešvovým učitelem Aaron Copland. V Paříži se Podešva setkal s Pierrem Boulezem, kterého pokládá za velmi talentovaného, ale zničeného punktualismem. O Olivieru Messiaenovi říká, že jeho umění končí „velkým kompromisem“. Cení si syntetických skladatelů schopných postihnout myšlenku z více úhlů a v různém světle, za takového pokládá i Henriho Dutilleuxe, svého pařížského učitele.

Jaromír Podešva ve svém vlastním díle sám o syntetický přístup usiloval, v zásadě nikdy nepřestal být neoklasikem, upřednostňoval jasné formy. Zároveň ale také vyhledával vlastní, neotřelá řešení, byl výborně vybavený technicky. V dobách svých začátků byl ovlivněn Antonínem Dvořákem, Josefem Sukem a Vítězslavem Novákem, byla mu blízká novoromantická východiska. Narodil se 8. března 1927 (stejně jako Josef Berg), vyrůstal v umělecky založené rodině, otec byl houslař i zdatný houslista, matka klavíristka. Studoval na reálném gymnáziu na Křenové, za války byl totálně nasazen v Boskovicích a Ostravě. Po válce odmaturoval, absolvoval jednoroční kurz na brněnské konzervatoři a v letech 1947–51 studoval skladbu na Janáčkově akademii múzických umění u Jaroslava Kvapila.

Jaromír Podešva tehdy souzněl s požadavky doby, inspiroval se folklorem, psal i masové písně, skladby ke sportovním cvičením a estrádní kusy. U Kvapila absolvoval ještě tříletou aspiranturu a v letech 1956–59 byl tvůrčím tajemníkem Svazu československých skladatelů v Praze, později i předsedou místní pobočky. Přelomový skladatelský význam pro něj měl Smyčcový kvartet č. 1, který vzbudil velký ohlas a vyšel tiskem. Po návratu ze studijní cesty na Západ i nadále píše – pro něj charakteristická – programní díla, jeho kompoziční styl se ale od „estetických hříchů mládí“ odklání. Tituly kompozic se často shodují s konkrétními zážitky či názvy literárních inspirací: Pařížské vteřiny, Hledání úsměvu, Slavnosti sněženek, Bambini di Praga. Žije v Brně, jako pedagog působí v Ostravě. Programní – či jak sám říkal programovou – hudbu nechápal jako podrobné hudební vyjádření zvolené předlohy, ale jako hudební paralelu.

Během okupace Československa v roce 1968 byl očitým svědkem zastřelení civilisty na ulici Orlí, kde bydlel. Na protest vystoupil z komunistické strany, což později vedlo k různým omezením a perzekucím, i když ne zcela fatálním. V roce 1972 zažil další otřes přímo v rodině, když syn Jaromír ve stresu po nepřijetí na uměleckou školu a po vzájemné hádce před jeho očima vyskočil z okna ve druhém patře. Manželka trpěla psychickými problémy, dcera se provdala do Holandska, výčitky svědomí a osamělost kompenzoval skladatel alkoholem. V 70. letech se po tvůrčí stránce značně uvolnil, hledá nové cesty, obohacuje orchestr o elektrickou a basovou kytaru. Svojí desátou symfonií Initium ultimum (Poslední začátek) se rozloučil se životem. Zemřel v Brně 9. listopadu 2000, tento týden tomu bylo 15 let.

Důležitá je i Podešvova činnost teoretická, napsal řadu statí a kritik, některé jsou přinejmenším pozoruhodné. Současná hudba na Západě z roku 1963 je shrnutím jeho zmíněné studijní cesty. Je možno ji brát jako pouhý anachronismus, ale také jako subjektivní obraz doby z estetických hledisek socialistického realismu. Odsuzuje expresionismus i poválečnou avantgardu, nenachází žádné porozumění pro Hindemitha ani Stravinského, vysoko naopak staví Janáčka, Bartóka, Šostakoviče a Honeggera. Kniha vzbudila velkou polemiku a odmítavé reakce v Hudebních rozhledech i Literárních novinách. Mnohem zajímavější je text Možnosti kadence v dvanáctitónovém poli z roku 1974 (vyšel v rámci sborníku Současná hranice tonality). Uvažování Jaroslava Podešvy se od socrealistických let značně posunulo, objasňuje zde v mnohém svou tvůrčí metodu a práci na „polidštěné dodekafonii“.

Hudební ukázka: Smyčcový kvartet č. 6 „De iuventute“ (O mládí), Kubínovo kvarteto.

Diplomové práce věnovali Jaromíru Podešvovi Jan Žemla (ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava a bývalý dramaturg Filharmonie Brno) a Jan Čižmář (loutnista, organizátor cyklu Hudební lahůdky). Z obou prací tento článek čerpal.

Souhrn díla Jaromíra Podešvy (převzato z práce Jana Žemly)

10 symfonií, 10 koncertů pro různé nástroje, 21 jiných orchestrálních skladeb, mnoho skladeb komorních: komorní dua, 8 trií, 17 skladeb pro kvarteta různého obsazení, z toho 6 smyčcových kvartet, 2 kvintety, 1 sextet a 2 nonety, 10 skladeb pro housle a klavír, 5 pro violoncello a klavír, 11 pro jiné nástroje s klavírem, 38 skladeb či cyklů pro klavír/klavír čtyřručně, 6 skladeb pro jiné nástroje sólo, velké množství písní, sborů, 5 vokálně-orchestrálních děl, 1 opera, 1 balet, 6 scénických skladeb, řada skladeb estrádních, znělek a příležitostných skladeb.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Dirigent Otakar Trhlík zanechal v našem hudebním životě velmi dlouhou stopu. Jeho domovskými městy byly Brno a Ostrava, českou a slovenskou hudbu ale během své kariéry uváděl po celém světě.  více

Tím víc jsem byl překvapen a dojat, když mě jednou na Solniční zastavil pan profesor Petrželka, tou dobou už znatelně zestárlý a vážící každý krok, a místo poděkování na pozdrav povídá: Napsal jsem vám trio, Benešu, kde vám to mám nechat?  více

Hrál na piano v baru, doprovázel v kině němé filmy, ale nejvíc ze všeho se učil zpívat. Nakonec to dotáhl až na sólistu Národního divadla v Praze, kam ho předešla přezdívka „brněnský Šaljapin“.  více



Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější

Kritika

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více