Jeden skladatel je pro Redutu málo. Liszt a Mozart v Brně

Jeden skladatel je pro Redutu málo. Liszt a Mozart v Brně

Franz Liszt je u nás jako skladatel skoro zapomenutý, nejspíš si na něj občas někdo vzpomene jako na podporovatele Bedřicha Smetany. Filantropie ale patřila k Lisztovu životu stejně jako hudba a jeden z jeho charitativních koncertů se odehrál také v Brně.

Mozartův všeobjímající kult se nevyhnul ani Brnu, město má dokonce i Mozartův sál. Je v Redutě, kde jedenáctiletý virtuóz koncertoval v roce 1767, když s jeho otcem a sestrou utíkali z Vídně před epidemií neštovic. Mozart ale nebyl jediný slavný skladatel, který se v Brně zastavil, udělali to i jiní, a nemuseli zrovna prchat před smrtelnou chorobou. Uctívání mozartovského sluníčka jako by ale zastínilo všechny ostatní slavné příchozí, jejichž přítomnost se nijak nepřipomíná. Dnes, tedy ve čtvrtek 24. března  2016, je to právě 170 let, kdy v Redutě koncertoval Franz Liszt. Byl na vrcholu kariéry klavíristy a výtěžek koncertu byl věnován klášteru alžbětinek na dnešní Kamenné.

Je škoda, že Lisztův kult Redutu a s ní i celé Brno dokonale míjí, zatímco na umělém živení kultu Mozartova se občas zapracuje. Tu se pojmenuje sál, tam zase postaví soška, Vladimír Morávek zrežíruje sérii představení, jejíž součástí je i opera Miloše Štědroně. Nic proti Mozartovi, ale proti jeho kultu úplně všechno. Vlastně je dost těžké pochopit, proč se na něm Brno snaží přiživit. Odehrál zde tuctový koncert, který pro město a jeho život vůbec nic neznamenal. Není samozřejmě nutné si nalhávat, že pro Lisztovu kariéru byl brněnský koncert něčím významný. Démonicky přitažlivý virtuóz své doby sem ale přijel z vlastního rozhodnutí a navíc pomohl klášteru, který městu prokazuje službu dodnes. Stálo by tedy za to si občas připomenout i Franze Liszta (22. 10. 1811 – 31. 6. 1886), i když image jeho hudby není tak sluníčková.

Franz Liszt píše Instagramy➚

Byl to podle dobových svědectví geniální klavírista, koncertní hvězda přivádějící slabší povahy do mdlob. Patří ale také ke svaté trojici novoromantických skladatelů společně s Hectorem Berliozem a Richardem Wagnerem. Byl z nich ale jediný, kdo uměl opravdu virtuózně hrát na nějaký nástroj. Koncertní kariéra mu zabezpečila velmi slušné živobytí a zbývalo ještě na štědré rozdávání. Poznali to oba jeho novoromantičtí kolegové a ani jeden mu jeho podporu nezapomněl. Wagner se navíc oženil s Lisztovou dcerou Cosimou, i když okolnosti, za nichž ji odloudil jejímu prvnímu manželovi, byly dost nechutné. Oba přátele také na nějaký čas rozkmotřily. Důležitější ale je, že se Wagner do značné míry oženil také s Lisztovou hudbou. Mnohé harmonické výboje, které dodnes rozechvívají uši i duši v Tristanovi a Isoldě, pocházejí právě z Lisztových symfonických básní.

Když Hector Berlioz cestoval se svou hudbou po světě, zajel také do Prahy a setkal se tam mimo jiné s Lisztem. Ten byl na hostině po koncertě vyzván ke zdravici, o níž Berlioz ve svých vtipných a nespolehlivých pamětech píše: „Jeho slova byla vřelá, věty myšlenkově bohaté a výraz tak skvělý, že by mu jej mohlo závidět mnoho řečníků; byl jsem hluboce dojat. Na neštěstí byl v pití stejně statečný jako v řečnění; z darovaného poháru tryskaly takové proudy šampaňského, že v nich utonula celá jeho výmluvnost. Lisztův sekretář Belloni a já jsme byli ještě ve dvě hodiny v noci v pražských ulicích a rozmlouvali jsme mu, aby nečekal, až se rozední, a nesváděl souboj na vzdálenost dvou kroků s jedním Čechem jen proto, že pil lépe než on. Když nastal den, měli jsme o Liszta starost, poněvadž měl ve dvanáct hodin koncert. V půl dvanácté ještě spal. Konečně jsme ho probudili, vstoupil do vozu, vešel do sálu, kde ho publikum přivítalo trojnásobnou salvou potlesku, a hrál, myslím, jako nikdy v životě. Mají svého boha… pianisté.“

Franz Liszt byl hvězda se vším všudy – od úspěchu přes zástupy fanoušků až po nevázaný život. Narozdíl od jiných ale svou koncertní kariéru ukončil na absolutním vrcholu, poslední koncert za honorář odehrál v září 1847. Bylo mu 35 let, vydržel tedy koncertovat o tři roky déle než Glenn Gould. Věnoval se kompozici, dirigování a vyučování. V roce 1857 vstoupil do Třetího řeholního řádu svatého Františka z Assisi a po smrti syna Daniela (1859) a dcery Blandine (1862) žil osaměle. Později žil střídavě ve Výmaru, Římě a Budapešti. Zemřel v roce 1886 během festivalu v Bayreuthu, svého zetě Richarda Wagnera přežil o tři roky.

Lisztova přítomnost v Brně je dnes zapomenutá a nijak se nepřipomíná. Možná to obecně souvisí i s tím, že celý ten velký romantický patos, jehož je Liszt čelným představitelem, dnes působí poněkud mimózně a přehnaně. Snad jen čeká na příhodnější dobu, která se s ním střetne jako se svou historickou paralelou. Potom by se mohl v Redutě vedle Mozarta ve spokojeném sousedství usadit i Liszt. Třeba za zvuků některé z jeho klavírních variací na téma z oper mladšího kolegy.

Výřez obrazu Miklóse Barabáse z roku 1847

Komentáře

Reagovat
  • Ondřej Pivoda

    24. březen 2016, 21:29
    "Franz Liszt je u nás jako skladatel skoro zapomenutý..." Tohle konstatování snad nemyslí autor článku vážně! Nechápu, co vedlo autora k takovému nepodloženému závěru. A vůbec nechápu, jak takové tvrzení může vzejít z pera hudebního kritika.



Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce