Jeden skladatel je pro Redutu málo. Liszt a Mozart v Brně

Jeden skladatel je pro Redutu málo. Liszt a Mozart v Brně

Franz Liszt je u nás jako skladatel skoro zapomenutý, nejspíš si na něj občas někdo vzpomene jako na podporovatele Bedřicha Smetany. Filantropie ale patřila k Lisztovu životu stejně jako hudba a jeden z jeho charitativních koncertů se odehrál také v Brně.

Mozartův všeobjímající kult se nevyhnul ani Brnu, město má dokonce i Mozartův sál. Je v Redutě, kde jedenáctiletý virtuóz koncertoval v roce 1767, když s jeho otcem a sestrou utíkali z Vídně před epidemií neštovic. Mozart ale nebyl jediný slavný skladatel, který se v Brně zastavil, udělali to i jiní, a nemuseli zrovna prchat před smrtelnou chorobou. Uctívání mozartovského sluníčka jako by ale zastínilo všechny ostatní slavné příchozí, jejichž přítomnost se nijak nepřipomíná. Dnes, tedy ve čtvrtek 24. března  2016, je to právě 170 let, kdy v Redutě koncertoval Franz Liszt. Byl na vrcholu kariéry klavíristy a výtěžek koncertu byl věnován klášteru alžbětinek na dnešní Kamenné.

Je škoda, že Lisztův kult Redutu a s ní i celé Brno dokonale míjí, zatímco na umělém živení kultu Mozartova se občas zapracuje. Tu se pojmenuje sál, tam zase postaví soška, Vladimír Morávek zrežíruje sérii představení, jejíž součástí je i opera Miloše Štědroně. Nic proti Mozartovi, ale proti jeho kultu úplně všechno. Vlastně je dost těžké pochopit, proč se na něm Brno snaží přiživit. Odehrál zde tuctový koncert, který pro město a jeho život vůbec nic neznamenal. Není samozřejmě nutné si nalhávat, že pro Lisztovu kariéru byl brněnský koncert něčím významný. Démonicky přitažlivý virtuóz své doby sem ale přijel z vlastního rozhodnutí a navíc pomohl klášteru, který městu prokazuje službu dodnes. Stálo by tedy za to si občas připomenout i Franze Liszta (22. 10. 1811 – 31. 6. 1886), i když image jeho hudby není tak sluníčková.

Franz Liszt píše Instagramy➚

Byl to podle dobových svědectví geniální klavírista, koncertní hvězda přivádějící slabší povahy do mdlob. Patří ale také ke svaté trojici novoromantických skladatelů společně s Hectorem Berliozem a Richardem Wagnerem. Byl z nich ale jediný, kdo uměl opravdu virtuózně hrát na nějaký nástroj. Koncertní kariéra mu zabezpečila velmi slušné živobytí a zbývalo ještě na štědré rozdávání. Poznali to oba jeho novoromantičtí kolegové a ani jeden mu jeho podporu nezapomněl. Wagner se navíc oženil s Lisztovou dcerou Cosimou, i když okolnosti, za nichž ji odloudil jejímu prvnímu manželovi, byly dost nechutné. Oba přátele také na nějaký čas rozkmotřily. Důležitější ale je, že se Wagner do značné míry oženil také s Lisztovou hudbou. Mnohé harmonické výboje, které dodnes rozechvívají uši i duši v Tristanovi a Isoldě, pocházejí právě z Lisztových symfonických básní.

Když Hector Berlioz cestoval se svou hudbou po světě, zajel také do Prahy a setkal se tam mimo jiné s Lisztem. Ten byl na hostině po koncertě vyzván ke zdravici, o níž Berlioz ve svých vtipných a nespolehlivých pamětech píše: „Jeho slova byla vřelá, věty myšlenkově bohaté a výraz tak skvělý, že by mu jej mohlo závidět mnoho řečníků; byl jsem hluboce dojat. Na neštěstí byl v pití stejně statečný jako v řečnění; z darovaného poháru tryskaly takové proudy šampaňského, že v nich utonula celá jeho výmluvnost. Lisztův sekretář Belloni a já jsme byli ještě ve dvě hodiny v noci v pražských ulicích a rozmlouvali jsme mu, aby nečekal, až se rozední, a nesváděl souboj na vzdálenost dvou kroků s jedním Čechem jen proto, že pil lépe než on. Když nastal den, měli jsme o Liszta starost, poněvadž měl ve dvanáct hodin koncert. V půl dvanácté ještě spal. Konečně jsme ho probudili, vstoupil do vozu, vešel do sálu, kde ho publikum přivítalo trojnásobnou salvou potlesku, a hrál, myslím, jako nikdy v životě. Mají svého boha… pianisté.“

Franz Liszt byl hvězda se vším všudy – od úspěchu přes zástupy fanoušků až po nevázaný život. Narozdíl od jiných ale svou koncertní kariéru ukončil na absolutním vrcholu, poslední koncert za honorář odehrál v září 1847. Bylo mu 35 let, vydržel tedy koncertovat o tři roky déle než Glenn Gould. Věnoval se kompozici, dirigování a vyučování. V roce 1857 vstoupil do Třetího řeholního řádu svatého Františka z Assisi a po smrti syna Daniela (1859) a dcery Blandine (1862) žil osaměle. Později žil střídavě ve Výmaru, Římě a Budapešti. Zemřel v roce 1886 během festivalu v Bayreuthu, svého zetě Richarda Wagnera přežil o tři roky.

Lisztova přítomnost v Brně je dnes zapomenutá a nijak se nepřipomíná. Možná to obecně souvisí i s tím, že celý ten velký romantický patos, jehož je Liszt čelným představitelem, dnes působí poněkud mimózně a přehnaně. Snad jen čeká na příhodnější dobu, která se s ním střetne jako se svou historickou paralelou. Potom by se mohl v Redutě vedle Mozarta ve spokojeném sousedství usadit i Liszt. Třeba za zvuků některé z jeho klavírních variací na téma z oper mladšího kolegy.

Výřez obrazu Miklóse Barabáse z roku 1847

Komentáře

Reagovat
  • Ondřej Pivoda

    24. březen 2016, 21:29
    "Franz Liszt je u nás jako skladatel skoro zapomenutý..." Tohle konstatování snad nemyslí autor článku vážně! Nechápu, co vedlo autora k takovému nepodloženému závěru. A vůbec nechápu, jak takové tvrzení může vzejít z pera hudebního kritika.



Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více