Jihomoravská Porta: vítězové, ředitelé, pankáči

24. duben 2014, 0:26

Jihomoravská Porta: vítězové, ředitelé, pankáči

Festival Porta se pomalu blíží ke svému půlstoletí (první ročník proběhl v roce 1967). Celostátní finále našlo před několika lety útočiště v sympatickém přírodním amfiteátru v Řevnicích u Prahy, pořadatelé už si dávno nehrají na obří festival a díky regionálním předkolům, konaným po celé republice, plní Porta dál zdravou úlohu vyhledávání zajímavých kapel a písničkářů z celých Čech, Moravy a Slezska. Ne vše je růžové. Letos například vyvolalo negativní emoce jihočeské kolo, na které se jednak přihlásil minimální počet soutěžících a navíc neinformovaný pořadatel ze soutěže vyřadil jednoho písničkáře za použití smyčkovače (loop stationu), tedy elektronického přístroje, díky němuž hudebník může v reálném čase nahrávat sám sebe a jednotlivé pasáže vlastní produkce (včetně chyb a nepřesností) ihned používat jako doprovod. Pravidla Porty zakazují halfplayback, avšak s ním práce s aktuálně nahranými smyčkami nemá nic společného.

Jihomoravské kolo si svou krizi prožilo před dvěma lety. Po předloňském úpadku se v roce 2013 organizace poprvé ujal spolek Josmaart v čele s Josefem Machátem, který se tehdy postaral nejen o hladký chod celé akce v Café Práh, ale především o skvělou propagaci nejen na Facebooku. Výsledkem bylo 22 soutěžících a celkově velmi slušná úroveň akce. Letos pořadatelé navázali na loňský úspěch. Registraci zastavili po 25 přihlášených soutěžících (ostatní zájemci z jižní Moravy se mohli přihlásit do jiných regionů, což naštěstí soutěžní řád Porty umožňuje). V porotě zůstali od loňského roku autor tohoto článku a kulturní dramaturgyně Lucie Michelová, novými členy se stali Broňa Šmid z nahrávacího studia Indies (kdysi mj. člen alternativní kapely Sledě, živé sledě), Richard Lank (člen skupin Black Uganda Choir nebo Máta) a Stáňa Plívová (pořadatelka svitavského kola a v 80. letech trojnásobná vítězka Porty coby členka skupiny Povijan). Role moderátora se tentokrát ujal loňský porotce, pořadatel festivalu Živý Lískovec David Kolínek, který s jedinou drobnou výhradou (příliš obecné otázky při zpovědích porotců) odváděl velmi nadprůměrný výkon. Porota našla oproti loňskému ročníku výhodnější stanoviště v přední části sálu (nerušili ji tedy přicházející a odcházející hudebníci). Zvuk byl výborný a veškerý další servis také. V těchto ohledech tedy jihomoravská Porta navázala na to nejlepší z loňského „renesančního“ ročníku a to dobré ještě rozvinula.

Celkovou úroveň soutěžících letos vnímám jako mírně horší než loni, převažovaly výkony průměrné a lehce podprůměrné. Za opravdu špatné (tedy z kategorie „trestných poslechů“) pokládám pouze dva písničkáře, naopak přívlastkem vynikající bych bez váhání označil tři formace. Jednou z nich byli jihlavští Rendez-fou, kteří jako duo dokážou nabídnout až neuvěřitelně plnou a barevnou hudbu na pomezí folku, swingu a šansonu, navíc skvělou i po skladatelské i textařské stránce. Na jejich postupu do celostátního finále se jednomyslně shodla celá porota. V dalších místech už jednota nepanovala. Druhým postupujícím do Řevnic se stal písničkář Filip Drlík, který některé porotce nadchl mimo jiné alikvotním zpěvem, nicméně pro mne osobně – především vinou méně povedené první písně – zůstal někde uprostřed tabulky soutěžících. Sám jsem měl mezi soutěžícími dva jiné favority: anglicky zpívající kapelu We the Thieves, jejíž akustický alternativní folkrock by měl šanci zabodovat i mimo folková pódia, a formaci Petr Kovač a přátelé z GML, trio ředitele brněnského Gymnázia Matyáše Lercha a jeho dvou kolegů kantorů. Kovač zkoušel štěstí na Portě a dalších festivalech už v 80. letech. Poté pověsil písničkářské řemeslo na hřebík, intenzivně se věnoval ředitelování a budování prestižního brněnského gymnázia a nyní, v roce svých šedesátin, zkouší opět štěstí jako soutěžící. Už tento samotný fakt je sympatický. Důležitější však je, že Kovačovy písně mají hlavu a patu, respektují základní textařská pravidla a že i střídmý doprovod (dvě kytary a housle, resp. kytara, housle a kontrabas) je dobře zaranžovaný a slouží písni. Právě trojice Rendez-fou, We the Thieves a Petr Kovač a přátelé z GML je pro mne dokladem toho, že folk se dá hrát různým způsobem, může nést různý obsah, různé může být vyznění a přitom to má vždy smysl, je-li autor a interpret skutečnou osobností. Petr Kovač mimochodem rozhodnutím poroty postoupil do celostátního finále autorské soutěže do Ústí nad Labem, a to společně se znojemským písničkářem Jiřím Markem.

O dalších soutěžících už pouze telegraficky. Jako zpívající vypravěč zaujal písničkář-cestovatel Ondřej „Ondera“ Herzán. Svou pozici slibné kapely z loňského ročníku potvrdila adamovská Lee Banda, špatně nezněli ani hosté ze Slovenska, bratislavská Hada Gada, nebo Huménečko z Horňácka, folkrocková skupina s cimbálem. Jako příslib ocenila porota také písničkářku Dinu Hotovou.

Zpestřením letošní soutěže byla skupina Barbar Punk, která porotě a divákům nabídla mix decibelů, přírodní tematiky (kožešinové oblečky a téma písně Vandr), spontánního pohybu mezi řadami diváků a plamenů vycházejících z kytary. Co by na takové soutěžící letos říkali v jižních Čechách? honilo se mi hlavou. A chvíli jsem si v mysli pohrával se škodolibým úmyslem protlačit punkery do finále v Řevnicích.

Jihomoravské oblastní kolo Porty, Café Práh, Brno, 12. 4. 2014

Foto Tomáš Svoboda

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V sobotu proběhlo v Café Práh jihomoravské kolo Porty. Z původně trampské a folkové události se stal multižánrový festival převážně akustické hudby.  více


Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce