Jiří Zahrádka: Nesouhlasím s novým statutem umělecké rady

30. září 2015, 15:26

Jiří Zahrádka: Nesouhlasím s novým statutem umělecké rady

Ve včerejším rozhovoru s ředitelem ND Brno Martinem Glasrem jsme mimo jiné probírali i události, změny a konflikty, které se týkají festivalu Janáček Brno. Jako hlas druhé strany uveřejňujeme rezignační dopis Jiřího Zahrádky, člena dramaturgické rady a faktického dramaturga festivalu do roku 2014.

V Brně dne 25. února 2015

Vážený pane řediteli,

chtěl bych Vás tímto požádat o uvolnění z umělecké rady festivalu Janáček Brno a zároveň bych rád vysvětlil tento pro mě nelehký krok.

Na úvod zdůrazňuji, že i přes určité neshody v minulém roce způsobené rozdílným pohledem na další fungování festivalu jsem měl tu nejlepší vůli do nové umělecké rady vstoupit a o budoucosti festivalu dále diskutovat. Po zasedání rady však soudím, že s dalším fungováním festivalu nemohu pomoci.

Martin Glaser: Činoherní Pastorkyni bych si nikdy nevybral– rozhovor

Zde jsou ve stručnosti hlavní důvody mé rezignace:

  1. Předně mi stále není jasné, proč výrazněji zasahovat do festivalu, který má mezinárodní renomé, vynikající návštěvnost a vysoce hodnocenou koncepci.
  2. Nesouhlasím s novým statutem umělecké rady, jejíž jednotlivé členy jmenuje ředitel a má pouze poradní charakter. Není mi jasné, zda ve výsledku stanovuje dramaturgii festivalu ředitel divadla na základě návrhůčlenů umělecké rady nebo nezávisle na nich.
  3. Domnívám se, že v nově stanovené umělecké radě by měly být stejně jako v minulé radě zastoupeny spolupořadatelské instituce, které se dosud aktivně podílely na programu festivalu. Bylo to často nejenom přínosné po stránce odborné, ale také navýsost praktické. Instituce jako JAMU, FB či MZM za své produkce požadovaly pouze financování nákladů, které do projektu vložily (hosté, pronájem notového materiálu, tisk kalalogu etc.). Rozhlas a televize zase v nutném předstihu určovaly, které produkce budou nahrávány a vysílány. Domnívám se, že zadat těmto institucím konkrétní úkol bez práva aktivní účasti na tvorbě festivalového programu není šťastné řešení a není to k daným institucím ani slušné. Plánování festivalu se navíc dělo tak, aby vybrané skladby nezazněly v daném období opakovaně i v programu dalších institucí, protože plány konkrétních sezón a festivalů se tvoří ve značném předstihu a jakmile jsou zveřejněny, je často již pozdě cokoliv měnit.
  4. Nová vize festivalu se odkloňuje od dramaturgické koncepce založené na určitých tematických okruzích. Dramaturgie dosavadních ročníků byla postavena tak, že festivalový program reagoval na určitý okruh témat, poukazoval na různé vztahy a souvislosti a pokoušel se začlenit Janáčkovo dílo do určitého kontextu; odtud Janáček a expresionismus, Brno Genius loci, Happy Birthday Leoš – tedy Janáček inspirovaný a inspirující etc. Nově koncipovaná podoba festivalu za základ programu stanovuje výběr ze zahraničních produkcí a konfrontaci nových inscenačních trendů. Připomínám, že zajímavé zahraniční a tuzemské inscenace byly zvány na festival od samého počátku, avšak v širší dramaturgické koncepci. Doplnění programu známými interprety a orchestry bez dramaturgického rámce mi připomíná festivaly, které jsou spíše přehlídkou slavných jmen než dramaturgicky atraktivní událostí.
  5. Další součást koncepce, se kterou nemohu souhlasit, je vize festivalu Janáček Brno s roční periodicitou. Domnívám se, že se tím ztrácí určitá exkluzivita, která je důležitá také vzhledem k zájmu posluchačské základny, a narůstá tak náročnost organizační a finanční zajištěnosti. Nadto je zde také problém programový; janáčkovský repertoár není příliš početný a hrozí devalvace omíláním stále stejných kusů. Nelíbí se mi ani ohrožení jiného významného brněnského festivalu Moravský podzim. Dosavadní model, kdy se s dvouletou periodicitou střídal janáčkovský festival zaměřený do značné míry na jevištní dílo (pořádaný Národním divadlem Brno) a festival Moravský podzim, zaměřený více na koncertní produkce (pořádaný Filharmonií Brno), se jevil jako dobře fungující a vyhovující pořadatelům i publiku. Protože většina členů nové umělecké rady je mimobrněnská a nezná místní letité problémy, připomínám, že trvalo několik let naplněných hledáním kompromisů, než v Brně vznikl funkční festivalový kalendář. Nevidím důvod do něj nyní znovu zasahovat.
  6. S tím souvisí i má nedůvěra k vizi sloučení festivalů Janáček Brno a Divadelní svět jako každoroční akci. Navíc jsem přesvědčen, vzhledem k místu konání a významu skladatele, že je nutné udržet festival úzce spjatý s Leošem Janáčkem a netransformovat jej směrem k obecně divadelní podobě, i když s důrazem na Janáčkovu operní tvorbu.
  7. Naopak souhlasím s dramaturgickým důrazem na současnou operu, ale neměl by to být zájem primární. Připomínám, že v minulém roce vznikl nový festival soudobé opery v Ostravě, a na janáčkovském festivalu by měla znít soudobá opera opět kvůli nějakému hlubšímu dramaturgickému opodstatnění a ne za každou cenu. Nadto mezinárodní soutěž na nové operní dílo a jeho následná realizace vyžaduje enormní finanční i organizační zázemí, kterým však festival Janáček Brno zatím nedisponuje.
  8. Závěrem bych rád podotkl, že na prvním zasedání nově koncipované umělecké rady mě poněkud zarazila opakovaně vznášená otázka smyslu festivalu Janáček Brno. Domníval jsem se, že smysl takového festivalu byl již dávno nalezen. Odkazuji na katalogy minulých ročníků, analýzy v domácím i zahraničním tisku apod. Také si nemyslím, že konfrontační atmosféra v umělecké radě přináší vždy nové a ty správné cesty. Rád naopak pracuji v prostředí vzájemné důvěry a společně sdílených vizí. Ze všech uvedených důvodů si myslím, že pro další fungování festivalu Janáček Brno by nebylo mé členství v umělecké radě přínosem.

Přeji Vám a celé umělecké radě mnoho úspěchů při nelehké cestě realizace dalších ročníků festivalů.

Se srdečným pozdravem,
PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D.

P.S.: Rád zůstávám k dispozici pro případné dílčí odborné konzultace.

Foto archiv Moravského zemského muzea

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Janáčkovo divadlo oslaví tento pátek padesáté narozeniny slavnostní premiérou opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa. Režisérem představení je současný ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser. Mluvili jsme nejen o jeho inscenaci, ale také o tom, jak se divadlo pod jeho vedením proměňuje a kam míří festivaly Divadelní svět a Janáček Brno.  více

Režisér David Radok se na české operní scéně objevil naposledy v roce 2001, kdy režíroval v pražském Národním divadle Kouzelnou flétnu a Vojcka. Minulý týden jsme se spolu sešli v Janáčkově divadle, kde připravuje novou inscenaci opery Věc Makropulos. Mluvili jsme spolu o práci na tomto představení, jak a proč nevylepšovat Janáčka, o opeře obecně, ale dotkli jsme se i jeho vztahu k otci a také otázky, jaké jsou opravdové hodnoty. Ta původně nebyla vůbec v plánu, ale se včerejším výročím Sametové revoluce se střetla dokonale.  více




Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více