Karaďorděvič. O Richardu Kozderkovi

Karaďorděvič. O Richardu Kozderkovi

O viole se říká, že si jí v souboru nikdo nevšimne, ale když tam není, tak každému chybí. Violisté naopak vědí, že dobrý skladatel se pozná podle toho, že nepoužívá violového hlasu jen k harmonické výplni orchestrálního zvuku, nýbrž dokáže využít jeho jedinečných zvukových a výrazových možností. Psychologové zase tvrdí, že tyto okolnosti přitahují k hráčské praxi violisty individuality spíš introvertní, skromné, nevýbojné, zato však zvláštním způsobem empatibilní. Toto všechno se v nedávné době (už je za námi) stalo v celém hudebním světě předmětem vtipů, které dělaly z violistů blbečky (Jaký je rozdíl mezi violou a rakví? Rakev má tu mrtvolu uvnitř. Co je nejtěžší u přijímaček do violového oddělení JAMU? Držet violu zpaměti. Co má věhlasný violista v nástrojovém pouzdru, že se do něho před vystoupením vždy tak soustředěně zahledí? Velkým písmem: violu do levé, smyčec do pravé!)

Ztělesněním violistického typu, vyvracejícím tyto jedovaté pointy, se stal v brněnském hudebním životě minulého století Richard Kozderka, který byl dlouhá léta brněnskou violovou jedničkou. Na konzervatoři absolvoval ovšem housle (violové oddělení tehdy neměla), ale potřeba profesionálních violistů jej přivedla do Bakalova rozhlasového orchestru, s nímž se u prvního pultu stal v roce 1956 sóloviolistou nově zřízené Státní filharmonie Brno; v ní pak hrál až do svého odchodu do důchodu. O uplatnění svého nástroje dbal svědomitě: jako snad jediný z orchestru uposlechl opakovaného Bakalova příkazu opsat si těžká místa „do civilu“ a zaplnil drobnými i rozsáhlými orchestrálními sóly několik tlustých sešitů, jež by mohly sloužit jako učebnice kterak využít violy v symfonickém orchestru. Není třeba podotýkat, že by ta sóla byl zvládl i bez toho opisování – svou krásnou violu (Mathias Klotz, 1713) v nich dokázal pokaždé rozeznít nezaměnitelným způsobem.

Hrál celou dobu ovšem i v různých komorních souborech, nejvýznamněji za okupace a krátce po osvobození v původním (Kudláčkově) Moravském kvartetu, které právě tehdy procházelo svým vrcholným údobím. V té době také (v roce 1947) bylo na konzervatoři zřízeno violové oddělení a Kozderka se stal – po letech, kdy učil houslisty obligátní viole – jeho vedoucím. Ne nadlouho: po roce musel toto místo – stejně jako violový pult v kvartetu – postoupit pražskému kolegovi s červenou knížkou. Ruče tedy založil se svými spoluhráči z rozhlasového orchestru nový soubor (nazval jej po tehdy zemřelém bratranci Richardu Zikovi, primáriovi Ondříčkova kvarteta) a jal se koncertovat po moravském venkově; překvapivé množství těchto koncertů doplnil náročným (nedokončeným) projektem provést v Univerzitní knihovně postupně a chronologicky všech třiaosmdesát kvartetů Josepha Haydna. A už jako důchodce se vrátil k hodnotám úplně základním a hrával s pianistkou Olgou Mokrou na soukromých večírcích jednu Beethovenovu houslovou (!) sonátu za druhou...

Do zahraničí se poprvé dostal v roce 1937: Pražské kvarteto se tehdy chystalo na velký zájezd, na němž mělo v Londýně provést Dvořákův smyčcový kvintet op. 97 (se dvěma violami), a jeho umělecký vedoucí, violista Ladislav Černý, si pro tuto vrcholně prestižní spolupráci vybral Brňana Kozderku. Po nezbytných zkouškách v Praze (kvintet tam natočili na standardní desku) odjelo kvarteto koncertovat, Kozderka za ním přijel pak až do Londýna a odebral se s ním k oficielnímu přijetí na československé ambasádě. Leč před ní zjistil Černý, že na pozvánce je uvedeno jenom Pražské kvarteto; Tak já počkám tady venku, rozhodl se dobrák Kozderka. Velvyslanec Jan Masaryk už na ně čekal, ale místo pozdravu se zeptal Kde máte toho pátýho? a nedbaje rozpačitého vysvětlování vyběhl před budovu sledován rychlejšími kvartetisty (Ládíček Černý mezi ně nepatřil). Skromně postávajícího Kozderku odhadl okamžitě: Ale to je přece Karaďorděvič! Člověče, vy byste moh z fleku vládnout v Jugoslávii! Pojďte si honem vzít něco k jídlu! (Pavel Karaďorděvič byl v té době jugoslávským regentem). Masaryk se v muzice vyznal – a taky se vyznal v lidech; svému Karaďorděvičovi věnoval po celou dobu jeho londýnského pobytu zvláštní pozornost.

Patřil zřejmě mezi lidi, které Kozderkova empatie neobvykle přitahovala. Kozderka se nikdy nenaučil mluvit nebo číst cizí řečí a o jeho zkoušce z němčiny, jíž se musel za Protektorátu jako zaměstnanec říšského rozhlasu podrobit, se ještě po letech vyprávěly legendy; on to prostě nepotřeboval, on si s každým dokázal porozumět jinak. V domě na Čápkově 30, kde celou dobu bydlel, byl těsně po osvobození u sousedů Hořavových (Franta Hořava byl významný sochař a malíř) nějaký čas ubytován kapitán rumunské zdravotní služby a udržoval pak s nimi celá léta přátelský styk; v roce 1959 mu Hořava napsal, že do jeho domovské Sibině přijede brněnská filharmonie a že v ní hrají tři Hořavovi sousedé z Čápkendy. V hotelu nás čekalo pozvání na přátelský večírek, a když jsme tam přišli, zjistili jsme, že se někdejší kapitán stal v Sibini velkým pantátou a že kandiduje na místo rumunského ministra zdravotnictví; a taky to, že má ve sklepě několik vybraných ročníků transylvánského a že mu rozumí. Byl výborným hostitelem a velmi živě konverzoval v několika řečech, jimž Kozderka nerozuměl, ale pozorně poslouchal. Čas od času však hostitel zvážněl, obrátil se k němu, zdvihl číši a pronesl významně: Tranta Horžava! a Richard mu pokaždé stejně slavnostně odpověděl: Čápkova třicet! S tímto prostinkým dialogem oba vydrželi až do rozednění – a já jsem nabyl dojmu, že si vzájemně dokázali sdělit mnohem víc než my ostatní mnohojazyčným brebentěním...

Někdy v roce 1944 se v orchestrálním rozhlasovém studiu na Stadioně objevil při natáčení německý voják. Budil pozornost, ale ne obavy – choval se nesměle a rozpačitě.

O pauze zřejmě hledal, na koho se má obrátit – a vybral si samozřejmě nenápadného Kozderku. Ten z jeho řeči nebo chování vyrozuměl, že jde o někdejšího violistu, jenž dostal dovolenou z východní fronty a jenž doma našel místo domu s rodinou díru po bombě; že se tedy vrací k někam do východního Polska a že má ještě dva dny čas a neví, co dělat. Richard ho pozval domů, půjčil mu violu, zahrál si s ním Kalivodova dueta, nechal ho vyspat a nazítří se s ním – dojatým a rozechvělým – rozloučil. Tři dny poté se vojáček objevil znova, skleslejší než minule a úplně zoufalý. Já prostě nemůžu, po tom, co jsem tady prožil, se do toho pekla nemůžu vrátit. Nevím, co mám dělat – překročil jsem to už o tři dny, jsem zběh a za to se teď u nás střílí. A kdyby se dověděli, že jsem tady, lítáte v tom taky. Richard se s ním ohlásil u říšského rozhlasového leitera; byl to rozumný člověk a byl rád, že má jeden z posledních znamenitých rozhlasových orchestrů, co v rajchu ještě zbývaly. Když uslyšel, o co jde, velice zvážněl, ale jal se dlouho telefonovat. Nakonec povídá vojáčkovi Hlaste se u vašeho útvaru, prodloužili vám urlaub o čtyři dny. Víc pro vás udělat nemůžu.

Tolik o violové nátuře Richarda Kozderky.

Richard Kozderka s Brněnským kvartetem, zdroj časopis Radiojournal, rok 1938

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zvláštním dojmem dnes působí zjištění, že vstupné na velké kantátové koncerty nejen pokrylo vynaložené náklady, nýbrž stačilo ještě dotovat jiný, původnější druh besedních akcí, totiž besedy s „konverzační hudbou“.  více

Jméno Františka Lýska je všeobecně známo jako jméno jednoho z nejvýznačnějších pěstitelů dětského sborového zpěvu ve dvacátém století. Když naše dvoulampovka Telefunken chrlící po celý den muziku všeho druhu ohlásila vystoupení Jistebnických zpěváčků, ztichla naše hlučná rodina jako pěna.  více

Manželé Bakalovi tvořili zvláštní dvojici. On vypadal v každém okamžiku – snad i doma v pyžamu – jako šéfdirigent velkého orchestru. Ne tak paní Marie; kamkoli přišla, hned jí bylo všude plno, s každým si měla co říci a – co bylo důležité – člověk měl pocit, že její srdečnost je upřímná.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více