Karaďorděvič. O Richardu Kozderkovi

Karaďorděvič. O Richardu Kozderkovi

O viole se říká, že si jí v souboru nikdo nevšimne, ale když tam není, tak každému chybí. Violisté naopak vědí, že dobrý skladatel se pozná podle toho, že nepoužívá violového hlasu jen k harmonické výplni orchestrálního zvuku, nýbrž dokáže využít jeho jedinečných zvukových a výrazových možností. Psychologové zase tvrdí, že tyto okolnosti přitahují k hráčské praxi violisty individuality spíš introvertní, skromné, nevýbojné, zato však zvláštním způsobem empatibilní. Toto všechno se v nedávné době (už je za námi) stalo v celém hudebním světě předmětem vtipů, které dělaly z violistů blbečky (Jaký je rozdíl mezi violou a rakví? Rakev má tu mrtvolu uvnitř. Co je nejtěžší u přijímaček do violového oddělení JAMU? Držet violu zpaměti. Co má věhlasný violista v nástrojovém pouzdru, že se do něho před vystoupením vždy tak soustředěně zahledí? Velkým písmem: violu do levé, smyčec do pravé!)

Ztělesněním violistického typu, vyvracejícím tyto jedovaté pointy, se stal v brněnském hudebním životě minulého století Richard Kozderka, který byl dlouhá léta brněnskou violovou jedničkou. Na konzervatoři absolvoval ovšem housle (violové oddělení tehdy neměla), ale potřeba profesionálních violistů jej přivedla do Bakalova rozhlasového orchestru, s nímž se u prvního pultu stal v roce 1956 sóloviolistou nově zřízené Státní filharmonie Brno; v ní pak hrál až do svého odchodu do důchodu. O uplatnění svého nástroje dbal svědomitě: jako snad jediný z orchestru uposlechl opakovaného Bakalova příkazu opsat si těžká místa „do civilu“ a zaplnil drobnými i rozsáhlými orchestrálními sóly několik tlustých sešitů, jež by mohly sloužit jako učebnice kterak využít violy v symfonickém orchestru. Není třeba podotýkat, že by ta sóla byl zvládl i bez toho opisování – svou krásnou violu (Mathias Klotz, 1713) v nich dokázal pokaždé rozeznít nezaměnitelným způsobem.

Hrál celou dobu ovšem i v různých komorních souborech, nejvýznamněji za okupace a krátce po osvobození v původním (Kudláčkově) Moravském kvartetu, které právě tehdy procházelo svým vrcholným údobím. V té době také (v roce 1947) bylo na konzervatoři zřízeno violové oddělení a Kozderka se stal – po letech, kdy učil houslisty obligátní viole – jeho vedoucím. Ne nadlouho: po roce musel toto místo – stejně jako violový pult v kvartetu – postoupit pražskému kolegovi s červenou knížkou. Ruče tedy založil se svými spoluhráči z rozhlasového orchestru nový soubor (nazval jej po tehdy zemřelém bratranci Richardu Zikovi, primáriovi Ondříčkova kvarteta) a jal se koncertovat po moravském venkově; překvapivé množství těchto koncertů doplnil náročným (nedokončeným) projektem provést v Univerzitní knihovně postupně a chronologicky všech třiaosmdesát kvartetů Josepha Haydna. A už jako důchodce se vrátil k hodnotám úplně základním a hrával s pianistkou Olgou Mokrou na soukromých večírcích jednu Beethovenovu houslovou (!) sonátu za druhou...

Do zahraničí se poprvé dostal v roce 1937: Pražské kvarteto se tehdy chystalo na velký zájezd, na němž mělo v Londýně provést Dvořákův smyčcový kvintet op. 97 (se dvěma violami), a jeho umělecký vedoucí, violista Ladislav Černý, si pro tuto vrcholně prestižní spolupráci vybral Brňana Kozderku. Po nezbytných zkouškách v Praze (kvintet tam natočili na standardní desku) odjelo kvarteto koncertovat, Kozderka za ním přijel pak až do Londýna a odebral se s ním k oficielnímu přijetí na československé ambasádě. Leč před ní zjistil Černý, že na pozvánce je uvedeno jenom Pražské kvarteto; Tak já počkám tady venku, rozhodl se dobrák Kozderka. Velvyslanec Jan Masaryk už na ně čekal, ale místo pozdravu se zeptal Kde máte toho pátýho? a nedbaje rozpačitého vysvětlování vyběhl před budovu sledován rychlejšími kvartetisty (Ládíček Černý mezi ně nepatřil). Skromně postávajícího Kozderku odhadl okamžitě: Ale to je přece Karaďorděvič! Člověče, vy byste moh z fleku vládnout v Jugoslávii! Pojďte si honem vzít něco k jídlu! (Pavel Karaďorděvič byl v té době jugoslávským regentem). Masaryk se v muzice vyznal – a taky se vyznal v lidech; svému Karaďorděvičovi věnoval po celou dobu jeho londýnského pobytu zvláštní pozornost.

Patřil zřejmě mezi lidi, které Kozderkova empatie neobvykle přitahovala. Kozderka se nikdy nenaučil mluvit nebo číst cizí řečí a o jeho zkoušce z němčiny, jíž se musel za Protektorátu jako zaměstnanec říšského rozhlasu podrobit, se ještě po letech vyprávěly legendy; on to prostě nepotřeboval, on si s každým dokázal porozumět jinak. V domě na Čápkově 30, kde celou dobu bydlel, byl těsně po osvobození u sousedů Hořavových (Franta Hořava byl významný sochař a malíř) nějaký čas ubytován kapitán rumunské zdravotní služby a udržoval pak s nimi celá léta přátelský styk; v roce 1959 mu Hořava napsal, že do jeho domovské Sibině přijede brněnská filharmonie a že v ní hrají tři Hořavovi sousedé z Čápkendy. V hotelu nás čekalo pozvání na přátelský večírek, a když jsme tam přišli, zjistili jsme, že se někdejší kapitán stal v Sibini velkým pantátou a že kandiduje na místo rumunského ministra zdravotnictví; a taky to, že má ve sklepě několik vybraných ročníků transylvánského a že mu rozumí. Byl výborným hostitelem a velmi živě konverzoval v několika řečech, jimž Kozderka nerozuměl, ale pozorně poslouchal. Čas od času však hostitel zvážněl, obrátil se k němu, zdvihl číši a pronesl významně: Tranta Horžava! a Richard mu pokaždé stejně slavnostně odpověděl: Čápkova třicet! S tímto prostinkým dialogem oba vydrželi až do rozednění – a já jsem nabyl dojmu, že si vzájemně dokázali sdělit mnohem víc než my ostatní mnohojazyčným brebentěním...

Někdy v roce 1944 se v orchestrálním rozhlasovém studiu na Stadioně objevil při natáčení německý voják. Budil pozornost, ale ne obavy – choval se nesměle a rozpačitě.

O pauze zřejmě hledal, na koho se má obrátit – a vybral si samozřejmě nenápadného Kozderku. Ten z jeho řeči nebo chování vyrozuměl, že jde o někdejšího violistu, jenž dostal dovolenou z východní fronty a jenž doma našel místo domu s rodinou díru po bombě; že se tedy vrací k někam do východního Polska a že má ještě dva dny čas a neví, co dělat. Richard ho pozval domů, půjčil mu violu, zahrál si s ním Kalivodova dueta, nechal ho vyspat a nazítří se s ním – dojatým a rozechvělým – rozloučil. Tři dny poté se vojáček objevil znova, skleslejší než minule a úplně zoufalý. Já prostě nemůžu, po tom, co jsem tady prožil, se do toho pekla nemůžu vrátit. Nevím, co mám dělat – překročil jsem to už o tři dny, jsem zběh a za to se teď u nás střílí. A kdyby se dověděli, že jsem tady, lítáte v tom taky. Richard se s ním ohlásil u říšského rozhlasového leitera; byl to rozumný člověk a byl rád, že má jeden z posledních znamenitých rozhlasových orchestrů, co v rajchu ještě zbývaly. Když uslyšel, o co jde, velice zvážněl, ale jal se dlouho telefonovat. Nakonec povídá vojáčkovi Hlaste se u vašeho útvaru, prodloužili vám urlaub o čtyři dny. Víc pro vás udělat nemůžu.

Tolik o violové nátuře Richarda Kozderky.

Richard Kozderka s Brněnským kvartetem, zdroj časopis Radiojournal, rok 1938

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zvláštním dojmem dnes působí zjištění, že vstupné na velké kantátové koncerty nejen pokrylo vynaložené náklady, nýbrž stačilo ještě dotovat jiný, původnější druh besedních akcí, totiž besedy s „konverzační hudbou“.  více

Jméno Františka Lýska je všeobecně známo jako jméno jednoho z nejvýznačnějších pěstitelů dětského sborového zpěvu ve dvacátém století. Když naše dvoulampovka Telefunken chrlící po celý den muziku všeho druhu ohlásila vystoupení Jistebnických zpěváčků, ztichla naše hlučná rodina jako pěna.  více

Manželé Bakalovi tvořili zvláštní dvojici. On vypadal v každém okamžiku – snad i doma v pyžamu – jako šéfdirigent velkého orchestru. Ne tak paní Marie; kamkoli přišla, hned jí bylo všude plno, s každým si měla co říci a – co bylo důležité – člověk měl pocit, že její srdečnost je upřímná.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více