Karaďorděvič. O Richardu Kozderkovi

Karaďorděvič. O Richardu Kozderkovi

O viole se říká, že si jí v souboru nikdo nevšimne, ale když tam není, tak každému chybí. Violisté naopak vědí, že dobrý skladatel se pozná podle toho, že nepoužívá violového hlasu jen k harmonické výplni orchestrálního zvuku, nýbrž dokáže využít jeho jedinečných zvukových a výrazových možností. Psychologové zase tvrdí, že tyto okolnosti přitahují k hráčské praxi violisty individuality spíš introvertní, skromné, nevýbojné, zato však zvláštním způsobem empatibilní. Toto všechno se v nedávné době (už je za námi) stalo v celém hudebním světě předmětem vtipů, které dělaly z violistů blbečky (Jaký je rozdíl mezi violou a rakví? Rakev má tu mrtvolu uvnitř. Co je nejtěžší u přijímaček do violového oddělení JAMU? Držet violu zpaměti. Co má věhlasný violista v nástrojovém pouzdru, že se do něho před vystoupením vždy tak soustředěně zahledí? Velkým písmem: violu do levé, smyčec do pravé!)

Ztělesněním violistického typu, vyvracejícím tyto jedovaté pointy, se stal v brněnském hudebním životě minulého století Richard Kozderka, který byl dlouhá léta brněnskou violovou jedničkou. Na konzervatoři absolvoval ovšem housle (violové oddělení tehdy neměla), ale potřeba profesionálních violistů jej přivedla do Bakalova rozhlasového orchestru, s nímž se u prvního pultu stal v roce 1956 sóloviolistou nově zřízené Státní filharmonie Brno; v ní pak hrál až do svého odchodu do důchodu. O uplatnění svého nástroje dbal svědomitě: jako snad jediný z orchestru uposlechl opakovaného Bakalova příkazu opsat si těžká místa „do civilu“ a zaplnil drobnými i rozsáhlými orchestrálními sóly několik tlustých sešitů, jež by mohly sloužit jako učebnice kterak využít violy v symfonickém orchestru. Není třeba podotýkat, že by ta sóla byl zvládl i bez toho opisování – svou krásnou violu (Mathias Klotz, 1713) v nich dokázal pokaždé rozeznít nezaměnitelným způsobem.

Hrál celou dobu ovšem i v různých komorních souborech, nejvýznamněji za okupace a krátce po osvobození v původním (Kudláčkově) Moravském kvartetu, které právě tehdy procházelo svým vrcholným údobím. V té době také (v roce 1947) bylo na konzervatoři zřízeno violové oddělení a Kozderka se stal – po letech, kdy učil houslisty obligátní viole – jeho vedoucím. Ne nadlouho: po roce musel toto místo – stejně jako violový pult v kvartetu – postoupit pražskému kolegovi s červenou knížkou. Ruče tedy založil se svými spoluhráči z rozhlasového orchestru nový soubor (nazval jej po tehdy zemřelém bratranci Richardu Zikovi, primáriovi Ondříčkova kvarteta) a jal se koncertovat po moravském venkově; překvapivé množství těchto koncertů doplnil náročným (nedokončeným) projektem provést v Univerzitní knihovně postupně a chronologicky všech třiaosmdesát kvartetů Josepha Haydna. A už jako důchodce se vrátil k hodnotám úplně základním a hrával s pianistkou Olgou Mokrou na soukromých večírcích jednu Beethovenovu houslovou (!) sonátu za druhou...

Do zahraničí se poprvé dostal v roce 1937: Pražské kvarteto se tehdy chystalo na velký zájezd, na němž mělo v Londýně provést Dvořákův smyčcový kvintet op. 97 (se dvěma violami), a jeho umělecký vedoucí, violista Ladislav Černý, si pro tuto vrcholně prestižní spolupráci vybral Brňana Kozderku. Po nezbytných zkouškách v Praze (kvintet tam natočili na standardní desku) odjelo kvarteto koncertovat, Kozderka za ním přijel pak až do Londýna a odebral se s ním k oficielnímu přijetí na československé ambasádě. Leč před ní zjistil Černý, že na pozvánce je uvedeno jenom Pražské kvarteto; Tak já počkám tady venku, rozhodl se dobrák Kozderka. Velvyslanec Jan Masaryk už na ně čekal, ale místo pozdravu se zeptal Kde máte toho pátýho? a nedbaje rozpačitého vysvětlování vyběhl před budovu sledován rychlejšími kvartetisty (Ládíček Černý mezi ně nepatřil). Skromně postávajícího Kozderku odhadl okamžitě: Ale to je přece Karaďorděvič! Člověče, vy byste moh z fleku vládnout v Jugoslávii! Pojďte si honem vzít něco k jídlu! (Pavel Karaďorděvič byl v té době jugoslávským regentem). Masaryk se v muzice vyznal – a taky se vyznal v lidech; svému Karaďorděvičovi věnoval po celou dobu jeho londýnského pobytu zvláštní pozornost.

Patřil zřejmě mezi lidi, které Kozderkova empatie neobvykle přitahovala. Kozderka se nikdy nenaučil mluvit nebo číst cizí řečí a o jeho zkoušce z němčiny, jíž se musel za Protektorátu jako zaměstnanec říšského rozhlasu podrobit, se ještě po letech vyprávěly legendy; on to prostě nepotřeboval, on si s každým dokázal porozumět jinak. V domě na Čápkově 30, kde celou dobu bydlel, byl těsně po osvobození u sousedů Hořavových (Franta Hořava byl významný sochař a malíř) nějaký čas ubytován kapitán rumunské zdravotní služby a udržoval pak s nimi celá léta přátelský styk; v roce 1959 mu Hořava napsal, že do jeho domovské Sibině přijede brněnská filharmonie a že v ní hrají tři Hořavovi sousedé z Čápkendy. V hotelu nás čekalo pozvání na přátelský večírek, a když jsme tam přišli, zjistili jsme, že se někdejší kapitán stal v Sibini velkým pantátou a že kandiduje na místo rumunského ministra zdravotnictví; a taky to, že má ve sklepě několik vybraných ročníků transylvánského a že mu rozumí. Byl výborným hostitelem a velmi živě konverzoval v několika řečech, jimž Kozderka nerozuměl, ale pozorně poslouchal. Čas od času však hostitel zvážněl, obrátil se k němu, zdvihl číši a pronesl významně: Tranta Horžava! a Richard mu pokaždé stejně slavnostně odpověděl: Čápkova třicet! S tímto prostinkým dialogem oba vydrželi až do rozednění – a já jsem nabyl dojmu, že si vzájemně dokázali sdělit mnohem víc než my ostatní mnohojazyčným brebentěním...

Někdy v roce 1944 se v orchestrálním rozhlasovém studiu na Stadioně objevil při natáčení německý voják. Budil pozornost, ale ne obavy – choval se nesměle a rozpačitě.

O pauze zřejmě hledal, na koho se má obrátit – a vybral si samozřejmě nenápadného Kozderku. Ten z jeho řeči nebo chování vyrozuměl, že jde o někdejšího violistu, jenž dostal dovolenou z východní fronty a jenž doma našel místo domu s rodinou díru po bombě; že se tedy vrací k někam do východního Polska a že má ještě dva dny čas a neví, co dělat. Richard ho pozval domů, půjčil mu violu, zahrál si s ním Kalivodova dueta, nechal ho vyspat a nazítří se s ním – dojatým a rozechvělým – rozloučil. Tři dny poté se vojáček objevil znova, skleslejší než minule a úplně zoufalý. Já prostě nemůžu, po tom, co jsem tady prožil, se do toho pekla nemůžu vrátit. Nevím, co mám dělat – překročil jsem to už o tři dny, jsem zběh a za to se teď u nás střílí. A kdyby se dověděli, že jsem tady, lítáte v tom taky. Richard se s ním ohlásil u říšského rozhlasového leitera; byl to rozumný člověk a byl rád, že má jeden z posledních znamenitých rozhlasových orchestrů, co v rajchu ještě zbývaly. Když uslyšel, o co jde, velice zvážněl, ale jal se dlouho telefonovat. Nakonec povídá vojáčkovi Hlaste se u vašeho útvaru, prodloužili vám urlaub o čtyři dny. Víc pro vás udělat nemůžu.

Tolik o violové nátuře Richarda Kozderky.

Richard Kozderka s Brněnským kvartetem, zdroj časopis Radiojournal, rok 1938

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zvláštním dojmem dnes působí zjištění, že vstupné na velké kantátové koncerty nejen pokrylo vynaložené náklady, nýbrž stačilo ještě dotovat jiný, původnější druh besedních akcí, totiž besedy s „konverzační hudbou“.  více

Jméno Františka Lýska je všeobecně známo jako jméno jednoho z nejvýznačnějších pěstitelů dětského sborového zpěvu ve dvacátém století. Když naše dvoulampovka Telefunken chrlící po celý den muziku všeho druhu ohlásila vystoupení Jistebnických zpěváčků, ztichla naše hlučná rodina jako pěna.  více

Manželé Bakalovi tvořili zvláštní dvojici. On vypadal v každém okamžiku – snad i doma v pyžamu – jako šéfdirigent velkého orchestru. Ne tak paní Marie; kamkoli přišla, hned jí bylo všude plno, s každým si měla co říci a – co bylo důležité – člověk měl pocit, že její srdečnost je upřímná.  více


Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce