Koncert ŠTĚD80Ň: důstojná i zábavná oslava jubilea

Koncert ŠTĚD80Ň: důstojná i zábavná oslava jubilea

Osmdesáté narozeniny bývají pro jubilanta obvykle příležitostí k bilancování a retrospektivě. U výročního úterního koncertu Miloše Štědroně, stále aktivně píšícího, přednášejícího, vyučujícího a komponujícího, však tento přístup nehrozil. Program večera na jeho počest v Divadle Husa na provázku naopak nabídl několik méně známých hudebních miniatur z pera skladatelů, kteří byli s formováním tvůrčí osobnosti Miloše Štědroně různou měrou spojeni – jubilantova úhlavního skladatele a objektu bádání tedy Leoše Janáčka a trojice jeho učitelů i pozdějších kolegů Miroslava Ištvana, Ctirada Kohoutka a Jana Kapra. Přímo pro svůj narozeninový koncert zkomponoval oslavenec cyklus písní pro soprán a komorní orchestr na slova básní dalšího svého spřízněnce, básníka Jana Skácela.

Z důvodu covidových restrikcí došlo ke změně data i místa konání koncertu. Původně zamýšlené datum 8. února mělo být symbolicky vloženo doprostřed mezi sté výročí narození Jana Skácela (*7. únor 1922) a jubileum Miloše Štědroně (*9. únor 1942). Dubnový termín toto schéma porušil, nicméně symbolické propojení Štědroně se Skácelem evokoval samotný prostor Divadla Husa na provázku, kam se koncert ku prospěchu slavnostního večera přemístil. Ansámbl vzal celou akci za svou a významně se podílel na jejím zdárném průběhu (od technického zázemí až po přípravu pohoštění).

Koncert otevřela šestiminutová miniatura Leoše Janáčka Zvuky ku památce Forchtgotta-Tovačovského (II. oddíl) z roku 1875, napsaná v době Janáčkových studií na pražské varhanické škole. Je reminiscencí na úmrtí moravského skladatele Arnošta Forchtgotta-Tovačovského. První oddíl skladby je patrně ztracen, citovaný Druhý oddíl byl zásluhou Miloše Štědroně v premiéře uveden v St. Louis v USA v roce 1988. Druhou položkou slavnostního koncertu byla skladba Miroslava Ištvana Solitudo (lat. Osamění) z jeho posledního tvůrčího období (1989). (Ištvan byl Štědroňovým učitelem na JAMU a později kolegou ve skladatelském sdružení Camerata Brno.) Čtyřvětou, k nastudování i na poslech poměrně náročnou kompozici otevírá bolestivé disharmonické violové ostináto, které následně probleskuje i v dalších částech skladby jako leitmotiv Samoty avizované v názvu.

Skladba je částečně vytvořena Ištvanovou oblíbenou kompoziční technikou montáže, propojující rytmicky a melodicky nesourodé motivy jednotlivých nástrojových skupin. Jako v pořadí třetí bod programu přišla na řadu premiéra oslavencova cyklu písní Maminko, nejsi … pro soprán (Irena Troupová) a komorní devítičlenný ansámbl. Přímo pro svůj narozeninový koncert jej Štědroň zkomponoval v létě 2021 s vědomím přímé návaznosti na skladatelovy projekty se Skácelovou poezií v 70. a 80. letech minulého století. Podobně jako v hudbě k inscenaci Na dávném prosu je i zde převládající starobylou písňovou formou villanella – jednoduchá taneční píseň původem z Ferrary kolem roku 1500. Zádumčivé texty Jana Skácela (na listu popsaném Štědroňovým charakteristickým rukopisem je dostali návštěvníci spolu s programem koncertu) jsou inspirované smrtí milované maminky a pojednávají o stáří, o lásce, o smrti, pomíjivosti i věčnosti. Texty byly zhudebněny s citem, porozuměním i autorským přesahem („O druhou půlnoc noc se tříští, až ráno z bílých třísek vstane, nalezne léto na strništi úmrtní lože rozestlané“ – „Je zítra, bude včera, bylo dnes, je včera, bude dnes, bylo zítra …“).

Druhou polovinu koncertu zahájil oslavenec překvapením: na jeviště pozval brněnskou rodačku a někdejší studentku JAMU, řeckou flétnistku Sofii Mavrogenidou. Hudebnice mimo program uvedla Štědroňovu miniaturu pro sólovou flétnu s názvem Sursum (lat. Vzhůru), zkomponovanou kdysi ad hoc pro vyplnění pauzy pro stěhování nástroje do vyšších pater. Čtyřminutová skladbička byla svěží a poskytla virtuózní flétnistce příležitost k hudebnímu blahopřání. Následovalo oficiální programové číslo, tedy Miniatury pro smyčce (1965) Ctirada Kohoutka, dalšího z řady hudebních pedagogů Katedry skladby a dirigování Hudební fakulty JAMU v Brně druhé poloviny šedesátých let minulého století, kdy byl Miloš Štědroň jeho studentem. Čtveřice kratičkých skladeb odráží autorovu tzv. projektovou kompoziční metodu, v níž každá ze čtyř skladeb rozvíjí konkrétní hudební prvek, přičemž hledá hranice možností metrorytmické invence na podkladě volné atonality. Trojici skladeb z pera Štědroňových učitelů na JAMU doplňuje Jan Kapr skladbou Koncert pro akordeon a smyčce (1982), originální náročnou kompozicí prezentující barevný kontrast sólového nástroje v pomyslném souboji se smyčcovým orchestrem. Chromatický akordeon sólistky Anežky Gebauerové zazářil výraznými barevnými tóny i virtuózním zvládnutím nelehké struktury Kaprovy kompozice, která jako by hledala a vymezovala možnosti akordeonu jako sólového nástroje. Závěr koncertního večera obstaral symbolický dar oslavenci, unikátní mistrovský cukrářský výrobek – dort ve tvaru černého koncertního křídla, který se zaskvěl jen krátce, neboť byl nemilosrdně rozkrájen a rozdán mezi slavnostní publikum, které ve většině tvořilo několik generací Štědroňových žáků, spolupracovníků z akademického i divadelního prostředí a osobních přátel. Všechny vespolek pak potěšilo závěrečné slovo oslavence, v němž přislíbil publiku chystanou červnovou premiéru nové opery na počest dvousetletého výročí narození Johanna Gregora Mendela Magnum mysterium. Sacra et profana de vita Gregori Mendeli/ Velké tajemství. Světské a posvátné ze života Gregora Mendela. Oslavenec ji na vlastní libreto zkomponoval a nacvičuje právě ve spolupráci s Ensemble Opera Diversa. Pečlivé nastudování jednotlivých položek slavnostního koncertu (náročných na interpretaci i poslech) bylo výtečnou devizou čtrnáctičlenného ansámblu vedeného Janem Bělohlávkem pod rukama (bez taktovky) dirigující Gabriely Tardonové.

Poněkud delší Postskriptum, důležitá Douška chcete-li:

K volbě profesní dráhy Miloše Štědroně určitě přispělo i rodinné zázemí: rodovou hudební predestinaci lze vysledovat od jeho dědečka Františka (1868-1928), učitele hudby a dirigenta, přes otce Miloše (1902-1970) a především strýce Bohumíra (1905-1982), klavíristy a muzikologa (a svého předchůdce na katedře hudební vědy brněnské univerzity) k jeho matce Jaroslavě rozené Kupkové (1910-2000), která vystudovala hru na klavír na konzervatoři v Brně a klavírní hru také vyučovala. V duchu rodinné tradice vystudoval Miloš Štědroň nejprve bohemistiku a muzikologii na Filozofické fakultě Univerzity J.E. Purkyně v Brně (1960-64), na které navázal studiem skladby a hudební teorie na JAMU (1965-70 u tří výše jmenovaných a Aloise Piňose) a následným postgraduálním studiem elektronické a elektroakustické hudby. Během studií (1963) nastoupil do hudebně-historického oddělení Moravského zemského muzea. Při této instituci založil a vedl Malé divadlo hudby a poezie. Od roku 1972 nastoupil jako vyučující na Katedru (dnes Ústav) hudební vědy FF UJEP (dnes Masarykovy univerzity), kde působí dodnes (1988 habilitován jako docent, 1994 jmenován profesorem).

Osobnost a dílo Leoše Janáčka ve všech aspektech jeho tvorby provází Miloše Štědroně celým jeho profesním životem; svou ambici proniknout do jeho kompozičního myšlení naplňoval postupně celou řadou studií a v úplnosti ji shrnul v monografii Janáček a hudba 20. století (1998). Společně s Leošem Faltusem se pokusil o rekonstrukci několika Janáčkových nedokončených děl. Je odborníkem na hudební tvorbu období renesance, manýrismu a baroka (viz monografie Claudius Monteverdi, 1985), ale též – jak dokládá i výběr repertoáru pro tento slavnostní koncert – je znalcem soudobých hudebních směrů a postupů. Je aktivním a stále činným tvůrcem v oblasti koncertní i scénické hudby, přičemž v komponování dovedně využívá znalostí z hudební historie a nevyhýbá se ani vlivům folklóru, jazzu a dalších tzv. malých hudebních žánrů. S oblibou (jak opět potvrdil vložením jedné drobné skladby do programu koncertu ad hoc) komponuje hudební miniatury k různým příležitostem. Spoluzakládal Divadlo Husa na provázku (1967) a stal se natrvalo jedním z jeho kmenových autorů, a to nejen hudební složky jednotlivých inscenací, ale příležitostně také jako autor námětů či spolutvůrce scénářů. Jako opus magnum z bohaté spolupráce s režisérem Petrem Scherhauferem bývá po právu označována inscenace Commedia dell ´arte (1974); ve spolupráci s Evou Tálskou je to trojice inscenací Markéta Lazarová (1980), „learovská“ feérie Příběhy dlouhého nosu (1982) a jedna z hudebních poct veršům Jana Skácela Na dávném prosu (1985); písně ze skácelovského kusu se dočkaly samostatného vydání na hudebních nosičích. Za úspěšný pokus o muzikál se dá označit volné zpracování motivů z knihy Ivana Olbrachta Nikola Šuhaj loupežník, na Provázku uvedený pod titulem Balada pro banditu (1975) v režii Zdeňka Pospíšila; utajovaným autorem libreta byl v té době nežádoucí Milan Uhde, jednotlivé písně – mistrovská díla tzv. ohlasové tvorby s citlivým využitím postupů lidové hudby – se staly populárními (mj. Zabili, zabili, Ani tak nehoří, Jatelinka drobná). Spolupráci s Milanem Uhde si Štědroň ještě mnohokrát s úspěchem zopakoval, pro Divadlo Husa na provázku například inscenací s janáčkovským námětem Leoš aneb Tvá nejvěrnější (2011). Ensemblem Opera Diversa, uměleckým souborem zaměřeným na autorské hudební divadlo a orientované na soudobou hudební tvorbu, spojuje Miloše Štědroně několikaletá spolupráce; společně nastudovali jeho třídílnou skladbu … or not to be ... pro smyčce (2012) věnovanou Johnu Tyrrelovi nebo čtyřvětý dvojkoncert Quattro omaggi claudiani pro klavír, housle a smyčce (2017) inspirovaný Claudiem Monteverdim. Do diversního repertoáru nabídl Štědroň i dvě opery – Palackého truchlivý konec (2013) a operní frašku Chameleon (2015).

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce