Kořeny a živly Jiřího Smrže

Kořeny a živly Jiřího Smrže

Možná nejintrovertnější písničkář české scény a současně autor burcujících veršů, které vás několik nocí budí ze spaní. To je písecký rodák Jiří Smrž. Na konci 80. let byl členem českobudějovických Minnesengrů, o pár let později hrával s bluegrassovou kapelou Sem tam. Je spoluautorem (s básníkem Ondřejem Fibichem) folkrockového oratoria o Zdislavě z Lemberka Královna severních záseků. Vydal básnickou sbírku Eurydika v uhelném dole. První sólové album Dědičná krev mu vyšlo v roce 2001, kdy mu bylo 47 let. Za druhou desku Poslední láska z roku 2005 získal právem žánrového Anděla v kategorii Folk & country. A už v roce 2007 začal Jiří mluvit o koncepci svého třetího alba s pracovním názvem Kořeny. Od té doby na desce pomalu (až velmi pomalu) pracoval, plánované album postupně střídalo vydavatele, až na podzim 2013 konečně vyšlo u pražského nakladatelství Galén. Jde o pestře zaranžovanou nahrávku, na které se v roli hostů vystřídá desítka jednotlivců (Michal Žáček na flétnu, Luboš Malina na kaval, Vojta Zícha na dobro, Mário Bihári na akordeon a další) plus sbor a smyčcové kvarteto. Aranže a hudební režii měl na starosti kytarista Jiří Kovář, o zvuk se postaral Jiřího dlouholetý spolupracovník Jan Friedl. Všechny tyto informace neuvádím pouze proto, že Smržovo třetí album je stejně dokonalé jako obě předchozí. Chci poukázat také na to, jak velký rozdíl je mezi Jiřího studiovými nahrávkami a koncerty, na kterých vystupuje sám – malý plachý muž s kytarou. I takový koncert je však obrovským zážitkem.

Brněnský křest svého nového alba Jiří Smrž pojal jako večírek přátel. Tím nepoukazuji na spíše skrovnou návštěvnost v klubu Leitnerova (jako písničkář dnes sál stěží vyprodáte, pokud se nejmenujete Nohavica). Charakter improvizovaného večírku měl totiž večer i po formální stránce. „Napřed zahraju pár písní já, potom vystoupí můj host. Pak bude přestávka. Po ní album pokřtíme, pak opět zahraju já a pak druhý host,“ načrtl hostitel půdorys večera hned na úvod, avšak v průběhu koncertu osnovu podle chuti měnil (křest proběhl před přestávkou). Hostem v první polovině večírku byla Dáša Voňková, bravurní kytaristka, usměvavá vypravěčka a nekompromisní experimentátorka – během svého krátkého bloku stihla předvést například hru na kytaru se dvěma smyčci. Hostem na samém konci koncertu byla skupina Žalozpěv z Vysočiny, se kterou Jiří Smrž částečně autorsky spolupracuje. Nedošlo však na žádnou fúzi, Žalozpěv pouze odehrál čtyři písně bez přídavku, neboť zaskakující baskytarista víc neuměl.

Jiří Smrž hrál především – avšak ne výhradně – skladby z nového alba. Konkrétně z Kořenů zazněly skutečně nejzávažnější skladby: osamělé vyznání Pro Eržiku („Ó, lásko, miluju tě strašně / ale nemám komu to říct“), podobenství o vztazích ve firmě a v rodině Kde je král („Má dcera říká (…) / že kdyby nikdo už / tak ty, můj táta, že jsi král“) nebo miniatura Kořeny („Do listí dne / se vrací jas / do kořenů zpíváš / Deo gratias“). Vrcholem byla trojice písní různého charakteru s mimořádně silnými texty: originální vyznání oblíbenému písničkáři Čistý ubrus pro Bulata Okudžavu („Řek Villon Mozartovi: I tady na věčnosti teď vše na čas počká / prostři čistý ubrus, přišel Bulatočka“), rozmáchle epická píseň Jack a já, jejíž téma by vydalo na celý román (příběh odehrávající se na dvou kontinentech a načrtávající několik morálních dilemat současně), a konečně skladba Otče noci, zdánlivě blasfemická modlitba, která vrstvením nečekaných slovních spojení charakterizuje naši dobu, společnost i nás samotné („Otče oxidu siřičitého / otče reality show / (…) / Otče jemného dívčího prádla / otče hrubého domácího produktu / (…) / Otče, víc jsi než tři v jednom / ale modlíme se k tobě jednomu / otče, modli se i ty za nás / máš-li ke komu“).

Právě v kombinaci textů a zdánlivě nenápadného Jiřího vystupování spočívá síla jeho pódiové prezentace. V okamžiku, kdy k Bohu volá „otče metastáz“ nebo kdy před očima publika řeší, zda hrdinka písně nesla v arabském šátku dítě, nebo bombu a jak měl vypravěč zareagovat („Pokud nesla bombu, měl jsem se nechat zabít / protože pokud ne, ach, pro všechno na světě / jakou cenu má teď můj život / bez ní a našeho dítěte“), stává se z nenápadného drobného muže burcující hlas, povodeň, vichr, spalující žár, tíha země.

Živly jsem nezmínil náhodou. Právě prostřednictvím „živelné metaforiky“ totiž proběhl imaginární křest alba. Nic se ničím nepolévalo, ale k publiku za Jiřího promluvilo čtvero kmotrů: Robert Křesťan za oheň, Dáša Voňková za vzduch, Jirka Nohel se svou skupinou Žalozpěv za zemi a autor těchto řádků za vodu. Příspěvky kmotrů byly improvizované podobně jako celý večer (ještě že alespoň Dáša Voňková dostala originální nápad – na CD dýchnout), a slavnostní akt tak korespondoval s přátelskou až rodinnou atmosférou celého večera. Ti, kdo přišli, totiž sílu výpovědí Jiřího Smrže dobře znají. Ostatní přicházejí o hodně.

 Jiří Smrž – kytara a zpěv. Hosté: Dáša Voňková – kytara, smyčec, zpěv; skupina Žalozpěv (kytara, housle, flétna, baskytara). V roli kmotrů navíc Robert Křesťan a Milan Tesař. Brno, klub Leitnerova, 10. prosince 2013.

Foto archiv klubu Leitnerova

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Robertu Křesťanovi je dnes padesát pět let – k blahopřání přidáváme i krátké zastavení nad jeho tvorbou od dob skupin Trapeři a Poutníci až po dnešek.  více

Listolet zdánlivě patří k brněnské alternativní scéně, ale není to tak jednoduché, jak se zdá. Stále oblíbenější a žánrově těžko zařaditelná kapela právě natočila své druhé album.  více

Říkejte tomu punk, písničkářství, písničky pro holky nebo sladkobolná romantika, a vždycky budete mít pravdu.  více

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce