Novinka mezinárodní skupiny Korjen je jednou z nejúspěšnějších letošních nahrávek z distribuce společnosti Indies Scope. Album Sabur vyšlo v polovině září 2019 a hned na začátku října zabodovalo na 15. místě v prestižní hitparádě World Music Charts Europe, kterou sestavuje 43 rozhlasových publicistů z celé Evropy.
Skupinu tvoří tři čeští hudebníci (Jan Šikl – bicí, trubka, Milan Mikšíček – baskytara, Marek Novotný – kytara) a tři zpěvačky různých národností: Aida Mujačić, která hraje na klávesy, je z Bosny, Ewa Żurakowska je Polka a Svetlana Sarkisjan je Slovenka s arménskými kořeny. Na albu dále spolupracoval polský hudebník Łukasz Sabat (duduk, saxofon) a mistr zvuku Matouš Godík. Nahrávalo se v průběhu několika let „v chatě hluboko v lesích“ a „na některých jiných místech“, jak uvádí kapela v bookletu alba. Sabur je jejím druhým počinem – bezejmenné osmipísňové album vyšlo v roce 2012.
Jakkoli je žánrová škatulka world music prakticky bezbřehá, skupina Korjen ji vystihuje a naplňuje vrchovatou měrou. Klade vedle sebe, přes sebe a velmi zkušeně též do sebe na jedné straně folklorní inspirace a skutečné motivy z lidových písní ze střední Evropy, Balkánu a Arménie a na straně druhé tepavý rytmus a spodní proudy, vytvářené vyváženou kombinací elektrických, elektronických a akustických nástrojů. Přitom na ploše alba hraje důležitou roli jak snaha o určitý typický zvuk kapely (kontrast mezi ženskými hlasy a temným doprovodem, např. v písni Konopa), tak zvukové a hudební protiklady mezi jednotlivými skladbami. Stačí si porovnat téměř industriální sound první písně Marike a na lidovém zvuku brumle postavenou dvojskladbu Postatnica/Kanchum em. Kontrasty a hru s různými hudebními světy však najdeme i v rámci jednotlivých písní – viz orientální hra duduku ve spojení s polyrytmy ve skladbě Chem krna. Vzniká zajímavý „chaos“, z nějž se jakoby opatrně vynořuje zpěv. Vedle zvukově a aranžérsky bohatých pasáží pak stojí zpěv a cappella (začátek skladby Gusta), sborové pasáže (Zorjushka) pak tvoří kontrast nejen k sólovým výpovědím, ale také opět k industriálním zvukovým vazbám.
Třebaže skupina skutečně funguje jako kompaktní těleso tří žen a tří mužů (plus jednoho hrajícího a jednoho „nahrávajícího“ spolupracovníka), z jednotlivých skladeb vyplouvají na povrch jasně rozpoznatelné individuality. K nejvýraznějším patří zdobný zpěv Ajdy Mujačić a stylotvorné bicí Jana Šikla. Přitom rytmická složka je v případě skupiny Korjen skutečně zásadní, ať už jde o lehký tepot téměř ambientní skladby Ervum em/Mehmeda majka budila, nebo o rozvíjející se rytmický vzorec v písni Ampela.
Důležitou součástí alba Sabur je také vzorně vybavený booklet, který sice neobsahuje texty písní (a tedy ani jejich překlady), ale přináší ke každé skladbě krátký komentář, resp. její zasazení do folklorního i kapelního kontextu. Skupina Korjen byla letos v létě vybrána jako reprezentant Česka na mezinárodní konferenci a festivalu Czech Music Crossroads. Album Sabur a jeho úspěch v evropském žebříčku world music (a také v Balkan World Music Charts) jen potvrzuje, že to byla dobrá volba. Jestliže Marek Eben před lety zpíval ironicky o „folklorečku s bicíma“, v tomto případě folkloru invenční bicí Jana Šikla náramně sluší.
Korjen – Sabur; PR Stage / Indies Scope 2019; 15 skladeb; celkový čas: 69:14
Zatím nebyl přidán žádný komentář..