Kulturní newsletter Odboru kultury MMB na měsíc listopad

Brněnský kulturní newsletter přináší přehled událostí a příležitostí, které se v nadcházející době týkají divadel, klubů, festivalů a vůbec všech kulturních akcí v Brně. Tentokrát se zaměřuje také na kandidaturu města Brna na Evropské hlavní město kultury 2028.

Milí přátelé,

zdravím Vás opět po měsíci s čerstvými zprávami ze světa (nejen) brněnské kultury. Vy, co jste s námi byli na XIII. Brněnském kulturním parlamentu, už asi víte, že jsme vybrali dvojici, která povede kandidaturu Brna na Evropské hlavní město kultury 2028. Pomalu přibývají i další členové a členky týmu, a proto nic nebrání tomu pustit se do příprav kandidatury plnou parou. Začali jsme sbíráním podnětů od lidí pomocí pocitové mapy. Naším cílem je zapojit celé Brno! Ohodnoťte kulturu v Brně i vy a dejte nám vědět, jaká témata jsou pro město důležitá. Podněty nadále sbíráme také přes e-mail kultura@brno.cz.

Součástí příprav kandidatury je samozřejmě i mezinárodní spolupráce, proto jsem minulý týden navštívil polské město Lodž, kde mají cenné zkušenosti s revitalizací industriálních areálů (v Brně Zbrojovka, Mosilana...). Téma architektury a památkové obnovy rezonovalo i v rámci opencallu na Brněnském kulturním parlamentu, stejně jako téma hudby. Proto jsem se v Krakově zúčastnil konference o hudbě Tak brzmi miasto a seznámil se zde s kulturními aktéry z estonského Tallinnu, který se čerstvě zařadil  po bok Brna do kreativní sítě měst UNESCO v oblasti hudby. Místní festival Tallinn Music Week 2022 zrovna hledá hudebníky a hudebnice všech žánrů z celého světa, šanci tak máte i vy. Více podrobností najdete níže v sekci příležitosti. Rádi bychom navázali kontakt i s Tartu 2024 a dalšími městy, které mají s EHMK zkušenosti. Sledujte i nadále náš newsletter, web nebo Facebook, kde přinášíme to nejnovější z brněnské kultury.

Váš radní pro kulturu
Marek Fišer

OD NÁS PRO VÁS

Představujeme dvojici, která povede kandidaturu Brna na Evropské hlavní město kultury 2028. Šárka Berková, manažerka kandidatury, a Marcela Straková, programová manažerka EHMK 2028, nám v krátkém rozhovoru ještě před třináctým Brněnským kulturním parlamentem představily svoji vizi a další kroky procesu přípravy.
ČÍST VÍCE

Ohodnoťte kulturu v Brně. Vyplňte pocitovou mapu a pomozte nám zjistit, jak se vám v Brně žije a jaký máte vztah k místní kultuře, kreativním odvětvím nebo veřejnému prostoru. Vaše odpovědi nám umožní vytvořit si reálný obrázek o tom, jakým směrem by se Brno mělo ubírat do budoucna a kde spočívá jeho hlavní potenciál. Získaná data využijeme zejména při přípravě kandidatury Brna v soutěži Evropské hlavní město kultury. 
ČÍST VÍCE

Ve středu 3. 11. 2021 jsme se sešli v kreativním hubu KUMST na třináctém setkání Brněnského kulturního parlamentu, abychom představili první kroky, které Brno zatím podniklo k vysněnému cíli, kterým je titul Evropské hlavní město kultury pro rok 2028. Děkujeme všem za účast, diskuzi i skvělou atmosféru, ze které bylo jasné, že Brno CHCE být městem kultury. Pokud jste některou část nestihli, můžete se podívat na záznam, včetně dopoledních prezentací opencallu.
ČÍST VÍCE

Nová dotační pravidla, která budou platit pro všechny dotační výzvy Magistrátu města Brna, schválilo v listopadu Zastupitelstvo města Brna. Pravidla slouží k zajištění jednotného postupu při poskytování programových či individuálních dotací z rozpočtu města Brna. 
ČÍST VÍCE

Další ročník participativního rozpočtu města Brna Dáme na vás je tu. I letos můžete hlasovat o projektech, které byste v Brně chtěli podpořit. V oblasti kultury můžete vybírat třeba z amfiteátru na přehraděMendel pointu na Špilberku nebo opravy památek v Líšni.
ČÍST VÍCE

PŘÍLEŽITOSTI

Letos se opět otevírá program Kreativní vouchery Brno, který podporuje spolupráci mezi firmami a poskytovateli kreativních služeb na projekty až do výše 100 000 Kč. Chcete být součástí kreativní galerie profesionálů? Nabídněte grafické služby, perfektní fotografie, video, přehlednější web nebo třeba návrh nového produktu či celé budovy desítkám jihomoravských firem. Registrovat se můžete do 30. 11. 2021.
ČÍST VÍCE

IDU otevírá vzdělávací program Akademie IDU 2022 pro kulturní manažery, který bude zaměřený na strategické myšlení, plánování a leadership. Kurz je určen vedoucím pracovníkům (ředitelkám/ředitelům) kulturních organizací, kteří chtějí pracovat na definování a dosahování cílů svých organizací. Hlásit se můžete do 15. 1. 2022. 
ČÍST VÍCE

Přihlaste se na Tallinn Music Week 2022. Estonský festival vítá umělce všech žánrů z celého světa, aby se ucházeli o šanci zahrát si na jednom z nejuznávanějších mezinárodních hudebních festivalů v Evropě. Festival v Tallinu, který je součástí sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby, stejně jako Brno, se bude konat od 4. do 8. 5. 2022.
ČÍST VÍCE

Kreativní hub KUMST Brno nabízí coworkingové prostory. Jednotlivé dny si můžete rezervovat na jejich webu. Pracovat tu můžete každý pracovní den od devíti do půl páté.
ČÍST VÍCE

Výzvu k předkládání návrhů na vytvoření nového udržitelného inovačního partnerství k posílení evropských kulturních a kreativních sektorů a průmyslových odvětví (CCSI) vyhlásil Evropský inovační a technologický institut. Výzva je určená pro konsorcia organizací a vedoucí představitele průmyslu a odvětví CCSI, kteří spojují vzdělávání, výzkum a podnikání. 
ČÍST VÍCE

Ministerstvo kultury pokračuje v participativním přístupu k Národnímu plánu obnovy. Hlavním cílem říjnové veřejné konzultace bylo pokračování spolupráce se zástupci sektoru a územními partnery při přípravě a realizaci programů. Na záznam události, použitou prezentaci a anotace plánovaných výzev se můžete podívat na webu ministerstva.
ČÍST VÍCE

Další akce ze série Střed zájmu, které pořádá Kancelář Kreativní Evropa, se tentokrát zaměří na téma rovnosti žen a mužů v kulturních oborech a organizacích. Akce se koná dne 6. 12. 2021. 
ČÍST VÍCE

Hledáte finanční prostředky k zajištění umělecké rezidence, návštěvy partnerů, stínování partnerských institucí, účasti na konferencích a veletrzích? Kancelář Kreativní Evropa připravila webinář o finančních nástrojích na pokrytí zahraničních cest pro umělce a umělkyně a pracovníky a pracovnice v kultuře. Kromě Evropských programů (Kreativní Evropa, i-Portunus a Erasmus+) představili i další finanční a informační zdroje. Na záznam webináře se můžete podívat na jejich webu. 
ČÍST VÍCE 

CO SE DĚJE V BRNĚNSKÉ KULTUŘE

32. výročí událostí 17. listopadu 1989 oslaví festival Brněnský sedmnáctý. Především na náměstí Svobody, ale i v dalších místech Brna si společně se studenty brněnských univerzit a občany Brna můžete připomenout význam sametové revoluce.

V rámci festivalu Brněnský sedmnáctý se můžete přijít podívat na inscenaci Putin lyžuje, kterou uvede Divadlo Líšeň na Moravském náměstí u Jošta. Jevištní reportáž Putin lyžuje zpracovává téma nástupu Putina k moci a směřování Ruska k totalitě.

Monografická výstava Ester Krumbachové v Domě umění, která má odkazovat k celoživotnímu dílu autorky, začíná 24. 11. Výstava uvede například fotografie a ukázky filmů z autorčiny tvorby, která bude doplněna o další zajímavý obsah umělců a umělkyň inspirujících se právě dílem Ester Krumbachové. Vernisáž proběhne 23. 11.

Součástí známého brněnského festivalu Janáček Brno budou do konce listopadu operní koncerty s odkazem k dílu Bohuslava Martinů a Leoše Janáčka v Janáčkově divadle. Mimo jiné proběhne také recitál Pavola Breslika a Róberta Pechance v divadle Reduta.

Od listopadu do poloviny prosince probíhají v Technickém muzeu v Brně cykly přednášek s názvem O nové Brno II. Přijde si zde na své každý se zájmem o moderní architekturu a design. Přednášky začínají vždy v 17:00 a jsou prezentovány odborníky z Muzea města Brna a Slezského zemského muzea.

Na začátku prosince mohou příznivci cestování zavítat na Travel stand-up festival, který se uskuteční ve dnech od 3. do 5.12. v Expediční klubovně.

Na cestovní vlně se budete moci svézt také 6. 12. v univerzitním kině ScalaBrno navštíví známý český cestovatel Ladislav Zibura a představí svou novou knihu Prázdniny v Česku.

Queer Film Fest Mezipatra probíhá v Brně až do 20.11. Program Mezipater bude opět nabitý těmi nejlepšími hranými a dokumentárními snímky. Součástí festivalu budou i večírky, poutavé diskuze nebo Industry sekce s účastí talentovaných queer filmařek a filmařů. Tématem 22. ročníku je příznačně Oslava života.

Vánoční atmosféru pomohou přiblížit komorní koncerty v brněnské vile Löw-Beer. 8. 12. se představí polský kytarista Marcin Dylla, 16. 12. dvojice Svěcený a Bláha s houslemi, kytarou a repertoárem významných evropských skladatelů.

Vašulka Kitchen Brno zve na listopadové přednášky teoretiků a teoretiček současného umění se zaměřením na video art a nová média. Vystoupí islandská teoretička a kurátorka Margrét Elísabet Ólafsdottir z Univerzity výtvarných umění v Reykjaviku a Robert Horvitz, americký mediální umělec a teoretik žijící v Praze.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Nejčtenější

Kritika

Jedním z největších lákadel letošního ročníku Expozice nové hudby bylo bezpochyby uvedení skladby Communicating Vessels v okouzlujících prostorách vodojemů na Žlutém kopci. Společné dílo Radima Hanouska (*1971), Michala Wróblewského (*1988), Františka Chaloupky (*1981), Iana Mikysky (*1994) a Kristýny Švihálkové (*1997) zaznělo ve čtvrtek 17. října v podání skladatelů samotných ve světové premiéře. Kompozice Communicating Vessels (Spojené nádoby) vznikla na objednávku festivalu a byla vytvořena speciálně pro prostor brněnských vodojemů. Spojené nádoby tematizují a „oslavují“ uchovávání látek různých fyzikálních skupenství, které se staly samozřejmostí našeho každodenního života až do míry, že je téměř nevnímáme. Za nádobu je také možné označit člověka vnímajícího a myslícího, jehož mysl může být naplněna různým obsahem. Za spojení nádob by se pak také dalo považovat spojení pěti muzikantů–skladatelů v tomto jedinečném projektu.   více