Lenka Zogatová a všechny její příští večírky

Lenka Zogatová a všechny její příští večírky

S Lenkou Zogatovou nebo aspoň s jejím jménem přišel do kontaktu každý, kdo se v Brně osmdesátých let pokoušel o jakoukoliv nezávislou kulturu. Nic se na tom nezměnilo až do její předčasné smrti před rokem a zatím se nic nemění ani teď. Dnes večer v HaDivadle a zítra na Flédě se o tom může kdokoliv přesvědčit.

„My jsme začali hrát v roce 1986, na naše vystoupení přišla Lenka Zogatová a hned nás pozvala na první ročník festivalu Rockfest,“ vzpomínal na začátky skupiny Z kopce Petr Váša. Jeho věta jako by ale charakterizovala v krátkosti celou osobnost Zogatové, tu zvláštní kombinaci ráznosti, rozhodnosti a vstřícnosti. A také diplomatických schopností, díky nimž dokázala i za normalizace vybudovat z Musilky centrum nezávislé hudby. Zvala do sídla Kulturního a vzdělávacího střediska Brno III kapely, které měly potíže s vystupováním a každý jejich koncert hrozil průšvihem a policejními sankcemi. Na společné vystoupení Hrdinů nové fronty a Garáže s Mejlou Hlavsou se v roce 1988 sjeli lidé z celé republiky. Podílela se také na vzniku Rockfestu – přehlídky, díky níž se dostaly ke sledovaným vystoupením a prvním oficiálním nahrávkám kapely ve stylovém rozsahu od Z kopce až po Oceán.

Lenka Zogatová byla perfektní kulturní manažerka v době, kdy to ještě nebylo cool, vlastně ani neexistoval ten obor. Uměla propojit zdánlivě nepropojitelné, měla čich na nadějné projekty a uměla vytvářet prostředí, v němž se jim dařilo. Je skoro nemožné uvažovat o tom, jak by vypadala brněská alternativní scéna, kdyby v ní nenašla svůj pevný bod. Na Musilce hrávala Bittová s Dunajem i Fajtem, Kokoliovo E, ona sama se nakrátko stala zpěvačkou skupiny Bobři – pokračování Odvážných bobříků.

Zogatka, prvotní hybatel, veliký smysl rozpoznat nerozpoznatelné, propojit nepropojitelné. kde se objevila, tam se události dávaly do pohybu. hlasitá zpěvačka goralských písní, s tichou pilností navrhla, napsala, vymyslela, zrealizovala neuvěřitelné množství konceptů, koncertů, projektů, projevů, večírků, večeří, výstav, moderací, alternací, zájezdů, her, divadel, debat, hovorů a rolí… ale hlavně všemu uměla, vlastně umí, vdechnout duši, protože ta je tu stále s námi. Lenka.
Josef Ostřanský (Dunaj, E, Boo, Dunajská vlna)

Lenka Zogatová patří na Flédu i do HaDivadla stejně. Byla předsedkyně občanského sdružení Fléda a na „její“ Musilce hrával Pitínského Ochotnický kroužek, který se na vzniku HaDivadla podílel. Dnes večer se v HaDivadle bude křtít kniha Ochotnický kroužek, zahrají Odvážní bobříci, večer moderuje Milan Sedláček. Zítra na Flédě budou hrát Ještě jsme se nedohodli, Bez ladu a skladu, Ty syčáci, Čokovoko, UrbandDunajské překvapení. Každý ze zúčastněných s Lenkou Zogatovou něco zažil a pravděpodobně jí i za něco vděčí.

Po listopadu 1989 Lenka Zogatová „neztratila téma“, ani za nepříznivých normalizačních podmínek se nevymezovala negativně. Vždy především hledala cesty a nacházela je i dál. Stála u zrodu Flédy, zavlekla do Čech poetry slam, který omylem překřtila na slam poetry. Vytvářela program pro České centrum v Bratislavě, její umění propojovat rozdělené kultury našlo uplatnění i tady. V roce 2012 se stala jeho ředitelkou. Spolupracovala s řadou kapel, hrála ve filmech i v divadle. V porovnání se spoustou práce pro domácí scénu vlastně zanikají i legendární koncerty Nico a Swans, které se jí povedlo uspořádat v Kníničkách a v Brně v letech 1985 a 1988 – byly to doteky svobody v pohodlném normalizačním kriminále.

Nejsou to jen vzpomínky, ale především žijící scéna, která za Lenku Zogatovou pořád je okolo nás. Ona sama by se na všechny ty věci asi dívala bez patosu a ironicky, možná by se vzpomínkovými akcemi všechny poslala do háje. Vy ale přijďte: dnes V HaDivadle, zítra na Flédě.

Zuzana Fuksová (Čokovoko) o Lence Zogatové. Bez patosu a osobně

Co o Lence, aby se to vyhnulo patosu? Toho by bylo dost. Ovšem neumím z toho vystřihnout, jak jsem ji znala já, protože nevím, jak tomu bylo u ostatních. Já znám Lenku z Kavárny u Švandy, kde jsem nosila pivo. Myslím, že první vzpomínka je na to, jak mi jednou ranou pochválila vestu, ale současně mi řekla, že mám malá prsa. Jednou se mě ptala, jaká je její specifická vlastnost. Tak jsem jí říkala, že je netaktní, a ona byla velmi překvapená. Byly jsme na nějaké akci, kde se shlukovali disidenti. Jednoho potkala po asi dvaceti letech a překvapeně mu oznámila, že je hrozně tlustý. Jeho to rozesmutnilo. Poté, co jsem jí to vyčetla, povídala: vždyť je to přece pravda. I jinak je pro Lenku charakteristické takové pnutí a jistá nevyzpytatelnost: pamatuju si ji, jak v kavárně metala hvězdy v kalhotách s orchidejemi, a pak jako dámu, co se ráda dívá na Hercula Poirota a skoro až manicky u toho jezdí na rotopedu, než ji zase začne zajímat něco jiného.

Pamatuji si ji, jak celý den pracuje, ale spíše tak, že telefonuje a u toho pobíhá jako nějaký junák po lese. U toho kouří a přemlouvá toho a toho, ať udělá to a ono. Pak je pět hodin odpoledne a je z ní paní, kterou už nic z toho – až do zítřejšího dne – nezajímá a jde venčit psa Kaštana. Historek je mnoho. Třeba ta, jak jsme odevzdávaly granty na projekty, které prostě bylo nutno odevzdat. Vždy jsme všechno odevzdávaly na poslední chvíli – později jsem si říkala, jestli v tom snad nebyl záměr, aby to nepozbylo adrenalinu. Ptám se Lenky půl hodinu před půlnocí, kdy se zavírá pošta, zda si nevzít taxíka. Lenka odmítá, půjde s Kaštanem pěšky. Já ji předběhnu taxíkem, protože se bojím. Na Hlavním nádraží vidím frontu jako před Tuzexem. Lenka přemluví mé kamarády, kteří jsou na začátku řady, ať nám granty minutu před půlnocí odevzdají. Pak to oslavujeme a vymyslíme spoustu projektů, které se nikdy nerealizují.

Můj první dojem byl, že je to šílená paní. Projekty, které dělala, byly spíchnuté jakoby rtuťovitě, chaoticky, ale byly často lepší než ty jiných, vysezené trpělivě. S Lenkou byla sranda, jako když odpověděla našemu učiteli angličtiny, tichému chlapci, na otázku: „Have you ever been married?“ že ano a že ji manžel jednou honil se sekyrou. Co se mně nejvíc na Lence líbilo vedle věcí, co mě rozčilovaly, byla její otevřenost – neměla takovou tu zónu nukleární rodiny, ačkolli bízké měla. Ta zóna byla širší a bylo jaksi přirozené, že se angažuje pro lidi, co má ráda – jakkoli to zní jako klišé. Měla jakýsi smysl pro komunitu, ale ne ten hippísácký. A pak nějaký čuch na lidi a neulpívání na starých věcech – asi jako důsledek toho, že ji máloco bavilo dlouho. Podle mě ty kapely, které si vybrala jakožto oblíbené, ani nějak nezkoumala. Jen si poslechla dvě písně a buď je zatratila, nebo prostě „byli výborní“.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

All tomorrow´s parties - Zogatce čest

30.10.2015, 19:30 / HaDivadlo

Dále si přečtěte

Včera večer zemřela Lenka Zogatová, jedna z předních osobností nezávislé kultury v České republice. V 80. letech stála za legendárními koncerty Nico a Swans.  více

Jak se podařilo vydat první album Z kopce v dobách normalizace a jaké to je poslouchat svou nejstarší desku zároveň s tou nejnovější. O tom, a také o mnohém dalším jsme mluvili s Petrem Vášou – reedice Z kopce a novinka kapely Ty syčáci totiž právě vyšly.  více

S Adélou a se Zuzanou, tedy skupinou Čokovoko, jsme probrali ledacos. Nebavili jsme se jen o tom, jak kapela vznikla, a především ne o hip hopu.  více

Rozhovor s Karlem Heřmanem o  jeho domovských kapelách Čankišou a Ukulele Orchestra, muzikálech a kouzlu neměnného prostředí.  více

Na svém kontě má sólová bubenická alba i spolupráci se zpěváky a dalšími hudebníky. Jeho společnou desku s Ivou Bittovou kdysi Jiří Černý zařadil mezi „albové milníky českého folku“. Jedním z nejnovějších projektů Pavla Fajta je duo Pavoon, které tvoří společně s německou pianistkou a zpěvačkou Oonou Kastner. Na sklonku roku 2014 vydali album Levantis, inspirované kulturami východního Středomoří a také poezií několika evropských básníků.  více




Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více