Lenka Zogatová a všechny její příští večírky

Lenka Zogatová a všechny její příští večírky

S Lenkou Zogatovou nebo aspoň s jejím jménem přišel do kontaktu každý, kdo se v Brně osmdesátých let pokoušel o jakoukoliv nezávislou kulturu. Nic se na tom nezměnilo až do její předčasné smrti před rokem a zatím se nic nemění ani teď. Dnes večer v HaDivadle a zítra na Flédě se o tom může kdokoliv přesvědčit.

„My jsme začali hrát v roce 1986, na naše vystoupení přišla Lenka Zogatová a hned nás pozvala na první ročník festivalu Rockfest,“ vzpomínal na začátky skupiny Z kopce Petr Váša. Jeho věta jako by ale charakterizovala v krátkosti celou osobnost Zogatové, tu zvláštní kombinaci ráznosti, rozhodnosti a vstřícnosti. A také diplomatických schopností, díky nimž dokázala i za normalizace vybudovat z Musilky centrum nezávislé hudby. Zvala do sídla Kulturního a vzdělávacího střediska Brno III kapely, které měly potíže s vystupováním a každý jejich koncert hrozil průšvihem a policejními sankcemi. Na společné vystoupení Hrdinů nové fronty a Garáže s Mejlou Hlavsou se v roce 1988 sjeli lidé z celé republiky. Podílela se také na vzniku Rockfestu – přehlídky, díky níž se dostaly ke sledovaným vystoupením a prvním oficiálním nahrávkám kapely ve stylovém rozsahu od Z kopce až po Oceán.

Lenka Zogatová byla perfektní kulturní manažerka v době, kdy to ještě nebylo cool, vlastně ani neexistoval ten obor. Uměla propojit zdánlivě nepropojitelné, měla čich na nadějné projekty a uměla vytvářet prostředí, v němž se jim dařilo. Je skoro nemožné uvažovat o tom, jak by vypadala brněská alternativní scéna, kdyby v ní nenašla svůj pevný bod. Na Musilce hrávala Bittová s Dunajem i Fajtem, Kokoliovo E, ona sama se nakrátko stala zpěvačkou skupiny Bobři – pokračování Odvážných bobříků.

Zogatka, prvotní hybatel, veliký smysl rozpoznat nerozpoznatelné, propojit nepropojitelné. kde se objevila, tam se události dávaly do pohybu. hlasitá zpěvačka goralských písní, s tichou pilností navrhla, napsala, vymyslela, zrealizovala neuvěřitelné množství konceptů, koncertů, projektů, projevů, večírků, večeří, výstav, moderací, alternací, zájezdů, her, divadel, debat, hovorů a rolí… ale hlavně všemu uměla, vlastně umí, vdechnout duši, protože ta je tu stále s námi. Lenka.
Josef Ostřanský (Dunaj, E, Boo, Dunajská vlna)

Lenka Zogatová patří na Flédu i do HaDivadla stejně. Byla předsedkyně občanského sdružení Fléda a na „její“ Musilce hrával Pitínského Ochotnický kroužek, který se na vzniku HaDivadla podílel. Dnes večer se v HaDivadle bude křtít kniha Ochotnický kroužek, zahrají Odvážní bobříci, večer moderuje Milan Sedláček. Zítra na Flédě budou hrát Ještě jsme se nedohodli, Bez ladu a skladu, Ty syčáci, Čokovoko, UrbandDunajské překvapení. Každý ze zúčastněných s Lenkou Zogatovou něco zažil a pravděpodobně jí i za něco vděčí.

Po listopadu 1989 Lenka Zogatová „neztratila téma“, ani za nepříznivých normalizačních podmínek se nevymezovala negativně. Vždy především hledala cesty a nacházela je i dál. Stála u zrodu Flédy, zavlekla do Čech poetry slam, který omylem překřtila na slam poetry. Vytvářela program pro České centrum v Bratislavě, její umění propojovat rozdělené kultury našlo uplatnění i tady. V roce 2012 se stala jeho ředitelkou. Spolupracovala s řadou kapel, hrála ve filmech i v divadle. V porovnání se spoustou práce pro domácí scénu vlastně zanikají i legendární koncerty Nico a Swans, které se jí povedlo uspořádat v Kníničkách a v Brně v letech 1985 a 1988 – byly to doteky svobody v pohodlném normalizačním kriminále.

Nejsou to jen vzpomínky, ale především žijící scéna, která za Lenku Zogatovou pořád je okolo nás. Ona sama by se na všechny ty věci asi dívala bez patosu a ironicky, možná by se vzpomínkovými akcemi všechny poslala do háje. Vy ale přijďte: dnes V HaDivadle, zítra na Flédě.

Zuzana Fuksová (Čokovoko) o Lence Zogatové. Bez patosu a osobně

Co o Lence, aby se to vyhnulo patosu? Toho by bylo dost. Ovšem neumím z toho vystřihnout, jak jsem ji znala já, protože nevím, jak tomu bylo u ostatních. Já znám Lenku z Kavárny u Švandy, kde jsem nosila pivo. Myslím, že první vzpomínka je na to, jak mi jednou ranou pochválila vestu, ale současně mi řekla, že mám malá prsa. Jednou se mě ptala, jaká je její specifická vlastnost. Tak jsem jí říkala, že je netaktní, a ona byla velmi překvapená. Byly jsme na nějaké akci, kde se shlukovali disidenti. Jednoho potkala po asi dvaceti letech a překvapeně mu oznámila, že je hrozně tlustý. Jeho to rozesmutnilo. Poté, co jsem jí to vyčetla, povídala: vždyť je to přece pravda. I jinak je pro Lenku charakteristické takové pnutí a jistá nevyzpytatelnost: pamatuju si ji, jak v kavárně metala hvězdy v kalhotách s orchidejemi, a pak jako dámu, co se ráda dívá na Hercula Poirota a skoro až manicky u toho jezdí na rotopedu, než ji zase začne zajímat něco jiného.

Pamatuji si ji, jak celý den pracuje, ale spíše tak, že telefonuje a u toho pobíhá jako nějaký junák po lese. U toho kouří a přemlouvá toho a toho, ať udělá to a ono. Pak je pět hodin odpoledne a je z ní paní, kterou už nic z toho – až do zítřejšího dne – nezajímá a jde venčit psa Kaštana. Historek je mnoho. Třeba ta, jak jsme odevzdávaly granty na projekty, které prostě bylo nutno odevzdat. Vždy jsme všechno odevzdávaly na poslední chvíli – později jsem si říkala, jestli v tom snad nebyl záměr, aby to nepozbylo adrenalinu. Ptám se Lenky půl hodinu před půlnocí, kdy se zavírá pošta, zda si nevzít taxíka. Lenka odmítá, půjde s Kaštanem pěšky. Já ji předběhnu taxíkem, protože se bojím. Na Hlavním nádraží vidím frontu jako před Tuzexem. Lenka přemluví mé kamarády, kteří jsou na začátku řady, ať nám granty minutu před půlnocí odevzdají. Pak to oslavujeme a vymyslíme spoustu projektů, které se nikdy nerealizují.

Můj první dojem byl, že je to šílená paní. Projekty, které dělala, byly spíchnuté jakoby rtuťovitě, chaoticky, ale byly často lepší než ty jiných, vysezené trpělivě. S Lenkou byla sranda, jako když odpověděla našemu učiteli angličtiny, tichému chlapci, na otázku: „Have you ever been married?“ že ano a že ji manžel jednou honil se sekyrou. Co se mně nejvíc na Lence líbilo vedle věcí, co mě rozčilovaly, byla její otevřenost – neměla takovou tu zónu nukleární rodiny, ačkolli bízké měla. Ta zóna byla širší a bylo jaksi přirozené, že se angažuje pro lidi, co má ráda – jakkoli to zní jako klišé. Měla jakýsi smysl pro komunitu, ale ne ten hippísácký. A pak nějaký čuch na lidi a neulpívání na starých věcech – asi jako důsledek toho, že ji máloco bavilo dlouho. Podle mě ty kapely, které si vybrala jakožto oblíbené, ani nějak nezkoumala. Jen si poslechla dvě písně a buď je zatratila, nebo prostě „byli výborní“.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

All tomorrow´s parties - Zogatce čest

30.10.2015, 19:30 / HaDivadlo

Dále si přečtěte

Včera večer zemřela Lenka Zogatová, jedna z předních osobností nezávislé kultury v České republice. V 80. letech stála za legendárními koncerty Nico a Swans.  více

Jak se podařilo vydat první album Z kopce v dobách normalizace a jaké to je poslouchat svou nejstarší desku zároveň s tou nejnovější. O tom, a také o mnohém dalším jsme mluvili s Petrem Vášou – reedice Z kopce a novinka kapely Ty syčáci totiž právě vyšly.  více

S Adélou a se Zuzanou, tedy skupinou Čokovoko, jsme probrali ledacos. Nebavili jsme se jen o tom, jak kapela vznikla, a především ne o hip hopu.  více

Rozhovor s Karlem Heřmanem o  jeho domovských kapelách Čankišou a Ukulele Orchestra, muzikálech a kouzlu neměnného prostředí.  více

Na svém kontě má sólová bubenická alba i spolupráci se zpěváky a dalšími hudebníky. Jeho společnou desku s Ivou Bittovou kdysi Jiří Černý zařadil mezi „albové milníky českého folku“. Jedním z nejnovějších projektů Pavla Fajta je duo Pavoon, které tvoří společně s německou pianistkou a zpěvačkou Oonou Kastner. Na sklonku roku 2014 vydali album Levantis, inspirované kulturami východního Středomoří a také poezií několika evropských básníků.  více




Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více