Lenora – Rejchův genius na CD Filharmonie Brno

Lenora – Rejchův genius na CD Filharmonie Brno

Na konci roku 2020 vydala Filharmonie Brno dvojici nahrávek sestávajících z děl Antonína Dvořáka a Antonína Rejchy. „Dvořákovské“ CD se skladatelovou první symfonií a Maličkostmi v úpravě a instrumentaci šéfdirigenta brněnské filharmonie Dennise Russella Daviese jsme zde již recenzovali. Nyní se zaměříme na nahrávku hudebního obrazu Lenora skladatele Antonína Rejchy na text balady Gottfrieda Augusta Bürgera. Na CD se představili Martina Janková v roli Lenory, Pavla Vykopalová jako její matka, Wojciech Parchem v roli vypravěče a Jiří Brückler jako zesnulý voják Vilém. Po boku orchestru Filharmonie Brno vystoupil také Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Stejně jako v případě nahrávky s díly Antonína Dvořáka, i tento projekt řídil dirigent Dennis Russell Davies.

Antonín Rejcha patří opomíjené skladatele. Přestože si hudebníci, dramaturgové i muzikologové uvědomují vysokou kvalitu jeho díla, setkáváme se s jeho skladbami v koncertních síních poskrovnu. Skladba Lenora oscilující mezi kantátou a oratoriem jako by neblahý osud skladatelova odkazu přímo zhmotňovala – dílo nejenže nebylo provedeno za skladatelova života, ale na svoji premiéru čekalo dokonce až do roku 1984, kdy v pražském Rudolfinu vdechl Stanislav Ondráček Lenoře nový život. Po takřka 180 letech bylo zřejmé, že příběh o Lenoře a jejím milém, na kterého vytrvale čeká, a který se pro ni vrátí jako umrlec (u nás zpracoval tuto lidovou pověst Karel Jaromír Erben pod názvem Svatební košile), je monumentální, kompozičně vybroušené a na svoji dobu novátorské dílo, které, bylo-li by ve své době provedeno, mohlo mít zásadní dopad na vývoj artificiální hudby. Právě zde se snoubí Rejchova dokonalá znalost forem a instrumentace, jeho pokora před hudbou starších slohových období, která na tematických místech prostupuje hudebním proudem, ale i jeho touha nakládat s tradičními kompozičními prostředky svěže a zvukově neotřele. Rejcha je vzorem skladatele, který v sobě skloubil prozíravého teoretika s nespoutaným romantickým umělcem – praktika s objevitelem. I kdyby snad nahrávka Filharmonie Brno z nějakého důvodu nedosahovala nejvyšších kvalit, již jen jako dramaturgická perla by si zasluhovala velké uznání. Naštěstí i z hlediska nastudování a provedení patří album s Rejchovou Lenorou k nahrávkám, které by si milovníci artificiální hudby neměli nechat ujít.

filharmonie_brno_booklet_lenora

Již úvodní ouvertura dokazuje, že orchestr je ve skvělé formě – počáteční sladký spánek Lenory je proveden s líbeznou a bezbrannou křehkostí. Melodie jsou citlivě frázovány a jsou podobny výdechům spící Lenory uzavírány decrescendem do delikátního ticha. Naopak noční můry burácí v dívčině spánku se stoupající závažností a neodvratitelností podepřeny ostrými a intonačně bezchybnými řezy smyčců. Tato interpretační preciznost orchestru a cit pro detail prostupují celou nahrávkou a spolu s Rejchovou kompoziční invencí, sdělností a zručností tvoří jasný emoční rámec pro sólové zpěváky i sbor. I v tomto ohledu není nahrávce příliš co vytknout. Martina Janková je v titulní roli něžná, okouzlující, laškovná i zlomená. Její matka v interpretaci Pavly Vykopalové se sice v díle objevuje pouze v jediném duetu, přesto její srdceryvná prosba k Bohu i vlastní dceři tvoří zásadní bod zlomu v rámci celého díla a kulminuje tady vnitřní pnutí skladby. Výraznou pochvalu si zasluhuje tenorista Wojciech Parchem v roli Vypravěče – nejenže svým expresivním projevem skvěle uchopil takřka bachovské recitativní plochy, ale svůj cit pro pestrost hudebního výrazu potvrdil i v samotných áriích. Představitel Viléma Jiří Brückler se pochlubil zvučným a nebývale srozumitelným barytonem s krásnou barvou a výtečnou dikcí. Výrazné místo v Rejchově Lenoře zaujímají také sborové výstupy, kterých se na CD Filharmonie Brno zhostil Český filharmonický sbor Brno. Těleso na nahrávce sice exceluje v přirozeně exponovaných sborových číslech, ještě působivější je však v těch dynamicky méně vyhrocených, zato však kompozičně spletitějších. Jeden z nejzajímavějších kompozičních vrcholů skladby se vyskytuje na samém počátku druhého dílu – sbor Laßt uns den Leib begraben (To tělo pochováme) svojí přízračnou polyfonií ukazuje nejen mnohem zajímavější tvář sborové tvorby, ale také široké interpretační a výrazové možnosti Českého filharmonického sboru Brno.

Filharmonie Brno ve své nové edici nahrávek uvedených marketingovým mottem Hudba, kterou hned tak někde nekoupíte vydala zatím Dvořákovské CD a Rejchovu Lenoru. Kloním se k názoru, že zatímco nová verze první Dvořákovy symfonie nebyla nezbytná, uvedením Rejchovy Lenory na hudební nosiče udělala Filharmonie Brno hudebnímu světu velikou službu. Ačkoliv již nahrávky Rejchova díla existují, není jich ani zdaleka tolik, kolik by si skladatelův hudební génius zasloužil. Doufejme, že nahrávka Filharmonie Brno se tak stane příkladem pro další hudební tělesa, která se rozhodnout přivést Rejchovu hudbu zpět do koncertních sálů.

Hudební režie, zvukový mistr a postprodukce: Jaroslav Zouhar

Produkce: Pavlína Sládková, Pavel Šindelář

Foto na obálce: Vojtěch V. Sláma

Foto: Vojtěch Kába

Grafický návrh a sazba: Petr Tejkal

Notový materiál poskytl Český rozhlas

Nahráno v Besedním domě v Brně v lednu a červnu 2020

CD1: 38:31

CD2: 44:53

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce