Lenora – Rejchův genius na CD Filharmonie Brno

Lenora – Rejchův genius na CD Filharmonie Brno

Na konci roku 2020 vydala Filharmonie Brno dvojici nahrávek sestávajících z děl Antonína Dvořáka a Antonína Rejchy. „Dvořákovské“ CD se skladatelovou první symfonií a Maličkostmi v úpravě a instrumentaci šéfdirigenta brněnské filharmonie Dennise Russella Daviese jsme zde již recenzovali. Nyní se zaměříme na nahrávku hudebního obrazu Lenora skladatele Antonína Rejchy na text balady Gottfrieda Augusta Bürgera. Na CD se představili Martina Janková v roli Lenory, Pavla Vykopalová jako její matka, Wojciech Parchem v roli vypravěče a Jiří Brückler jako zesnulý voják Vilém. Po boku orchestru Filharmonie Brno vystoupil také Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Stejně jako v případě nahrávky s díly Antonína Dvořáka, i tento projekt řídil dirigent Dennis Russell Davies.

Antonín Rejcha patří opomíjené skladatele. Přestože si hudebníci, dramaturgové i muzikologové uvědomují vysokou kvalitu jeho díla, setkáváme se s jeho skladbami v koncertních síních poskrovnu. Skladba Lenora oscilující mezi kantátou a oratoriem jako by neblahý osud skladatelova odkazu přímo zhmotňovala – dílo nejenže nebylo provedeno za skladatelova života, ale na svoji premiéru čekalo dokonce až do roku 1984, kdy v pražském Rudolfinu vdechl Stanislav Ondráček Lenoře nový život. Po takřka 180 letech bylo zřejmé, že příběh o Lenoře a jejím milém, na kterého vytrvale čeká, a který se pro ni vrátí jako umrlec (u nás zpracoval tuto lidovou pověst Karel Jaromír Erben pod názvem Svatební košile), je monumentální, kompozičně vybroušené a na svoji dobu novátorské dílo, které, bylo-li by ve své době provedeno, mohlo mít zásadní dopad na vývoj artificiální hudby. Právě zde se snoubí Rejchova dokonalá znalost forem a instrumentace, jeho pokora před hudbou starších slohových období, která na tematických místech prostupuje hudebním proudem, ale i jeho touha nakládat s tradičními kompozičními prostředky svěže a zvukově neotřele. Rejcha je vzorem skladatele, který v sobě skloubil prozíravého teoretika s nespoutaným romantickým umělcem – praktika s objevitelem. I kdyby snad nahrávka Filharmonie Brno z nějakého důvodu nedosahovala nejvyšších kvalit, již jen jako dramaturgická perla by si zasluhovala velké uznání. Naštěstí i z hlediska nastudování a provedení patří album s Rejchovou Lenorou k nahrávkám, které by si milovníci artificiální hudby neměli nechat ujít.

filharmonie_brno_booklet_lenora

Již úvodní ouvertura dokazuje, že orchestr je ve skvělé formě – počáteční sladký spánek Lenory je proveden s líbeznou a bezbrannou křehkostí. Melodie jsou citlivě frázovány a jsou podobny výdechům spící Lenory uzavírány decrescendem do delikátního ticha. Naopak noční můry burácí v dívčině spánku se stoupající závažností a neodvratitelností podepřeny ostrými a intonačně bezchybnými řezy smyčců. Tato interpretační preciznost orchestru a cit pro detail prostupují celou nahrávkou a spolu s Rejchovou kompoziční invencí, sdělností a zručností tvoří jasný emoční rámec pro sólové zpěváky i sbor. I v tomto ohledu není nahrávce příliš co vytknout. Martina Janková je v titulní roli něžná, okouzlující, laškovná i zlomená. Její matka v interpretaci Pavly Vykopalové se sice v díle objevuje pouze v jediném duetu, přesto její srdceryvná prosba k Bohu i vlastní dceři tvoří zásadní bod zlomu v rámci celého díla a kulminuje tady vnitřní pnutí skladby. Výraznou pochvalu si zasluhuje tenorista Wojciech Parchem v roli Vypravěče – nejenže svým expresivním projevem skvěle uchopil takřka bachovské recitativní plochy, ale svůj cit pro pestrost hudebního výrazu potvrdil i v samotných áriích. Představitel Viléma Jiří Brückler se pochlubil zvučným a nebývale srozumitelným barytonem s krásnou barvou a výtečnou dikcí. Výrazné místo v Rejchově Lenoře zaujímají také sborové výstupy, kterých se na CD Filharmonie Brno zhostil Český filharmonický sbor Brno. Těleso na nahrávce sice exceluje v přirozeně exponovaných sborových číslech, ještě působivější je však v těch dynamicky méně vyhrocených, zato však kompozičně spletitějších. Jeden z nejzajímavějších kompozičních vrcholů skladby se vyskytuje na samém počátku druhého dílu – sbor Laßt uns den Leib begraben (To tělo pochováme) svojí přízračnou polyfonií ukazuje nejen mnohem zajímavější tvář sborové tvorby, ale také široké interpretační a výrazové možnosti Českého filharmonického sboru Brno.

Filharmonie Brno ve své nové edici nahrávek uvedených marketingovým mottem Hudba, kterou hned tak někde nekoupíte vydala zatím Dvořákovské CD a Rejchovu Lenoru. Kloním se k názoru, že zatímco nová verze první Dvořákovy symfonie nebyla nezbytná, uvedením Rejchovy Lenory na hudební nosiče udělala Filharmonie Brno hudebnímu světu velikou službu. Ačkoliv již nahrávky Rejchova díla existují, není jich ani zdaleka tolik, kolik by si skladatelův hudební génius zasloužil. Doufejme, že nahrávka Filharmonie Brno se tak stane příkladem pro další hudební tělesa, která se rozhodnout přivést Rejchovu hudbu zpět do koncertních sálů.

Hudební režie, zvukový mistr a postprodukce: Jaroslav Zouhar

Produkce: Pavlína Sládková, Pavel Šindelář

Foto na obálce: Vojtěch V. Sláma

Foto: Vojtěch Kába

Grafický návrh a sazba: Petr Tejkal

Notový materiál poskytl Český rozhlas

Nahráno v Besedním domě v Brně v lednu a červnu 2020

CD1: 38:31

CD2: 44:53

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější

Kritika

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více