Náš nejhranější operní skladatel současnosti by dnes oslavil sto šedesáté narozeniny. Všechno nejlepší, Leoši, i když podtitul „Happy birthday Leoš“ ze stránek letošního festivalu Janáček Brno záhadně zmizel.
V příští sezóně bude po celém světě k vidění celkem třicet šest inscenací Janáčkových oper, jen o málo lépe je na tom Richard Strauss se čtyřiceti dvěma inscenacemi. Giacomo Puccini svoje vrstevníky poráží na hlavu, ale italská těžká jízda, kterou s ním tvoří Verdi a Rossini, opernímu světu stále suverénně vládne napříč kontinenty. Uvádím tuto stručnou statistiku jen aby bylo jasné, že řeči o Janáčkově světovosti nejsou jenom řeči. Jeho opery se prostě hrají a lidé na ně chodí. Z těch šestatřiceti inscenací se jich v Brně odehraje šest – všechny v rámci týdenního festivalu Janáček Brno (21. – 29. 11. 2014) nebo jako jeho ozvěny (Věc Makropulos) a předzvěsti (Osud). Festival má ale finanční potíže, v médiích se dokonce objevily informace, že hrozí jeho sloučení s nešťastným Divadelním světem. Ředitel ND Brno Martin Glaser to odmítl komentovat, ale zdá také, že nevidí podstatu janáčkovského festivalu. Mluví o něm jako o hudební akci, která není divadlu vlastní, ale Janáček byl především operní skladatel, jeho festival se tedy musí týkat především divadla. V běžném provozu Janáčkova divadla to s Janáčkem mimo festival vypadá bledě. Káťa Kabanová i přes dobré obsazení a přijatelnou inscenaci vyhozená z repertoáru, Bystrouška není v plánu a dál už nic – všechno nejlepší, Leoši.
Národní divadlo Brno popřálu skladateli, který dal jméno jeho opeře, originálním způsobem. Procesuální režisér Tomáš Pilař zaranžoval jízdu v šalině s pivem a řidičem namaskovaným za Janáčka. Podle jeho slov to byla plebejská akce a je dobře, že má tak přesně pojmenované cílové skupiny, pro které se angažuje. Akce samotná mě v zásadě nijak neuráží, ale nemohu pochopit, že takové šaškárny organizuje Národní divadlo. Kdyby si to vymyslel a zaranžoval dopravní podnik, neřeknu ani popel. Byl bych naprosto upřímně šťastný, kdyby se nějaký cukrář rozhodl vyrábět Janáčkovy koule, Janáčkův ocas, nebo cokoliv podobného. V Janáčkově divadle by se ale především měly pořádně hrát Janáčkovy opery a PR s marketingem by místo tvorby diváckých manuálů měly přemýšlet, jak dostat publikum do divadla. Bizarnosti janáčkovskému šalina pubu dodal fakt, že se velkému Brňákovi připíjelo s týdenním předstihem – teď už jsou divadelní prázdniny, takže se nedá nic dělat. Ale z brněnského orloje dnes bude padat speciální edice kuliček s Janáčkovým podpisem a rokem jeho narození a úmrtí. Začíná se v 11 hodin, tak utíkejte na náměstí – všechno nejlepší, Leoši.
Vrcholem festivalu Janáček Brno 2014 by měla být nová inscenace opery Věc Makropulos. Hudebně ji nastuduje nový šéfdirigent Marko Ivanović, jako režisér přijal pozvání David Radok – obojí vzbuzuje oprávněné naděje a očekávání. Na videu si můžete připomenout starší brněnskou inscenaci téže opery s Gabrielou Beňačkovou v hlavní roli. V Mahenově divadle diriguje Oliver Dohnányi, režíroval a uvádí Tomáš Šimerda. Všechno nejlepší, Leoši!
Zatím nebyl přidán žádný komentář..