Letošní JazzFestBrno: řada skvělých zpěvaček i hudebnic

17. květen 2019, 12:00
Letošní JazzFestBrno: řada skvělých zpěvaček i hudebnic

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.

Tradičně silné bylo v programu zastoupení špičkových zpěvaček – vždyť legendární Diane Schuur (mimochodem skvělá pianistka) ozdobila už první ročník JazzFestu. Letošní nabídl jako finále programu divu ještě zářivější a sice čerstvou držitelku ocenění Jazz Legends Awards a jedinečnou vokalistku Dianne Reeves. Do Brna vrátila po čtyřech letech dokonce s identickým kvartetem opírajícím se o jejího dlouholetého doprovodného kytaristu Romera Lubamba. Její nádherný témbr oscilující od zpívaného textu ke scatové improvizaci přecházející až do hlasové imitace různých nástrojů je naprosto nezaměnitelný. Ve vylepšené akustické kondici Janáčkovy opery si návštěvníci mohli vychutnat celou škálu odstínů jejího barevného hlasu s doprovodem tu sólového piana v pomyslném souboji scatové kadence s kytarovou vyhrávkou. Dokonale naplnila i další charakteristiku letošního ročníku JazzFestu, totiž určité spojení a ještě lépe prolínání několika žánrů. Dianne Reeves nabídla skladby od soulu přes rhythm´n´blues až k tradičnímu jazzu. Nakonec vystoupení vygradovala zpěvem bez mikrofonu - jako pravá operní diva.

Ženský element tentokrát prostupoval programem JazzFestu už od březnového prologu s důstojnou předskokankou věhlasného saxofonisty Branforda Marsalise, kterou byla mladá polská klavíristka, komponistka a aranžérka Kasia Pietrzko se svým triem. Jeden z nejvýraznějších talentů polského jazzu už posbíral řadu ocenění jako druhou příčku v kategorii New Hope časopisu Jazz Forum. Předloni vydala velmi vlídně přijaté debutové album Forthright Stories. Zdatná improvizátorka a kreativní pianistka to v pouhé trojici s kontrabasem a bicími neměla v rozlehlém sále Sono Centra a před publikem natěšeným na nejstaršího z bratří Marsalisů nijak jednoduché, obstála však se ctí.

kasia_Pietrzko Trio_Credit_Martin Zeman_JazzFestBrno

O tři dny později se v komorním prostředí Divadla Husa na provázku představil pro změnu největší český talent soudobého jazzu. Trumpetistka, bandleaderka a skladatelka Štěpánka Balcarová do Brna přivezla svůj jedinečný projekt zhudebněných básní polského poety Life and Happiness of Julian Tuwim v interpretaci svého česko-polského sextetu a především své kamarádky a spolužačky z polských Katovic, zpěvačky Malgorzaty Hutek. Zralé, sdělné a vrstevnaté písně se z Tuwimových veršů jejich prostřednictvím staly, vytvářely měkkou polštinou zvláštní hudební obrazy a v posluchačích zanechaly rezonující dojem. Další multitalent dodalo do programu JazzFestu Slovensko. Divadelní autorka, herečka, ale také flétnistka a komponistka Sisa Michalidesová (mj. držitelka ceny Esprit za slovenské jazzové album roku 2017) představila svůj autorský mnohovrstevnatý poetický příběh inspirovaný mexickými indiánskými legendami nazvaný Chloe. Kromě hudební stránky, v níž Sisyn hlas a flétnu doprovázela pětičlenná mezinárodní sestava, představovala autorka slovem legendy, které inspirovaly vznik jednotlivých částí kompozice (např. o mýtické šelmě chupacabras), i závěrečnou katarzi úniku hrdinky Chloe z podsvětí zpět k životu.

stepanka_Balcarova_Sextet_foto_martin_zeman_02

Na kombinaci mluveného slova přibližujícího tentokrát kulturu a zvyky jižní Afriky, Keni, Argentiny i Skandinávie s hudbou inspirovanou prvky z těchto kultur byl založený také společný projekt newyorského klávesisty Briana Charetta a jihoafrické zpěvačky a performerky Melanie Scholtz - Homeland. Toto partnerské duo představilo další z novinek letošního festivalového ročníku: expanzi JazzFestu prostřednictvím miniturné jednoho z projektů do tří měst v okolí Brna (letos do Kyjova, Tišnova a Miroslavi). Afro-americké duo se silnými a dlouhodobými vazbami na české prostředí (Brian procestoval Československo jako člen kapely Jazz Celulla Laca Décziho, Melanie zde až donedávna žila a koncertovala s česko-africkou kapelou) se poznalo v Praze na jazzovém workshopu. Dvojici seznámil brněnský basista a dramaturg klubu Stará Pekárna Lukáš Kytnar, který své kolegyni z kapely doporučil výborného klávesistu. Dnes už společně žijí v New Yorku, ale rádi se vracejí. Melanie jako scénáristka projektu vystavěného na mnohonárodnostní inspiraci používá předtočené podkresy originálních skladeb. Při zpěvu využívá looper pro vrstvení vokálů, podobně Brian doplňuje zvuk hammondek různými samply a syntezátory. I tady se povedlo výrazně překročit hranice jazzu jako žánru několika různými směry.

scholtz_melanie_2019_foto_martin_zeman

Snad nejuzavřenějším pánským klubem v rámci jazzu byly až donedávna big bandy (což na JazzFestu potvrdila například výlučně pánská sestava revitalizovaného Svobodova Contrabandu). Ale už ani zde to neplatí dogmaticky. Ssestavu Divergent Connections Orchestra jazzového experimentátora Pavla Zlámala oživila houslistka Anna Neugebauerová a na lepší časy se v tomto směru blýskalo i v sestavě JAMU Jazz Orchestra pedagoga Matúše Jakabčice (saxofonistka Juliana Gazdagová, trumpetistka Martina Hrmelová). Samotný velmi vydařený koncert jazzových nadějí, tedy studentů dosavadní Katedry jazzové interpretace Hudební fakulty JAMU, byl v tomto směru ještě otevřenější. Juliana Gazdagová se představila s altkou také v triu s klavírem a kontrabasem Behul-Gazdagová-Marko a další saxofonistka Michaela Turcerová byla platnou součástí tria (pro změnu s kytarou a bicími) Szabó-Turcerová-Maceček.

michalidesova_sisa_2019_foto_martin_zeman

Jarní program osmnáctého ročníku JazzFestu je historií, přesto na další pokračování nebudeme muset čekat až do jara příštího roku. I na letošek je plánováno několik koncertů Echoes of JazzFest Brno. Program bude odtajněný v červnu. A dramaturgové opatrně naznačili, že i na podzim se v Brně dočkáme výrazné jazzové klavíristky.

Dianne Reeves/ foto Martin Zeman

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více