Letošní JazzFestBrno: řada skvělých zpěvaček i hudebnic

17. květen 2019, 12:00
Letošní JazzFestBrno: řada skvělých zpěvaček i hudebnic

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.

Tradičně silné bylo v programu zastoupení špičkových zpěvaček – vždyť legendární Diane Schuur (mimochodem skvělá pianistka) ozdobila už první ročník JazzFestu. Letošní nabídl jako finále programu divu ještě zářivější a sice čerstvou držitelku ocenění Jazz Legends Awards a jedinečnou vokalistku Dianne Reeves. Do Brna vrátila po čtyřech letech dokonce s identickým kvartetem opírajícím se o jejího dlouholetého doprovodného kytaristu Romera Lubamba. Její nádherný témbr oscilující od zpívaného textu ke scatové improvizaci přecházející až do hlasové imitace různých nástrojů je naprosto nezaměnitelný. Ve vylepšené akustické kondici Janáčkovy opery si návštěvníci mohli vychutnat celou škálu odstínů jejího barevného hlasu s doprovodem tu sólového piana v pomyslném souboji scatové kadence s kytarovou vyhrávkou. Dokonale naplnila i další charakteristiku letošního ročníku JazzFestu, totiž určité spojení a ještě lépe prolínání několika žánrů. Dianne Reeves nabídla skladby od soulu přes rhythm´n´blues až k tradičnímu jazzu. Nakonec vystoupení vygradovala zpěvem bez mikrofonu - jako pravá operní diva.

Ženský element tentokrát prostupoval programem JazzFestu už od březnového prologu s důstojnou předskokankou věhlasného saxofonisty Branforda Marsalise, kterou byla mladá polská klavíristka, komponistka a aranžérka Kasia Pietrzko se svým triem. Jeden z nejvýraznějších talentů polského jazzu už posbíral řadu ocenění jako druhou příčku v kategorii New Hope časopisu Jazz Forum. Předloni vydala velmi vlídně přijaté debutové album Forthright Stories. Zdatná improvizátorka a kreativní pianistka to v pouhé trojici s kontrabasem a bicími neměla v rozlehlém sále Sono Centra a před publikem natěšeným na nejstaršího z bratří Marsalisů nijak jednoduché, obstála však se ctí.

kasia_Pietrzko Trio_Credit_Martin Zeman_JazzFestBrno

O tři dny později se v komorním prostředí Divadla Husa na provázku představil pro změnu největší český talent soudobého jazzu. Trumpetistka, bandleaderka a skladatelka Štěpánka Balcarová do Brna přivezla svůj jedinečný projekt zhudebněných básní polského poety Life and Happiness of Julian Tuwim v interpretaci svého česko-polského sextetu a především své kamarádky a spolužačky z polských Katovic, zpěvačky Malgorzaty Hutek. Zralé, sdělné a vrstevnaté písně se z Tuwimových veršů jejich prostřednictvím staly, vytvářely měkkou polštinou zvláštní hudební obrazy a v posluchačích zanechaly rezonující dojem. Další multitalent dodalo do programu JazzFestu Slovensko. Divadelní autorka, herečka, ale také flétnistka a komponistka Sisa Michalidesová (mj. držitelka ceny Esprit za slovenské jazzové album roku 2017) představila svůj autorský mnohovrstevnatý poetický příběh inspirovaný mexickými indiánskými legendami nazvaný Chloe. Kromě hudební stránky, v níž Sisyn hlas a flétnu doprovázela pětičlenná mezinárodní sestava, představovala autorka slovem legendy, které inspirovaly vznik jednotlivých částí kompozice (např. o mýtické šelmě chupacabras), i závěrečnou katarzi úniku hrdinky Chloe z podsvětí zpět k životu.

stepanka_Balcarova_Sextet_foto_martin_zeman_02

Na kombinaci mluveného slova přibližujícího tentokrát kulturu a zvyky jižní Afriky, Keni, Argentiny i Skandinávie s hudbou inspirovanou prvky z těchto kultur byl založený také společný projekt newyorského klávesisty Briana Charetta a jihoafrické zpěvačky a performerky Melanie Scholtz - Homeland. Toto partnerské duo představilo další z novinek letošního festivalového ročníku: expanzi JazzFestu prostřednictvím miniturné jednoho z projektů do tří měst v okolí Brna (letos do Kyjova, Tišnova a Miroslavi). Afro-americké duo se silnými a dlouhodobými vazbami na české prostředí (Brian procestoval Československo jako člen kapely Jazz Celulla Laca Décziho, Melanie zde až donedávna žila a koncertovala s česko-africkou kapelou) se poznalo v Praze na jazzovém workshopu. Dvojici seznámil brněnský basista a dramaturg klubu Stará Pekárna Lukáš Kytnar, který své kolegyni z kapely doporučil výborného klávesistu. Dnes už společně žijí v New Yorku, ale rádi se vracejí. Melanie jako scénáristka projektu vystavěného na mnohonárodnostní inspiraci používá předtočené podkresy originálních skladeb. Při zpěvu využívá looper pro vrstvení vokálů, podobně Brian doplňuje zvuk hammondek různými samply a syntezátory. I tady se povedlo výrazně překročit hranice jazzu jako žánru několika různými směry.

scholtz_melanie_2019_foto_martin_zeman

Snad nejuzavřenějším pánským klubem v rámci jazzu byly až donedávna big bandy (což na JazzFestu potvrdila například výlučně pánská sestava revitalizovaného Svobodova Contrabandu). Ale už ani zde to neplatí dogmaticky. Ssestavu Divergent Connections Orchestra jazzového experimentátora Pavla Zlámala oživila houslistka Anna Neugebauerová a na lepší časy se v tomto směru blýskalo i v sestavě JAMU Jazz Orchestra pedagoga Matúše Jakabčice (saxofonistka Juliana Gazdagová, trumpetistka Martina Hrmelová). Samotný velmi vydařený koncert jazzových nadějí, tedy studentů dosavadní Katedry jazzové interpretace Hudební fakulty JAMU, byl v tomto směru ještě otevřenější. Juliana Gazdagová se představila s altkou také v triu s klavírem a kontrabasem Behul-Gazdagová-Marko a další saxofonistka Michaela Turcerová byla platnou součástí tria (pro změnu s kytarou a bicími) Szabó-Turcerová-Maceček.

michalidesova_sisa_2019_foto_martin_zeman

Jarní program osmnáctého ročníku JazzFestu je historií, přesto na další pokračování nebudeme muset čekat až do jara příštího roku. I na letošek je plánováno několik koncertů Echoes of JazzFest Brno. Program bude odtajněný v červnu. A dramaturgové opatrně naznačili, že i na podzim se v Brně dočkáme výrazné jazzové klavíristky.

Dianne Reeves/ foto Martin Zeman

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější

Kritika

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více