Letošní Porta v Brně přinesla nové nápady a radost

28. duben 2015, 7:45

Letošní Porta v Brně přinesla nové nápady a radost

Zájem o soutěžení na brněnské Portě letos projevilo takové množství kapel a sólistů, že se akce rozdělila na dvě samostatná kola – brněnské a jihomoravské. Dohromady se představilo přes třicet formací a jednotlivců.

„Folk se dá hrát různým způsobem, může nést různý obsah, různé může být vyznění a přitom to má vždy smysl, je-li autor a interpret skutečnou osobností.“ To jsem psal před rokem v reportáži z jihomoravského kola festivalu Porta. Regionální kolo Porty pro jižní Moravu zaznamenalo výrazné oživení v roce 2013 se změnou pořadatele a s přesunem z Kinokavárny v Černých Polích do Café Práh ve Vaňkovce. Rok 2014 byl pokračováním trendu a rok 2015 prozatím jeho vyvrcholením. Zájem soutěžit v Brně na Portě mimochodem projevilo takové množství kapel a sólistů, že se pořadatel Josef Machát (Josmaart) zasadil o rozdělní akce na dvě samostatná kola – brněnské (pátek 24. dubna) a jihomoravské (sobota 25. dubna). Dohromady se představilo přes třicet formací a jednotlivců. Šanci postoupit dál (do semifinále a finále interpretační soutěže v Řevnicích u Prahy a do semifinále soutěže autorské v Ústí nad Labem) dostali vždy dva a dva soutěžící z každého dne.

Celý dvoudenní maraton (měl jsem tu čest být jako jediný členem porot obou kol) bych shrnul třemi slovy – pestrost, nápady, radost. O tom, že Porta, alespoň viděno z Brna, už dávno není konzervativní přehlídkou trampských písní a country hudby, není třeba diskutovat. Za celé dva dny se představila jedna čistě trampská kapela, neslyšeli jsme žádné country nebo bluegrass a „portovní“ folk klasického střihu byl spíše v menšině. Na pódiu se střídali písničkáři s kapelami. Používal se looper. Zazněla velmi neortodoxní verze Personal Jesus od Depeche Mode s doslovným českým textem podle Google translatoru i punková verze Jolene od Dolly Parton (s textem upraveným stejným způsobem). Objevila se píseň od Islanďanky Björk s doprovodem ukulele. Hrálo se na marimbu i na západoafrickou koru, velmi málo bylo bicích souprav, zato spousta cajónů. Objevilo se blues i kapela se saxofonem a klávesami bez bicích. Nechyběly spirituály v podání a cappella ani docela hlasitý folkrock.

Ani jedna z porot neměla lehkou úlohu. Jak porovnat dokonalou instrumentální hudbu v kombinaci kora a kytara se skvěle sezpívanými vokály? Hodnotit pouze čistotu interpretace, nebo dát přednost novátorství? A brát v potaz, jak se vítězná kapela bude vyjímat ve finále v Řevnicích před možná konzervativnější porotou? K podobným dilematům docházelo i v soutěži autorské. Pitvat se v pravidlech češtiny, v rytmu a přízvucích, nebo upřednostnit formálně méně dokonalý, ale o to silnější básnický obraz? Navíc – co porotce, to subjektivní vnímání hudby i textů. Svědčí o tom fakt, že těsně za branami postupu v autorské soutěži skončil písničkář Josef „Marián“ Kralovič s písní Růža, kterou jsem například já považoval za jednu z nejslabších, které zazněly (naopak s nominací jiných Mariánových textů bych problém neměl).

Nakonec obě poroty – aniž by se na tom explicitně domlouvaly – daly přednost originalitě a kvalitě před spekulováním, kdo může v Řevnicích skutečně zaujmout. V pátek vyhrála a do finále Porty postupuje kapela Acoustic Fields, která vznikla jako akustická verze alternativně-elektronické kapely Narcotic Fields. V sobotu zvítězilo instrumentální duo KoraJungleJazz – tedy kora a kytara. Z druhých míst postupuji do semifinále skupina Nebeztebe, která má rozhodně blíže k funku a hiphopu než k akustickému folku, a bluesoví The Weathemakers. Nebeztebe a The Weathermakers uspěli také v autorské soutěži a spolu s nimi folkrocková Lee Banda se zpěvačkou a autorkou Mijou Peterkovou a původně třebíčský písničkář a cestovatel Ondra Herzán.

Kapel a jednotlivců hodných ocenění jsme však slyšeli mnohem více. Porotě se líbila také neortodoxní kapela Vítr ví (už zmíněné překlady podle Google translatoru), písničkář Filip Drlík, dívčí trio Naslouchej mandarinkám, Hanka Voříšková, skupina Ateliér nebo jihlavští Rendez-fou, loňští vítězové. Ti měli letos mimořádnou smůlu, protože se umístili v autorské i interpretační hranici na prvním nepostupovém místě. Jako autoři zaujali také Petr Kovač a opět Naslouchej mandarinkám. Sám mezi to nejlepší z obou večerů řadím také slovensky zpívající kapelu Soundno (píseň Zlatá rybka považuji za jeden z vrcholů pátečního kola), looperku Hanu Fatamorganu, hudebnici, která si říká Makak, nebo kapelu Kupodivu. Jedno ze svých vůbec nejlepších soutěžních vystoupení odehrála neúnavná skupina Ořešák (píseň Jednou koncem listopadu patřila také k mým favoritům v autorské soutěži). Výbornou slovní hříčkou mě zaujal písničkář Petr Klimeš (Zeptej se karet – míněno želv karet obrovských) a už zmíněné trio Naslouchej mandarinkách mě nadchlo radostí z hudby, která z děvčat doslova tryskala.

Pestrost, nápady, radost. Letošní kolo Porty (vlastně kola dvě) v Brně bylo možná tou nejsilnější a nejpestřejší soutěžní přehlídkou, jakou jsem za dvacet let své redaktorské a publicistické činnosti zažil.

Foto Tomáš Svoboda

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na Portu dávno nejezdí takové davy jako na konci 80. let. Festival založený v roce 1967 však stále funguje a zdaleka se neomezuje na české finále v Řevnicích u Prahy a na mezinárodní finále a autorskou soutěž v Ústí nad Labem. Porta, to jsou především oblastní kola, která se konají během jara po celé republice. Jihomoravské kolo pořádá od roku 2013 spolek Josmaart v čele s Josefem Machátem. Letošní novinkou je vznik samostatného brněnského kola 24. dubna, den před kolem jihomoravským (obě proběhnou v Café Práh). Díky tomu může do finále interpretační i autorské soutěže postoupit z jižní Moravy více soutěžících než v minulých letech. O brněnské a jihomoravské Portě jsme hovořili s Josefem Machátem.  více


Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější

Kritika

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více