Magalí Sare – Esponja

17. červen 2022, 1:00

Magalí Sare – Esponja

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.

Zatímco u nás je zatím prakticky neznámá, doma v Katalánsku platí Magalí Sare za velkou vycházející hvězdu. Ostatně v roce 2019 ji Katalánská hudební akademie poctila titulem Objev roku. Sare natočila dvě alba ve stylu a cappella jak sopranistka souboru Quartet Mèlet (2016 a 2017). Sólově debutovala v roce 2018 s albem Cançons d’amor i dominis a v roce 2020 se s odstupem několika měsíců postupně představila jako členka dvou zajímavých dvojic: Se Sebastià Grisem, kytaristou z Mallorky, natočila elektro-folkové album A Boy and a Girl. Toto duo se také představí v Brně na festivalu Ibérica. Následovala nahrávka Fang i núvols, do jazzu laděná nahrávka skladeb různých iberoamerických autorů, pořízená ve dvojici s kontrabasistou Manelem Fortià.

Jestliže na Fang i núvols zaujala uhrančivou interpretací vypůjčených písní (sama byla spoluautorkou pouze první a poslední skladby na albu), nové sólové album Esponja je pro Magalí Sare zatím nejosobnější a nejintimnější nahrávkou. A to přesto, že na ní účinkuje více doprovodných muzikantů než na předchozích albech. Vedle Sebastià Grise, který nahrál různé kytary, mandolínu a elektronické efekty, na albu spolupracovali basista Vic Moliner a bubeník Dídak Fernández. Nad vším bděl a „zvukový obal“ dotvářel producent Pau Brugada. Do písně Sempre vens assim si zpěvačka navíc jako hosta pozvala portugalského zpěváka Salvadora Sobrala a ve skladbě ETC spoluúčinkuje čtyřčlenná ženská skupina Las Migas. Tím se vlastně podíl žen a mužů na albu vyrovnává na 5 : 5, ale to je spíše náhoda. Album jako takové je především ženské nejen díky jeho autorce, ale především díky tématům textů. Jak Magalí Sare zdůrazňuje, hlavní inspirací pro ni byly ženy z její rodiny – matka, sestra, neteř i ona sama. Že jednu píseň napsal zpěvaččin bratr, je pak opět spíše výjimka potvrzující pravidlo.

I když Magalí Sare uvidíme na festivalu Ibérica, spojovanému především s flamenkem, divokých jihošpanělských rytmů na její sólové novince moc neuslyšíme. Ne že by zde vůbec nebyly – svižné flamencové riffy doprovázejí jinak spíše klidný zpěv ve skladbě ETC, náznaky andaluské hudby se paradoxně objeví v portugalsky zpívané zhudebněné básni Fernanda Pessoy Sempre vens assim, jako doprovod se sem tam objeví u flamenca obvyklé tleskání. Nicméně základ alba je jinde. Magalí Sare vypráví své intimní příběhy, v nichž – aniž musíme nutně rozumět textům – rozeznáme podle dikce melancholii, naléhavost i radost. Zpěvačka střídá několik jazyků – katalánštinu, španělštinu a portugalštinu – a už je vnímání přirozené melodie jejích slov je zážitek.

Hudební doprovod je pestrý a přitom decentní. Jeho hlavním úkolem je sloužit zpěvačce, podtrhávat její nálady a dokreslovat příběhy, ale někde máme pocit, že jde záměrně i proti jejímu vyprávění. Ve výše zmíněné skladbě ETC vytváří doprovod zvláštní napětí, které je jedním z vrcholů alba. Zatímco na předchozích albech vsázela Magalí Sare na spolupráci s kytaristou, respektive kontrabasistou, na novince oba tyto nástroje slyšíme také, ale zásadní jsou především klávesy, na které hraje sama zpěvačka. Přitom není důležité, zda se ve více písních objevuje akustický klavír, nebo decentní syntezátor a ambientní elektronika. Obojí je vlastně všudypřítomné na celém albu a obojí dotváří vkusný zvukový obal, díky němuž je album dobře „stravitelné“ pro osvícenější folkaře i hledající milovníky elektronické hudby. Ovšem když už má posluchač u předposlední písně Niña mujer pocit, že album sklouzává do (jakkoli příjemného) popu, autorka jej na závěr překvapí krásnou čistě vokální tečkou v podobě písně Mater.

Magalí Sare – Espojna; Vydal Segell Microscopi 2022. 16 skladeb, celkový čas: 44:31

Koncert: Magalí Sare & Sebastià Gris, 17. 6. 2022, Místodržitelský palác, Brno

Foto Maria Jett

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce