Magdalena Kožená a stovky dětí rozezpívají Moravské náměstí v rámci happeningu ZUŠ Open 2017

Magdalena Kožená a stovky dětí rozezpívají Moravské náměstí v rámci happeningu ZUŠ Open 2017

Unikátní akce ZUŠ Open představí v úterý 30. května na tisícovku hudebních, tanečních, divadelních a výtvarných prezentací v 280 českých, moravských a slezských městech. Také Brno chystá na zítřek mimořádně bohatý program, jehož vrcholy bude společné pěvecké vystoupení dětí a Magdaleny Kožené na Moravském náměstí či slavnostní koncert festivalu Mozartovy děti v Besedním domě společně s Filharmonií Brno. Brněnská akce je součástí kandidatury města Brna do sítě kreativních měst UNESCO v oboru hudba.

Do prvního ročníku ZUŠ Open, který vzniká z iniciativy a pod patronátem mezzosopranistky Magdaleny Kožené, se zapojilo celkem 355 základních uměleckých škol z celé republiky. Do brněnské části happeningu se velice aktivně vložilo patnáct místních ZUŠ, které připravují pestrý celodenní program po celém městě (podrobně na www.zusopen.cz). Kožená, jako patronka akce a zakladatelka nadačního fondu na podporu ZUŠ, zavítá zítra také do rodného Brna a zúčastní se programu na Moravském náměstí i večerního Májového koncertu Mozartových dětí v Besedním domě.

Během celého odpoledne bude na „Moraváku“ probíhat atraktivní program moderovaný generálním ředitelem České filharmonie Davidem Marečkem a beatboxerem EN.DRUem. Kromě uměleckých čísel na pódiu publikum mj. překvapí kostýmovaný průvod za účasti brněnských umělců nebo třeba veřejná výuka hry na bicí. Na scéně se vystřídají žáci patnácti brněnských ZUŠek s oficiálními hosty a osobnostmi uměleckého života, ve finále pak pódium zaplní stovky žáků brněnských ZUŠ a členů dětských pěveckých sborů. Spolu s Magdalenou Koženou si zazpívají píseň Bílá holuběnko. Díky volně rozdávaným letáčkům, které obsahují text i noty písně, se ke zpěvákům bude moci přidat celé náměstí. Akce je také dalším krokem k podpoře kandidatury města Brna jako „města hudby“ do sítě kreativních měst UNESCO. Diváci i kolemjdoucí mohou v úterý 30. května symbolicky podpořit vstup města do UNESCO svým podpisem, který zvěční na připraveném banneru v areálu parku Moravského náměstí.

Kompletní program brněnského programu ZUŠ Open i náplň celostátního happeningu naleznete na www.zusopen.cz

Výběr z programu ZUŠ Open Brno, úterý 30. 5. 2017, pódium na Moravském náměstí

15:00 – 16:00 hod.

Koncert žáků ZUŠ Universum Orchidea, J. Kvapila, Vranovská, Smetanova, Varhanická, Slunná, Z. Mrkose, F. Jílka a Veveří moderuje En.Dru

15:00 – 16:45 hod.

Výtvarné dílny ZUŠ V. Kaprálové, Veveří a Slunná

veřejná výuka bicích ZUŠ F. Jílka

16:00 – 16:45 hod.

kostýmovaný průvod s hudbou za účasti brněnských umělců vyjde z Moravského náměstí a přes náměstí Svobody se vrátí zpět k hlavnímu pódiu

16:45 – 17:30 hod.

představení kandidatury města do sítě kreativních měst UNESCO za účasti řady významných osobností

taneční číslo Klauni žáků ZUŠ Antonína Doležala a akordeonové číslo žáka Martina Klimeše (ZUŠ Vítězslavy Kaprálové)

17:30 hod.

společný zpěv písně Bílá holuběnko, děti brněnských ZUŠ a dětských pěveckých sborů s Magdalenou Koženou, doprovází cimbálové trio PONK

Cílem zítřejší akce je podpořit a zviditelnit tuzemský vzdělávací systém ZUŠ. Kromě Magdaleny Kožené se happeningu po celé naší vlasti osobně zúčastní dlouhá řada významných uměleckých osobností v čele s generálním ředitelem České filharmonie Davidem Marečkem a garanty jednotlivých oborů ZUŠ: tanečníky Jiřím a Ottou Bubeníčkovými (obor taneční), designérem Maximem Velčovským (obor výtvarný) a režisérkou Alicí Nellis (obor literárně-dramatický). Žáci ZUŠ svým uměním naplní ulice, náměstí, kostely, zámky a parky, ale třeba i zoologickou zahradu, nádraží či nemocnici.

Česká republika disponuje mimořádně kvalitním systémem uměleckého vzdělávání pro žáky základních škol, které v evropském měřítku prakticky nemá obdoby. Právě na podporu jeho výjimečnosti a za účelem jeho zviditelnění vznikl celostátní happening ZUŠ Open. Letošní první ročník se zrodil pod záštitou Magdaleny Kožené a ve spolupráci s hudebním portálem Brno – město hudby.

Brněnská rodačka Magdalena Kožená se coby bývalá žáčka ZUŠ a matka tří dětí dlouhodobě zasazuje o podporu a vývoj kvalitního uměleckého vzdělání. „Základní umělecké školy tvoří kořeny naší kulturnosti, naší lásky k umění. Ve světovém měřítku jsou zcela unikátním vzdělávacím systémem, který je třeba hýčkat, rozvíjet a podporovat,“ říká Kožená. Právě ona založila nadační fond, jehož cílem je zviditelnit a podpořit systém vzdělávání poskytovaný českými základními uměleckými školami a upozornit širokou veřejnost na jeho jedinečnost. ZUŠ tvoří výjimečné prostředí nejen pro vyhledávání, rozvoj a podporu dětských talentů, ale i pro rozvoj obecné kulturnosti. Spolupatronem fondu je generální ředitel České filharmonie David Mareček.

Ostatní garanti projektu ZUŠ Open navštíví města napříč republikou: tanečník Otto Bubeníček se vydá do Olomouce, režisérka Alice Nellis navštíví náměstí v Českých Budějovicích, výtvarník a designér Maxim Velčovský bude tvořit s dětmi v Plzni. Všechny tři pak čeká finálový program na náměstí Jiřího z Poděbrad a v kostele Nejsvětějšího srdce Páně na pražských Vinohradech.

ZUŠ Open/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější

Kritika

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více