Malý princ – pocta Oldřichu Veselému

Malý princ – pocta Oldřichu Veselému

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.

Na Brněnském beatfestu v roce 2019 vystoupili Roman Dragoun & His Angels, Miloš Makovský & Neopak, Lešek Semelka & SLS, Synkopy 61, Folk Team a Martin Kudlička. Album Malý princ představuje všechny s výjimkou Leška Semelky, Veselého spoluhráče z kapely M. Efekt, který nevystoupil s žádnou autorskou skladbou brněnského skladatele a zpěváka. Přitom výběr písní, které se na album nakonec dostaly, rekapituluje celou Olinovu tvůrčí dráhu od raných nahrávek skupiny Synkopy Marťan a Casanova (na konci 60. let Veselý se skupinou spolupracoval jako skladatel) přes autorskou úpravu lidové Ej, padá, padá rosenka z repertoáru M. Efektu nebo písně Synkop z doby, kdy byl Veselý jejich frontmanem (Toulka je oblá, Krůpěj, Blues pro můj den) až po neméně silnou pozdní tvorbu, zde představovanou písněmi Malý princ a Na sever. Vlastně co píseň, to malý klenot. Vše pak doplňují bonusy nahrané ještě za života Oldřicha Veselého na 2. a 3. Brněnském Beatfestu – dvě verze jeho prvního velkého hitu Válka je vůl a jedna z jeho nejslavnějších písní vůbec, Černý racek, kterou zde s doprovodem Beat Bandu Brno zpívá Roman Dragoun.

Veselý nebyl jen jedním z nejlepších moravských rockových skladatelů, ale byl to také vynikající zpěvák. Je proto více než náročné po něm některý z jeho hitů přezpívat. Relativně jednodušší to měly Synkopy u písní, které „pouze“ složil. Písně Marťan, Casanova a Suita pro J. S. Bacha v podání sestavy v čele se zpěvákem Michalem Polákem možná ztratily něco málo z původního pelu, ale na druhou stranu je až div, že to těm opravdu už starším pánům stále tak skvěle zpívá. O pěveckých kvalitách Romana Dragouna také nelze pochybovat. Jeho projev, rozpoznatelný na první poslech, Veselého písně možná lehce posouvají, ale kouzlo ze skladeb ani v této živé nahrávce nevyprchalo. A zatímco výpravného Malého prince zvládl Dragoun dokonale, Blues pro můj den v unavenějších pasážích naštěstí zachrání aranžmá se zvýrazněnými dechy (saxofonem a trubkou).

Borek Nedorost za mikrofonem v kapele Neopak kvalit Olina Veselého pochopitelně nedosahuje, ale i on se s téměř nedostižnou Rosenkou vyrovnal se ctí. Mimochodem kytarové party v tomto případě hrál Daniel Polák, zatímco mistr kytarista Miloš Makovský (někdejší Veselého spoluhráč z artrockových Synkop) obstarával basový part. Následující Toulka je oblá je už s Makovského kytarou a především s výrazným klávesovým vkladem Borka Nedorosta.

Další silnou epickou píseň Na sever, věnovanou památce amerického dobrodruha Stevea Fossetta, nazpíval jako člen skupiny Folk Team autor jejího textu Ivan Huvar. Ani v tomto případě není cílem vyrovnat se pěvecky Oldřichu Veselému. Folk Team si píseň zpracoval po svém, ve stylu folkrocku, který od akustické pasáže postupuje k bigbítu s dobře slyšitelnými klávesami (opět Borek Nedorost). Aniž to asi bylo cílem, Folk Teamu se nakonec povedlo nahrát jednu z nejlepších písní desky. Nahrávku z února 2019 pak uzavírá sólové číslo Martina Kudličky, zajímavé tím, že skladbu Blues pro můj den z alba Synkop Zrcadla z roku 1986 (skupina tehdy ve svém středu měla dvojici hráčů na syntezátory) nahrál pouze s kytarou a looperem. Zajímavá je zde kombinace silového – místy možná až přehrávaného – rockového zpěvu a akustického zvuku kytary.

Díky starším bonusovým nahrávkám pak posluchač může srovnat rockovou verzi úplně prvního Veselého autorského singlu Válka je vůl v podání Synkop 61 s lehce poťouchlou a vlastně velmi sympatickou reggae verzí téže písně v podání Zdeňka Kluky. Ze všech písní zařazených na albu má tato k originálu nejdál, a i když není možná zvukově a interpretačně nejčistší, právě ona je ukázkou, jak by měly pokud možno vypadat coververeze: měly by si z originálu brát podstatu, ale posouvat jej jinam.

U alba Malý princ však celkově nejde o originalitu, ale o poklonu, poctu, připomenutí. A tak jako jeho kolegové a přátelé na prknech Semilassa připomněli to nejlepší z tvorby Olina Veselého, album je pak připomínkou tohoto koncertu a samozřejmě také připomínkou Veselého osobnosti. Je dobře, že taková nahrávka vyšla.

Malý princ – pocta Oldřichu Veselému, FT Records 2020, 13 skladeb, celková stopáž: 54:28

Booklet alba Malý princ

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější

Kritika

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více