Maraton hudby Brno 2017

Desítky účinkujících největšího letního festivalu moravské metropole Maraton hudby Brno jsou připraveny ke startu. Druhý srpnový víkend Brno zaplaví hudba doslova všech žánrů, od balkánské dechovky přes komorní a orchestrální klasiku, jazz, folklor, etno, rock, kapely pro děti až po netradiční tzv. bezuliční busking. Hudební program ozdobí exkluzivní trojice představení nového cirkusu, chybět neubude pouliční divadlo, kouzelník či unikátní akrobatický heliový balón. To vše a ještě více od 11. do 13. srpna. v Brně. Nezapomeňte na již tradiční hudebně-maratonské heslo: Není důležitá rychlost; především si dobře rozvrhněte síly, abyste si toho užili co nejvíce!

První den maratonu, pátek 11. srpna, si užijí jazzoví fanoušci. Program v Sono Centru zahájí v půl osmé Vilém Spilka Quartet s projektem jazzových remakeů hitů populárního písničkáře Honzy Nedvěda. Speciální autorský program vytvořený pro Maraton uvedou osobité hudebnice Beata Hlavenková a Dorota Barová a o završení jazzového zážitku se postarají hvězdy Shai Maestro Trio a francouzský saxofonista Guillaume Perret, nedávný objev Colours of Ostrava. V pátek si na své přijdou také rockeři: Ritchie Blackmore představí na Špilberku svůj projekt Blackmore´s Night. Hned v pátek se rozběhnou další maratonské okruhy: bezuliční busking a nový cirkus (o kterých si podrobně můžete přečíst níže).

Hrad Špilberk bude středobodem dění také v sobotu 12. srpna. V základech se bude otřásat přívalem balkánské energie díky projektu Špilberk Balkannn! Od odpoledne bude pódium patřit zahraničním hvězdám jako Bohemian Betyars, Russkaja a především Dubioza kolektiv. Ty doplní neméně skvělá česká partička Circus Brothers či slovenské DJské duo Malalata.

Ze Špilasu si můžete na chvilku odběhnout na Moravák na folklorní sekci: od 12:00 do 18:50 se tu vystřídají cimbálovky Pajtáš, Kyničan a Polana, postfolklorní kapela Ponk, řeckou hudbu zahraje kapela Jannis Moras & Banda, makedonský etnofolk skupina Livada a nakonec nastoupí špilberským bandám konkurující Musica Balkanika se žhavými balkánskými rytmy. Večer bude pokračovat ve 20:00 v Huse na provázku dvěma exkluzivními čísly: Horňácká muzika Petra Mičky je mezi zavedenými muzikami svou osobitostí a syrovostí zjevením v nejlepším slova smyslu. Finále maratonské folklorní sekce obstará strážnická cimbálka Danaj, která přiveze již téměř kultovní multimediální projekt Písničky z malířovy palety s obrazy Joži Uprky, dědečka cimbalistky souboru. Celý folklorní večer bude zakončen besedou u cimbálu na Alžbětínské scéně Divadla Husa na provázku.

Neděle 13. srpna se spojí s klasikou. Redutu rozezní nepřehlédnutelná brněnská hudební osobnost Barbara Maria Willi, která se svými hudebními hosty přichystala novou love story. Alfa pasáž bude patřit atraktivní a divácky oblíbené Pianoštafetě, na které ředitel České filharmonie a klavírista David Mareček uvede nejen mistry klaviatury, ale po jejich boku opravdu kohokoli, kdo si troufne zahrát. Jezuitský kostel opět rozezní Nekonečné varhany pod záštitou prof. Aleny Veselé. Finále letošního Maratonu vypukne večer na hradě Špilberk. Kde Filharmonie Brno pod taktovkou Łukasz Borowicz doprovodí sopranistku Simonu Šaturovou v efektním italském operním programu. Konec Maratonu tak symbolicky zahájí MHF Špilberk.

Akrobaté nového cirkusu zvednou diváky ze židlí ve třech dechberoucích představeních

Celé tři festivalové dny mají Brňané šanci zhlédnout unikátního hosta Maratonu, belgicko-francouzský soubor nového cirkusu Collectif Malunés, který sbírá úspěchy po celé Evropě. V majestátním šapitó postaveném v areálu Hněvkovského třikrát předvedou působivou podívanou s titulem Šťastně až na věky. Zapomeňte na unavené velbloudy a nudné klauny. V této pohádkové inscenaci vás spolehlivě ze židlí zvedne sedm výjmečných artistů, kteří překonávají veškeré hranice schopností lidského těla.

Další tři okruhy také ovládnou Brno na více dní. V pátek a v sobotu budou na velmi překvapivých místech centra města ke slyšení a k vidění unikátní muzikanti a performeři pod taktovkou Kateřiny Šedé, výtvarnice a mezinárodně respektované realizátorky projektů ve veřejných prostorech. Pro Brno nachystala první bezuliční busking se skutečně nečekaně  umístěnými hudebníky. Celé tři maratonské dny bude probíhat také festival živého města Na prknech, dlažbě i trávě. V jeho rámci se diváci mohou těšit na létající balón V.O.S.A. Theatre, Divadlo II. Pád či nedělní karneval pro děti na Moravském náměstí.

Festival je součástí projektu Brno – město hudby a také jednou z mnoha akcí, které podporují kandidaturu města Brna do sítě kreativních měst UNESCO v oboru hudba.

Maraton hudby Brno 2017 organizačně zaštítí TIC BRNO spolu s hudební agenturou C.E.M.A a agenturou TWENTYFOURSEVEN Promotion.

Všechny informace o festivalu, podrobný program i prodej vstupenek naleznete zde.

Collectif Malunés / foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Maraton hudby Brno 2017: Jazz

11.8.2017, 0:00 / Sono Centrum

Maraton hudby Brno 2017: Rock

11.8.2017, 12:00 / Hrad Špilberk

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Nejčtenější

Kritika

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce