Maraton hudby Brno. Výkladní skříň hudebního města

První ročník multižánrového festivalu Maraton hudby Brno představí během víkendu téměř sto vystoupení v pětadvaceti blocích. Koncerty, happeningy, performance a workshopy v čele s předními interprety promění město v jednu velkou hudební scénu. Festival je pilotní akcí projektu Brno – město hudby.

Showcase festival Maraton hudby Brno prochází městem i hudbou zároveň. Od pátku 27. do neděle 29. května přinese takřka nepřetržitý proud koncertů i performancí, které se odehrají v ulicích, koncertních sálech, klubech i kostelech. Připravená je Hudba v kavárnách, Pianoštafeta, Hudba na Staré radnici, Klubová noc, Domácí koncerty, Maratonské hudcování, Nekonečné varhany, Hudba institucí, Šalina pub, Busking. A řada dalších skvělých projektů a happeningů.

Tváří festivalu je zpěvák Karel Heřman. Jeho Ukulele Orchestra jako Brno rozproudí akce v brněnských klubech v sobotu, která je nejintenzivnějším dnem festivalu. Klubová noc se může změnit v závod, kdo stihne projít všech deset zapojených klubů.

Při maratonu není potřeba běžet co nejrychleji. Stejně důležité je dobře si rozložit síly a běžci hudebním Brnem s tím můžou začít v některé z kaváren. Kromě obvyklé kávy nebo vína tam na ně čekají hudební programy. Náhodného návštěvníka třeba překvapí Ponk Trio nebo Radek Bagár a Hudba v kavárnách ho zláká k další cestě za zážitky. Nemusí za nimi ani chodit, může použít Šalina Pub. Ten bude jezdit městem v pátek i sobotu večer a hrát v něm bude DJ Green.

Do Alfa pasáže se vrátí klavír a s ním Pianoštafeta. Předávat si ji zde budou profesionálové, studenti, amatéři i děti v sobotu od 15.00 do 18.00. Programem je provede a na klavír také zahraje ředitel České filharmonie David Mareček. Ten se také vrací na místo činu: k našemu nejslavnějšímu orchestru přišel z místa ředitele Filharmonie Brno.

Nekonečné varhany budou znít v sobotu v Jezuitském kostele na Beethovenově ulici od 10.45 do 19.30. Špičkový nástroj zahrál pro veřejnost poprvé před dvěma lety a pořád ještě neztratil punc novinky. Nejlepší brněnské varhaníky k němu přivede dvaadevadesátiletá varhanická legenda Alena Veselá.

Do Maratonu hudby může svou akci zapojit kdokoliv. Stačí se domluvit s několika hudebníky a posluchači a uspořádat domácí koncert. Na webu www.domacikoncerty.cz➚ se může přidat každý, kdo má vážný zájem.

Hudba bude znít po celý den také na Staré radnici. Dopoledne bude patřit dětem od 6 do 12 let, které mohou navštívit hudební workshopyJitkou ŠuranskouMarianem Friedlem. Krátce po poledni vystoupí žáci ZUŠ Vítězslavy Kaprálové se svým projektem Tango Cuarteto del Sur. Poté se na scénu vrátí houslistka Jitka Šuranská se svým triem. Odpoledne budou pokračovat další kapely v čele s alternativní špičkou Květy.

Kompletní program Maratonu hudby Brno➚

Maraton hudby Brno na Facebooku➚

Maratonské hudcování začne folklorním buskingem před Palácem šlechtičen na Kobližné. Pokračovat bude vystoupením studentů hry na cimbál a besedou s Jiřím Plockem. Hudcování uzavře koncert Cimbálové muziky Kunovjané.

Pouliční hudebníci – buskeři – patří snad ke každému městu. Během Maratonu hudby se mezi ně vmísí také saxofonista a performer Pavel Zlámal nebo členové Filharmonie Brno. Ti se zúčastní happeningu na místě, kde má jednou stát koncertní Sál pro Brno➚.

Velké hudební projekty představuje Hudba institucí. Symfonické koncerty, opery nebo muzikály nelze běžně provozovat na ulici ani na koleně. Součástí Maratonu hudby Brno je koncert houslistky Aliny Pogostkiny s Filharmonií Brno, představení opery Dido a Aeneas a muzikál Malované na skle. Den Milana Uhdeho propojí Maraton s festivalem Divadelní svět➚.

Maraton hudby Brno vznikl díky spolupráci Turistického informačního centra města Brna, agentury C.E.M.A., agentury TwentyFourSeven Promotions a Divadelního světa.

Startovní čára je nakreslená, trať připravená. Nezbývá, než vyrazit!

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Nový multižánrový festival spojuje přední brněnské hudebníky, instituce, kluby i kavárny. Během jednoho víkendu proběhne bezpočet koncertů, workshopů a happeningů. V rámci programu vystoupí Alina Pogostkina s Filharmonií Brno, Alena Veselá, Barbara Maria Willi, David Mareček, Ukulele Orchestra jako Brno, Ňuňu a mnozí další.  více

Rozhovor s Karlem Heřmanem o  jeho domovských kapelách Čankišou a Ukulele Orchestra, muzikálech a kouzlu neměnného prostředí.  více

Brno je město, které se neustále vůči něčemu vymezuje a neumí pracovat s tím, co má. Dodnes skoro nikdo nechápe, že mít tu jako domácí značku jméno Leoš Janáček je něco podobného, jako by nám sem zničehonic spadla Coca-Cola.  více

Brno – město hudby oslavilo včera první narozeniny. Popravdě řečeno – datum narození jsme si stanovili uměle, protože jsme si sami nemohli vzpomenout, kdy přesně naše spolupráce začala. Přelom ledna a února 2013 to byl určitě, ale blíž se nám to určit nepodařilo. Rozhodli jsme se tedy pro 3. února a místo večírku uspořádali tiskovou konferenci.  více




Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více