Maraton hudby Brno. Výkladní skříň hudebního města

První ročník multižánrového festivalu Maraton hudby Brno představí během víkendu téměř sto vystoupení v pětadvaceti blocích. Koncerty, happeningy, performance a workshopy v čele s předními interprety promění město v jednu velkou hudební scénu. Festival je pilotní akcí projektu Brno – město hudby.

Showcase festival Maraton hudby Brno prochází městem i hudbou zároveň. Od pátku 27. do neděle 29. května přinese takřka nepřetržitý proud koncertů i performancí, které se odehrají v ulicích, koncertních sálech, klubech i kostelech. Připravená je Hudba v kavárnách, Pianoštafeta, Hudba na Staré radnici, Klubová noc, Domácí koncerty, Maratonské hudcování, Nekonečné varhany, Hudba institucí, Šalina pub, Busking. A řada dalších skvělých projektů a happeningů.

Tváří festivalu je zpěvák Karel Heřman. Jeho Ukulele Orchestra jako Brno rozproudí akce v brněnských klubech v sobotu, která je nejintenzivnějším dnem festivalu. Klubová noc se může změnit v závod, kdo stihne projít všech deset zapojených klubů.

Při maratonu není potřeba běžet co nejrychleji. Stejně důležité je dobře si rozložit síly a běžci hudebním Brnem s tím můžou začít v některé z kaváren. Kromě obvyklé kávy nebo vína tam na ně čekají hudební programy. Náhodného návštěvníka třeba překvapí Ponk Trio nebo Radek Bagár a Hudba v kavárnách ho zláká k další cestě za zážitky. Nemusí za nimi ani chodit, může použít Šalina Pub. Ten bude jezdit městem v pátek i sobotu večer a hrát v něm bude DJ Green.

Do Alfa pasáže se vrátí klavír a s ním Pianoštafeta. Předávat si ji zde budou profesionálové, studenti, amatéři i děti v sobotu od 15.00 do 18.00. Programem je provede a na klavír také zahraje ředitel České filharmonie David Mareček. Ten se také vrací na místo činu: k našemu nejslavnějšímu orchestru přišel z místa ředitele Filharmonie Brno.

Nekonečné varhany budou znít v sobotu v Jezuitském kostele na Beethovenově ulici od 10.45 do 19.30. Špičkový nástroj zahrál pro veřejnost poprvé před dvěma lety a pořád ještě neztratil punc novinky. Nejlepší brněnské varhaníky k němu přivede dvaadevadesátiletá varhanická legenda Alena Veselá.

Do Maratonu hudby může svou akci zapojit kdokoliv. Stačí se domluvit s několika hudebníky a posluchači a uspořádat domácí koncert. Na webu www.domacikoncerty.cz➚ se může přidat každý, kdo má vážný zájem.

Hudba bude znít po celý den také na Staré radnici. Dopoledne bude patřit dětem od 6 do 12 let, které mohou navštívit hudební workshopyJitkou ŠuranskouMarianem Friedlem. Krátce po poledni vystoupí žáci ZUŠ Vítězslavy Kaprálové se svým projektem Tango Cuarteto del Sur. Poté se na scénu vrátí houslistka Jitka Šuranská se svým triem. Odpoledne budou pokračovat další kapely v čele s alternativní špičkou Květy.

Kompletní program Maratonu hudby Brno➚

Maraton hudby Brno na Facebooku➚

Maratonské hudcování začne folklorním buskingem před Palácem šlechtičen na Kobližné. Pokračovat bude vystoupením studentů hry na cimbál a besedou s Jiřím Plockem. Hudcování uzavře koncert Cimbálové muziky Kunovjané.

Pouliční hudebníci – buskeři – patří snad ke každému městu. Během Maratonu hudby se mezi ně vmísí také saxofonista a performer Pavel Zlámal nebo členové Filharmonie Brno. Ti se zúčastní happeningu na místě, kde má jednou stát koncertní Sál pro Brno➚.

Velké hudební projekty představuje Hudba institucí. Symfonické koncerty, opery nebo muzikály nelze běžně provozovat na ulici ani na koleně. Součástí Maratonu hudby Brno je koncert houslistky Aliny Pogostkiny s Filharmonií Brno, představení opery Dido a Aeneas a muzikál Malované na skle. Den Milana Uhdeho propojí Maraton s festivalem Divadelní svět➚.

Maraton hudby Brno vznikl díky spolupráci Turistického informačního centra města Brna, agentury C.E.M.A., agentury TwentyFourSeven Promotions a Divadelního světa.

Startovní čára je nakreslená, trať připravená. Nezbývá, než vyrazit!

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Nový multižánrový festival spojuje přední brněnské hudebníky, instituce, kluby i kavárny. Během jednoho víkendu proběhne bezpočet koncertů, workshopů a happeningů. V rámci programu vystoupí Alina Pogostkina s Filharmonií Brno, Alena Veselá, Barbara Maria Willi, David Mareček, Ukulele Orchestra jako Brno, Ňuňu a mnozí další.  více

Rozhovor s Karlem Heřmanem o  jeho domovských kapelách Čankišou a Ukulele Orchestra, muzikálech a kouzlu neměnného prostředí.  více

Brno je město, které se neustále vůči něčemu vymezuje a neumí pracovat s tím, co má. Dodnes skoro nikdo nechápe, že mít tu jako domácí značku jméno Leoš Janáček je něco podobného, jako by nám sem zničehonic spadla Coca-Cola.  více

Brno – město hudby oslavilo včera první narozeniny. Popravdě řečeno – datum narození jsme si stanovili uměle, protože jsme si sami nemohli vzpomenout, kdy přesně naše spolupráce začala. Přelom ledna a února 2013 to byl určitě, ale blíž se nám to určit nepodařilo. Rozhodli jsme se tedy pro 3. února a místo večírku uspořádali tiskovou konferenci.  více




Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce