Mário Radačovský – nový ředitel baletu ND Brno

1. listopad 2013, 13:10

Mário Radačovský – nový ředitel baletu ND Brno

Funkce ředitele baletu ND Brno se dnes ujímá Mário Radačovský. Jako svoji prioritu uvedl klasický repertoár, ale počítá do něj i klasiku dvacátého století. V Brně by se měla objevovat práce špičkových světových choreografů, například Jiřího Kyliána, s nímž Mário Radačovský spolupracoval. Nový ředitel by chtěl navázat na vynikající tradici brněnského baletu jako špičkového evropského souboru. Funkci ředitele baletu mu nabídl nový ředitel ND Brno Martin Glaser.

V jaké situaci vás zastihla nabídka Martina Glasera – co jste musel odříct, změnit, nedělat, nebo naopak nečekaně udělat?
Já mám svůj vlastní soubor Balet Bratislava, který je už teď součástí Nové scény SND, a mám nějaké závazky jako choreograf i v zahraničí – v San Franciscu, v Rize atd. Bratislava je ale naštěstí velmi blízko, takže můžu být během půl hodinky tam, nebo zpátky v Brně. Další věc je ta, že tu je tým lidí, které znám, pracoval jsem s nimi i tančil na jevišti. Jsou mezi nimi baletní mistři Jana Ruggieri a Ivan Příkaský, můj zástupce Pavel Plšek nebo Karel Littera, znám je dvacet let, jsou to skvělí lidé a věřím jim. Není tu po této stránce žádný problém.

Co je podle vás základem dobrého baletního divadla, kromě individuální techniky členů souboru?
Základem je dobrá motivující atmosféra. Členové baletu ND Brno milují to, co dělají, to je úplný základ. Finanční situace tanečníků by mohla být vždy lepší, ale není to zdaleka jen otázka peněz. Důležitá je vyváženost mezi repertoárovou strukturou a samotným souborem. Moji předchůdci se vždy báli, aby jim tanečníci neodcházeli. Já bych chtěl během dvou až tří let docílit stavu, kdy se budou tanečníci bát, že mohou odejít.

Co by se ve špičkovém baletním divadle rozhodně hrát mělo, a co rozhodně ne?
Jak jsem říkal, jsem odchovaný klasickým repertoárem a dokonce jsem na brněnském jevišti tančil se zesnulou Soňou Zejdovou a Ivanem Příkaským Labutí jezero, GiselleSpící krasavici. Soubor tohoto typu by tyto klasické tituly měl mít na repertoáru. Musí se objevit celovečerní titul George Balanchina, tedy klasika dvacátého století, a potom neoklasické i současnější tituly. Myslím si, že bychom neměli hrát nějaké ultraalternativní věci, které skvěle odehrají soubory s menším počtem tanečníků. Nejdůležitější pro mě je, aby ta věc měla uměleckou hodnotu, nestačí, aby někdo tloukl hlavou o stěnu a říkal tomu alternativa. Divák musí cítit, že z jeviště jde především kvalita.

Mário Radačovský se narodil 29. září 1971 v Partizánském. Vystudoval taneční konzervatoř Evy Jaczové v Bratislavě. V roce 1989 se stal sólistou Baletu Slovenského národního divadla. V letech 1992–1999 byl členem souboru v Nederlands Dans Theater Jiřího Kyliána v Haagu. Spolupracoval s významnými světovými choreografy, mimo jiné s s Matsem Ekem, Nachem Duatem, Ohadem Naharinem, Williamem Forsythem, Paulem Lightfootem nebo Paulem Ribeirem. V roce 1999 se stal hlavním sólistou souboru Les Grands Ballets Canadiens v Montrealu, kde se také v letech 2000–2006 účastnil gala představení Galas des étoiles. V roce 2000 se ale také vrátil jako tanečník do Baletu SND v roli Alberta v Giselle. V letech 2006–2010 byl ředitelem Baletu SND a v roce 2011 se stal uměleckým ředitelem komorního souboru Balet Bratislava. Do funkce ředitele baletu ND Brno nastupuje dnes, 1. listopadu 2013.

Nejvýznamnější choreografie: The Letter, Passage à l'eau trouble, Valse; Inšpirácia, Bolero, Shadows and Lights, Balansoire, Stretnutie s labuťou, Soufflé des oiseaux, Zmena, Warhol, 68, Večera, Urlicht, Everest, Maria de Buenos Aires, Rómeo a Júlia, Skrinka hračiek, Black and White, Monos, Queen.  (zdroj: http://www.zlatetanceky.sk/)

Zleva Mário Radačovský, Martin Glaser a Jiří Heřman

Budoucího ředitele brněnské opery Jiřího Heřmana jsme již představili, vzhledem ke svým závazkům nastoupí v lednu 2015. Klíčová je pro něj práce s domácím souborem a využití jeho potenciálu. Možnost kontinuální práce s jedním souborem je to, co Jiřího Heřmana do Brna přilákalo. S ním přichází jako šéfdirigent Marko Ivanović, nejen dirigent, ale i skladatel. V Praze se s velkým úspěchem hraje jeho rodinná opera Čarokraj (jako činoherní autor je známý a respektovaný i nastávající ředitel činohry Martin Františák).

Martin Glaser se naplno ujme své funkce od března 2014, do té doby zde bude působit podle vlastních slov na čtyřicetiprocentní úvazek. Chce z ND Brno vybudovat metropolitní instituci, podobně jako ji mají jiná evropská města – Mnichov, Lyon a podobně. Cíle jsou to vysoké a jejich naplnění bude stát mnoho času, úsilí i peněz. Aktuální sezóna doběhne podle dramaturgického plánu, změny se začnou projevovat až v té příští.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Novým ředitelem brněnské opery bude režisér Jiří Heřman. Do funkce nastoupí až v lednu 2015, přece jen jsme mu ale už teď položili několik otázek.  více

Dva konkurzy na místo ředitele Národního divadla Brno nebyly dost, třetí nás v nejbližší době čeká. Bude uzavřený, komise se rozhodla kandidáty aktivně hledat.  více

Martin Glaser přivede do Brna jako nového ředitele opery Jiřího Heřmana.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více