Lidověk je první sólové album Matěje Metoděje Štrunce, mladého herce, zpěváka a hudebníka původem z Brna, frontmana kapely Ateliér, syna cimbalisty Dalibora a houslistky Kateřiny Štruncových ze skupin Cimbal Classic a Javory. Jablko skutečně nepadlo daleko od stromu, ale zároveň se přiblížilo ke stromům jiným a zabarvilo se originálními barvami.
Název Štruncova alba odkazuje k lidovým písním a v podstatě se od nich nahrávka skutečně odráží. Autor říká: „Vybral jsem písně, které si pamatuju, že mi je zpívala jako malému babička z Rožnova pod Radhoštěm, nebo lidovky, na jejichž kouzlo jsem narazil až třeba při cimbálkových večírcích při studiu na konzervatoři.“ V oblasti world music nebo moderního zpracování folklorního materiálu je běžné, že v některých případech nelze přesně určit hranici mezi hudbou, která je „ještě“ lidová, a mezi úpravami tak výraznými, že jde vlastně o novou skladbu, ať už po stránce harmonické, nebo někdy i melodické. Matěj Metoděj Štrunc zvolil jednoznačné a radikální řešení. Z lidových ponechal texty a melodie si vymyslel úplně nové. Je to disciplína poměrně odvážná, na které by si i zkušenější skladatelé mohli „vylámat zuby“. Štrunc neobstál sice v každé jednotlivé písni na výbornou, ale celkově je výsledek nad očekávání dobrý.
Zvolená metoda přináší několikeré riziko, a to ve vztahu k autorovi samotnému i k posluchačům. Známé lidové písně máme pochopitelně spojené s jejich melodiemi a alternativní nápěv to má v boji o posluchačovu pozornost těžké. Ze strany autora hrozí kontaminace nové melodie prvky z nápěvu původního (i když to nemusí být vždy na škodu), ještě nebezpečnější je pak možnost upadnout do osidel klišé nebo určité autorské prázdnoty. Štruncovi se ve většině případů podařilo písně obdařit hudbou třeba ne zajímavější (měřeno čistě subjektivně) než originály, ale takovou, nad kterou lze přemýšlet a kterou po opakovaném poslechu akceptujeme a snad si i oblíbíme.
Na albu však nejde jen o změnu melodie. Důležitý je přístup aranžérský nebo ještě přesněji producentský. Matěj, jehož hlas nezapře geny a v některých momentech si jej můžeme splést s jeho otcem, se na albu vzdaluje od čistě akustického hudebního pojetí, které už třicet let úspěšně nabízejí jeho rodiče v kapele Cimbal Classic. Lidověk není sice album „moderní“ za každou cenu, není to prvoplánový „folkloreček s bicíma“ ani „elektronická lidová hudba“, ale prvků zvenčí, které k „čistému“ moravskému folkloru nepatří, se rozhodně nebojí. Album ostatně vznikalo v produkci „nefolklorního“ hudebníka Thoma Artwaye a vedle akustických nástrojů (včetně cimbálu a houslí) pracuje s elektrickou kytarou, klávesami, výraznými basovými linkami a decentním elektronickým doprovodem. Slovo „decentní“ je však třeba zdůraznit. Mluví-li autor alba o tom, že pracoval například s prvky stylu drum bass, neznamená to bezmyšlenkovitou „tucárnu“, ale slyšitelně podpořený rytmus, který písně posouvá třeba směrem, jakým s folklorem pracuje (s použitím poněkud odlišných prostředků) například Tomáš Kočko.
S moderní taneční hudbou album souvisí spíše opakováním schémat a pasáží, které v některých pasážích hraničí s pokusem o navození transovního zážitku. To ale autor vyvažuje důrazem na melodii a vyprávěcím stylem zpěvu, který má blíže k folkloru než například k hip hopu. Ovšem v okamžiku, kdy posluchač začíná mít pocit, že je vypravěč příliš „laskavý“, nasadí zpěvák zcela jiný rejstřík, blížící se skandování (Keď zme) a strhne pozornost opět spíše na rytmickou stránku písní.
Právě toto oscilování mezi lidovým, léty prověřeným materiálem a mezi novými přístupy, zčásti skutečně neotřelými a zčásti poučenými tím, co na tuzemské scéně world music už funguje, činí z Lidověku opravdu zajímavé album. Matěji Štruncovi přibyla do portfolia – vedle zcela autorských písní pro Ateliér i několika sólových pokusů (Ej Koločavjenka) – nový způsob vyjádření. Bude zajímavé sledovat, zda a jak na Lidověk naváže a zda bude schopen tento způsob práce s lidovým materiálem dál zajímavě rozvíjet.
Matěj Metoděj Štrunc – Lidověk; vydavatel: Indies Scope 2022. 12 skladeb, celkový čas: 39:14
Zatím nebyl přidán žádný komentář..