Minuta ticha. K sedmdesátinám Caspara Richtra

Minuta ticha. K sedmdesátinám Caspara Richtra

Když přijel v roce 1982 osmatřicetiletý Caspar Richter pozvat brněnskou filharmonii k účasti na západoberlínském festivalu, jehož byl uměleckým ředitelem, byli filharmonikové rádi (Západní Berlín byl pro řadového obyvatele naší socialistické vlasti prakticky nedostupný), ale nikdo z nich si nepředstavil, že nový vztah orchestru k sympatickému dirigentovi potrvá po celý jeho další život. Zatím dvaatřicetiletá bilance tohoto vztahu je poněkud ohromující i pro jeho bezprostředního účastníka – interpretačně, repertoárně, dramaturgicky i organizačně: stačí připomenout, že hlavně Richtrovou zásluhou má dnes filharmonie v repertoáru kompletního Mahlera (nedávno s ním hrála Mahlerovu Šestku na mezinárodním festivaklu v Toblachu), symfonického Bernsteina (do doby jeho působení znala jen jedinou jeho symfonii) nebo třeba řadu skladeb brněnského (!) rodáka Korngolda.

Pořad slavnostního koncertu, jímž připomene (v Richard Adam Gallery v sobotu 11. října v 19.30) Richtrovy sedmdesáté narozeniny (narodil se 16. září 1944), si jubilant ovšem navrhl sám – včetně názvu Bez hranic, který se týká jeho umění pohybovat se přirozeně v nejrůznějších hudebních oborech a spojovat jejich prvky v nový smysluplný celek. Filharmonikové sami to nejlíp poznali v roce 1991, kdy je pozval na nově zřízený letní festival do Innsbrucku (byl také jeho ředitelem) k provedení Bernsteinovy Mše. Během brněnských zkoušek se dovídali, že jejich orchestr je jenom jednou z četných interpretačních složek toho obrovitého divadelního kusu provozovaného také dvěma klasickými mužskými pěvci, souborem všestranných muzikálových sólistů, chlapeckým a velmi početným sborem smíšeným, dvěma soubory jazzovými (bluesovým a rockovým), dechovou kutálkou – a varhaníkem.

Neznajíce Bernsteina domnívali jsme se tehdy, že půjde o gigantickou americkou show ohromující počtem různorodých účinkujících a megalomanskou výpravou – a zanechávající v divákovi hlavně dojem ze dvou-tří zapamatovatelných ústředních hitů. Dva dny nepřetržitých zkoušek v obrovské hale innsbrucké Dogany (ostatní interpretační složky byly perfektně připraveny a zejména muzíkálový street chorus složený z mladých lidí ze čtyř světadílů byl fascinující) ovšem ukázaly něco docela jiného: Bernsteina jako geniálního tvůrce, který dovedl jako nikdo jiný vyjádřit mixem všech skladebných technik, k nimž dospělo jeho století, něco, co se jinak vyjádřit nedalo, totiž úzkost moderního člověka, úzkost provázející ztrátu víry a s ní i ztrátu rozumu, jenž dělá člověka sebou samým.

Na půdorysu latinské mše se v této skladbě odehrává životní příběh mladého kněze, jenž – ač pln víry a ryzího odhodlání – postupně podléhá v zápasu s rozpory současného světa. Bernsteinovu kritiku konzumní společnosti (půlka lidí zfetovaná, u voleb si nevyberem, jedni se už utopili, druzí plavou špatným směrem) ztělesňuje street chorus, jenž představuje mladou generaci, zdánlivě sebevědomou, poživačnou a cynickou, přitom však plnou nejistoty, úzkosti a očekávání, navíc sváděnou démonickým Kazatelem hlásajícím konzumní morálku (Bůh stvořil svět jako spotřební pyramidu s člověkem na vrcholu), Nesnadný návrat pološíleného kněze. který v okamžiku, kdy obřad dospěl k vrcholu, odhodil posvátný kalich a zhroutil se k oltářním stupňům, k životu, je jedním z nejúčinnějších míst Bernsteinovy tvorby: ústřední téma vztahu člověka k Bohu, tentokrát v ptačím hlasu sólové flétny, jej přivádí k poznání, že všechny rozpory lze překonat prostou vírou, bez níž člověk nemůže důstojně žít.

Tohle se nám začalo jevit až na generálce a já jsem si začal ještě o něco víc vážit Caspara, který to všechno přečetl a pochopil z málem nečitelné mnohakilové partitury, jejíž špinavé tmavošedé volné listy byly okopírovány ještě nějakou předpotopní technikou, a který to dokázal tak dokonale připravit a dát dohromady – i ostřílené filharmoniky jsem zaslechl říkat Něco takovýho sem eště nezažil.A večer to tedy každý zažil ještě jednou: orchestr s výhledem na mnohaúrovňovou konstrukci pódia-scény i s vlastními vstupy, jež najednou dostávaly pravý smysl. A když nakonec sbor uzavřel nepřetržitých sto deset minut skladby už známým chorálem Všemocný Bože, zůstalo po sotva slyšitelném Amen naprosté ticho. Caspar pomalu svěsil ruce po posledním gestu a nikdo se nepohnul – dvouapůltisícové publikum a čtyři stovky účinkujících ztrnuly v hlubokém dojetí. V jednom okamžiku bylo slabounce slyšet auto projíždějící po dálkové silnici za řekou, pak to zase utichlo. Teprve po neuvěřitelné době se první uslzení posluchači pokusili o potlesk; ten se rozrostl v nekonečné ovace. Ale ty už byly docela všední ve srovnání s tou minutou ticha, snad nejintenzivnější, jakou jsme společně prožili...

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Tím víc jsem byl překvapen a dojat, když mě jednou na Solniční zastavil pan profesor Petrželka, tou dobou už znatelně zestárlý a vážící každý krok, a místo poděkování na pozdrav povídá: Napsal jsem vám trio, Benešu, kde vám to mám nechat?  více

Se svými kvartetními zájmy a lesnickou odborností byl Hrubeš mezi svými divadelními kolegy výjimkou. A nejenom tím: hráči krajského orchestru ho měli rádi jako pravidelného sólistu svých kantátových pořadů, protože do zkoušek přicházel připraven a v nich bylo slyšet, že přesně ví, o čem zpívá.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více