Filharmonie Brno minulý týden uspořádala konkurz, který se poněkud vymyká běžnému doplňování potřebných hráčů. Hektickou akcí, která zaplnila celý Besední dům, začal projekt Akademie Filharmonie Brno. Orchestr dává příležitost mladým hráčům, aby se zapojili do zkouškové i koncertní praxe. Nejedná se o žádný převratný nápad, ale přebírání funkčních modelů je lepší než vymýšlení neotřelých cest za každou cenu.
Zájem o filharmonickou zkušenost v Brně projevilo padesát účastníků výběrového řízení. Většina jich byla z českých škol, našlo se ale i několik studentů ze zahraničí. Na harfistku Ritsuko Arima z Tokyo University of the Arts se přijela podívat i Česká televize a odvysílala reportáž z konkurzu v Událostech v regionech. Drtivou převahu měli hráči na dechové nástroje, smyčcaři by dali dohromady jen bizarní komorní seskupení se třemi kontrabasy, dvěma violoncelly, violou a houslemi. Na druhé straně měli vysokou úspěšnost – violoncella i kontrabasy byly přijaty komplet. Samotná zkouška před vícečlennou komisí připomíná maturitu, včetně patnáctiminutového limitu. Jen potítko je časově poněkud obsáhlejší a zahrnuje svým způsobem celé dosavadní studium.
Filharmonie Brno udělala další krok k tomu, aby se vyrovnala s postupy běžnými u světových orchestrů. Akademie vytváří spojení, které je oboustranně výhodné. Mladí hudebníci se otrkají v ostrém provozu zkoušek a koncertů a získají certifikovanou praxi, která se při hledání trvalého místa vždycky hodí. Orchestr si vyzkouší novou krev a může si vytipovat nové stabilní hráče i pro sebe. Navíc takové, u nichž lze předpokládat, že s brněnskou filharmonií opravdu hrát chtějí. Kromě nasazení, s nímž se Filharmonie do nového podniku pustila, jsou tu ale také limity, které už žádné nadšení nevyřeší. Součástí takových akademií u zahraničních orchestrů bývá i stipendium, což už se jinak než penězi vyřešit nedá (honoráře za absolvované zkoušky a koncerty účastníci obdrží). Vybraným účastníkům akademie také není zaručen alespoň jeden koncert.
Důležité ale je, že tyto nedostatky nebyly odrazující – účast byla hojná a konkurz se protáhl až do večera, i když probíhal paralelně na třech místech zároveň a naplnil životem celý Besední dům včetně chodeb. Bicí a žestě se předváděly v sále, hlaholnu obsadily dřevěné dechové nástroje a ředitelský salónek hostil smyčce a harfy. Na závěr ještě trocha statistiky.
Nástroje a počty účastníků
Flétna 5, hoboj 4, klarinet 5, fagot 4, lesní roh 5, trubka 4, pozoun 7, tuba 4, bicí nástroje 1, housle 1, viola 1, violoncello 2, kontrabas 3, harfa 4
Kde a jak probíhaly konkurzy
Dřevěné nástroje – hlaholna, komise 9 členů
Bicí – sál besedního domu, komise 4 členové
Žesťové nástroje – sál besedního domu, komise 7 členů
Smyčcové nástroje + harfa – ředitelský salonek, komise 11 členů
Výběrového řízení se zúčastnili studenti
JAMU – 23, Konzervatoř Brno – 11, HAMU – 4, Konzervatoř P. Vejvanovského Kroměříž – 5, Ostravská univerzita – 1, Janáčkova konzervatoř Ostrava – 1, absolventka HAMU (již nestudující) – 1, po jednom studenti z Musikhochschule Hanns Eisler Berlin, Hochschule für Musik Freiburg, Hochschule für Musik und Theater München, Tokyo University of the Arts
Přijati byli
flétna – Anežka Vargová, Karolína Smutná | hoboj – Marcela Mrázová, Eva Otradovská | klarinet – Jiří Tolar, Nela Zimková | lesní roh – Petra Hudecová | trubka – David Pollák, Josef Zimka, Pavel Skopal | pozoun – Jan Škarda, Jakub Pavluš, Matěj Šíbl | tuba – Gabriel Günther, Martin Zavoďan | bicí nástroje – Anton Zhdanovich | violoncello – Alžběta Poukarová, Petr Stupka | kontrabas – Petr Vašinka, Piotr Zimnik, Yannick Adams Kroon | harfa – Dominika Ťuková, Ritsuko Arima
Zatím nebyl přidán žádný komentář..