Moravský podzim dnes a zítra. S krátkým pohledem do minulosti

Moravský podzim dnes a zítra. S krátkým pohledem do minulosti

Moravský podzim se s návratem k Filharmonii Brno vydal k posluchačům s čerstvou dávkou energie i nápadů. Uvítat to musel každý, kdo cítil předchozí ústup z kvality i divácké přitažlivosti. Přesto se pokusme podívat na festival spíš kriticky – dobrá cesta může mít i nedobré konce. Cílem textu není Moravský podzim hanět, ale pokusit se objevit slepé uličky dřív, než se do nich vydá.

Moravský podzim je nejstarší z brněnských hudebních festivalů. Jeho prapočátky lze vysledovat až do roku 1948, kdy se konal Janáčkův festival doprovozený velkou výstavou. Věčného vymezování Brna vůči Praze se můžeme dotknout hned na začátku, založení Pražského jara mělo jistě nezanedbatelný vliv na chuť vytvořit vlastní brněnský festival. Chuť alespoň částečně ukojil teprve vznik Brněnského hudebního máje v roce 1955, který po deseti letech přenechal své místo události s honosným názvem Mezinárodní hudební festival Brno. Jeho součástí se staly koncerty, opery, interpretační soutěž i hudebněvědná kolokvia. Charakteristickými znaky festivalu byly reflexe soudobé tvorby a tematičnost, což platí s různými výkyvy v kvalitě výsledku dodnes. Mezinárodní interpretační soutěž organizuje Janáčkova akademie múzických umění, Mezinárodní hudebněvědné kolokvium zase Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.

Máme-li se podívat na Moravský podzim v jeho dnešní podobě, je potřeba si především říci, že jej není možné vnímat samostatně a bez souvislostí. Mezinárodní hudební festival Brno se v průběhu času rozrostl ještě o další dvě události. Tou první je Expozice nové hudby, jejíž první ročník se konal v rámci MHF Brno již v roce 1987. Na první samostatný ročník si Expozice musela počkat do roku 2001. Druhým přírůstkem byl Velikonoční festival duchovní hudby, který prochází brněnskými chrámy od roku 1993 během pašijového a velikonočního týdne.

V souvislosti s Moravským podzimem je ale potřeba vnímat i Filharmonii Brno – ta byla pořadatelem festivalu do roku 1992. Od roku 1993 přešel festival rozhodnutím zastupitelstva města Brna k agentuře Ars koncert. Právě ta k němu přiřadila i Velikonoční festival duchovní hudby, u jehož zrodu stál skladatel a sbormistr Petr Fiala, pod dohledem Ars koncertu došlo také k osamostatnění Expozice nové hudby. U všech tří událostí sdružených pod hlavičkou Mezinárodního hudebního festivalu Brno ale začalo postupně docházet k jakémusi vyhoření. Mnohdy snad ani nebylo možné si stěžovat na kvalitu účinkujících, ale festivaly ztrácely energii. Přestávaly to být festivaly v pravém slova smyslu, s úbytkem vnitřního světla ztrácely i na vnějším lesku, měnily se v série unavených koncertů a nakonec došlo i na kvalitativní sestup. V této situaci se městské zastupitelstvo rozhodlo neobnovit s Ars koncertem smlouvu a vrátit MHF Brno zpátky do rukou Filharmonie Brno. Zároveň se také změnila periodicita Moravského podzimu z každoroční na bienále.

Staronové filharmonické koště začalo mést v roce 2013 velmi dobře. Po unavených letech přišlo s novým zápalem a nástiny nových koncepcí. Prvním koncepčním směrem bylo přinášet do Brna mimořádné interpretační osobnosti. To zní zcela samozřejmě, ale dlouhodobě se to spíš nedělo. Naplnění tohoto koncepčního směru v prvním filharmonickém ročníku „nové etapy“ ztělesňoval jeden z nejžádanějších dirigentů současnosti Valerij Gergijev, do Brna přijel s Londýnským symfonickým orchestrem a berliozovským programem. Závěr festivalu v nabitém Janáčkově divadle měl výbornou úroveň i fantastickou atmosféru, po dlouhé době tu bylo opravdové dirigentské JMÉNO. Druhým koncepčním směrem byly pořady věnované skladatelům a interpretům různých národů. Festival do sebe pojmul „Polský víkend“ a „Norský víkend“, z nichž ten druhý zaznamenal i silný návštěvnický zájem.

Katastrofální byla naopak návštěva vrcholné události Polského víkendu – byl jí koncert nazvaný Pocta Henryku Góreckému. Národní symfonický orchestr polského rozhlasu Katovice s dirigentem Tadeuszem Strugałou podali v Janáčkově divadle vynikající výkon, navíc jsme mohli slyšet Góreckého hudbu vlastně v autentické interpretaci, pokud něco takového vůbec existuje. V praxi ale bylo potřeba zavřít balkón, aby se posluchači nakumulovali v přízemí a polští hosté byli ušetřeni pohledu do prořídlého hlediště. To se samozřejmě může stát a příčin může být mnoho, přece jen je tu ale přinejmenším jedno obecné varování, které se v nezájmu publika skrývá. Pokud je koncert prezentovaný jako jedna z velkých festivalových událostí a lidé stejně nepřijdou, je docela možné, že nevěří festivalu jako celku. Vyzobou si z něj to, co by se jim zdálo atraktivní tak jako tak, ale pečeť Moravského podzimu pro ně nic neznamená, nevnímají ji jako záruku kvality. To je jedna z nejdůležitějších věcí, která se v minulosti festivalu vytratila, a celý organizační tým by měl jako svůj nejdůležitější úkol vnímat návrat dobrého jména festivalu. Je ovšem otázka, jestli nějaký festivalový tým vůbec existuje.

Dramaturgie festivalu usilovala v roce 2013 o skloubení divácké atraktivity s unikátními programy, které hledaly především hlubší smysl než uvádění stokrát omletých titulů. Tady ale narážíme na propojení Moravského podzimu s Filharmonií Brno, které už jsem naznačil. Nejde zdaleka jen o to, že zde Filharmonie v případě pořádání festivalu funguje jako umělecká agentura, ale o to, že na tuto agenturní činnost nemá speciálně vyčleněné lidi. Pokud zůstanu u dramaturgie, Vítězslav Mikeš je nejen dramaturgem Moravského podzimu, ale také běžné filharmonické sezóny, a navíc ještě prázdninového festivalu na Špilberku. Všechny tři události Mezinárodního hudebního festivalu Brno mají vyčleněnou jednu manažerku, zbytek filharmonického týmu pracuje na všem. Buď přechází plynule ze sezóny do festivalů, ale s větší pravděpodobností přeskakuje z jedné věci ke druhé podle toho, co zrovna nejvíc hoří.

Ani v nejmenším nezpochybňuji profesní schopnosti ani pracovní morálku všech zúčastněných, ale při takovém zápřahu může snadno dojít k tomu, že jim veškerá práce začne splývat nejen vnitřně, ale jakési splynutí se projeví i navenek. Celkem úspěšně se tomu brání jak Velikonoční festival duchovní hudby, tak Expozice nové hudby. První přinejmenším specifickými koncertními místy a výhradně duchovním repertoárem, druhý zcela programovým vymezováním vůči konvenčnímu pojetí koncertu. Oba také mají svoje vlastní dramaturgy, jimž se tímto omlouvám za povrchní charakteristiky jejich práce. Koncerty Moravského podzimu jsou ale zcela konvenčního rázu a hraje se většinou v Janáčkově divadle a v Besedním domě – tedy na zcela obvyklých místech. Hrozí tu riziko, že filharmonická sezóna a Moravský podzim vytvoří ve výsledku zcela nepřehlednou hudební kouli, která se prokutálí městem bez jednoznačně rozlišitelných hranic. To není pro festival ani pro sezónu dobrá perspektiva.

Letošní ročník Moravského podzimu je avizován jako „multimediální“, „se světovými hvězdami“ a „zaměřený na hledání souvislostí mezi hudbou a filmem, pohyblivým obrazem, ale též textem (zpívaným i recitovaným) a podobně“. Nechme stranou nicneříkající klišé o světových hvězdách a podívejme se na další charakteristiky a jejich naplnění. Multimedialita je slovo, za které se dá v oblasti performing arts schovat skoro všechno – konzervativnějšímu či méně zkušenému publiku stačí pustit k běžnému koncertu pár barevných světýlek a multimediální večer je na světě. Hledání souvislostí mezi hudbou a filmem už je mnohem lepší, na takové téma se dá vymyslet program dostatečně chytrý i atraktivní zároveň. Přece jen ale vnímám jako poněkud problematické, že tento vztah akcentovala a zkoumala i loňská Expozice nové hudby. Té se účastnila také litevská skladatelka Justė Janulytė, jejíž kompozice Smėlio laikrodžiai (Přesýpací hodiny) má být letos jedním z vrcholů Moravského podzimu. Zvenku to vypadá poněkud nepřehledně, riziko splynutí jednotlivých filharmonických akcí se tak dá naopak ilustrovat velmi názorně. Národní podtext reprezentuje rezidenční skladatel letošního ročníku Erkki-Sven Tüür z Estonska – společně s Justė Janulytė vytváří v programu silný pobaltský akcent. Kdo ale sleduje práci Vítězslava Mikeše déle, už třeba z dob jeho působení v Hradci Králové, musí si nutně položit otázku, v čem je takový akcent zrovna u něj zvláštní a jestli se jedná o záměr, nebo o setrvačnost.

Mohli bychom se zde samozřejmě probírat minulostí festivalu, jeho vývojem a proměnami v čase a připomínat nejslavnější chvíle jeho historie, jako bylo první české provedení symfonie Turangalîla za osobní účasti Oliviera Messiaena v roce 1972. Minulost leží v archivech a pokud se podíváme na webové stránky festivalu (http://mhf-brno.cz/moravsky-podzim/➚), vypadá to, že se k ní ani sama Filharmonie Brno příliš nehlásí. Sekce archiv v době vzniku tohoto textu reflektovala pouze „filharmonický“ ročník 2013, ročníky 1993–2011 jsou odbyté odkazem na stručný text na stránkách Ars koncertu a před rokem 1993 jako by nebylo vůbec nic. Jedním z měřítek významu akce je i její historie a zdá se mi nepochopitelné, když se jí někdo navenek tak okatě zříká. Asi není čas, nejsou síly, zůstávají nedotaženosti a vzhledem k výše popsanému personálnímu propojení běžné sezóny i festivalů se není čemu divit. Znovu se ukazuje, že Moravský podzim, nebo spíš Mezinárodní hudební festival Brno jako celek, potřebuje nutně svoje lidi – ať už ve Filharmonii Brno, nebo mimo ni.

Změny frekvence festivalu z každoročního na dvouletý již jsme se také dotkli. Jedním z motivů k tomuto rozhodnutí bylo střídání s festivalem Janáček Brno (ten pořádá brněnské Národní divadlo), který se rovněž koná v podzimním termínu. Dvě velké události na sebe skoro bez přestávky navazovaly, částečně si kradly zájem publika, propagační plochy i další kapacity, které jsou k úspěšnému průběhu nezbytné. Zkrátka řečeno zbytečně si lezly do zelí. Udělat jeden rok pořádně a unikátně Moravský podzim a druhý rok Janáčka Brno byl dobrý tah (pro brněnského insidera je poněkud paradoxní, že k tomuto praktickému a rozumnému řešení dospěla Rada města Brna ještě v minulém složení v čele s kulturní veřejností vysmívaným Romanem Onderkou). Dobré řešení ale dlouho nevydrželo – ND Brno se stalo také pořadatelem festivalu Divadelní svět, jehož termín organizátoři pro letošní rok přesunuli z tradičního června na podzim. Přesněji řečeno festival začíná 17. října, den po závěrečném koncertu Moravského podzimu. Pokud jsme si dosud všímali jen částečného zmatení hudebních událostí uvnitř Filharmonie Brno, přidává se teď k němu teď ještě zmatení festivalů financovaných městem.

A ještě jedna obecná připomínka. Brnu jak známo dlouhodobě chybí uspokojivý koncertní sál pro velké symfonické koncerty. Mluví se o něm už skoro sto let a teď se zdá, že se události přece jen začaly hýbat. Na parcele se rozběhla práce, i když zatím vznikají jen podzemní garáže, na nichž by měl budoucí sál vyrůst. Srdce všech zainteresovaných se jistě tetelí blahem a všichni už se v bezpochyby krásném a akusticky bezchybném sále vidí. Je tu ale také vedlejší nepříznivý efekt – koncertní sál se stal jedinou velkou vizí, kterou před sebou Filharmonie Brno a s ní i všechny její součásti mají. Ve vzduchu jako by visela teze, že s novým koncertním sálem se dá všechno do pořádku samo od sebe a není tedy potřeba se soustředit na nic jiného. Umělecký provoz se kvůli tomu ale nesmí nechat běžet samospádem z kopce – to je podle mého názoru největší riziko, které celé Filharmonii Brno i jejím festivalům v nejbližší době hrozí.

Valerij Gergijev na Moravském podzimu 2013, foto Petr Francán. Psáno na objednávku časopisu Harmonie

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Moravský podzim je jednoznačně na vzestupu a nanejvýš potěšitelné je, že nenabízí pouze společenské estrády ozdobené zvučnými jmény. Zkouší stavět na své vlastní tradici zrozené koncem 60. let 20. století a vnáší do festivalového dění více programových nápadů. Projevilo se to i na trojici provázaných, a přesto kontrastních koncertů Polského víkendu.  více

V debussyovském programu včera v rámci Moravského podzimu vystoupil jeden z nejpozoruhodnějších pianistů dneška Alexej Borisovič Ljubimov. Záměrně nezdůrazňoval snovost Debussyho, ale naopak v něm horečně hledal vzácné konkrétnější kontury a do popředí nechal vystoupit realistické aspekty jeho hudby.  více

Moravský podzim v pátek zakončil velkolepým vystoupením London Symphony Orchestra pod taktovkou šéfdirigenta Valerije Gergijeva. Účinek, který jejich koncert vyvolal, působil jako zjevení a je pravděpodobné, že se stane památným večerem hudebního Brna.  více



Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více