Moudrost pana profesora

13. březen 2013, 4:45
Moudrost pana profesora

Loni  před Vánocemi (19. prosince) uplynulo sto čtyřicet let od narození Graciana Černušáka, dnes už zapomínaného, v jeho době však nejvýznamnějšího brněnského hudebního historika, kritika, pedagoga – a mezinárodně renomovaného lexikografa, jehož odkaz nenápadně a přitom plně žije jako základní pramen českých hudebně historických informací. Rodák z hanáckého Ptení prošel jako středoškolský pedagog dramatickou první polovinou dvacátého století, vystaven omezování a ústrkům ze strany nacistické i komunistické vrchnosti; neustálé tíhnutí k hudbě z něho učinilo jednu z nejvýznamnějších hudebních osobností té doby v naší zemi – a hlavně v Brně.

Z Prostějova do Ptení je dlouhá cesta; na konci devatenáctého století, kdy se ještě hodně chodilo pěšky, pro zdravého chodce nic neznamenala, ale souchotinářský studentík Černušáků ji zdolával s obtížemi a u rybníčku-žabáka se musel posadit, aby popadl dech. Šly kolem dvě tetky a jedna z nich poznamenala: „Za teho jož te žabe take pijó letkop“ (pro později narozené: litkup je přípitek zpečeťující uzavřený obchod, nejčastěji prodej dobytčete řezníkovi). Malý Gracián dostal vztek a rozhodl se: „Tebe, babo, přežijo!“ Od toho okamžiku se mu začalo dařit líp – a dožil se požehnaných devětasedmdesáti let.

S vysokoškolským diplomem se stal nejmladším středoškolským pedagogem v rakousko-uherské monarchii a nastoupil do obchodní akademie v Hradci Králové jako profesor dějepisu a zeměpisu. Když jsem stál třiadvacetiletý poprvé před třídou už dospělých slečen, sevřelo se mi srdce a říkal jsem si – jestli dám na sebe sebemíň zapůsobit, jsem ztracen... V té době se hradecká intelektuální elita scházela v sobotu večer v hostinci Pod věží, kterému říkali Mrťafa. Jednoho červnového večera šla řeč o objevech jistého profesora Absolona v Moravském krasu, které byly právě zpřístupněny veřejnosti, a pánové uvažovali, že by se tam někdy o prázdninách měli vypravit. Tehdy povstal Moravan Černušák a vytkl Hradečákům jejich zápecnictví: Moravu mají za humny a přitom ji považují za nezcela probádané domorodé území, na které lze proniknout jen s dávkou odvahy a po náležité přípravě. A vyslovil návrh: každý si dá ještě jedno pivo, zaplatí a pak všichni půjdou vlahou nocí na nádraží – právě na vlak do Pardubic k nočnímu rychlíku Praha-Brno. V něm se zdravě prospí, v Blansku je pak průvodčí probudí do svěžího jitra; po jakémsi pochodu malebným žlebem je bude čekat bohatá snídaně ve Skalním mlýně. No a po ní budou mít celé dopoledne na prohlídku Macochy a Punkevních jeskyní – a po výtečném obědě ve Skalním se v pohodě vrátí ještě dlouho před soumrakem do Hradce.

Stalo se, jak byl řekl: Mrťafa opravdu po tom posledním pivu vstala jako jeden muž a i s hospodským absolvovala naučný výlet podle jeho plánu. Leč Hradec nebyl v té době ještě tak velký, aby se záhadné zmizení celého houfu význačných vašnostů nerozneslo hned dopoledne po celém městě. A tak když se pánové odpoledne vraceli z nádraží, byli pozdravováni, jako kdyby přicházeli od Thermopyl, největší radost měl policejní náčelník, obléhaný ve své služebně už hodiny davem zoufalých manželek…

Do Brna, svého už doživotního působiště, se Černušák dostal těsně před převratem, počátkem září 1918 – a ještě v prosinci se ujal úkolů hudebního referenta v Lidových novinách. Představa, že by se dnes tento ctihodný, původně brněnský list věnoval nějak významněji brněnskému hudebnímu životu, je mimo realitu; Černušákovi tam vyšlo v meziválečném období 3 139 příspěvků; a když byly Lidovky po osvobození obnoveny jako Svobodné noviny, dalších 446 – do jest do Vítězného února: Černušák byl jedním z prvních, kterého komunisté jako novináře zakousli. Čteme-li jen titulky toho třiapůl tisíce článečků, napadne nás, že ten hudební život v meziválečném Brně musel být bohatý a zajímavý, třebaže tu byl jen jeden opravdový orchestr (divadelní), jedno stálé kvarteto (Moravské) a poněkud už stárnoucí Beseda brněnská...  Černušák jej však dokázal prožívat a komentovat jako součást života dynamicky se rozvíjející metropole, jakou tehdy Brno bylo po všech stránkách. Z představení nebo koncertu mířil pokaždé rovnou do redakce Lidovek, aby měl článek hotov do půlnoci, kdy si ho přicházel vyzvednout legendární metér Gacík, který pro něj měl pokaždé místo v ranním vydání.

Kouzlo těchto článečků nespočívá jen v tom, o čem se v nich píše, nýbrž také jak se to píše, jakým jazykem. O hudbě musíte psát co nejpřesněji – právě proto, že není jazykově postižitelná konkrétně, nýbrž obrazně. To kdekoho svádí psát o ní mlhavě, neurčitě, ale to je omyl; chcete-li o ní někomu něco říkat, musíte mít co nejpřesnější představu nejen o té muzice, ale také o tom, co o ní chcete říct – a taky komu a proč to říkáte. Soukromé pedagogické výstupy páně profesorovy připomínaly spíš lingvistické lekce než muzikologické přednášky: podrobný lexikální, gramatický, syntaktický a stylistický rozbor každé věty s úvahami o synonymech, rozmanitém významu gramatických vazeb a syntaktických spojení – prostý text třeba o Dvořákově Novosvětské se pojednou proměňoval, nabýval nového bohatšího významu, nalézal spojení s tím, co bylo řečeno předtím, a předpovídal to, co má být ještě vysloveno...

Toto svoje jazykové mistrovství tříbil Černušák svou prakticky celoživotní činností lexikografa – připomeňme si, že právě jemu děkujeme za českou hudební encyklopedii, ať už se jmenuje Pazdírkův hudební slovník naučný nebo pak Československý hudební slovník osob a institucí: slovníkový text se řídí přesnými pravidly, musí být maximálně věcný, stručný a vylučující jakékoli citové zaujetí nebo dokonce básnický popis. Z Černušákových hesel však často cítíme – při všem respektu k těmto požadavkům – hodnocení popisovaného objektu: neosobně suchý slovníkový text nám nějak prozrazuje, co si jeho autor o tom objektu myslí.

S tím se ovšem setkáváme i v Černušákových učebnicích a zejména v kritikách: kritik, který nejprve popíše průběh koncertu s programem a účinkujícími a v poslední větě naznačí, jestli se mu to líbilo nebo ne, je diletant; kritiku pište tak, aby vaše hodnocení prostupovalo pokud možno celý text od začátku do konce. A snažte se odpovědět na tři otázky: za prvé – co chtěl umělec svým výkonem říci, za druhé – jak se mu to povedlo a za třetí – jestli to, co řekl, stálo za to, aby to vůbec říkal. Ale uvědomte si, že se svou kůží nese na trh i to nejlepší, co umí, a snaží se to – v naprosté většině případů – poctivě předvést. Nutno říci, že byl i s těmito zásadami dlouhá léta považován za přísného kritika a že jednou po něm – rád to připomínal – jeden kritizovaný dokonce střílel z pistole (tehdy se to považovalo za kavalírské, dnes by šlo spíš o pár facek – kdyby vůbec bylo komu).

Se svou vytříbenou dikcí dokázal kdykoli vystoupit a pronést libovolně dlouhý projev o čemkoli, čemu rozuměl (musím si jenom dávat pozor na to svoje nešťastné er); stejně plynule ovšem dokázal spatra přednést hudebněvědný rozbor díla ve své rodné hanáčtině – týkalo se to hanácké opery O Landeborkovi a publikum se tak bavilo, že Moravský komorní orchestr dlouho nemohl začít s předehrou. Mimochodem, k tomu došlo jednou v dosluhujícím  Starém divadle na Veveří, které mělo za sebou v hudebním životě úctyhodnou roli – stejně jako Gracian Černušák, který psával kritiky na to, co se v něm odehrávalo. Ale na rozdíl od té dojemné budovy, na jejímž místě už dávno stojí Bílý dům, žije pan profesor v dnešním hudebním Brně svými učebnicemi a slovníky, třebaže si to ty stovky jeho studentů ani neuvědomují.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce