Návrat k přírodní magii i technologiím. Björk: Biophilia Live

Návrat k přírodní magii i technologiím. Björk: Biophilia Live

V pořadí osmé studiové album islandské hvězdy Björk s názvem Biophilia vyšlo už v říjnu 2011. Ovšem spíš než o klasické hudební album šlo o multimediální projekt, který vznikal zhruba tři roky. Björk v něm usilovala o propojení světa hudby, přírody a nejmodernějších technologií a zároveň o co největší interaktivitu. Šlo o první hudební album, které vyšlo zároveň v podobě počítačové aplikace, respektive série deseti aplikací, vyvinutých ve spolupráci s firmou Apple. Speciálně pro Biophilii vzniklo i několik fascinujících hudebních nástrojů (zkuste si zadat do vyhledávače například Gravitational Pendulum Harp).

Součástí projektu Biophilia bylo pochopitelně i koncertní turné, doprovázené mnoha workshopy a jinými doprovodnými akcemi. A právě záznam závěrečného koncertu turné z Alexandra Palace v Londýně vstupuje v podobě koncertního filmu Björk: Biophilia Live do českých kin. Způsob distribuce filmu je (nejen u nás) koncipován tak, aby vyvolal dojem výjimečné události. V České republice je k vidění pouhý týden od 20. do 26. října, na jednotlivá města připadá vždy pouze jedna jediná projekce. Ano, i na Prahu a Brno.

Režie se ujala dvojice filmařů Peter StricklandNick Fenton. Prvního z nich můžete znát jako režiséra a scenáristu filmů Katalin Varga a Berberian Sound Studio. Nick Fenton je pak zkušeným střihačem, spolupracující například s konceptuálním umělcem Jeremy Dellerem, britskou režisérkou Clio Barbardovou (Sobecký obr) nebo islandskou kapelou Sigur Rós (filmy HeimaInni). Oba tvůrci osobně uvedli Biophilii Live v evropské premiéře v červenci tohoto roku ve Velkém sále hotelu Thermal na MFF v Karlových Varech. Už ve Varech bylo možné zaznamenat poměrně rozpačité reakce velké části publika, způsobené patrně nenaplněným očekáváním.

Vzhledem k experimentální a novátorské povaze celého projektu Biophilia by bylo možné očekávat, že i jeho koncertní záznam bude po formální a technické stránce v něčem přelomový. Jedná se ale skutečně „jen“ o víceméně klasický koncertní film, jehož hlavním cílem je co nejlépe přenést na filmového diváka atmosféru koncertu. Jde vlastně o nejkonzervativnější součást celého projektu. Zklamaní budou rovněž ti, kteří by se toužili dozvědět něco o vzniku celé Biophilie. Těm doporučuji dokument When Björk met Attenborough z roku 2013, který jejich tužby vrchovatě naplní. Ovšem nejvíce výtek zaznívalo od lidí, kteří pochopitelně znají Björk a půjdou na Björk, protože to tak nějak patří k dobrému tónu, nicméně si úplně nestačili všimnout, že hudební vývoj této svébytné umělkyně klade na posluchače čím dál tím větší nároky. Lapidárně řečeno: kdo očekával, že si připomene její největší hitovky, byl devadesátiminutovým přílivem podivných „nemelodických“ tónů nepříjemně zaskočen. A víte co? Dobře mu tak.

Už jsme si řekli, jaká Biophilia Live není. Možná bychom si mohli teď také říct, jaká vlastně je. V podstatě jsou dva způsoby, jak je možné režijně uchopit koncertní film. První způsob je zprostředkovat filmovému divákovi zážitek co nejpodobnější tomu, jaký má návštěvník koncertu. Tak postupoval například Martin Scorsese ve filmu Shine a Light z koncertního turné Rolling Stones A Bigger Bang. Většinu záběrů tvoří celkové záběry pódia, jízdy kopírující divákův pohled a prostřihy na detaily jednotlivých hvězd, občas střídané se záběry publika, aby filmový divák nepřišel o ten typicky koncertní pocit sounáležitosti s davem. Podobného efektu, ovšem za použití nejmodernější 3D technologie, dosáhli tvůrci koncertního filmu k turné skupiny U2 k albu Vertigo, nazvaného příznačně U2 3D.

Druhou cestou, kterou se vydali i pánové Strickland a Fenton, je nabídnout jiný, detailnější a intimnější pohled, než se nabízí koncertnímu publiku. Bibliophilia Live nabízí minimum celkových záběrů jeviště. Kamera proplouvá mezi účinkujícími a my tak brzy ztrácíme orientaci v prostoru. Nejčastějšími typy záběrů jsou detaily a polocelky. Užijeme si nejen detailní pohledy do skřítkovské tváře hlavní hvězdy, ale i pohledy na ruce jejích spoluhráčů, detaily výše zmíněných speciálních hudebních nástrojů (nezapomeňte si zadat do vyhledávače i Sharpsichord), případně detaily nohou, tváří a účesů žen a dívek z doprovodného islandského pěveckého sboru. Záběry ze samotného koncertu jsou prokládány animacemi a úžasnými dokumentárními záběry, které rovněž vznikly speciálně pro projekt Biophilia, a v nichž můžeme spatřit jak průlety galaxiemi, tak detailní pohledy na vývoj mikroorganismů.

Není nám tedy přisouzen pohled návštěvníka koncertu, ale stáváme se spíš součástí svébytného světa Biophilie, který, jak v úvodu filmu řekne sám David Attenborough, umožňuje lidským bytostem za pomocí nejnovějších technologií navrátit se zpátky k přírodě. Ano, zní to možná malinko pateticky, ale celkový zážitek z Biophilie Live to vystihuje dokonale. V době, kdy začíná být čím dál tím populárnější nedůvěra k vědě, a kdy moderní duchovní vůdci staví osobní duchovní růst do přímé opozice k racionalitě, je přístup Björk maximálně osvěžující. Její přístup nabízí synergii nejmodernějších technologií a prastaré přírodní magie. Při sledování Biophilie Live máte na jednu stranu pocit, že jste svědky nějakého magického islandského rituál, zároveň ale obdivujete nejrůznější technologická udělátka a celým tělem vám zní hudba, která vznikla téměř výhradně elektronicky.

Osobně si myslím, že Biophilia Live nabízí silný audiovizuální zážitek bez ohledu na to, jestli znáte nebo dokonce máte rádi tvorbu Björk. Ostatně v pátek si to můžete na vlastní kůži ověřit v kině Scala.

Foto Wellhart / One Little Indian

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Björk: Biophilia Live - přenos koncertu

24.10.2014, 18:00 / Univerzitní Kino Scala

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více