Něco o hudbě brněnské III.

1. srpen 2014, 0:28

Něco o hudbě brněnské III.

Další díl seriálu článků Leoše Janáčka o brněnských pěveckých spolcích je věnován Slovanskému zpěváckému spolku techniků brněnských „Zora“.

Shledáváme často různé spolky chovající též odbory pěvecké. Jaké stanovisko ve společnosti umělecké zaujímají takové odbory? Mnohý tvrdí, že co výbor nestojí na půdě čistě umělecké, proto též prý nesluší bráti u porovnání měřítka jen uměleckého. Já však soudím takto: tím, že zakládá odbor pěvecký, jest již i jeho působnost určena; pobudka ku založení jest i účelem: bavení – zpěvem. Toto se však zakládati může jen na prosté zálibě ze spoje hudebního a básnického krásna. Tím již řečeno, když odbor dostáti chce své úloze, že má též a jedině státi na půdě umělecké. Dodávám: hudební; neboť jinak by pronésti musel zásadu, dle které by pěvecký odbor členstvo spolku baviti mohl lecjakým nahodilým škvárem. Za to, soudím, by se každý spolek svému odboru slušně poděkoval. Čím se odbor pěvecký od spolku pěveckého liší, jest všeobecnost; neboť od druhého žádáme, chce-li trvat, ať má síly, kdežto prvý tomu nepodléhá a trvá za uspokojivých i neuspokojivých dob. Druhý chce-li býti, má klasičnost míti co vzor a této se stůj co stůj domáhati; prvému tato povinnost nastane, má-li materiál, sílu. Však opak toho: přeháněl by leckterý odbor, když by, nemaje, z čeho by tvořil, přece po dokonalosti a uměleckosti absolutně nemožné se pachtil. Krásná sic pro svou jednotu a sílu snaha, litovati však musíme, že bezvýsledná. Mluvili jsme předešle o Vesně, ohlédněme se po pěveckém odboru Zory, když právě činně při „merendě“ vystupuje. Zpívá se Skřivánek, žertovný sbor od dr. Javůrka: jemná to skladba, vyžadující něžného provedení. Mluvme sobě pravdu: veškerá uhlazenost, lehkost při nasazování, něžnost u výrazu, veškeré přizpůsobení zpěvu slovům – vše to jsme pohřešovali.

A ten smích! Podobal se skutečně více zloplodnému plesání zlých duchů nežli naivnému smíchu milence. Hlavní příčina toho byla nepoměrné obsazení hlasů. Chtěli čerta vidět, žert na slova J. S., hudba od Karla Háka. Od každého skladatele nynější doby žádáme, užívá-li slov ku skladbě, by volil skutečné krásno básnické, kteréž taky komickým být může, ale nikoli lecjakou slátaninu hrubých, neotesaných žertů a výrazů. Pachatel oněch slov divnou společnost při skládání si mysleti musel – aspoň onu, jež v sobotu, i když ve skrovném počtu, se byla shromáždila, zajisté ne. V tom vězí hlavní příčina, když skladba nepůsobila, jak mnohý si přál.

Co hudba? Uznáváme, že byl pan skladatel náramně vytrvalým a pilným při práci, kterou nám dokázal, že jest znalý a dosti obratný v užívání tvarů hudebních. Litujeme však upřímně oné práce a námahy; neboť nehodila se předně na žádný způsob ke slovům: offenbachovský sloh by byl zajisté více působil. Druhá hlavní vada zakládá se v náramné roztříštěnosti skladby; každý oddíl jiný motiv, jiný sloh, jiná tónina, jiný způsob časoměrný – základné thema, které by skladbu pojilo a jednotilo, postrádáme úplně.

Zde jen děj přispívá ku jednotě, bez kterého by vznikl dojem podobný jako u pohledu na strakatý čínský obraz. – Jest mi snadno dokázati tuto vadu, nepatří to však do tohoto listu. K ústní rozmluvě o tom jsem ochoten. Že nápěvy, ano i průvod upomíná nás často na podobné výjevy z jiných skladeb, to nemám panu skladateli tak za zlé. Jest to zcela přirozený zjev, nezaviněný osobností; upozorniti na to však soudím, že jest místné. O dojmu nechci mluvit, nebo jest subjektivný.

Dvě písně na slova Hálkova složil František Budík. Neustále podotýkám, jakmile skládáme na slova, již tou volbou projevujeme, že básnické krásno, které slovem se nám zjevuje, bude vládnoucím živlem. Hudba má se tedy zcela, jak to dalece možno ve spoji obou krásen, podříditi druhému živlu. V prvé písni snažil se aspoň pan skladatel tomu zadost učiniti, i když to trochu neobratně vypadlo, čehož příčina jest však podivná volba slohu kvintetového, přeplněného na tak lehkou, plynnou lyriku, jevící se nám v zmíněné písni. Druhý zpěv ohledem souhlasu patrného obou živlů jest zcela pochyben. Pouhé to preludování v rozmanitých sice, ale ne zvláštních původních souzvucích, jež homofonně, klidně plynou. Poslouchajíce tyto písně, vnímáme dvě řady velmi málo souhlasných představ, ano esteticky, tj. aby z toho souhlasu prostá záliba nutně vznikla, zcela nesouhlasných představ; proto se nám slova s hudbou hatí, což nepříjemně působí. Zcela oprávněně tedy vypovídáme, že hudba nehodí se k užitým básním. Pozorujme tedy hudbu samu o sobě; tu tvrdíme, že jest skladba ohledem melodickým i harmonickým, co se rozvodů, závěrů i postupů týká, správná. Pohřešujeme však všelikou rozmanitost, což jest úrazným kamenem skladeb. Všude nadvládá jednotvárnost: melodická tím, že hlavně vedena jest melodie tenorem I., kdežto u ostatních hlasů jest toliko výsldkem harmonického složení; harmonická, neboť o jakési bohatosti a množství rozličných souzvuků užitých nemůžeme mluviti. Novota jest důležitou: co každý den a v každé skladbě slyšíme, stane se všedním; barvitá jednotvárnost povstala neustálým vedením všech čtyr a pěti hlasů. Rozmanitosti že obě skladby postrádají a že není to pouhý výmasl, nasvědčuje i dojem: byl někdo unešen, nadchnut, rozjařen? Ještě něco dodávám ohledem vyrovnání a závěru obou skladeb. Prvá se ukončí, a my nevíme, proč a zač? S ukončením básně nesplývá nutně dobré vyrovnání a uspokojivý závěr hudební: proti vyrovnání v obou písních chybeno. Závěr, tj. celý díl skladby pohybující se jen na základném způsobu (tónině) a takto skladbu vyrovnávající, není v obou písních dokonale proveden; proto nejsme ukončením uspokojeni. Ku konci radíme, by pan skladatel zcela v jiném, způsobilejším uspořádání písně tyto přepracoval: zajisté se mu to lépe nyní podaří.

Zkoření Jericha od Mazánka dobře zpíváno, co o velké píli a úsilné práci pana sbormistra Budíka svědčí. Nyní se ptáme, proč tolik slov o pouhé „merendě“? Proto, abychom objasniti mohli své stanovisko, z kterého vícekráte podobné výkony podrobněji rozebírat nebudeme. Zora, jak zřejmo, počíná se vzmáhati, což jen uspokojivě na nás působiti může. To však žádáme, by měl pěvecký odbor na zřeteli, že co takový státi má zcela a v prvé řadě na půdě čistě umělecké, a povinností že mu jest přispívati, seč jest, k ruchu uměleckému v Brně.

Pokračování za týden →

← Předchozí část

Leoš Janáček, Moravská orlice, 24. 11. 1875  

Leoš Janáček a čestný člen Zory dr. Jan Helcelet, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

„Proč se nepoví pravda do očí, vy zpíváte nedobře! – proč se to nevyřkne? Proč se hejčká chybný směr? Snad proto, že tam dámy účinkují? Či dokážou ty krásné a půvabné zjevy tak unésti slavné publikum, že neví, čemu vlastně tleská? To déle ve prospěch umění trvati nemá, nesmí. Těm, jimž ještě z upřímna srdce jde snaha o rozkvět umění a spolků, těm má to býti svatou povinností starati se o spravedlivější posouzení!“ Další díl seriálu článků Leoše Janáčka o brněnských pěveckých spolcích je věnován spolku „Vesna“.  více

Pět článků o činnosti brněnských pěveckých spolků napsal Leoš Janáček v listopadu a prosinci 1875. Je to nejen zpráva o tehdejším hudebním životě ve městě, ale také příležitost porovnat si jej s dneškem. Při vědomí všech současných potíží a nedostatků člověk nakonec musí říct: ne, nebyly to tenkrát staré zlaté časy. První část je věnována Besedě brněnské.  více

Viléma Přibyla jsem slýchal v Janáčkově divadle jako děcko a byl to jeden z mála pěvců, který mi utkvěl v paměti i do budoucnosti. Zůstal mi v hlavě i přes několikaletou teenagerskou pauzu, kdy jsem operu ze života úplně vypustil. Netvrdím, že jsem už v dětství rozeznal jeho mimořádné schopnosti, ale nepamatoval jsem si jej skrz žádný nezvyklý kostým ani nehudební událost, takže v něm něco být muselo.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více