Něco o hudbě brněnské III.

1. srpen 2014, 0:28

Něco o hudbě brněnské III.

Další díl seriálu článků Leoše Janáčka o brněnských pěveckých spolcích je věnován Slovanskému zpěváckému spolku techniků brněnských „Zora“.

Shledáváme často různé spolky chovající též odbory pěvecké. Jaké stanovisko ve společnosti umělecké zaujímají takové odbory? Mnohý tvrdí, že co výbor nestojí na půdě čistě umělecké, proto též prý nesluší bráti u porovnání měřítka jen uměleckého. Já však soudím takto: tím, že zakládá odbor pěvecký, jest již i jeho působnost určena; pobudka ku založení jest i účelem: bavení – zpěvem. Toto se však zakládati může jen na prosté zálibě ze spoje hudebního a básnického krásna. Tím již řečeno, když odbor dostáti chce své úloze, že má též a jedině státi na půdě umělecké. Dodávám: hudební; neboť jinak by pronésti musel zásadu, dle které by pěvecký odbor členstvo spolku baviti mohl lecjakým nahodilým škvárem. Za to, soudím, by se každý spolek svému odboru slušně poděkoval. Čím se odbor pěvecký od spolku pěveckého liší, jest všeobecnost; neboť od druhého žádáme, chce-li trvat, ať má síly, kdežto prvý tomu nepodléhá a trvá za uspokojivých i neuspokojivých dob. Druhý chce-li býti, má klasičnost míti co vzor a této se stůj co stůj domáhati; prvému tato povinnost nastane, má-li materiál, sílu. Však opak toho: přeháněl by leckterý odbor, když by, nemaje, z čeho by tvořil, přece po dokonalosti a uměleckosti absolutně nemožné se pachtil. Krásná sic pro svou jednotu a sílu snaha, litovati však musíme, že bezvýsledná. Mluvili jsme předešle o Vesně, ohlédněme se po pěveckém odboru Zory, když právě činně při „merendě“ vystupuje. Zpívá se Skřivánek, žertovný sbor od dr. Javůrka: jemná to skladba, vyžadující něžného provedení. Mluvme sobě pravdu: veškerá uhlazenost, lehkost při nasazování, něžnost u výrazu, veškeré přizpůsobení zpěvu slovům – vše to jsme pohřešovali.

A ten smích! Podobal se skutečně více zloplodnému plesání zlých duchů nežli naivnému smíchu milence. Hlavní příčina toho byla nepoměrné obsazení hlasů. Chtěli čerta vidět, žert na slova J. S., hudba od Karla Háka. Od každého skladatele nynější doby žádáme, užívá-li slov ku skladbě, by volil skutečné krásno básnické, kteréž taky komickým být může, ale nikoli lecjakou slátaninu hrubých, neotesaných žertů a výrazů. Pachatel oněch slov divnou společnost při skládání si mysleti musel – aspoň onu, jež v sobotu, i když ve skrovném počtu, se byla shromáždila, zajisté ne. V tom vězí hlavní příčina, když skladba nepůsobila, jak mnohý si přál.

Co hudba? Uznáváme, že byl pan skladatel náramně vytrvalým a pilným při práci, kterou nám dokázal, že jest znalý a dosti obratný v užívání tvarů hudebních. Litujeme však upřímně oné práce a námahy; neboť nehodila se předně na žádný způsob ke slovům: offenbachovský sloh by byl zajisté více působil. Druhá hlavní vada zakládá se v náramné roztříštěnosti skladby; každý oddíl jiný motiv, jiný sloh, jiná tónina, jiný způsob časoměrný – základné thema, které by skladbu pojilo a jednotilo, postrádáme úplně.

Zde jen děj přispívá ku jednotě, bez kterého by vznikl dojem podobný jako u pohledu na strakatý čínský obraz. – Jest mi snadno dokázati tuto vadu, nepatří to však do tohoto listu. K ústní rozmluvě o tom jsem ochoten. Že nápěvy, ano i průvod upomíná nás často na podobné výjevy z jiných skladeb, to nemám panu skladateli tak za zlé. Jest to zcela přirozený zjev, nezaviněný osobností; upozorniti na to však soudím, že jest místné. O dojmu nechci mluvit, nebo jest subjektivný.

Dvě písně na slova Hálkova složil František Budík. Neustále podotýkám, jakmile skládáme na slova, již tou volbou projevujeme, že básnické krásno, které slovem se nám zjevuje, bude vládnoucím živlem. Hudba má se tedy zcela, jak to dalece možno ve spoji obou krásen, podříditi druhému živlu. V prvé písni snažil se aspoň pan skladatel tomu zadost učiniti, i když to trochu neobratně vypadlo, čehož příčina jest však podivná volba slohu kvintetového, přeplněného na tak lehkou, plynnou lyriku, jevící se nám v zmíněné písni. Druhý zpěv ohledem souhlasu patrného obou živlů jest zcela pochyben. Pouhé to preludování v rozmanitých sice, ale ne zvláštních původních souzvucích, jež homofonně, klidně plynou. Poslouchajíce tyto písně, vnímáme dvě řady velmi málo souhlasných představ, ano esteticky, tj. aby z toho souhlasu prostá záliba nutně vznikla, zcela nesouhlasných představ; proto se nám slova s hudbou hatí, což nepříjemně působí. Zcela oprávněně tedy vypovídáme, že hudba nehodí se k užitým básním. Pozorujme tedy hudbu samu o sobě; tu tvrdíme, že jest skladba ohledem melodickým i harmonickým, co se rozvodů, závěrů i postupů týká, správná. Pohřešujeme však všelikou rozmanitost, což jest úrazným kamenem skladeb. Všude nadvládá jednotvárnost: melodická tím, že hlavně vedena jest melodie tenorem I., kdežto u ostatních hlasů jest toliko výsldkem harmonického složení; harmonická, neboť o jakési bohatosti a množství rozličných souzvuků užitých nemůžeme mluviti. Novota jest důležitou: co každý den a v každé skladbě slyšíme, stane se všedním; barvitá jednotvárnost povstala neustálým vedením všech čtyr a pěti hlasů. Rozmanitosti že obě skladby postrádají a že není to pouhý výmasl, nasvědčuje i dojem: byl někdo unešen, nadchnut, rozjařen? Ještě něco dodávám ohledem vyrovnání a závěru obou skladeb. Prvá se ukončí, a my nevíme, proč a zač? S ukončením básně nesplývá nutně dobré vyrovnání a uspokojivý závěr hudební: proti vyrovnání v obou písních chybeno. Závěr, tj. celý díl skladby pohybující se jen na základném způsobu (tónině) a takto skladbu vyrovnávající, není v obou písních dokonale proveden; proto nejsme ukončením uspokojeni. Ku konci radíme, by pan skladatel zcela v jiném, způsobilejším uspořádání písně tyto přepracoval: zajisté se mu to lépe nyní podaří.

Zkoření Jericha od Mazánka dobře zpíváno, co o velké píli a úsilné práci pana sbormistra Budíka svědčí. Nyní se ptáme, proč tolik slov o pouhé „merendě“? Proto, abychom objasniti mohli své stanovisko, z kterého vícekráte podobné výkony podrobněji rozebírat nebudeme. Zora, jak zřejmo, počíná se vzmáhati, což jen uspokojivě na nás působiti může. To však žádáme, by měl pěvecký odbor na zřeteli, že co takový státi má zcela a v prvé řadě na půdě čistě umělecké, a povinností že mu jest přispívati, seč jest, k ruchu uměleckému v Brně.

Pokračování za týden →

← Předchozí část

Leoš Janáček, Moravská orlice, 24. 11. 1875  

Leoš Janáček a čestný člen Zory dr. Jan Helcelet, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

„Proč se nepoví pravda do očí, vy zpíváte nedobře! – proč se to nevyřkne? Proč se hejčká chybný směr? Snad proto, že tam dámy účinkují? Či dokážou ty krásné a půvabné zjevy tak unésti slavné publikum, že neví, čemu vlastně tleská? To déle ve prospěch umění trvati nemá, nesmí. Těm, jimž ještě z upřímna srdce jde snaha o rozkvět umění a spolků, těm má to býti svatou povinností starati se o spravedlivější posouzení!“ Další díl seriálu článků Leoše Janáčka o brněnských pěveckých spolcích je věnován spolku „Vesna“.  více

Pět článků o činnosti brněnských pěveckých spolků napsal Leoš Janáček v listopadu a prosinci 1875. Je to nejen zpráva o tehdejším hudebním životě ve městě, ale také příležitost porovnat si jej s dneškem. Při vědomí všech současných potíží a nedostatků člověk nakonec musí říct: ne, nebyly to tenkrát staré zlaté časy. První část je věnována Besedě brněnské.  více

Viléma Přibyla jsem slýchal v Janáčkově divadle jako děcko a byl to jeden z mála pěvců, který mi utkvěl v paměti i do budoucnosti. Zůstal mi v hlavě i přes několikaletou teenagerskou pauzu, kdy jsem operu ze života úplně vypustil. Netvrdím, že jsem už v dětství rozeznal jeho mimořádné schopnosti, ale nepamatoval jsem si jej skrz žádný nezvyklý kostým ani nehudební událost, takže v něm něco být muselo.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více