Něco o hudbě brněnské IV.

Něco o hudbě brněnské IV.

Chci dnes několik slov o koncertu, jenž dne 21. listopadu Hudebním spolkem brněnským1 uspořádán byl, promluvit. Pořádek byl následný: 1. Symfonie (číslo 5, D) od Mozarta; Osud, báseň od Hölderlina, pro orchestr a sbor upravil Brahms; 3. Fridhjof u hrobu otce, koncertní scéna pro baryton, dámský sbor a orchestr od Brucha; 4. Výstraha, sbor smíšený od Haydna; Velká ouvertura (op. 124) od Beethovena.

K pořádku tomu podotýkám, že až na čtvrté číslo pečlivě i uměle sestaven byl. Výstraha Haydnova bohužel je však častým zpíváním již tak otřepána, že jsme byli skutečně překvapeni, uzřevše ji též na pořádku. Dodám k tomu později ještě něco. Nmíním se pouštěti do rozboru skladeb, vyžadovalo by to více času i místa, než se nám dostává, a mimoto záleží nám hlavně jen na provozování. Nicméně nemohu se zdržeti krátké poznámky, by ředitelstvo pečlivěji posoudilo skladby, jež ku koncertu určuje; zajisté zajisté by tak mnohému nezralému plodu, jakým jest kupř. číslo třetí, místo na pořádku se nedostalo. Odmysleme si slova u té skladby, a tjeví se nám hlavně ku konci nejdivnější slátanina zvuková, kdež zase od počátku až ku zjevu obrazu zbořeného chrámu o souhlasu hudby s krásnem básnickým, totiž tím, čemu se obyčejně obsah slov říká, žádné řeči býti nemůže. Mimoto nevyniká skladba ani v harmonickém, ni melodickém atd. ohledu: zcela všední to zjev.

Ze symfonie Mozartovy velmi zdařile provedena prvá věta; zato však minuet tak zběhle přednesen, že bych bezmála nebyl uvěřil, že to tentýž oprchestr hraje. V minuetu právě lehký časoměrný tvar má dokonale vystoupiti; proto celý sbor měl též jako jeden muž hráti, nikdo dříve počíti, nikdo déle dodržeti, i když by to jen o jednu dvaatřicetinu bylo: pozorovali jsme však velkou lehkomyslnost v provedení. Obyčejně scherza a minuety na větší publikum nejjistěji působí, neboť hlavní důraz padá na velmi souhlasnou melodii a pohyblivý taktový rytem, což jest i málo vzdělanému velmi přístupné: jakéhož patrnějšího dojmu postrádali jsme však při oné skladbě. Brahmsovo dílo nástrojnou hudbou jadrně provedeno: sbor pěvecký byl však jak sám o sobě, tak v poměru k orchestru velmi chatrným. Soprán nadmíru vynikal a dusil marně namáhající se alt; tenorů bylo sedm, z kterých toliko jeden svým pronikavým hlasem vládl. A takový sbor naproti dosti dobře obsazenému velkému orchestru se staví? Nedostatek patrně bylo pozorovati hlavně při posledních třech verších písně; v těchto místech i proti správnosti pochybeno, neboť nejistota v nasazování byla až přespříliš zjevná.

Pan Krejčí, barytonista zdejší opery, usilovně se namáhal, by dodal skladbě Bruchově, čeho se jí nedostává, tj. krásy. Dílo jmenované bylo skutečně spaseno jen dobrým provozováním; nám sluší se však toto odděliti od skladby samé: která nikdy nedostačí a vůbec jen v Brně s „pochvalou“ přijata býti mohla. Místo, jež se Výstraze Haydnově určilo, bylo zcela pochybené; my žádáme, by i pořádek koncertní sám sebou byl krásným, tj. krásnem melodickým, a to hlavně jednotným; jistá zásada, zákon má i tomu pořádku vládnouti; každé číslo má býti oprávněné, odůvodněné vzhledem k druhému i celku: a ačkoli jsem si veškeré možné hudební živly co důvody k tomu účelu přešel, nicméně vždy jsem usouditi musel, že sbor se do pořádku nehodí. Nebo myslí snad ředitelstvo, že snáší se čísla do pořádku bez ladu a skladu? A pak to provedení! Zpívající neměli nic jiného před očima než toliko hudební stránku sboru, kteráž až na nesprávnost v taktu při slovích „a tam, kde temno jest“ také dobře provedena. Souhlas básnického živlu s hudebním zanedbáván však zcela: „Prosta varujícího přítele před zlobou a zradou“ – zpívalo se to, ať užiju běžného výroku, jako když se seká do jitrnic. Divil jsem se leckterému poslouchajícímu, jenž unešen provedením do bezmírného tleskotu se pustil. Ó vzdělanosti, vzdělanost!

Beethovenova velká předehra taktak odehrána; zápal a pružnost, svěžest a sílu marně jsme hledali. Slyšel jsem tu skladbu v Praze – zdá se mi, že ji trochu lépe hráli! Přehlédnuvše celek, přicházíme k úsudku, že cvičení jednotlivých čísel nemohlo býti dokonalé, podrobné; že pěvecký sbor účinkující jest slabý v celku, chatrný u jednotlivých hlasů.

Pokračování za týden →

← Předchozí část

Leoš Janáček, Moravská orlice, 30. 11. 1875

1 Hudební spolek brněnský – jedná se o německý hudební spolek Brünner Musikverein založený v roce 1862. U jeho zrodu stál Pavel Křížkovský a jako mecenáš hrabě Michal Bukůvka z Bukůvky. Prvním uměleckým ředitelem byl Adolf Budišovský (Adolf Budischowsky). V roce 1875, kdy Janáček publikoval svůj článek, byl uměleckým ředitelem kapelník městského divadla Otto Kitzler a předsedou Christian d’Elvert.

Pomník Christiana d’Elverta na Špilberku, foto wikipedia

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

„Proč se nepoví pravda do očí, vy zpíváte nedobře! – proč se to nevyřkne? Proč se hejčká chybný směr? Snad proto, že tam dámy účinkují? Či dokážou ty krásné a půvabné zjevy tak unésti slavné publikum, že neví, čemu vlastně tleská? To déle ve prospěch umění trvati nemá, nesmí. Těm, jimž ještě z upřímna srdce jde snaha o rozkvět umění a spolků, těm má to býti svatou povinností starati se o spravedlivější posouzení!“ Další díl seriálu článků Leoše Janáčka o brněnských pěveckých spolcích je věnován spolku „Vesna“.  více

Pět článků o činnosti brněnských pěveckých spolků napsal Leoš Janáček v listopadu a prosinci 1875. Je to nejen zpráva o tehdejším hudebním životě ve městě, ale také příležitost porovnat si jej s dneškem. Při vědomí všech současných potíží a nedostatků člověk nakonec musí říct: ne, nebyly to tenkrát staré zlaté časy. První část je věnována Besedě brněnské.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více