Něco o hudbě brněnské IV.

Něco o hudbě brněnské IV.

Chci dnes několik slov o koncertu, jenž dne 21. listopadu Hudebním spolkem brněnským1 uspořádán byl, promluvit. Pořádek byl následný: 1. Symfonie (číslo 5, D) od Mozarta; Osud, báseň od Hölderlina, pro orchestr a sbor upravil Brahms; 3. Fridhjof u hrobu otce, koncertní scéna pro baryton, dámský sbor a orchestr od Brucha; 4. Výstraha, sbor smíšený od Haydna; Velká ouvertura (op. 124) od Beethovena.

K pořádku tomu podotýkám, že až na čtvrté číslo pečlivě i uměle sestaven byl. Výstraha Haydnova bohužel je však častým zpíváním již tak otřepána, že jsme byli skutečně překvapeni, uzřevše ji též na pořádku. Dodám k tomu později ještě něco. Nmíním se pouštěti do rozboru skladeb, vyžadovalo by to více času i místa, než se nám dostává, a mimoto záleží nám hlavně jen na provozování. Nicméně nemohu se zdržeti krátké poznámky, by ředitelstvo pečlivěji posoudilo skladby, jež ku koncertu určuje; zajisté zajisté by tak mnohému nezralému plodu, jakým jest kupř. číslo třetí, místo na pořádku se nedostalo. Odmysleme si slova u té skladby, a tjeví se nám hlavně ku konci nejdivnější slátanina zvuková, kdež zase od počátku až ku zjevu obrazu zbořeného chrámu o souhlasu hudby s krásnem básnickým, totiž tím, čemu se obyčejně obsah slov říká, žádné řeči býti nemůže. Mimoto nevyniká skladba ani v harmonickém, ni melodickém atd. ohledu: zcela všední to zjev.

Ze symfonie Mozartovy velmi zdařile provedena prvá věta; zato však minuet tak zběhle přednesen, že bych bezmála nebyl uvěřil, že to tentýž oprchestr hraje. V minuetu právě lehký časoměrný tvar má dokonale vystoupiti; proto celý sbor měl též jako jeden muž hráti, nikdo dříve počíti, nikdo déle dodržeti, i když by to jen o jednu dvaatřicetinu bylo: pozorovali jsme však velkou lehkomyslnost v provedení. Obyčejně scherza a minuety na větší publikum nejjistěji působí, neboť hlavní důraz padá na velmi souhlasnou melodii a pohyblivý taktový rytem, což jest i málo vzdělanému velmi přístupné: jakéhož patrnějšího dojmu postrádali jsme však při oné skladbě. Brahmsovo dílo nástrojnou hudbou jadrně provedeno: sbor pěvecký byl však jak sám o sobě, tak v poměru k orchestru velmi chatrným. Soprán nadmíru vynikal a dusil marně namáhající se alt; tenorů bylo sedm, z kterých toliko jeden svým pronikavým hlasem vládl. A takový sbor naproti dosti dobře obsazenému velkému orchestru se staví? Nedostatek patrně bylo pozorovati hlavně při posledních třech verších písně; v těchto místech i proti správnosti pochybeno, neboť nejistota v nasazování byla až přespříliš zjevná.

Pan Krejčí, barytonista zdejší opery, usilovně se namáhal, by dodal skladbě Bruchově, čeho se jí nedostává, tj. krásy. Dílo jmenované bylo skutečně spaseno jen dobrým provozováním; nám sluší se však toto odděliti od skladby samé: která nikdy nedostačí a vůbec jen v Brně s „pochvalou“ přijata býti mohla. Místo, jež se Výstraze Haydnově určilo, bylo zcela pochybené; my žádáme, by i pořádek koncertní sám sebou byl krásným, tj. krásnem melodickým, a to hlavně jednotným; jistá zásada, zákon má i tomu pořádku vládnouti; každé číslo má býti oprávněné, odůvodněné vzhledem k druhému i celku: a ačkoli jsem si veškeré možné hudební živly co důvody k tomu účelu přešel, nicméně vždy jsem usouditi musel, že sbor se do pořádku nehodí. Nebo myslí snad ředitelstvo, že snáší se čísla do pořádku bez ladu a skladu? A pak to provedení! Zpívající neměli nic jiného před očima než toliko hudební stránku sboru, kteráž až na nesprávnost v taktu při slovích „a tam, kde temno jest“ také dobře provedena. Souhlas básnického živlu s hudebním zanedbáván však zcela: „Prosta varujícího přítele před zlobou a zradou“ – zpívalo se to, ať užiju běžného výroku, jako když se seká do jitrnic. Divil jsem se leckterému poslouchajícímu, jenž unešen provedením do bezmírného tleskotu se pustil. Ó vzdělanosti, vzdělanost!

Beethovenova velká předehra taktak odehrána; zápal a pružnost, svěžest a sílu marně jsme hledali. Slyšel jsem tu skladbu v Praze – zdá se mi, že ji trochu lépe hráli! Přehlédnuvše celek, přicházíme k úsudku, že cvičení jednotlivých čísel nemohlo býti dokonalé, podrobné; že pěvecký sbor účinkující jest slabý v celku, chatrný u jednotlivých hlasů.

Pokračování za týden →

← Předchozí část

Leoš Janáček, Moravská orlice, 30. 11. 1875

1 Hudební spolek brněnský – jedná se o německý hudební spolek Brünner Musikverein založený v roce 1862. U jeho zrodu stál Pavel Křížkovský a jako mecenáš hrabě Michal Bukůvka z Bukůvky. Prvním uměleckým ředitelem byl Adolf Budišovský (Adolf Budischowsky). V roce 1875, kdy Janáček publikoval svůj článek, byl uměleckým ředitelem kapelník městského divadla Otto Kitzler a předsedou Christian d’Elvert.

Pomník Christiana d’Elverta na Špilberku, foto wikipedia

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

„Proč se nepoví pravda do očí, vy zpíváte nedobře! – proč se to nevyřkne? Proč se hejčká chybný směr? Snad proto, že tam dámy účinkují? Či dokážou ty krásné a půvabné zjevy tak unésti slavné publikum, že neví, čemu vlastně tleská? To déle ve prospěch umění trvati nemá, nesmí. Těm, jimž ještě z upřímna srdce jde snaha o rozkvět umění a spolků, těm má to býti svatou povinností starati se o spravedlivější posouzení!“ Další díl seriálu článků Leoše Janáčka o brněnských pěveckých spolcích je věnován spolku „Vesna“.  více

Pět článků o činnosti brněnských pěveckých spolků napsal Leoš Janáček v listopadu a prosinci 1875. Je to nejen zpráva o tehdejším hudebním životě ve městě, ale také příležitost porovnat si jej s dneškem. Při vědomí všech současných potíží a nedostatků člověk nakonec musí říct: ne, nebyly to tenkrát staré zlaté časy. První část je věnována Besedě brněnské.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více