Nejstarší nebo nejmladší? (Moravský komorní orchestr)

Nejstarší nebo nejmladší? (Moravský komorní orchestr)

Je jistým paradoxem, že členové nejstaršího z profesionálně působících brněnských komorních orchestrů mají trvale nejnižší věkový průměr: Moravský komorní orchestr složený z generačně se střídajících posluchačů brněnské konzervatoře vznikl v roce 1948 a oslavuje tudíž v této sezoně 65 let svého působení. Podnět k jeho vzniku si přivezl nově nastupující pedagog a tajemník brněnské konzervatoře, brněnský rodák Dr. Zbyněk Mrkos ze svého čerstvě dokončeného studia u Václava Talicha v Praze, jehož součástí byla praxe v Talichově Českém komorním orchestru.

Pojem komorní orchestr byl tehdy u nás (a v hudebním světě vůbec) novinkou, i když Talich nebyl jediný, koho napadlo začít pracovat se smyčcovým souborem velikosti barokního orchestru detailním způsobem obvyklým v komorní praxi. Talich si tedy sestavil na pražské konzervatoři – vedle obvyklého povinného ústavního symfonicky obsazovaného orchestru – z vybraných posluchačů ještě prestižní smyčcový soubor, v němž hrát bylo výsadou, a jal se s ním zkoušet podrobným způsobem, jaký si v České filharmonii nemohl dovolit. Uplatnil tak jednak své zkušenosti výborného houslisty a jednak repertoár – hlavně český – malého orchestrálního obsazení, jehož spousty tehdy ležely ladem; navíc tak mohl se zásadami komorní souhry seznamovat své dirigentské žáky z mistrovské třídy na konzervatoři. Není třeba připomínat, že vystoupení Českého komorního orchestru se v poválečném hudebním životě stala senzací.

Mrkos se tedy vrátil na počátku sezony 1947/1948 do rodného Brna s materiály jednoho komorně orchestrálního programu podrobně vybavenými Talichovými interpretačními pokyny – a ovšem s nepotlačitelnou chutí dirigovat. Jako profesor harmonie dostal třetí ročník bohatě obsazený posluchači smyčcových oborů (v posledních válečných letech konzervatoř neučila), a když před ním místo funkce mimotonální dominanty v přípravě modulace přednesl svou představu komorního orchestru, získal rázem skoro celé obsazení.

Doplněno několika hráči z jiných ročníků začalo pak pracovat s Mrkosem na Talichově pořadu, jehož efektním těžištěm se staly Vitáskovy Menuety (Jan August Vitásek, 1870–1838, pianista a plodný skladatel, pěstitel pražského Mozartova kultu). Talich jich šest seřadil do uceleného cyklu a způsobem, z něhož by dnešní zastánce historicky poučené interpretace patrně dostal psotníček, z nich udělal řadu rozkošných drobných hudebních básní plných zajímavého a místy překvapujícího hudebního děje. Mrkos měl poznamenány – anebo prostě v paměti – všechny Talichovy tempové, dynamické, frázovací a hráčsky technické pokyny a v nekonečné řadě zkoušek na nich neúprosně trval. Když se potom Moravský komorní orchestr s podobně nastudovaným pořadem (Benda, Mysliveček, Fils) konečně představil v Besedním domě, vyvolal stejný ohlas jako v předtím v Praze Talichův Ćeský: Brňané se seznámili s představou komorního orchestru a v následující sezoně se začaly objevovat její repliky – jedna dokonce z hráčů Malého rozhlasového orchestru pod taktovkou jeho šéfa Antonína Devátého.

Vydržel ovšem MKO, a to hlavně zásluhou fanatického zaujetí jeho hráčů, kteří si sami opisovali všechny notové materiály a na drobná vydání přispívali měsíčně částkou deseti korun (připomínám a vím, o čem mluvím, že pro študáka, který si nemohl dovolit osmikorunové obědy v menze, znamenala desetikačka dva obědy v jídelně U Kalendů).

Na konzervatoři byl MKO celkem trpěn – ojedinělým protestům učitelů nástrojových oborů, kterým se zdálo, že příliš odčerpává čas a energii, jež by jejich žáci měli věnovat cvičení, čelil Mrkos jednak poukazováním na nesporné umělecké výsledky orchestru a jednak občasným zařazováním skladeb svých kolegů ze sborovny nebo jejich zvaním k sólovým vystoupením.

Jistá krize se začala blížit, když měl nejsilnější ročník orchestru absolvovat. Mrkos se se svou buldočí náturou nedal a jal se usilovat o profesionalizaci MKO jako krajské organizace.

Komunistické vrchnosti nebyla cizí myšlenka, že naši pracující kraje Brněnského mají právo na koncerty i v jeho nejmenších místech, ale nesměl by to být nějaký Vitásek nebo Petrželka, nýbrž rovnou Slovanské tance nebo Má vlast aspoň s jednou harfou. „Představíš-li nám, soudruhu, do tří neděl závazné obsazení nového symfonického orchestru, připravíme pro něj do Nového roku rozpočet.“ Novým rokem byl 1. leden 1951; den nato se konala zahajovací schůze nového orchestru a ten začal další den na Místodržitelství zkoušet. Tolik o Mrkosových organizačních schopnostech.

Zřízení Symfonického orchestru kraje Brněnského znamenalo pro všechny členy MKO začátek jejich profesionální dráhy; zaroveň však začátek konce jejich milovaného souboru.

V zaměstnaneckých podmínkách nového tělesa skončilo jejich amatérské nadšení, opisování materiálů i desetikorunové příspěvky; jméno Moravského komorního orchestru se tu a tam v pořadech krajského tělesa sice objevovalo, ale čím dál řidčeji – členství v něm přinášelo povinnosti navíc a žádnou výhodu.

Když se pak Mrkos po zřízení Státní filharmonie, do níž jeho krajzák ve své většině vplynul, vrátil na konzervatoř definitivně, založil tam Moravský komorní orchestr znova, a to v původní talichovské funkci výběrového tělesa začínajících instrumentalistů. Je zásluhou této šťastné myšlenky a ovšem už také dlouhé řady jeho uměleckých šéfů, že se udržel dodnes a vzdor nízkému věku a malým zkušenostem svých hráčů dokázal čelit konkurenci rostoucího počtu komorních orchestrů ostřílených zahraničními triumfy – velká část jejich členů ostatně prošla Moravským komorním orchestrem.

Historicky vzato leží tedy jeden z obou počátků dnešní Filharmonie Brno ve třídě na konzervatoři, v níž vypráví Zbyněk Mrkos svým žákům o Talichovi. Druhým z těchto počátků, o dvacet let starším, je přímé vysílání z rozhlasového pavilonu na zbrusu novém Výstavišti: na snímku hrajícího souboru jsou postavy, které prošly Bakalovým Symfonickým orchestrem Brněnského rozhlasu a s nimiž se pak někdejší Mrkosovi kužílci sešli v nově zřízené filharmonii...

Připomínám, že nejbližší koncerty Moravského komorního orchestru ve čtvrtek 6. a v pátek 7. února v Besedním domě jsou součástí filharmonické řady Jeunesses musicales. Řídí je jeho (zatím) poslední umělecký šéf Richard Kružík, také člen filharmonie; sólistkou je Michaela Koudelková, hráčka na zobcovou flétnu.

Moravský komorní orchestr na koncertě 15. 12. 2010, foto Tomáš Studený

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Blíží se Nový rok a s ním kromě jiného i novoroční koncert Filharmonie Brno. Tradice těchto koncertů k orchestru patří od samého počátku: brněnská filharmonie 1. ledna 1956 zahájila novoročním koncertem svou činnost.  více

V neděli skončila Expozice nové hudby. Nebyla ale zdaleka tak odtržená od naší hudební historie, jak by se z názvu festivalu mohlo zdát.  více

Přítomnost se stává minulostí každým okamžikem, plynule. Příběhy, které prožíváme nebo jichž jsme tak či onak svědky, odplývají do paměti nebo nepaměti a zůstávají – někdy – zaznamenány nebo ztělesněny svými následky.  více

Moravský komorní orchestr / Richard Kružík

6.2.2014, 19:30 / Besední dům

Moravský komorní orchestr / Richard Kružík

7.2.2014, 19:30 / Besední dům

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více