Umělecké jméno Ód evokuje zpěv, vyprávění, poezii, ódy… Zároveň jde o návod, jak v češtině vyslovit křestní jméno protagonistky, v Brně usazené francouzské zpěvačky Aude Stulírové Martin. Na Moravě žije už deset let, česky mluví výborně. Spoluzakládala kapelu Šarivary a divadelní spolek Le Cabaret Nomade, byla dramaturgyní festivalu Bonjour Brno. Bébé Lune je její druhé album. A její aktuální album s ukolébavkami z celého světa vzniklo díky vítězství v soutěži inovativních projektů Expats for Brno. Třebaže jde tedy o projekt svým obsahem mezinárodní, s Brnem souvisí velmi úzce.
Zpěvačka se sama snaží do pár vět shrnout, proč ji fascinují písně, které maminky zpívají svým dětem na dobrou noc: „Když jsem po 30 letech znovu slyšela ukolébavku, kterou mi jako malé zpívala moje máma, dostala jsem husí kůži a dojalo mě to. Uvědomila jsem si, jak hluboko se může do duše otisknout taková malá věc, jako je písnička.“ Na své album vybrala osmnáct krátkých písní doslova z celého světa – nejdelší z nich má méně než dvě a půl minuty, u nejkratší si vystačí s dvaceti vteřinami. Českému posluchači přitom budou povědomé nejen ty „naše“ jako Halí, belí nebo Spi, děťátko, spi, ale také indiánská Ho ho watanay, kterou nejen trampové dobře znají v podání Pavla Žalmana Lohonky. Ale za pozornost a třeba pobrukování stojí mnoho dalších, často exotických písní. K těm nejsilnějším a přitom nejkřehčím patří hned úvodní rumunská Ciobănaş cu trei sute de oi o pastýři se třemi stovkami oveček, židovská Numi Numi, švédská Klättermusens vaggvisa nebo titulní francouzská o malém měsíčku Bébé Lune s doprovodem afrického nástroje mbira.
I když jsou ukolébavky písně určené především ke zpívání doslova z úst do ucha bez doprovodu hudebních nástrojů, Ód své verze většinou lehce podbarvila zajímavými neagresivními barvami. Často jde vlastně jen o jemné zvonění, bublání, kolotání, vyluzované na už zmíněnou mbiru, na xylofon, balalajku, elektrický klavír nebo na flétnu. Doprovod je většinou opravdu jemný, často až minimalistický. Barevná škála a harmonie jsou tvořeny mnohem více dvojhlasy či trojhlasy, které Ód zpívá buď sama se sebou, nebo s přizvanými hosty: s Beatou Bocek nebo Marií Svobodovou. Dalším hostem je pouze Audin kolega z kapely Šarivary, kytarista Chris Martin, který nahrál kytaru do dvou písní. Všechny ostatní nástroje si protagonistka alba nahrála sama.
Ód se povedlo vytvořit semknuté, na kráse ženského hlasu postavené album, které i při převládajících pomalých tempech nabízí širokou škálu přístupů a nálad. Nejde jen o různé použité jazyky, jejich zvukomalebnost a přirozenou melodičnost. Jde i o práci s rytmem (ano, i ukolébavka může být relativně rytmická, viz alžírskou Ars-d, ars-d ay ides nebo mexickou Campanita) a o dobře zvolené střídání a cappella pasáží s bohatěji aranžovanými písněmi. Vlastně kdyby nešlo o ukolébavky, člověk by řekl, že vás toto půlhodinové album určitě neuspí.
Ód – Bébé Lune; vlastní náklad 2020 (distribuce: Indies Scope), 18 skladeb, celkový čas 29:57
Zatím nebyl přidán žádný komentář..