Oslava osmdesátin trombonisty Mojdy Bártka byla opravdu „švarná“

Oslava osmdesátin trombonisty Mojdy Bártka byla opravdu „švarná“

Brněnští muzikanti rozmanitých žánrů jsou dlouhověcí a vitální jedinci. Potvrdila to také oslava životního jubilea pedagoga, skladatele, aranžéra a především virtuózního hráče na trombon Mojmíra Bártka. Jubilejní koncert s pracovním názvem Mojda Bártek 80 do brněnského Sono Centra připravili jeho přátelé pod vedením trumpetisty a kapelníka B-Side Bandu Josefa Buchty. Oslavenec, ač si dvouapůlhodinový program nepokrytě (a s dojetím) užíval, až na krátké okamžiky oddechu zůstával aktivním účastníkem celé hudební produkce. Představil se jako autor mnohých skladeb, ale především hráč, s trombonem v rukách a v plném nasazení.

Ještě před vstupem do Sono Centra vyhrával Big Band brněnské konzervatoře, který v roce 2010 založil a dodnes vede právě jubilant. Uvítání v sále Bártka i přítomné (většinou muzikanty) v sále dojalo: kamera sledovala oslavence přijíždějícího limuzínou a zdviží se dopravujícího až na jeviště, kam se vše promítalo na velké horizontální plátno. Protagonista večera přichází, uklání se, celý sál mu sborově zazpívá „hodně štěstí, zdraví, milý Mojdo“. Roduvěrný Valach prožil dětství a mládí ve Vsetíně, kde maturoval na gymnáziu. Následoval přesun do Brna na Státní konzervatoř, kde studoval svůj osudový trombon (1963-1967). Už během studií získal angažmá v orchestru Mirko Foreta a ještě před absolutoriem nabídku do Orchestru Gustava Broma, jehož se stal kmenovým hráčem a setrval v něm 42 let (1967-2009). Tímto stručným životopisem provázeným fotografickou dokumentací promítanou na plátno za scénou (Mojda s trombonem, ale také na chalupě, na lyžích, při tenise apod.) prokládal moderátor jednotlivá čísla první hudební formace večera – Bártkova kmenového Trombon Summitu. Sehraná partička čtveřice trombonů podepřená tříčlennou rytmikou (klávesy, basa a bicí obsluhované pokračovatelem rodinné tradice, synem Ctiborem Bártkem) přehrála čtyři jubilantovy skladby: V zatáčce, Chalupářský valčík, Talíř cukroví, Který to víc roztočí.

mojda_bartek_foto_TINO_03

Trochu nadhledu přinesla reprodukovaná zdravice Mojdovy kamarádky Heleny Vondráčkové, která upřímně zalitovala kolize termínu koncertu s její koncertní šňůrou a zapěla obligátní Happy Birthday to You. Následovalo vystoupení ansámblu The Young Pekáč, který Bártek založil v roce 1989 původně jako studentské combo při Lidové škole umění v Modřicích. Postupně se z něj vytříbil band, v němž se potkávají studenti (i absolventi) nejrůznějších hudebních i nehudebních oborů brněnských středních a vysokých škol se zálibou v jazzu, swingu a v dalších příbuzných žánrech. Zaznělo několik instrumentálek a dvě zpívané skladby: Contact, bossa nova PeLaBa, Miriam Kalichovou interpretovaná Basin Street Blues, Ježkova píseň Život je jen náhoda v podání Hedviky Šlápotové a na závěr instrumentální pocta valašské královně lidového zpěvu Jarmile Šulákové A vy páni muzikanti, v níž si oslavenec zahrál na baskřídlovku.

Následná přestávka původně určená pro přestavbu jeviště k produkci Rozhlasového Big Bandu Gustava Broma se vinou technické závady na elektroinstalaci protáhla na bezmála hodinu a navíc se ani potom nepodařilo problém vyřešit. Druhá polovina koncertu se tedy odehrála v milosrdném příšeří, kdy osvětleny zůstaly pouze notové pulty orchestrálních hráčů, a diváci v sále přišli o dramaturgicky prokomponovaný sled historických videozáznamů určených k promítání mezi jednotlivými živými čísly programu. Nicméně když zazněla znělka Orchestru Gustava Broma, nyní Rozhlasového Big Bandu Gustava Broma pod taktovkou Vlada Valoviče, auditorium se ukáznilo a usadilo v očekávání dalšího programu. Ten byl až na výjimky komponován jako pocta „zlaté generaci“ hudebníků Orchestru Gustava Broma z 60. až 80. let minulého století (mj. Hnilička, Audes, Kočí, Novák, Tropp), kam Mojmír Bártek nejen jako vynikající trombonista, ale také jako autor skladeb a aranžér bezpochyby patřil. Dokladem byla úvodní instrumentálka Strécovská dvanáctka, v níž si Mojmír vyhradil i sólo na trombon. Řadu gratulantů symbolicky zahájil dlouholetý kmenový zpěvák a manažer orchestru Tibor Lenský českou verzí hitu Irvinga Berlina Cheek to Cheek První duben; následovala poněkud těžkopádná verze písně George Gershwina Summertime v podání Zuzany Gamboa. Skladbu Oblak jako symbolickou zdravici Big Bandu Konzervatoře Brno vystřihla sólistka Ivana Húšťavová na altsaxofon v doprovodu „bromovců“. Dalšími gratulanty byli poněkud indisponovaný, ale odhodlaný Laďa Kerndl s Armstrongovým hitem What a Wonderful World a Helena Blehárová s Kainarovou Černou károu. Jako připomínku každoroční letní jazzové školy, kam o prázdninách jezdil učit, Mojmír Bártek zkomponoval skladbu Na shledanou ve Frýdlantě, v níž si opět zahrál sólo na trombon. Připomínkou vrcholného období Orchestru Gustava Broma i Bártkova působení v jeho řadách bylo vystoupení Jitky Zelenkové, dlouholeté kmenové zpěvačky bandu. Vybrala si českou Smích je lék a úpravu někdejšího hitu Kurta Weilla Mackie Messer, kterou pro Miloše Kopeckého otextoval Jiří Suchý. Závěrečnou píseň Sedmikrásky nad Brnem si zanotovali všichni zpěváci společně se zcela zaplněným sálem Sono Centra. Účinkujících byla celá řada, ovšem Mojmír Bártek byl nejen pouhým oslavencem, nýbrž nezpochybnitelnou hlavní hvězdou večera. Byl prostě „švarný“, jak zní jeho oblíbené úsloví.

mojda_bartek_foto_TINO_02

Večerem zasvěceně a pohotově provázel programový šéf Českého rozhlasu Brno Jiří Kokmotos, který zároveň řídil záznam pořizovaný audiotechnikou ČRo. Do vysílání by měl být pořad uveden v premiéře 5. července letošního roku.

Foto Tino Kratochvíl

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Nejčtenější

Kritika

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce