Po víkendovém vychladnutí hlav si dovolím vrátit se ještě jednou ke kauze „Pátá“. Problémem totiž není kritika koncertu jako taková, pokud by věcně rozebrala jednotlivosti či koncepci obecně. Na každém koncertě se dá něco najít a vždy můžeme být dokonalejší. Problémem je zlý útok na filharmonii jako takovou, a to již odbornou kritikou zvát nelze.
Nejdříve výčet otazníků ke kritice pana Špačka:
- Nerozumím tomu, jakého selhání se dopustila dramaturgie a management filharmonie zařazením Mahlerovy Páté na závěr sezóny a závěr působení šéfdirigenta Aleksandara Markoviće (zvlášť když zařazení celého mahlerovského cyklu bylo před lety skvělou volbou).
- Nerozumím tomu, proč zklamal orchestr – zkoušel dílo ve standardním režimu a navíc s veřejnou generálkou, na provedení se připravil stejně profesionálně jako jindy navzdory tomu, že tomuto koncertu předcházely a vzápětí na na něj navazují další projekty.
- Možná nejsou všechny filharmonické koncerty nabity stejnou energií, ale popsat výkon stovky maximálně soustředěných a krev potících hudebníků právě při tomto díle jako „bídný večer, hasičská kutálka či propadák“ je pro mě další otazník – a pro orchestr urážka.
- Nerozumím pitvání vztahu šéfdirigenta a orchestru – koho v sále zajímá zákulisí, když na pódiu jsou všichni jeden organismus, který usiluje o maximální společný výkon. Na tomto koncertě tomu tak skutečně bylo.
- Nerozumím neustálým lamentacím nad nevhodným zařazením díla do Janáčkova divadla – kdybych byla kouzelník, hrajeme samozřejmě jinde.
- Nerozumím odsudku vývoje orchestru za poslední roky – nejen dirigenti, kteří se k nám vracejí po několikaleté pauze a kteří s potěšením kvitují jeho zlepšení, ale i sám přísný pan kritik se ve svých recenzích několikrát pochvalně vyjádřil k úrovni filharmonie.
- A už vůbec nerozumím zlému rýpnutí do nadšených posluchačů – naše publikum nám široko daleko všichni závidí a už samotný fakt, že dvakrát vyprodáme Janáčkovo divadlo a dalších 400 lidí přijde na veřejnou generálku si snad zasluhuje něco jiného než odsouzení.
Takže proč? Proč zrovna tento koncert? Místo se špatnou akustikou? Ale těm se zkušený brněnský recenzent nepochybně vyhýbá. Únava, špatná nálada? Ale vždyť je to profesionál. Tak už nevím. Jedině snad, že si autor potřebuje pěstovat image nesmlouvavě sršatého kritika, ať to stojí, co to stojí. Anebo to byl původně bohulibý záměr rozproudit veřejnou debatu nad klasickou hudbou? Pak se to tedy opravdu povedlo. Už dlouho se tak vzrušeně nediskutovalo a čísla návštěvnosti stránky vesele poskočila. Ale nevím, zda právě filharmonie z toho má mít radost.
Autorka je ředitelkou Filharmonie Brno a navštívila oba koncerty závěru sezóny
Jan Špaček
1. srpen 2015, 23:59Ota Blažek
4. červen 2015, 20:18Petr Zahradník
3. červen 2015, 23:17Lenka Němcová
2. červen 2015, 19:05Pavel Peřina
2. červen 2015, 15:01