Perspektiva dlouhého trvání

Perspektiva dlouhého trvání

Krátké přemítání nad některými hudebními institucemi města Brna.

Podnět k další úvaze nad hudebními dějinami Brna poskytl jeden ze článků říjnového čísla časopisu Harmonie (Luboš Stehlík: České a moravské filharmonie). Tentokrát jde o úvahu krátkou, reflektující současný či převažující způsob vnímání minulosti, způsob konstruování historické reflexe.

V dějinách hudebního Brna se jako jeden z nejstabilnějších kontinentů v bouřlivých vodách minulých staletí (přičemž ani dnes není o bouře nouze, naopak) opakovaně vynořuje hudební fundace augustiniánského kláštera. Ano, jde o instituci dlouhověkou, rozprostírající svou existenci přibližně mezi polovinu 17. a polovinu 20. století, korunovanou obvykle připomínkou jejího nejslavnějšího absolventa, Leoše Janáčka coby „modráčka“, fundatisty starobrněnského kláštera. Janáček sám navíc fundaci popisuje jako „brněnskou starou konservatoř hudby“. V těchto intencích je i současná brněnská konzervatoř, založená roku 1919, považována za pokračovatelku této tradice (jak se lze mimo jiné dočíst na aktuálním webu konzervatoře).

Na počátku hudebního souboru brněnských augustiniánů je známá fundace hraběnky Sibylly Polixeny Františky z Montani, rozené z Thurnu a Wallsassina, založená roku 1648 ve výši dvaceti tisíc zlatých kapitálu. Z ročního výnosu této neobvykle bohaté fundace měla být v augustiniánském klášteře u kostela svatého Tomáše zřízena kaple (po smrti hraběnky mělo být její tělo převezeno dle testamentu z Kladska do Brna a pohřbeno v této kapli), slouženy zádušní mše a zřízen špitál pro zaopatření dvanácti chudých osob k poctě Panny Marie.

Teprve po smrti hraběnky příslušná komise zjistila, že původní kapitál vázaný na jejích statcích nedosahuje oněch dvaceti tisíc zlatých a fundační obnos byl tedy snížen na patnáct tisíc. V této souvislosti bylo, bezpochyby z iniciativy konventu, upraveno ustanovení o špitálu – klášter se nově zavázal k zaopatření šesti chudých a cnostných chlapců, kteří se budou vzdělávat v hudbě a humanitním studiu a na oplátku se budou aktivně podílet na liturgické hudbě při klášteře. Postupem času došlo k navýšení počtu fundatistů a v důsledku josefínských reforem také ke známému přeložení augustiniánského kláštera na Staré Brno.

Sám Bohumír Štědroň, který se této problematice věnoval dosud nejpodrobněji, považuje augustiniánský seminář za první svého druhu v Brně a druhý na Moravě hned po loretánském semináři v Mikulově.

Avšak přehlížíme-li dostupné prameny k hudebnímu dění v Brně 17. století, je nutné přihlédnout ke skutečnosti, že své hudebníky měly v této době oba farní kostely (sv. Jakuba a kolegiátní chrám sv. Petra a Pavla) a především že hudební seminaristy, tedy zaopatřené chudé chlapce, podílející se na liturgické hudbě konkrétní instituce, nalezneme i v rámci brněnské jezuitské koleje (podobně jako v případě dalších moravských kolejí Tovaryšstva, zejména starší koleje v Olomouci).

Letmé nahlédnutí do soupisu hudebních prefektů tohoto řádu ukazuje, že dosud nejstarší známý vedoucí chrámového kůru je v Brně doložen už v letech 1609–1610 (jistý Simeon Sidecius původem z Čech). Mezi jmény brněnských hudebních prefektů, tedy členů jezuitského řádu, ostatně nalezneme i Felixe Kadlinského (k roku 1641), který později velmi invenčně přebásnil předlohu německého jezuity Fridricha Spee (Zdoro-Slavíček v kratochvilném Hájičku postavený…, Praha 1665), intimních duchovních písní s pastorálním zabarvením, nebo rodáka z Ivančic Lukáše Kolíka (?, v pramenech obvykle vedeného jako Lucas Kolick), jednoho z obránců Brna před Švédy v roce 1645, který zemřel jako misionář v Sedmihradsku. Hudební seminář pak existoval prakticky při každé koleji Tovaryšstva až do zrušení řádu v roce 1773.

Skutečnost, že jezuité považovali kvalitní hudbu při liturgii za naprosto samozřejmou věc, odráží nízká frekvence zmínek o hudbě v poměrně dobře dochovaných písemnostech brněnské koleje, která vynikne například ve srovnání s téměř každoročními zmínkami o uvedených hrách (důležitou součástí zprávy jsou v tomto případě údaje o urozeném obecenstvu). Také u jezuitů byli seminaristé živeni z výnosu fundací, jak je patrné v případě mladšího, menšího hudebního ansámblu při jezuitské rezidenci v nedalekých Tuřanech. Všechny tyto instituce si zaslouží samostatnou nebo alespoň detailnější reflexi, proto se nyní spokojme s připomínkou těchto opomíjených skutečností.

Jestliže v úvodu zmíněný článek věnovaný aktuálnímu filharmonickému provozu v naší zemi končí ódou na Pražský filharmonický sbor, který má prostředky „jen na tři koncerty (v sezóně, pozn. autora), zato každý je dramaturgickou lahůdkou…“, pak se do mysli vtírá úsloví „extra Pragam non est vita“. V tomto případě se konstrukce aktuální krajiny domácích hudebních institucí jeví jako pokřivená. Nespravedlivě je opomenut Český filharmonický sbor Brno, o jehož renomé netřeba pochybovat, zato je vhodné připomenout, že se na rozdíl od Pražského filharmonického sboru nachází v podstatně svízelnější ekonomické situaci a konečně že jeho abonentní cyklus na aktuální sezónu nabízí rovný půltucet koncertů.

Zdroje:

Markéta Holubová: Biografický slovník hudebních prefektů působících v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v letech 1556–1773. Praha 2009.
Jiří Sehnal – Jiří Vysloužil: Dějiny hudby na Moravě. Brno 2001.
Bohumír Štědroň: Základy fundační kapely v Brně před Křížkovským. Slezský sborník 49/1951, č. 2, s. 155–183.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zakladatel Českého filharmonického sboru Brno Petr Fiala dnes slaví sedmdesáté narozeniny. Kromě gratulace to pokládám za dobrou příležitost k rozhovoru o jeho práci současné, minulé i budoucí.  více

V závěru předbělohorské epochy katolická církev hledala své místo v konkurenci dalších církví. Mezi její nástroje patřila mimo jiné hudba a vizualita, snaha o obnovu dávných obřadů i sledování a adaptace dobových trendů.  více

Udělal názorový kotrmelec od evangelíků ke katolíkům, choval se jako tyran i k vlastní matce, která před ním utekla. Zato však obdržel funkci tajného rady a mnohou politickou moc – nemluvíme o dnešku, ale o Karlovi z Lichtenštejna a začátku sedmnáctého století.  více

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více