Pět milionů pro Cinema Mundi a pětka pro Brno

Brněnská nezávislá kultura dostala od magistrátu jako předčasný vánoční dárek nový systém dotací. Zatím se ale zdá, že starý pes si na nové kousky nechce zvyknout jen tak bez odporu. V návrhu městského rozpočtu na rok 2014 se totiž objevilo záhadných pět milionů, které má obdržet filmový festival Cinema Mundi. Formálně je všechno v pořádku, protože se nejedná o dotaci – částka je určená na nákup propagace města Brna. Komu, co a jak bude festival propagovat, zůstává ve hvězdách.

Brněnské zastupitelstvo schválilo nový systém dotací pro kulturu 1. října 2013 po dlouhých jednáních a měsíčním odkladu, který ze zdánlivě jasné věci udělal thriller. Nakonec byl návrh přece jen schválen v dohodnuté podobě a nezávislá scéna pocítila chuť drobného vítězství. Nový způsob rozdělování dotací by měl být průhlednější, přijatelnější a snad i spravedlivější. Výhody oproti dosavadnímu způsobu spočívají především v tom, že budou zpřesněna hodnotící kritéria a v grantové komisi bude více odborníků. Žadatelé už nebudou v jednom nepřehledném chlívku, ale rozdělí se do jednotlivých kategorií podle žánrů a budou moci žádat o dotace na delší dobu než na jeden rok.

Některé věci ovšem zůstávají stejné – především to, že se bude rozdělovat suchý z nosu, mám-li to říct ještě slušně. Ti, kdo uspějí, dostanou z vyčleněného drobku větší kousek než dřív, ale ve skutečnosti pořád půjde o dohady, jak spravedlivěji rozdělit šušeň. K dispozici je asi dvanáct milionů, což je v osobních financích částka nemalá, ale znám spoustu lidí, kteří si postavili stejně drahý dům. Jako příspěvek na nezávislou kulturu ve všech oblastech a na celý rok je to částka vyloženě směšná. Jestli se tedy něco podařilo získat, tak je to průhledné rozhodování o této částce. A právě tato průhlednost, nebo dokonce spravedlnost dostala ve formě pětimilionové podpory pro Cinema Mundi pár facek ještě dřív, než vůbec vstoupila do praxe.

Na Cinema Mundi sotva přijíždějí davy přespolních fanoušků, nákup propagace Brna na festivalu je holý nesmysl. Kromě toho každý subjekt, který od města obdrží dotaci, je povinnen tuto skutečnost uvádět na všech svých materiálech včetně brněnského loga, takže propaguje město ať chce, nebo ne. O propagaci Brna by se mělo starat z podstaty Tiskové a informační centrum. Sice se mi teď kroutí všechny prsty, ale přece jen to napíšu: pokud šlo v návrhu rozpočtu skutečně o propagaci, měl ty peníze dostat TIC (že by za svou činnost potřeboval spíš seřezat a mělo by se vyměnit vedení, nechám pro tuto chvíli stranou). A pokud šlo o filmový festival, mělo je s konkrétním zadáním dostat Kino Art. Zastupitelstvo dokázalo přidělit městské hudební festivaly Filharmonii Brno, byl to správný krok a osvědčil se. Nevím, proč by takový posun nebyl možný i jinde.

Brno není příliš velké a když odjedou studenti, stává se z něj pustina. Rozdíl mezi večerními ulicemi o prázdninách a ve zbytku roku je propastný. Ale sebevědomí městu aspoň podle názvů některých festivalů nechybí. Kromě Cinema Mundi (tedy Kina světa) tu máme ještě Divadelní svět, u obou mám ale silné pochybnosti o tom, že by se na ně někdo ze zahraničí hrnul. Divadelní svět je sice neštěstí, ale spadá pod TIC, takže ho zároveň s ním nechám výjimečně být. Cinema Mundi je ale soukromý podnik a žádá o dotace stejně jako kdokoliv jiný. Je naprosto nehorázné podpořit ho mimo dotační systém částkou, která by zvětšila dotace do kultury skoro o padesát procent.

Na zahájení a průběhu jednání nezávislé scény s magistrátem má zásadní podíl sdružení Brno kulturní. To se teď společně s celou nezávislou scénou může oprávněně cítit jako oběť pokusu o podvod. Rozpočet na příští rok ale ještě není schválený a na zastupitele je nyní potřeba vyvíjet tlak, aby s těmi pěti miliony naložili jinak a lépe. Ideálně tak, že je odepřou Cinema Mundi a přihodí je k celkové částce kulturních dotací, která by se tak zvýšila z dvanácti na sedmnáct milionů. Máte možnost podepsat otevřený dopis nebo zastupitelům napsat email, zde jsou na ně kontakty. A nejlepší bude, když přijdete osobně na jednání zastupitelstva na Nové radnici 10. prosince 2013 v 8 hodin ráno – můžete se přidat k akci Dáváme Brnu pětku, kterou iniciovalo Brno kulturní – jde o to, abyste přišli vyjádřit svůj nesouhlas s neprůhledným postupem magistrátu. Přijďte s velkou pětkou, nebo i bez ní.

Abychom si to závěrem shrnuli: částka na nákup propagace u Cinema Mundi byla oproti loňsku zvýšena z nuly na pět milionů. Kdo položku do rozpočtu zanesl – nikdo neví. Na co konkrétně má pět milionů sloužit – bude rozhodnuto později. Pokud se to ale má změnit, je potřeba se do toho opřít teď hned.

Aktualizace: Festival Cinema Mundi nakonec pět milionů nedostal. Po protestech veřejnosti částka skončila v městských rezervách.

Foto Roman Zmrzlý

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Brno má od tohoto týdne nejvyšší dům v republice. Nejmenší koncertní sál má už dávno.  více

Oslavy Mezinárodního dne tance obkroužily v tanečním průvodu centrum Brna.  více

Vstupné na Filharmonii Brno v mnichovském Gasteigu stálo od 25 do 165 EUR. Kolik jste ochotní dát za její koncert v Brně?  více


Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Nejčtenější

Kritika

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více