Pět minut před začátkem: Gottwaldův duch v Mariánském údolí

Pět minut před začátkem: Gottwaldův duch v Mariánském údolí

Podvečerní procházka se psem, projížďka na kole, koupání na Říčkách, to je dnešní Mariánské údolí. Není to ale tak dávno, kdy tu davy prostého lidu vytřeštěně sledovaly vystoupení Michala Davida, Hany Zagorové i sovětských souborů písní a tanců. Mírové slavnosti vždy udělaly z Líšně na pár dní centrum celého města.

Mariánské údolí získalo své jméno po manželce majitele líšeňského panství Eduarda Belcrediho. Šlechtičnu Marii vystřídal jako dárce jména pro líšeňské údolí na 40 let dělnický prezident Klement Gottwald. Zúčastnil se tu dělnické demonstrace v roce 1938 a po válce právě pod jeho jménem zažívalo údolí největší příval návštěvníků – Slavnosti míru a československo-sovětského přátelství přitáhly každoročně desítky tisíc lidí a snesou z hlediska návštěvnosti brněnských akcí srovnání patrně jen se současnými ohňostroji na festivalu Ignis Brunensis. Davy nevěřících poutníků sem ale v letech 1949–1990 nechodily ani tak vyznávat lásku sovětským bratřím, jako spíš na kolotoče. K těm patřila taky muzika a na hlavní scéně byly po vystoupení národopisných souborů k vidění špičky naší pop music. Představa pro někoho děsivá, pro někoho neodolatelně přitažlivá beze změny účinkujících ještě dnes.

Dnes už tam ale žádné špičky pop ani jiné music neuslyšíte, pokud není v některé z výletních hospod nahlas puštěné rádio. Když se vypravíte až na okraj staré Líšně, otevře se před vámi na konečné autobusu pohled do rozlehlého údolí sevřeného strmými stráněmi, zleva zaslechnete cinkání sklenic i pivní hovory z první restaurace a možná k vám dolehne hučení kompresoru, který nafukuje skákací hrad pro děti. Údolí se postupně zaplňuje atrakcemi jiného druhu a méně masovými, než byly ty česko-sovětské. Čestné tribuny zaseknuté do svahu vpravo pomalu pohlcuje příroda a beton se pomalu drolí silou náletových dřevin. Rudyard Kipling v jedné povídce z Druhé knihy džunglí nechal vstoupit přírodu do opuštěné vesnice. Jak je vidět, nemusí to být zrovna indický prales, aby do sebe dokázal pojmout zdánlivě věčné lidské dílo, česká bučina si taky poradí.

Když přelezete zábranu, která má patrně odradit návštěvníky od šplhání na pomalu se rozpadající schody, pojmete možná i maličko obdivu k fyzické kondici komunistických funkcionářů. Ačkoliv v televizi působili dojmem nepohyblivých fotrů, tady se museli vyšplhat po nepříjemně úzkých a prudkých stupních na svá vyvýšená místa, z nichž sledovali slavnostní mumraj dole. Možná taky získáte dojem, že je ve stráni schovaná aztécká pyramida, z níž se jedna stěna nějakým nedopatřením odhalila světu. Nějaký vchod do templu byste ale hledali marně, stejně jako obětiště nahoře. Jen houštiny bříz a jiného plevele. „I za slunného léta je zde zvláštní stín,“ mohl by zaveršovat Vítězslav Nezval i tady, nejen na břehu řeky Svratky.

marianske-udoli-2015-07-005 marianske-udoli-2015-07-012 marianske-udoli-2015-07-014 marianske-udoli-2015-07-015 marianske-udoli-2015-07-017 marianske-udoli-2015-07-018 marianske-udoli-2015-07-023 marianske-udoli-2015-07-025 marianske-udoli-2015-07-041

Ani se nechce věřit, jak tu bývalo ještě před třiceti lety živo. Nostalgických vzpomínek mám na tu dobu pramálo a ikonou normalizačního popu Michalem Davidem se mi naštěstí dařilo pohrdat už před pubertou – čert vem naše zlaté hochy z Nagana, po jejichž zádech se ten kolotočářský pop znovu vyšplhal do centra zájmu. Jako děcko jsem byl na „mírových slavnostech“, jak se zkráceně říkalo, několikrát s dědečkem. Nejvíc si z nich vzpomínám na ruskou zmrzlinu a limonádu v igelitovém pytlíku s brčkem, která mi přišla úžasná. Ke slyšení ale bývaly i maličko chytřejší věci než všichni ti naši populární zpěváci. Vzadu za hlavním pódiem byla ještě menší scéna, na které se střídali písničkáři a rockové kapely: většina brněnských hvězd různé svítivosti se tu v průběhu let objevila. 

Během slavností ožilo nejen údolí, ale také okolní stráně. Zaprvé patřilo k otázkám cti nechodit hlavním vchodem a proniknout do areálu zdarma nějakou boční cestou. Směrem z údolí do úbočí se zase chodilo na toaletu, protože hygiena byla tou poslední věcí, na kterou se dbalo. Po slavnostech bylo celé údolí plné odpadků a špíny všeho druhu.

Mimo těch několik dní na konci června to ale bylo Gottwaldovo údolí klidné místo na výlety stejně jako dříve, kdy se mu říkalo Mariánské nebo Mariathal, nebo dnes, kdy už jsme na němčinu zapomněli. Zkraje jsou cesty po obou stranách poměrně frekventované, se psy i bez psů sem chodí lidé ze širokého okolí, ale čím dál zajdete, tím je větší klid. Kolem dnešní hospody U raka můžete odbočit doprava směrem na Mokrou a Horákov, když půjdete pořád rovně, dostanete se kolem několika rybníků k Muchově boudě směrem na Ochoz. V obou přípaech se blížíte Moravskému krasu: dál už je to na vás. Rád bych tu napsal, že už přitom určitě odnikud nezaslechnete dunět Decibely lásky nebo Děti ráje, ale ani tuto ubohou jistotu ještě stále nemáme. Možná budou mít na některé z okolních chat puštěné nahlas rádio.

Minulé pondělí jsme naslouchali před Janáčkovým divadlem, příště nás čeká Besední dům.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Před Janáčkovým divadlem je letos v létě živo jako na kolotočích. Nové vodotrysky i vodní opona lákají k odpočinku, pozorování i osvěžení a nakonec zadělaly městu i na malý skandál, když si z nich méně konvenční jedinci udělali koupaliště. Ale ať už si o lidech koupajících se v kašně myslíme cokoliv, pořád je to lepší než kolotoče, které tam ještě před několika lety opravdu stávaly.  více

Stojíme před koncertním sálem, před divadlem, před klubem a čekáme, „až to začne“. Jenže nezačne nic, protože skončila sezóna a hudba se přesunula na festivaly nebo si vzala volno – místo představení začaly prázdniny. Tak nezbývá nic jiného než zůstat venku a naslouchat tomu, co zbylo, a čeho si jindy nevšímáme.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více