Pět minut před začátkem: Janáčkovo divadlo

Pět minut před začátkem: Janáčkovo divadlo

Před Janáčkovým divadlem je letos v létě živo jako na kolotočích. Nové vodotrysky i vodní opona lákají k odpočinku, pozorování i osvěžení a nakonec zadělaly městu i na malý skandál, když si z nich méně konvenční jedinci udělali koupaliště. Ale ať už si o lidech koupajících se v kašně myslíme cokoliv, pořád je to lepší než kolotoče, které tam ještě před několika lety opravdu stávaly.

V mezidobí mezi kolotoči a dneškem se na zplanýrované ploše parkovalo, potom se chvíli nedělo nic a nakonec jsou před divadlem podzemní garáže a nad nimi ta spousta vody, napevno zabudované stolky se sedačkami a taky tráva. Dnes si člověk může postát na schodech před divadlem a nemusí prchat dovnitř málem se zavřenýma očima, aby se na tu hrůzu směrem k pomníku rudoarmějce nemusel dívat. Před kolotoči tu také bývala voda, ale to už je hodně dávno. Do obdélníkové nádrže směřovaly obloukem proudy z menších trysek a na konci stál opravdový, pořádný vodotrysk, kterému dnešní vodní opona nesahá ani po kotníky. Sice neuměl takové obrazce a nápisy, ale za starých časů bylo stejně všechno lepší a dětskému údivu z věcí viděných poprvé se sotva něco vyrovná. Na zvuky, které tehdy bývalo slyšet před divadlem, si naštěstí nevzpomínám, takže můžeme klidně považovat za nejlepší ty dnešní.

Poprvé jsem starý vodotrysk obdivoval někdy začátkem sedmdesátých let, možná cestou na první představení, které jsem v Janáčkově divadle viděl. Byl to balet Oskara Nedbala Z pohádky do pohádky a nejsem zdaleka jediný, pro koho znamenal vstupní bránu do světa velkého divadla. Potom už jsme ale s maminkou chodili především na opery, kromě obligátního Labutího jezera. Rozhodně jsem hodně brzo viděl Prodanou nevěstu, z níž mi jakousi záhadou utkvělo ze všeho nejvíc Kecalovo ujišťování „všechno je hotovo“. Z Rusalky jsem si nejvíc pamatoval slávu, kterou divadlo přichystalo k padesátinám Václavu Halířovi – jeho postavu zeleného vodníka to ještě víc zvýraznilo. Dál mě zaujalo, že Rusalka byla ve třetím dějství najednou šedohnědá a na hlavě se jí cosi blýskalo – netušil jsem proč. Do nějakých deseti let jsem měl nakoukaný operní základ včetně takových nezbytností, jako byl Dalibor s Vilémem Přibylem nebo Zámečníkův Ferda Mravenec – brali jsme to s matkou šmahem. Ale do divadla jsem chodil rád, kromě samotného představení to vždycky znamenalo peprmintové bonbóny v čokoládě a navíc – při troše štěstí – i ten olbřímí vodotrysk. Dnes mi jeho nevyzpytatelné tryskání/netryskání připomíná film Jacquese Tatiho Můj strýček – jeho sestra a švagr v supermoderním domě pouštěli zahradní fontánu, jenom když přicházela důležitá návštěva.

Divadlo narozdíl od vodotrysku ale fungovalo vždycky, dobrodružství zrušeného představení jsem tu zažl jen jednou: nehráli se Mistři pěvci norimberští a nejspíš to bylo dobře, možná bych dnes Wagnera nenáviděl. Janáčkovo divadlo se otevřelo pro první návštěvníky 2. října 1965. Bylo jich zřejmě bezmála 1400 – taková byla tehdy kapacita hlediště a dá se předpokládat, že bylo plno. Hrály se Příhody lišky Bystroušky, čímž dostal brněnský kolorit opery zatím poslední významnou pečeť. Tím nechci říci, že by její další inscenace byly bezvýznamné, ale samotný fakt, že se v Brně hraje Janáček, by měl patřit mezi samozřejmosti. Já jsem viděl až další inscenaci Bystroušky, ve které zpíval Revírníka Richard Novák. V té první byl za faráře a jezevce, což si zopakoval také v pařížské inscenaci, kterou nastudoval Charles Mackerras. S otevřením divadla slavil i třicáté čtvrté narozeniny – narodil se ve stejný den – a vypadá to, že letos oslaví osmdesáté čtvrté, stále v plné práci. Ještě pořád zpívá a součástí letošní inscenace Tosky je jeho Kostelník.

janackovo-divadlo-2015-07-001 janackovo-divadlo-2015-07-005 janackovo-divadlo-2015-07-007 janackovo-divadlo-2015-07-016 janackovo-divadlo-2015-07-018 janackovo-divadlo-2015-07-020

Dnes je kapacita hlediště o nějakých 300 míst nižší. Vyhovuje to posluchačům, kteří sedí pohodlněji, i výročním zprávám, v nichž lépe vycházejí procenta návštěvnosti. Nezmenšené ale zůstalo jeviště – největší z českých divadel vůbec. Vysloveně si říká o velké, rozmáchlé inscenace a díky němu jsme mohli vidět i hostující soubor Královské opery Covent Garden, který tu jako součást Roku české hudby 2004 provedl inscenaci rekonstruované verze Řeckých pašijí. Bylo to sice až začátkem roku 2005, ale vem to čert. Slyšeli jsme vynikající zpěváky – přinejmenším Willard White a Marie McLaughlin stojí za připomínku – a také si připomněli, že náš operní sbor špičkové kvalitě bez potíží stačí. Ten samý Rok české hudby zde také velkolepou operní produkcí začal, byla to Její pastorkyňa v inscenaci z Vídeňské státní opery. Stejně jako pašije ji vytvořil David Pountney, ale narozdíl od Martinů se svým „odkrojovaným“ Janáčkem u publika narazil. Obrovská strojovna mlýnice si vysloužila přezdívku „Temelín“ a bylo vymalováno. Pountneyho Jenůfa nicméně zahájila janáčkovský festival, na němž byly provedeny VŠECHNY Janáčkovy opery, byť některé jen koncertně. Něco takového asi v Brně hned tak znovu nezažijeme. Dnešní festival Janáček Brno měl první ročník v roce 2008 a ubírá se jinými dramaturgickými cestami.

Dolů pod divadlo se chodívalo odjakživa do Bohémy, která se po letech útlumu vrátila aspoň ke stabilnímu provozu, když ne ke staré slávě. V prodejně bytových doplňků vpravo bývala menší kavárna a hrával se tam jazz – to už se asi nevrátí nikdy. K divadlu se zase chodilo na pravidelné sobotní burzy, na kterých se v dobách normalizace daly koupit vinyly čili elpíčka rockových a vůbec nedostupných kapel. Našel se tu sortiment od Suzi Quatro přes Nazareth a Kiss až po Zappu a kromě obchodujících sem ráda zajížděla i policie čili Veřejná bezpečnost, protože kam bychom s tím socialismem přišli, kdyby si lidi jen tak prodávali a nakupovali. Desky byly strašně drahé a stejně šly na odbyt. Přehrávat je na kazety a šířit mezi známé nebylo pirátství, ale něco mezi vítanou charitou a podkopáváním režimu. Ať už se ale kolem měnilo cokoliv, do divadla se chodilo pořád. Snad nejvíc ze všeho – co já pamatuji – na inscenaci Nabucca z roku 1985. Verdiho hit o vyjití z potupného zajetí ke svobodě a režisér Václav Věžník se sešli s očekáváním publika, jako se to podaří málokdy. Na lístky se stály v předprodeji mnohahodinové fronty a představení vydrželo v repertoáru 15 let.

Mám vzdušný interiér Janáčkova divadla rád a zároveň trpím jeho akustikou, i když asi méně než členové souboru, kteří se s ní musí potýkat pořád. Stejně jako filharmonici, jejichž velké koncerty zde mají svůj dlouhodobý provizorní útulek. Ale čokoládovými bonbóny už si návštěvy zpříjemňovat nemusím, takže to asi není tak hrozné.

Dnešních pět minut jsme čekali, naslouchali a vzpomínali před Janáčkovým divadlem. Minule jsme stáli před Stadionem, příště nás čeká Mariánské údolí.

Foto Boris Klepal, historický záběr archiv ND Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Stojíme před koncertním sálem, před divadlem, před klubem a čekáme, „až to začne“. Jenže nezačne nic, protože skončila sezóna a hudba se přesunula na festivaly nebo si vzala volno – místo představení začaly prázdniny. Tak nezbývá nic jiného než zůstat venku a naslouchat tomu, co zbylo, a čeho si jindy nevšímáme.  více



Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více