Pět minut před začátkem: Špilberk

Nedobytná pevnost plná přehnaných povídaček. Špilberk je nejen dominantou Brna, ale v jistém smyslu i jeho symbolem a koncentrovaným obrazem.

Baron Trenck prchající z vězení v rakvi pod rouškou zdánlivé smrti. Nevěrné ženy zazděné v mokrých lůžkách, kde je voda kapající na hlavu přivádí před smrtí k šílenství. Krysí kanál, kde obzvlášť těžké zločince nechávali spoutané na pospas potkanům. Propadlo, kterým se vězni znenadání ocitali o patro níž v mučírně. A laskavý císař Josef II., který se nechal v nejtěžších podzemních kobkách na hodinu zakovat do želez, aby pak krutý trest navěky zrušil. I v dospělém věku člověk pocítil stín zklamání, když se dozvěděl, že to všechno není pravda. Trenck smířen s osudem možnost útěku nevyužil, nevěrné ženy byly pěkně v suchu, potkani lidské maso nedostávali, propadlem se dopravovaly zásoby, mučírna tu nebyla a Josef II. trest zakování v podzemí naopak zavedl jako náhradu za zrušený trest smrti. Úpění vězňů, skřípění zubů, nadávky a rozličný řev se ale jako běžná zvuková kulisa dávného Špilberku dá jistě přijmout i bez těchto specialit.

V dospělém věku si člověk – snad aspoň občas některý – už tolik nepotřebuje prohlížet kašírované náhražky neexistujících mučíren a představovat si lidská těla našponovaná na skřipci nebo zkroucená v důmyslných zařízeních. Na takové fantazie poskytuje koneckonců dnešní doba zcela beztrestně použitelné služby, byť jsou o něco dražší než vstupné do kasemat (zase ale obsahují praktické ukázky). Na Špilberku je šance lépe si uvědomit, že ztráta svobody sama o sobě je trest dost krutý i v dobách, které rozvoji individuality dvakrát nepřejí. Není vůbec nutné jej navíc kořenit dalším trápením, i když mně to v dětství přišlo samozřejmé. V lehčí – nicméně stejně dobře zavřené – části hradu seděli italští karbonáři. Nejslavnější z nich, Silvio Pellico, o tom napsal knihu Mé žaláře, v níž mimo jiné popisuje, jak jeho spoluvězni Pieru Maroncellimu museli kvůli nádoru amputovat nohu. Vzpomínám si, že jsem tu událost při dávné návštěvě hradu viděl ztvárněnou na obraze, a myslel si zcela automaticky, že mu ji uřízli za trest. Inu, dítě.

Pověsti provázely i úpravy, které proměnily dominantu Brna během druhé světové války. Žádný systém plynových komor, popravčí cela a sekyrárna tu ale nejspíš také nebyly v plánu, i když se tu věznilo pořád velmi intenzivně a nevesele. Když návštěvník odhlédne od všech legend i lidových skazek, přestane přemýšlet nad svobodou a nezapomene svetr, aby mu v podzemí nebyla zima, může dnes obdivovat kasematy jako nádhernou ukázku barokní architektury. Potom obejít hrad ze všech stran, zastavit se u pamětních desek v různých jazycích, které připomenou nehezké přízvisko „žalář národů“. V parku potkat kozy, které tam pase Fikta Kaprál, a nakonec vyjít po schodech k hradnímu příkopu a přes něj na hlavní nádvoří.

01-spilberk-2015-08-006 02-spilberk-2015-08-009 03-spilberk-2015-08-014 04-spilberk-2015-08-026 05-spilberk-2015-08-035 06-spilberk-2015-08-023 07-spilberk-2015-08-024 08-spilberk-2015-08-030 09-spilberk-2015-08-031

To skýtá asi nejvíc zvukových zážitků dneška, aspoň pokud mluvíme o zvucích konsolidovaných a organizovaných, nebo lépe řečeno hudebních. Festival Špilberk si vymyslela Filharmonie Brno před šestnácti lety jako prázdninovou akci pod širým nebem, což je příležitost jako stvořená pro lehčí a zábavný repertoár – to ale nebylo vždy pravidlem. Slyšeli jsme tu taky Natalii Gutman hrát Šostakovičův první violoncellový koncert a dvakrát tu hostoval i Gustav Mahler Jugendorchester. Při jeho druhé návštěvě se hrála Mahlerova Symfonie č. 4, dirigoval Iván Fischer, sopránové sólo zpívala Iris Vermillion – to nebyly žádné prázdniny, ale plnokrevný luxus, i když lilo jako z konve. Letošní ročník festivalu začal včera a do pátku ještě potrvá, tak si současný koncertní zvuk Špilberku můžete vyzkoušet, pokud vám nahrávka běžného okolního ruchu nestačila. Třeba cestou potkáte i současného správce hradu Jiřího Pejchala, který kdysi vládl pevnou rukou kapele Ser un Peyjalero➚.

Na hlavním nádvoří nehrávají jen filharmonici, najdou se i lecjaké jiné zábavy, občas se tu hrála také opera a svoje první máje tu slaví Českomoravská konfederace odborových svazů. Udeří jejich hodina, otevřou se brány a zahrají si na feudálního sídla pány. Nejspíš nad tím ale ideově nepřemýšlejí, místo je pro jejich zábavy vhodné a prostě se jim líbí. Při odchodu se můžete ještě zastavit na vyhlídce u busty Raduita de Souches, pod jehož velením se Brno ubránilo Švédům – před dvěma dny to bylo právě 370 let. Někde v dálce se ukrývá i stadion Zbrojovky, na který jsme podle slibu z minulého týdne měli jít dnes, ale výročí brněnského válečného úspěchu nás místo toho vyhnalo na Špilberk. O Zbrojovku se ale nepřipravíme, příště už k ní určitě dojdeme.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Harlem byl v Brně ještě dřív, než jsme si vymysleli Bronx. Iluze proslulé newyorské čtvrti nahradila starý Dělnický dům, spolkový život vystřídaly koncerty a večírky až do rána.  více

Před Janáčkovým divadlem je letos v létě živo jako na kolotočích. Nové vodotrysky i vodní opona lákají k odpočinku, pozorování i osvěžení a nakonec zadělaly městu i na malý skandál, když si z nich méně konvenční jedinci udělali koupaliště. Ale ať už si o lidech koupajících se v kašně myslíme cokoliv, pořád je to lepší než kolotoče, které tam ještě před několika lety opravdu stávaly.  více

Podvečerní procházka se psem, projížďka na kole, koupání na Říčkách, to je dnešní Mariánské údolí. Není to ale tak dávno, kdy tu davy prostého lidu vytřeštěně sledovaly vystoupení Michala Davida, Hany Zagorové i sovětských souborů písní a tanců. Mírové slavnosti vždy udělaly z Líšně na pár dní centrum celého města.  více



Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více