Pět minut před začátkem: Stadion

Pět minut před začátkem: Stadion

Stojíme před koncertním sálem, před divadlem, před klubem a čekáme, „až to začne“. Jenže nezačne nic, protože skončila sezóna a hudba se přesunula na festivaly nebo si vzala volno – místo představení začaly prázdniny. Tak nezbývá nic jiného než zůstat venku a naslouchat tomu, co zbylo, a čeho si jindy nevšímáme.

V sedm hodin začíná koncert. Člověk s posledními zbytky dobrých způsobů přijde nějakých patnáct minut předem, aby si dal věci do šatny a beze spěchu našel svoje místo v sále. Předtím se mu do čekací čtvrthodinky dost možná vejde ještě pětiminutovka na okounění venku. Prohlédne si příchozí, pozdraví známé a ačkoliv ještě neposlouchá, tak už slyší. Jeho oblíbené koncertní místo hlučí a ozývá se i zvenku, je obklopené zvuky, které znějí tak samozřejmě a nepřetržitě, až jsme se je naučili nevnímat. To je dobré jak pro nás, abychom se z věčného vyhodnocování vnějších podnětů nezbláznili, tak pro pořadatele, kteří si nechávají za zvukové zážitky zaplatit.

Když začnete jezdit po městě na kole, překvapí vás mnoho věcí – od nevyzpytatelné kombinace vstřícnosti a bezohlednosti řidičů až po účelnost takového způsobu dopravy. Uvědomíte si ale také, jak moc se lidé orientují pomocí sluchu, aniž si to uvědomují. Množství chodců, kteří vám klidně vejdou do silnice před kolo, protože nic neslyší, je větší než velké. Naše naslouchání okolnímu světu už nevyhodnocuje řev lovící šelmy, ale motor blížícího se auta. To není skuhrání nad dnešní uspěchanou dobou, ani životem odtrženým od přírody, to je fakt. Je to reflex, který nám zachraňuje život, a přestává fungovat, když stojíme v takřka stoprocentním bezpečí na chodníku (pokud se neblíží nějaký nástupce Olgy Hepnarové).

Před mohutným portálem Stadionu se začalo postávat už ve dvacátých letech minulého století a zatím zřejmě nejslavnější chvíle sálu přišla už 5. prosince 1927. Byla zde poprvé provedena Glagolská mše Leoše Janáčka, Filharmonický spolek Beseda brněnská řídil Jaroslav Kvapil. Slavná premiéra se minulý rok dočkala i repliky, která zakončila festival Janáček Brno hudební smrští, jakou město z vlastních zdrojů dlouho nevytvořilo. Mohli jsme si připomenout, jak hudba na Stadionu krásně zní, stejně jako varhany dovezené kdysi z Rudolfina. Mohli jsme se dívat na interiérové doplňky včetně diskokoulí, které k původnímu vybavení postupně přidal čas. Mohli jsme se mačkat v nepohodlném předsálí, skrze nějž se proplétali do sálu i hudebníci.

stadion-brno-2015-07-002 stadion-brno-2015-07-003 stadion-brno-2015-07-006 stadion-brno-2015-07-007 stadion-brno-2015-07-008 stadion-brno-2015-07-010

Vzpomínat na doby, kdy roli náhrady za koncertní sál ještě nehrálo Janáčkovo divadlo, a na koncerty brněnské filharmonie jsme chodili sem. Pro brněnský rozhlas tu kdysi pracoval a nahrával Břetislav Bakala a po druhé světové válce sem zajížděly také světové dirigentské hvězdy. Myslím opravdové hvězdy, jako byli Adrian Boult, Fritz Bush a Jevgenij Mravinskij, ne jak se to v propagačních materiálech tvrdí o každém. Slyšeli jsme tu výkony slavné i neslavné, hudebníky mimořádné i zapomenutelné a třeba také absolventský koncert Martina Dohnala a jeho symfonii Pravoslavnaja s basbarytonovým sólem Jurije Gorbunova. Na Expozici nové hudby jsme šli kolem nepoužívaných studií ještě před čtyřmi lety – opera Foreign Experiences skladatele Roberta Ashleyho byla zážitek jako z jiného světa.

Slýchali jsme v sále zvuky z tělocvičny i restaurace a chodili sem na plesy, zatímco vedle do Melodky se chodívalo na disko. Byli jsme tu na koncertě Pražského výběru, kterému dělal předkapelu český pokus o poctivý hard rock jménem Dux. Nebylo by na něm nic extra zajímavého, kdyby se v jeho sestavě neobjevil legendární baskytarista Mišíkových Etc… a Kratochvílových Jazz Q Vladimír Padrůněk. A vzpomínky můžou zabrousit do Prahy, kde jsme ho potkali v hospodě v naprosto zničeném stavu, z kterého už nenašel cestu ven. A kde nějaké máničky od Malvazu nechaly troubu z Brna přespat, ale zároveň ho nezapomněly obtáhnout o dost peněz… je to jako madlenka namočená v čaji.

Za pět minut sice Hledání ztraceného času nenapíšete, ale aspoň na malou chvíli se to vyzkoušet dá. Budeme o prázdninách hledat ztracený čas před místy, kde v Brně koncerty bývaly nebo bývají, a poslouchat přitom jejich zvuky zvenku. Začali jsme Stadionem, příští týden budeme vyhlížet a naslouchat před Janáčkovým divadlem.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Brno město hudby v historii a v historkách – čtvrté pokračování seriálu Jiřího Beneše.  více

Slavnostní koncert Brněnského rozhlasového orchestru lidových nástrojů (BROLN) s názvem „Písně a hlasy na vlnách“, který se konal 3. dubna 2014, byl první větší oslavou rozhlasové devadesátky. Brněnská stanice má co připomínat.  více

Pro vánoční koncerty Moravského kvarteta byla koledová suita skvělým přínosem, nicméně něco jim pořád chybělo: lidský hlas. Po čase jsme si ale uvědomili, že zas něco přebývá: právě ten hlas – nechtěli jsme doprovázet dramatickou primadonu, nýbrž muzicírovat s někým, kdo by byl pátým (na pódiu vlastně prvním) členem souboru.  více



Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce