Pět minut před začátkem: Střelák

Pět minut před začátkem: Střelák

„Všichni jednou umřem!“ sdělovala nemnohým, leč o to zapálenějším příznivcům všeho podzemního kapela Odvážní bobříci. Osmdesátá léta minulého století si ale s nezávislým rockem nerozuměla, přála spíš chalupaření a frontám na toaletní papír. V Brně se to tvrdě ukázalo v Pisárkách u hospody zvané Na Střeláku.

Pisárecký park zná pravděpodobně každý Brňák od dětství. Málokdo může říci, že by tu nebyl s maminkou, dědečkem nebo aspoň se školou v Anthroposu. Návštěva muzea věnovaného pravěku a vývoji člověka se obvykle shrnovala pod frázi „jdeme na mamuta“. Model pravěkého rezavě ochlupaceného veleslona byl největším tahákem expozice, rozhodně přitažlivějším než drobná, prasklá soška podivné paní s přehnanými proporcemi, které archeologové a jiní dospělí lidé přikládali bůhvíproč velkou důležitost. Dospělí lidé vůbec přikládají důležitost věcem, které dítě zhusta nechápe. Například mají pocit, že se mohou válet v parku, pít pivo a zajímat se o jinou hudbu, než jakou jim servíruje rádio. A navíc k tomu vypadat zarostle a neopečovaně, až slušným spoluobčanům splývají s obrázky neandrtálců v blízkém muzeu. Zkrátka mají dojem, že je to jejich věc. V roce 1982 jim policie, přesněji řečeno Veřejná bezpečnost přijela na Střelák vysvětlit, že to jejich věc ani v nejmenším není.

Pokud dnes uslyšíte v pisáreckém parku psa, pravděpodobně ho někdo z Pisárek nebo z Lískovce venčí. Psi, se kterými sem příslušníci VB tehdy přijeli, byli vycvičení k pronásledování a strhávání zločinců. To se začne jevit jako krajně přehnané v případě, kdy je zločinem vypadat nenormálně, a na to v praxi stačilo nechodit aspoň jednou měsíčně k holiči. Tyto i další neslýchaně svobodomyslné nápady se koncentrovaly kolem rockové hudby – za normalizace přinejlepším trpěné, ale spíš nechtěné, nepodporované, netolerované, zakazované a pronásledované. Jedním z triků, jak se vyhnout větší pozornosti úřadů a bezpečnostních složek, bylo pořádat akce na venkově. A tak se stalo, že do brněnského života, přesněji do jeho části pokoušející se o nezávislost, zasáhly v 80. letech Žabčice.

První ročník rockového festivalu se tu konal v roce 1981, všechno proběhlo víceméně bez potíží a zdálo se tedy, že opakování o rok později nic nebrání. Pořadatelé ale mínili a úřady měnily: druhý ročník žabčického festivalu byl zakázán několik hodin před začátkem. Vzhledem k vzácnosti takových akcí bylo normální, že se na ně sjížděli i lidé z hodně vzdáleného okolí a nemuselo jít ani o festival. Když o pár let později hráli na Musilce společný koncert Hrdinové nové fronty a Garáž – tehdy byla jejím členem i zásadní osobnost našeho undergroundu Mejla Hlavsa – přijeli lidé až z Prahy, aby je slyšeli. Na festival do Žabčic se – navzdory absenci zahraničních hvězd, o kterých tehdy nikdo ani nesnil – sjela spousta lidí. Jen aby slyšeli kapely, které nikdo nehrál v rádiu, neměly pořádné nahrávky, šířily se jen jejich mizerné záznamy přehrávané z kazety na kazetu. Jenže co si má ta spousta lidí počít, když zjistí, že v Žabčicích se nic konat nebude a další cesta z Brna je zbytečná. Aspoň v tomto bodu se nezměnilo vůbec nic – všichni se sebrali a šli do hospody.

Jenže takovou hospodu ani dnes nikdo nepostavil, aby se do ní všichni vešli. A koneckonců bylo léto, venku pěkně, hospodská zahrádka s velkým parkem okolo se jevila jako příznivé a příjemné řešení nenadálé změny v programu. Když se na to člověk podívá zpětně, dochází mu, jak bylo naivní, že se jádro publika zakázaného festivalu odebralo hromadně na jedno místo – konspirace by si říkala o přesný opak. Takto měla bezpečnost veřejná i tajná ulehčenou práci a politicky nespolehlivé příznivce undergroundu – protože o ten tu šlo především – všechny pěkně pohromadě. Inu, s odstupem třiatřiceti let se to radí. Veřejná bezpečnost si sem pro směsici mániček, začínajících pankáčů a jiných neškodných individuí přijela jako pro housku na krámě a seřezala je všechny na jednu hromadu. Důvod k tomu žádný nebyl, kromě toho, že existovali trošku jinak a bylo to na nich vidět. Kromě zmlácených lidí tu byli i pokousaní od psů, zadržení, souzení, a nakonec i odsouzení a zavření. Zátah to byl – z hlediska tehdejšího režimu – více než zdařilý.

strelak-2015-08-004 strelak-2015-08-005 strelak-2015-08-009 strelak-2015-08-014 strelak-2015-08-015 strelak-2015-08-016 strelak-2015-08-017 strelak-2015-08-018 strelak-2015-08-020

Dnešní Střelák – pokud zůstaneme u samotné hospody, oficiálně restaurace Na Střelnici – pustne. Legendární brněnská zahrádka je zarostlá a zanedbaná, budova sama před lety vyhořela. Dnes je Zahrádka na Střeláku posunutá o nějakých dvě stě metrů od silnice směrem do parku. Pivo i jiné věci si tam samozřejmě dáte, ale od atmosféry starého „Střeláku“ jste vzdálení dvě stě světelných let, vůbec se ji tam nepokoušejte hledat. Díváte se na průčelí budovy střelnice, která dala místu jméno, kolem procházejí lidé se psy zcela neškodnými, míjejí cyklisté a běžci, odpočinková zóna všechno strávila. Zmizelo v ní i brněnské dělnické hnutí, které zde má svoje kořeny – v roce 1860 se tu účastníci dělnického shromáždění přihlásili k programu 1. internacionály a konala se tu o třicet let později i první brněnská oslava Prvního máje. Dnešní odboráři na to nedbají a raději se o svém svátku producírují na Špilberku. Usnuly i brněnské Protestfesty, které zde vždy po skončení protestů proti veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET mívaly svůj závěrečný a zábavnější program. Je to tiché, klidné místo.

Je dobře, že tu policie nikoho nemlátí, to ano. Ale zároveň se tu ve vší té měšťácké pohodičce připomíná jiný text Odvážných bobříků: „Máš strach? Tak drž hubu!“

Končí prázdniny, začíná koncertní sezóna, už není potřeba postávat venku a čekat, co zaslechneme. Končí i prázdninový seriál Pět minut před začátkem ale k dalším brněnským místům spojeným tak či onak s hudbou se ještě určitě budeme vracet. Během devíti dosavadních zastávek jsme zatím navštívili Stadion na Kounicově ulici, Janáčkovo divadlo, Mariánské údolí, Besední dům, Spolkovou 8 – tedy Harlem a TetraHydroClub, Městské divadlo Brno, Špilberk a stadion Zbrojovky Brno za Lužánkami.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Harlem byl v Brně ještě dřív, než jsme si vymysleli Bronx. Iluze proslulé newyorské čtvrti nahradila starý Dělnický dům, spolkový život vystřídaly koncerty a večírky až do rána.  více

Před Janáčkovým divadlem je letos v létě živo jako na kolotočích. Nové vodotrysky i vodní opona lákají k odpočinku, pozorování i osvěžení a nakonec zadělaly městu i na malý skandál, když si z nich méně konvenční jedinci udělali koupaliště. Ale ať už si o lidech koupajících se v kašně myslíme cokoliv, pořád je to lepší než kolotoče, které tam ještě před několika lety opravdu stávaly.  více


Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce