Pět minut před začátkem: Zbrojovka, fotbal, metal

Pět minut před začátkem: Zbrojovka, fotbal, metal

Hudba patří k fotbalu stejně jako míč a chytré řeči v hospodě. Na stadionu za Lužánkami zněla asi nejčastěji z reproduktorů oficiální hymna klubu „Zbrojovka do toho!“. Při očekávání obzvlášť tvrdého souboje se z kotle ozýval chorál na melodii Rudého praporu s lehce pozměněným textem: „Píchni ho, bodni ho, pusť mu krev!“ Fotbal se odsud také kvůli hudbě poprvé odstěhoval do vyhnanství na Srbskou: za Lužánkami svůj první český koncert odehrála Metallica.

Černá Pole byla – a vlastně pořád jsou – jedna z nejklidnějších čtvrtí města. Na silnicích mezi vilou Tugendhat a Lesnickou jsme si kdysi hrávali prakticky bezstarostně, protože auto tudy projelo tak jednou za hodinu. Když se na křižovatce potkala dvě auta, obvykle skončila v sobě, protože tu nikoho ani nenapadlo, aby se rozhlížel. Z oboustranně průjezdných ulic se tedy nadělaly jednosměrky, poslední vzrušení bylo pryč a měšťácká usedlost slavila své unylé vítězství. Každou druhou neděli se ale cosi stalo: pro zaparkovaná auta nebylo možné přejít na druhou stranu ulice a po Černopolní se ubíraly skupinky více či méně hlučných lidí, až se slily do jednolitého proudu pod kopcem. Hrála Zbrojovka, šlo se na fotbal.

Hrající si děti většinou nešly, to dá rozum. Zaprvé by toho moc neviděly a zadruhé by slyšely až příliš mnoho slov, o kterých jim rodiče doma tvrdili, že se neříkají. Ale řev ze stadionu vytvářel charakteristickou a fascinující zvukovou kulisu. Vzdálené hučení s kolísavou intenzitou, v němž se i malý člověk brzy naučil rozeznávat fauly, povedené přihrávky, zmařené šance i góly. Jednotlivá slova nebyla k rozeznání, ale desetitisíce lidí, které tehdy na fotbal chodily, vytvářely dojem, že kdesi pod kopcem stojí obrovské město plné vlastního života, zcela nezávislého na okolí. Později jsem občas na fotbal i zašel, vždycky někam k okraji kotle, odkud se dalo dobře zdrhnout a zároveň nebýt mezi trpnými čumily na důchodcovské tribuně naproti. Kdo odmítal platit vstupné, chodil na tribunu chudých. Jinými slovy zoufale se snažil něco zahlédnout z kopce zvaného Planýrka, přičemž ve výhledu bránila především výsledková tabule otočená k neplatícím šetřílkům zády.

Bylo to komické škudlení a příliš mnoho lidí se jím nezesměšňovalo, ale přece přišla chvíle, kdy se zaplnila snad všechna místa, odkud bylo na stadion aspoň trochu vidět, včetně střechy dnešní Mendelovy univerzity. Nebylo to v roce 1978, kdy Zbrojovka Brno získala svůj jediný mistrovský titul pod vedením Josefa Masopusta, ale až o patnáct let později. Metallica vydala v roce 1991 svoje „černé album“, s ploužáky Nothing Else MattersUnforgiven pronikla vysoko do hitparád a za dva roky doputovala naživo i do Brna. Zarputilí příznivci thrash metalu se mohli vztekat, že vyměkla a už to není ono, i tak se ale na brněnský koncert sjeli prakticky všichni, kteří mohli. Ti nejzarputilejší aspoň formálně předstírali, že jdou především na Suicidal Tendencies nebo dokonce na The Cult (zpětně mi ještě víc dochází, jak to byla silná sestava účinkujících – k hlavním hvězdám opravdu nebylo potřeba se protrpět). A nakonec je nejslavnější z velké thrashmetalové čtyřky stejně dostali a nikdo moc neřešil, jak James Hetfield zpíval, Kirk Hammet vyhrával sóla a Lars Ulrich drtil bicí. Hodně pozornosti si užil basista Jason Newsted, kterého Hetfield z pozice frontmana hodně tlačil dopředu. Koncert si užili – nebo ho prokleli – úplně všichni. Zatímco fotbal býval slyšet v blízkém okolí stadionu, Metallica se dala poslouchat v klidu i na Kraví Hoře.

zbrojovka-brno-2015-08-004 zbrojovka-brno-2015-08-007 zbrojovka-brno-2015-08-013 zbrojovka-brno-2015-08-015 zbrojovka-brno-2015-08-017 zbrojovka-brno-2015-08-019 zbrojovka-brno-2015-08-021 zbrojovka-brno-2015-08-022 zbrojovka-brno-2015-08-025

Na starém stadionu Zbrojovky našlo útočiště také ilegální studio brněnského rozhlasu po okupaci v roce 1968. Petr Ulrych odsud 22. srpna 1968 v 8.30 ráno zpíval narychlo složenou píseň Zachovejte klid. Několik měsíců poté koncertovali hned vedle na Zimním stadionu Beach Boys. A potom už postupně spadla klec, hokejisty Komety čekal postupný ústup ze staré slávy, fotbalovou Zbrojovku naopak vzestup k vrcholu a všechny dohromady normalizace. A rok 1989, velké i malé privatizace a vznik Bobycentra – nejvýraznějšího brněnského skanzenu první vlny českého podnikání po listopadu. Je to sice skanzen patřičně škaredý, ale když potřebujeme uspořádat koncert ve velkém sálu, tak jsme rádi, že ho máme.

Stadion dnes chátrá i přes silnou občanskou iniciativu, která by ráda viděla fotbal zpátky za Lužánkami. Útočník Petr Švancara se tu letos 27. června rozloučil se svojí profesionální kariérou a na exhibiční zápas se prodalo (nebo čestným hostům rozdalo) 25 000 lístků. Podle reálných odhadů prý ale na stadionu ve skutečnosti bylo až 35 000 lidí. Tyto disproporce mezi počty prodaných lístků a skutečnou návštěvou patřívaly ke Zbrojovce tradičně a pamatuji se, jak hlášení oficiálního počtu diváků vyvolávalo na stadionu škodolibý smích. Zní to jako pohádka při těch dnešních ligových návštěvách. Pošetilá mi ale připadá myšlenka, že by se na fotbal začalo podstatně víc chodit, kdyby se za Lužánkami pravidelně hrálo. V tomto směru by asi bylo lepší, aby se na ten fotbal dalo dívat. Za obnovu stadionu se podepisuje petice➚ adresovaná primátorovi Petru Vokřálovi. Ten ji mezi prvními i podepsal a vyzval tak k obnově stadionu sám sebe, čímž přispěl k tradici, podle které se v Brně neobejde bez bizarností vůbec nic.

Případná městská podpora nového stadionu za Lužánkami by u mě získala mnoho bodů navíc, kdyby byla jednoznačně spojená s kampaní za větší toleranci k imigrantům; pokud možno dobrou kampaní. Rasismus a xenofobie se na fotbalových stadionech koncentrují rovněž tradičně, takže cílová skupina je mezi příznivci stavby jistě pěkně zastoupená. Švancarův exhibiční zápas totiž ukázal všechno, co u nás k fotbalu pořád ještě patří. Nadšení, masový zájem, ale také nedisciplinovanost a nezvladatelnost fanoušků kombinovaná s nedostatečností pořadatelské služby – zásahem proti lidem v nebezpečných (a zakázaných) zónách stadionu vyhrožovala i policie, na hřišti byly dýmovnice, hořel transparent.

Na melodii Charpentierova Te deum – jinak znělky Eurovize – se kdysi zpíval text dalšího fotbalového chorálu: „Už teče mozek z lebky, ó jak je tekutý, ó jak je hebký…“ Vzpomínka může být komická, po mnoha letech se staří fotři smějí i vojenské šikaně. Ale když se napružení hooligans vyhrnou po zápasu ven, k smíchu to být přestává. Prázdninový seriál o zvucích Brna nazvaný Pět minut před začátkem se chýlí ke konci, příště se podíváme do Pisárek na Střelák.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Harlem byl v Brně ještě dřív, než jsme si vymysleli Bronx. Iluze proslulé newyorské čtvrti nahradila starý Dělnický dům, spolkový život vystřídaly koncerty a večírky až do rána.  více

Před Janáčkovým divadlem je letos v létě živo jako na kolotočích. Nové vodotrysky i vodní opona lákají k odpočinku, pozorování i osvěžení a nakonec zadělaly městu i na malý skandál, když si z nich méně konvenční jedinci udělali koupaliště. Ale ať už si o lidech koupajících se v kašně myslíme cokoliv, pořád je to lepší než kolotoče, které tam ještě před několika lety opravdu stávaly.  více

Podvečerní procházka se psem, projížďka na kole, koupání na Říčkách, to je dnešní Mariánské údolí. Není to ale tak dávno, kdy tu davy prostého lidu vytřeštěně sledovaly vystoupení Michala Davida, Hany Zagorové i sovětských souborů písní a tanců. Mírové slavnosti vždy udělaly z Líšně na pár dní centrum celého města.  více



Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více