Pěvec, který přečníval. K letošním dvěma výročím Eduarda Hrubeše (1914–1979)

Pěvec, který přečníval. K letošním dvěma výročím Eduarda Hrubeše (1914–1979)

V sobotu 21. března 1953 se vydala skupina hráčů tehdejšího Symfonického orchestru kraje Brněnského s dirigentem Waldhansem po zkoušce na tradiční první jarní vycházku; po odpoledni stráveném v kopcích nad Královým Polem se vracela k Černým Polím zastavujíc se tu a tam a pokoušejíc se rozejít, což se jí jaksi nedařilo. Nakonec si někdo vzpomněl, že dva z kolegů hrají ten večer v domácím kvartetu u Hrubešů; zazvonili jsme tedy před půlnocí u jejich suterénního bytu na Helfertově a jali se přát slovutnému opernímu pěvci mnoho štěstí v první jarní noci. Kvarteto sice už balilo nástroje, ale Eda ruče vyhledal ve své sbírce další, rozdal je nově příchozím (Waldhans dostal vařečku) a přiměl rozrostlý soubor zahrát celou Mozartovu Malou noční hudbu.

Tato epizoda dobře dokumentuje výjimečnost Eduarda Hrubeše mezi operními sólisty jeho ráže a jeho doby. Původně lesní inženýr disponoval nevšedním všeobecným vzděláním a pro lásku k muzice, která ho přiměla vystudovat navíc zpěv, nezapomínal na lásku k přírodě a k antickým autorům: do besed, jimiž prokládal hrubešovské kvartetní večery, přispíval nečekaně zajímavými tématy a chytrým humorem. Jako kvartetní hráč-violoncellista se vyznačoval mimořádnou nenasytností: svůj archiv, který obsahoval prakticky celý repertoár provozovaný domácími soubory, to jest od Haydna po Brahmse, Dvořáka a Čajkovského, uplatňoval soustavně a důsledně, číslo po číslu, nedbaje, že před půlnocí fidlali uondaní spoluhráči své party už jen mechanicky. Toliko jedna skladba se však – na rozloučenou – pokaždé opakovala: Mozartův Lovecký kvartet, jejž považoval za svůj osobní hudební portrét.

A ještě něco přispívalo k jeho lesáckému image, totiž lovecký pes. Jmenoval se Alík, ale říkalo se mu Alíček, protože to by podměrečný jezevčík s dlouhou hedvábnou srstí, jinak neobyčejně dobrácký tvor; zaštěkat ho slyšel málokdo, přicházející kvartetisty zdravil sotva znatelným pohybem ocásku, a sotva spustili, stočil se pod violistovu židli a usnul. Diskutovali jsme o tom, jestli je to jeho oblíbené místo v pokoji nebo jestli se mu líbí violový hlas. Jednou jsme kvůli tomu změnili rozesazení a pak si dokonce vyměňovali nástroje; pejsek se nedal zmást a pokaždé zamířil pod hráče s violou – projevil tak větší erudici než leckterý skalní návštěvník symfonických koncertů, který ani po letech nerozezná na pódiu housle od violy. Edovi jsme se ovšem smáli, že jeho degenerovaný čokl vyměnil lovecké instinkty za hudební vzdělání, ale Alíček nás převezl ještě jednou: Pokaždé když se kvarteto o půlnoci rozešlo, odcházel se dospat do své boudy na dvorek ohrazený solidním plotem. Nikdo netušil že v něm má nenápadnou díru, kterou vychází do zahrádek a dvorečků v rozlehlém vnitrobloku, dokud se mu nepodařilo vyloupit kurník místního zloděje slepic. Od té doby měl se spaním v boudě utrum, ale aspoň jednou si mohl pod violistovou židlí vyslechnout obligátní Lovecký kvartet hraný výlučně na jeho počest.

Se svými kvartetními zájmy a lesnickou odborností byl Hrubeš mezi svými divadelními kolegy výjimkou. A nejenom tím: hráči krajského orchestru ho měli rádi jako pravidelného sólistu svých kantátových pořadů, protože do zkoušek přicházel připraven a v nich bylo slyšet, že přesně ví, o čem zpívá – na rozdíl od ostatních operních pěvců, kteří byli zvyklí studovat své role v nekonečné řadě korepetic a kantátové nebo oratorní partie se pracně učili teprve na zkouškách s orchestrem; jeho hráči tedy vnímali Hrubeše (krátce nato také Soňu Červenou, která tehdy přišla do Brna) jako velmi příjemnou výjimku.

V roce jeho dvojího výročí (v červnu uplynulo sto let od jeho narození a v únoru pětatřicet od smrti) bychom si ovšem měli připomenout aspoň výsledky jeho hlavního, to jest operního působení v Brně: za těch biblických třiatřicet let (1945–1978) tu zpíval a hrál (i svými hereckými výkony vynikal vysoko nad své okolí) vesměs významné barytonové role v bezmála devadesáti inscenacích; z těch titulních, v nichž táhl celé představení, mají starší diváci dosud v paměti třeba Falstaffa, Evžena Oněgina, Knížete Igora, Jana Husa, Rigoletta, Gianniho Schicchiho, Dona Giovanniho, z těch ostatních Figara v Lazebníku sevilském (na scéně se sám doprovázel na kytaru) nebo Revírníka z Bystroušky... Když jednou byla řeč o tom, že se Janáčkova opera hemží národními nebo aspoň zasloužilými umělci, laureáty státních, krajských a jiných cen, poznamenal Eda Já nikdy žádnou cenu nedostanu, ale ty, nezlob se, taky ne: pořád nějak nešťastně přečníváš.

Už si nevzpomenu, jakou rolí se loučil čtyřiašedesátiletý se svou operní činností. Ale na svém opravdu posledním vystoupení v následujícím roce (bylo to Otvírání studánek Bohuslava Martinův Ivančicích) zpíval v tom krásném barytonovém doslovu sám sebe: Potkal jsem jeseň... a obrazy milované přírody (k obloze šlehají plameny jeřabin) zamířil k přesladkému závěru v As dur, chystaje se předat následujícím těžký klíč, klíč od domova. Měl jsem pocit, že ho slyším naposledy, a byla to pravda.

Eduard Hrubeš byl v roce 2012 uveden in memoriam do síně slávy ND Brno (pozn. red.).

Eduard Hrubeš jako Figaro v Lazebníku sevillském, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Je jistým paradoxem, že členové nejstaršího z profesionálně působících brněnských komorních orchestrů mají trvale nejnižší věkový průměr: Moravský komorní orchestr složený z generačně se střídajících posluchačů brněnské konzervatoře vznikl v roce 1948 a oslavuje tudíž v této sezoně 65 let svého působení.  více

Ztělesněním violistického typu, vyvracejícím jedovaté pointy, se stal v brněnském hudebním životě minulého století Richard Kozderka, který byl dlouhá léta brněnskou violovou jedničkou. Na konzervatoři absolvoval ovšem housle (violové oddělení tehdy neměla), ale potřeba profesionálních violistů jej přivedla do Bakalova rozhlasového orchestru, s nímž se u prvního pultu stal v roce 1956 sóloviolistou nově zřízené Státní filharmonie Brno.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více