Pěvec, který přečníval. K letošním dvěma výročím Eduarda Hrubeše (1914–1979)

Pěvec, který přečníval. K letošním dvěma výročím Eduarda Hrubeše (1914–1979)

V sobotu 21. března 1953 se vydala skupina hráčů tehdejšího Symfonického orchestru kraje Brněnského s dirigentem Waldhansem po zkoušce na tradiční první jarní vycházku; po odpoledni stráveném v kopcích nad Královým Polem se vracela k Černým Polím zastavujíc se tu a tam a pokoušejíc se rozejít, což se jí jaksi nedařilo. Nakonec si někdo vzpomněl, že dva z kolegů hrají ten večer v domácím kvartetu u Hrubešů; zazvonili jsme tedy před půlnocí u jejich suterénního bytu na Helfertově a jali se přát slovutnému opernímu pěvci mnoho štěstí v první jarní noci. Kvarteto sice už balilo nástroje, ale Eda ruče vyhledal ve své sbírce další, rozdal je nově příchozím (Waldhans dostal vařečku) a přiměl rozrostlý soubor zahrát celou Mozartovu Malou noční hudbu.

Tato epizoda dobře dokumentuje výjimečnost Eduarda Hrubeše mezi operními sólisty jeho ráže a jeho doby. Původně lesní inženýr disponoval nevšedním všeobecným vzděláním a pro lásku k muzice, která ho přiměla vystudovat navíc zpěv, nezapomínal na lásku k přírodě a k antickým autorům: do besed, jimiž prokládal hrubešovské kvartetní večery, přispíval nečekaně zajímavými tématy a chytrým humorem. Jako kvartetní hráč-violoncellista se vyznačoval mimořádnou nenasytností: svůj archiv, který obsahoval prakticky celý repertoár provozovaný domácími soubory, to jest od Haydna po Brahmse, Dvořáka a Čajkovského, uplatňoval soustavně a důsledně, číslo po číslu, nedbaje, že před půlnocí fidlali uondaní spoluhráči své party už jen mechanicky. Toliko jedna skladba se však – na rozloučenou – pokaždé opakovala: Mozartův Lovecký kvartet, jejž považoval za svůj osobní hudební portrét.

A ještě něco přispívalo k jeho lesáckému image, totiž lovecký pes. Jmenoval se Alík, ale říkalo se mu Alíček, protože to by podměrečný jezevčík s dlouhou hedvábnou srstí, jinak neobyčejně dobrácký tvor; zaštěkat ho slyšel málokdo, přicházející kvartetisty zdravil sotva znatelným pohybem ocásku, a sotva spustili, stočil se pod violistovu židli a usnul. Diskutovali jsme o tom, jestli je to jeho oblíbené místo v pokoji nebo jestli se mu líbí violový hlas. Jednou jsme kvůli tomu změnili rozesazení a pak si dokonce vyměňovali nástroje; pejsek se nedal zmást a pokaždé zamířil pod hráče s violou – projevil tak větší erudici než leckterý skalní návštěvník symfonických koncertů, který ani po letech nerozezná na pódiu housle od violy. Edovi jsme se ovšem smáli, že jeho degenerovaný čokl vyměnil lovecké instinkty za hudební vzdělání, ale Alíček nás převezl ještě jednou: Pokaždé když se kvarteto o půlnoci rozešlo, odcházel se dospat do své boudy na dvorek ohrazený solidním plotem. Nikdo netušil že v něm má nenápadnou díru, kterou vychází do zahrádek a dvorečků v rozlehlém vnitrobloku, dokud se mu nepodařilo vyloupit kurník místního zloděje slepic. Od té doby měl se spaním v boudě utrum, ale aspoň jednou si mohl pod violistovou židlí vyslechnout obligátní Lovecký kvartet hraný výlučně na jeho počest.

Se svými kvartetními zájmy a lesnickou odborností byl Hrubeš mezi svými divadelními kolegy výjimkou. A nejenom tím: hráči krajského orchestru ho měli rádi jako pravidelného sólistu svých kantátových pořadů, protože do zkoušek přicházel připraven a v nich bylo slyšet, že přesně ví, o čem zpívá – na rozdíl od ostatních operních pěvců, kteří byli zvyklí studovat své role v nekonečné řadě korepetic a kantátové nebo oratorní partie se pracně učili teprve na zkouškách s orchestrem; jeho hráči tedy vnímali Hrubeše (krátce nato také Soňu Červenou, která tehdy přišla do Brna) jako velmi příjemnou výjimku.

V roce jeho dvojího výročí (v červnu uplynulo sto let od jeho narození a v únoru pětatřicet od smrti) bychom si ovšem měli připomenout aspoň výsledky jeho hlavního, to jest operního působení v Brně: za těch biblických třiatřicet let (1945–1978) tu zpíval a hrál (i svými hereckými výkony vynikal vysoko nad své okolí) vesměs významné barytonové role v bezmála devadesáti inscenacích; z těch titulních, v nichž táhl celé představení, mají starší diváci dosud v paměti třeba Falstaffa, Evžena Oněgina, Knížete Igora, Jana Husa, Rigoletta, Gianniho Schicchiho, Dona Giovanniho, z těch ostatních Figara v Lazebníku sevilském (na scéně se sám doprovázel na kytaru) nebo Revírníka z Bystroušky... Když jednou byla řeč o tom, že se Janáčkova opera hemží národními nebo aspoň zasloužilými umělci, laureáty státních, krajských a jiných cen, poznamenal Eda Já nikdy žádnou cenu nedostanu, ale ty, nezlob se, taky ne: pořád nějak nešťastně přečníváš.

Už si nevzpomenu, jakou rolí se loučil čtyřiašedesátiletý se svou operní činností. Ale na svém opravdu posledním vystoupení v následujícím roce (bylo to Otvírání studánek Bohuslava Martinův Ivančicích) zpíval v tom krásném barytonovém doslovu sám sebe: Potkal jsem jeseň... a obrazy milované přírody (k obloze šlehají plameny jeřabin) zamířil k přesladkému závěru v As dur, chystaje se předat následujícím těžký klíč, klíč od domova. Měl jsem pocit, že ho slyším naposledy, a byla to pravda.

Eduard Hrubeš byl v roce 2012 uveden in memoriam do síně slávy ND Brno (pozn. red.).

Eduard Hrubeš jako Figaro v Lazebníku sevillském, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Je jistým paradoxem, že členové nejstaršího z profesionálně působících brněnských komorních orchestrů mají trvale nejnižší věkový průměr: Moravský komorní orchestr složený z generačně se střídajících posluchačů brněnské konzervatoře vznikl v roce 1948 a oslavuje tudíž v této sezoně 65 let svého působení.  více

Ztělesněním violistického typu, vyvracejícím jedovaté pointy, se stal v brněnském hudebním životě minulého století Richard Kozderka, který byl dlouhá léta brněnskou violovou jedničkou. Na konzervatoři absolvoval ovšem housle (violové oddělení tehdy neměla), ale potřeba profesionálních violistů jej přivedla do Bakalova rozhlasového orchestru, s nímž se u prvního pultu stal v roce 1956 sóloviolistou nově zřízené Státní filharmonie Brno.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více