Pěvec, který přečníval. K letošním dvěma výročím Eduarda Hrubeše (1914–1979)

Pěvec, který přečníval. K letošním dvěma výročím Eduarda Hrubeše (1914–1979)

V sobotu 21. března 1953 se vydala skupina hráčů tehdejšího Symfonického orchestru kraje Brněnského s dirigentem Waldhansem po zkoušce na tradiční první jarní vycházku; po odpoledni stráveném v kopcích nad Královým Polem se vracela k Černým Polím zastavujíc se tu a tam a pokoušejíc se rozejít, což se jí jaksi nedařilo. Nakonec si někdo vzpomněl, že dva z kolegů hrají ten večer v domácím kvartetu u Hrubešů; zazvonili jsme tedy před půlnocí u jejich suterénního bytu na Helfertově a jali se přát slovutnému opernímu pěvci mnoho štěstí v první jarní noci. Kvarteto sice už balilo nástroje, ale Eda ruče vyhledal ve své sbírce další, rozdal je nově příchozím (Waldhans dostal vařečku) a přiměl rozrostlý soubor zahrát celou Mozartovu Malou noční hudbu.

Tato epizoda dobře dokumentuje výjimečnost Eduarda Hrubeše mezi operními sólisty jeho ráže a jeho doby. Původně lesní inženýr disponoval nevšedním všeobecným vzděláním a pro lásku k muzice, která ho přiměla vystudovat navíc zpěv, nezapomínal na lásku k přírodě a k antickým autorům: do besed, jimiž prokládal hrubešovské kvartetní večery, přispíval nečekaně zajímavými tématy a chytrým humorem. Jako kvartetní hráč-violoncellista se vyznačoval mimořádnou nenasytností: svůj archiv, který obsahoval prakticky celý repertoár provozovaný domácími soubory, to jest od Haydna po Brahmse, Dvořáka a Čajkovského, uplatňoval soustavně a důsledně, číslo po číslu, nedbaje, že před půlnocí fidlali uondaní spoluhráči své party už jen mechanicky. Toliko jedna skladba se však – na rozloučenou – pokaždé opakovala: Mozartův Lovecký kvartet, jejž považoval za svůj osobní hudební portrét.

A ještě něco přispívalo k jeho lesáckému image, totiž lovecký pes. Jmenoval se Alík, ale říkalo se mu Alíček, protože to by podměrečný jezevčík s dlouhou hedvábnou srstí, jinak neobyčejně dobrácký tvor; zaštěkat ho slyšel málokdo, přicházející kvartetisty zdravil sotva znatelným pohybem ocásku, a sotva spustili, stočil se pod violistovu židli a usnul. Diskutovali jsme o tom, jestli je to jeho oblíbené místo v pokoji nebo jestli se mu líbí violový hlas. Jednou jsme kvůli tomu změnili rozesazení a pak si dokonce vyměňovali nástroje; pejsek se nedal zmást a pokaždé zamířil pod hráče s violou – projevil tak větší erudici než leckterý skalní návštěvník symfonických koncertů, který ani po letech nerozezná na pódiu housle od violy. Edovi jsme se ovšem smáli, že jeho degenerovaný čokl vyměnil lovecké instinkty za hudební vzdělání, ale Alíček nás převezl ještě jednou: Pokaždé když se kvarteto o půlnoci rozešlo, odcházel se dospat do své boudy na dvorek ohrazený solidním plotem. Nikdo netušil že v něm má nenápadnou díru, kterou vychází do zahrádek a dvorečků v rozlehlém vnitrobloku, dokud se mu nepodařilo vyloupit kurník místního zloděje slepic. Od té doby měl se spaním v boudě utrum, ale aspoň jednou si mohl pod violistovou židlí vyslechnout obligátní Lovecký kvartet hraný výlučně na jeho počest.

Se svými kvartetními zájmy a lesnickou odborností byl Hrubeš mezi svými divadelními kolegy výjimkou. A nejenom tím: hráči krajského orchestru ho měli rádi jako pravidelného sólistu svých kantátových pořadů, protože do zkoušek přicházel připraven a v nich bylo slyšet, že přesně ví, o čem zpívá – na rozdíl od ostatních operních pěvců, kteří byli zvyklí studovat své role v nekonečné řadě korepetic a kantátové nebo oratorní partie se pracně učili teprve na zkouškách s orchestrem; jeho hráči tedy vnímali Hrubeše (krátce nato také Soňu Červenou, která tehdy přišla do Brna) jako velmi příjemnou výjimku.

V roce jeho dvojího výročí (v červnu uplynulo sto let od jeho narození a v únoru pětatřicet od smrti) bychom si ovšem měli připomenout aspoň výsledky jeho hlavního, to jest operního působení v Brně: za těch biblických třiatřicet let (1945–1978) tu zpíval a hrál (i svými hereckými výkony vynikal vysoko nad své okolí) vesměs významné barytonové role v bezmála devadesáti inscenacích; z těch titulních, v nichž táhl celé představení, mají starší diváci dosud v paměti třeba Falstaffa, Evžena Oněgina, Knížete Igora, Jana Husa, Rigoletta, Gianniho Schicchiho, Dona Giovanniho, z těch ostatních Figara v Lazebníku sevilském (na scéně se sám doprovázel na kytaru) nebo Revírníka z Bystroušky... Když jednou byla řeč o tom, že se Janáčkova opera hemží národními nebo aspoň zasloužilými umělci, laureáty státních, krajských a jiných cen, poznamenal Eda Já nikdy žádnou cenu nedostanu, ale ty, nezlob se, taky ne: pořád nějak nešťastně přečníváš.

Už si nevzpomenu, jakou rolí se loučil čtyřiašedesátiletý se svou operní činností. Ale na svém opravdu posledním vystoupení v následujícím roce (bylo to Otvírání studánek Bohuslava Martinův Ivančicích) zpíval v tom krásném barytonovém doslovu sám sebe: Potkal jsem jeseň... a obrazy milované přírody (k obloze šlehají plameny jeřabin) zamířil k přesladkému závěru v As dur, chystaje se předat následujícím těžký klíč, klíč od domova. Měl jsem pocit, že ho slyším naposledy, a byla to pravda.

Eduard Hrubeš byl v roce 2012 uveden in memoriam do síně slávy ND Brno (pozn. red.).

Eduard Hrubeš jako Figaro v Lazebníku sevillském, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Je jistým paradoxem, že členové nejstaršího z profesionálně působících brněnských komorních orchestrů mají trvale nejnižší věkový průměr: Moravský komorní orchestr složený z generačně se střídajících posluchačů brněnské konzervatoře vznikl v roce 1948 a oslavuje tudíž v této sezoně 65 let svého působení.  více

Ztělesněním violistického typu, vyvracejícím jedovaté pointy, se stal v brněnském hudebním životě minulého století Richard Kozderka, který byl dlouhá léta brněnskou violovou jedničkou. Na konzervatoři absolvoval ovšem housle (violové oddělení tehdy neměla), ale potřeba profesionálních violistů jej přivedla do Bakalova rozhlasového orchestru, s nímž se u prvního pultu stal v roce 1956 sóloviolistou nově zřízené Státní filharmonie Brno.  více


Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce