Na svém prvním albu L’épitaphe des papillons spojila brněnská skupina Plum Dumplings energický rock s francouzskými texty. Byl to koncept originální a nosný: na kontrastu mezi křehkou francouzštinou a zkreslenými kytarami se dalo stavět. Přesto se kapela na letos vydané desce Jiný místo rozhodla pro změnu. „Už nějakou dobu jsem měla potřebu, aby mi lidi rozuměli,“ vysvětluje zpěvačka Adéla Polka, proč se rozhodla zpívat ve svém rodném jazyce. Album Jiný místo s českými texty rozhodně není krokem někam zpět. Plum Dumplings se povedlo natočit energií nabité album plné poezie. A to bez jakýchkoli kompromisů.
Zajímavé je, že nebylo třeba ústupků v hudební složce, ani pokud jde o zmíněnou srozumitelnost. Hudba Plum Dumplings je do značné míry postavená na vazbícím zvuku elektrické kytary, a i když má Adéla zvučný hlas, ne vždy posluchač dobře vnímá každé jednotlivé slovo. Není to však na škodu. Texty na albu jsou sice poetické, nabízejí řadu opravdu originálních metafor a obrazů, ale naplno fungují právě ve spojení s rockovou hudbou a s barvou zpěvaččina hlasu. V některých pasážích je nutnost porozumět a pochopit klíčová (a tehdy naštěstí rozumíme dobře), jinde je důležitější výkřik emocí, fakt, že zpěvačka přechází do křiku, který je zde naprosto funkční součástí hudby. Slogany, které vyráží směrem k posluchačům („Vypadni, vypadni, vypadni z mý zóny“) jsou jedním z klíčů k pochopení jednotlivých písní. Druhým klíčem je pak právě vrstvení obrazů a (mimo jiné) literárních inspirací v kombinaci s hudbou sice rockovou, ale nikoli primitivní nebo otrocky pravidelnou.
Na výbornou dopadla dramaturgie alba. Kapela desku orámovala dvěma nejsilnějšími písněmi (Rybí krev a Peří na mase), další výrazné kousky (Oční jamky a Zóny) rozprostřela doprostřed nahrávky a ani ostatní skladby nehrají roli výplňové vaty. Víceméně pravidelně se střídají rychlé a volnější písně, jednotícím prvkem je výše zmíněná energie kytar a vlastně kapely jako celku včetně strojově přesné a přitom invenční rytmiky. Úvodní Rybí krev je inspirována stejnojmenným románem Jiřího Hájíčka. Tomu, kdo knihu zná, se budou při zpěvu o prázdných domech a o tom, že „nechci jiný místo“, v hlavě možná míhat jednotlivé pasáže a obrazy. Hříčka se slovem jádro (jádro atomů, jádro jablka) je pak ve vztahu k obsahu románu dokonalá. Ovšem zajímavé a pozorného poslechu hodné jsou i další písňové texty, Přitom nejvýraznější slogan („Ty se rád máš“ – Peří na mase) může být vodítkem, ale rozhodně nevypovídá o poetice Adély Polky to nejpodstatnější.
Rock je žánr, ve kterém se toho už moc vymyslet nedá. To podstatné se dnes v hudbě děje jinde. Skupině Plum Dumplings se však podařilo vystavět na rockových základech velmi solidní album, jedno z nejsilnějších, jaká v poslední době na brněnské scéně vznikla. Povedlo se to právě díky spojení nekompromisní hudební energii, charismatickému projevu zpěvačky a jejích rockových a přitom rázných a na úderných sloganech postavených textů. Jestliže předchozí francouzské album bylo v kontextu moravské scény originální, Jiný místo je ještě o kus zajímavější.
Plum Dumplings – Jiný místo; Vlastní náklad 2020, celková stopáž 37:28
Zatím nebyl přidán žádný komentář..