Podivuhodný hospodský a jeden brněnský kulturní fenomén

Podivuhodný hospodský a jeden brněnský kulturní fenomén

K „Mariovi“ nebo k „Anderovi“ chodila nejen brněnská kulturní bohéma, básníci, spisovatelé, malíři, herci, ale i významné osobnosti všech možných dalších odvětví. V šedesátých a sedmdesátých letech to bylo doslova kultovní místo, jehož význam doposud čeká na zhodnocení, pamětnici už rychle odcházejí z tohoto světa.

V Paláci šlechtičen na Kobližné ulici se 24. září konal Vzpomínkový večer na docenta Ludvíka Kunze, zakladatele Etnografického ústavu Moravského zemského muzea. Besedy se zúčastnili pamětníci, z nichž jeden měl „Šlechtičnám“ neobyčejně důvěrný vztah.

„Jednou jsem šel po Brně, potkal jsem kamarádku a ta mi říká: ‚Tady ti je na rohu taková hospůdka a nefunguje, pojď se tam podívat, to by bylo něco pro tebe.‘ Byla tam korpulentní dáma, taková jednoduchá, na ústředním topení si sušila bombardáky a ve dvanáct hodin řekla: ‚Všichni ven, já jdu na oběd!‘ A zavřela hospodu. Tak jsem si říkal, to by bylo pro mě. Šel jsem za jedním známým, který mně vzal k dalšímu a ten mně zavedl za Kunzem (pozn.: ředitel tehdy nového Etnografického muzea sídlícího v Paláci šlechtičen). A on říká: ‚Ježíš pane Ander, my jsme tu ženskou teď přemluvili – ona nám dala výpověď -, aby ještě dva měsíce zůstala.‘ – Já jsem říkal, že dva měsíce vydržím. Šel jsem pak po Brně a potkal jsem Vladimíra Fuxe (pozn.: autor, dramaturg a jeden ze zakladatelů Satirického divadla Večerní Brno). On říká: ‚Co vy, Mario?‘ – ‚Otevírám hospodu.‘ On byl pak můj první host.

Jeden starší přítel mi říkal: ‚Mario, když otevíráte hospodu, tak první zákazníci – jim to ale neříkejte, oni by vás uchlastali – to mají mít zadarmo.‘ Tak jsem pak říkal Vladimírovi: ‚Neplať to, seš první host.‘ To byla nejlepší reklama, co mohla být. Hned tam začali chodit lidi. Kdo v Brně něco znamenal, ten k nám chodil. Z televize, z rádia, z divadel, doktoři, profesoři. Nastoupil jsem v roce 1963 a zůstal jsem tam patnáct let, dva měsíce a čtrnáct dní.

Pak přišly dvě dámy, soudružky z krajského výboru strany, za šéfem, za docentem Kunzem a ředitelem Moravského muzea Jelínkem a že prý moje osoba je záruka nedobré sociální skladby zákazníků. Oni jim řekli: ‚Prosím vás, to není pravda, kdo v Brně něco znamená, ten k nám chodí! Dejte nám písemně.‘ A ony jim prý řekly: ‚Kdyby se v padesátých letech víc zavíralo a míň psalo, tak v roce šedesát osm nemusely být žádné rehabilitace.‘ – Tak si mě šéfové zavolali, řekli mně to a já povídám: ‚Když jsem nastupoval před těmi patnácti lety, tak jsme se domluvili, že když se tu nebudu stavu uživit, tak mě bez řečí pustíte. A když opět po letech bude vadit můj třídní původ, tak půjdu.‘ – Za rohem bylo generální ředitelství Průmyslových staveb Brno. Tam jsem pak tři a půl roku bagroval…“

V tomto místě přeruším vyprávění pana Mario Andera, které jsem zaznamenal v červenci letošního roku v jeho domě v Lulči, a vrátím se ke slovnímu spojení „třídní původ“. To nemusí být dnes každému jasné. Malý Mario (ročník 1936) vyrůstal na Svatém kopečku u Olomouce. Jeho otec byl ředitelem významné obchodní sítě ASO a v paměti malého chlapce zůstala řada jmen rodinných známých, například významných politiků Petra Zenkla, Huberta Ripky či Jana Masaryka. Rok 1948 znamenal dramatický zlom. Komunisté znárodnili ze dne na den firmu ASO, z otce se stal představitel „třídy nepřátelské pracujícímu lidu“. Mladý Mario Ander se se štěstím dostal do učení jako kuchař. Sám říká, že opravdovým štěstím bylo, že jej to od první chvíle bavilo. Ale jeho život tím nepozbyl dramatičnosti: „Vracel jsem se z učení ze Zlína autobusem domů. Když jsem vystupoval na Svatém Kopečku, tak lidi v autobuse stáli a koukali na mně. Nevěděl jsem proč. Přišel jsem domů, náš dům byl zapečen. Odpečetil jsem ho, vešel dovnitř, našel jsem něco k snědku ve spíži, lehl jsem si do postele a čekal, co bude. V šest ráno už se mnou lomcovali estébáci a šel jsem k výslechu. Moji rodiče už byli dva týdny ve vězení a mně nikdo nedal nic vědět.“ – Naštěstí to byly jenom výslechy a ne třeba vyhazov z učení, kde byl nejlepším učněm. Mariovi bylo patnáct, když mu zavřeli rodiče a dvacet pět, když se rodiče vrátili z vězení.

Kavárna jako kulturní fenomén

Vrozená noblesa a cit pro obchod z „nepřítele lidu“ ovšem udělaly hospodského, nebo spíše v případě kavárny v Paláci šlechtičen kavárníka, jenž neměl široko daleko konkurenci. K „Mariovi“ nebo k „Anderovi“ chodila nejen brněnská kulturní bohéma, básníci, spisovatelé, malíři, herci, ale i významné osobnosti všech možných dalších odvětví. V šedesátých a sedmdesátých letech to bylo doslova kultovní místo, jehož význam doposud čeká na zhodnocení, pamětníci už rychle odcházejí z tohoto světa. Nepsaným „šéfem“ této hospody byl – jak vzpomínal v knížce Sešlost u Nečasů (GNOSIS Brno 2002) Ludvík Kunz – básník Oldřich Mikulášek. Příznačné bylo i první setkání mladého vrchního Andera s básníkem hned po otevření kavárny. „Přišel jsem do práce a u jednoho ze stolů seděl postarší prošedivělý muž, oči zavřené, viditelně společensky unaven. Ptám se ho: ‚Pane, co tu děláte?‘ – ‚Čekám tu na vás,‘ odpověděl. Ani neotevřel oči, podal mi ruku a řekl: ‚Jsem král českých básníků Oldřich Mikulášek a budu váš denní host.‘ – Slovo dodržel.“

Etnografický ústav Moravského zemského muzea ve spolupráci s Českým rozhlasem Brno a Slováckým krúžkem uspořádal 24. září v Paláci šlechtičen na Kobližné ulici u příležitosti stého výročí narození (26. 8. 1914) zakladatele Etnografického ústavu Moravského muzea Ludvíka Kunze vzpomínkový večer prokládaný hudbou. Jako pamětníci se ho zúčastnili profesor Ludvík Kunz (ředitel Ústavu fyziky materiálů AV ČR), který zavzpomínal, jak pracně jeho otec získal budovu Paláce šlechtičen pro Moravské muzeum. Musel vystěhovat a najít náhradní prostory pro mnoho nejrůznějších nájemníků, přičemž největší problém byl s autoškolou Svazarmu. Mario Ander přiblížil prostředí věhlasné kavárny a emeritní rozhlasový redaktor Jaromír Nečas připomněl trvalou spolupráci mezi Etnografickým muzeem a brněnským rozhlasem, kdy především kaple Paláce šlechtičen sloužila jako detašované rozhlasové studio a událo se tu mnoho zajímavých besed a koncertů. A nejen folklorních. Vzniklo zde i legendární druhé album Jaroslava Hutky Vandrovali hudci.

Muzeum s poselstvím

Etnografickému muzeu v Paláci šlechtičen vnuknul jeho jasnozřivý zakladatel Ludvík Kunz poselství, jež se neomezovalo na pouhé etnografické výstavy, byť první stálá expozice z roku 1961 Lid v pěti generacích, realizovaná ve spolupráci s významným architektem Bohuslavem Fuchsem, předběhla svou koncepcí dobu. Ale jak připomněl Ludvík Kunz v knížce Sešlost u Nečasů, „Když jsem otevřel etnografickou expozici (…) uvědomil jsem si, že na kroje a pluhy mne tam davy chodit nebudou, při vší úctě k tomu materiálu. Tady musí být něco, co lidi přitáhne…“. A také, že ano: Pořádaly se tu akce, výstavy, fungovala kavárna – vzniklo tu zkrátka vícefunkční kulturní centrum, jež přitahovalo návštěvníky a živou kulturu propojovalo s moravskými tradicemi. V dnešní době, kdy se Brno stává mezinárodně uznávaným akademickým centrem, v němž studuje osmdesát tisíc studentů, rozvíjí se Středoevropský technologický institut (CEITEC) a další vědeckovýzkumné aktivity, je zapotřebí ohnisek, která návštěvníky přitáhnou i k tradicím regionu, do něhož zavítali a obohatí je o specifickou zkušenost. Díky ní se pak dotváří mezinárodní povědomí a renomé místa. Tak to také dělají obdobná centra ve světě a vědí proč. Palác šlechtičen, jako jedna z důležitých kulturních institucí na strategicky výhodném místě, by mohl představovat pro návštěvníky okno do světa moravské tradice i živé kultury.

Doc. Ludvíku Kunzovi a Paláci šlechtičen je podrobněji věnován tento článek v Kulturních novinách.

Nahoře Jaromír nečas a Ludvík Kunz, níže Mario Ander a jeho první host Vladimír Fux po 51 letech. Foto Jiří Plocek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Se serverem Město hudby začíná spolupracovat Jiří Plocek. Hrál na mandolínu s Poutníky i se svojí kapelou Teagrass, naposledy natočil album Písňobraní s Jitkou Šuranskou. Působí jako hudební redaktor a dramaturg v Českém rozhlasu Brno, stojí v čele družstva Kulturních novin. Mluvili jsme o všem možném, ale vlastně jsme pořád kroužili kolem jednoho bodu: jak se biochemik dostal k hudbě a hlavně jak skrze ni objevuje sebe sama.  více

Hudební redaktor a režisér, folklorista, pedagog a publicista Jaromír Nečas, který jen tak mimochodem objevil world music, nedávno oslavil devadesáté druhé narozeniny. Rozhovor neměl potřebu autorizovat, tak jsem ho ani moc neupravoval. Jak řeč plynula, tak ji máte před sebou. Úsměvy a gesta směrem ke knihovně si domyslete sami.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více