Poprvé je to nejhezčí. Vzpomínka na Jiřího Waldhanse (1923–1995)

Poprvé je to nejhezčí. Vzpomínka na Jiřího Waldhanse (1923–1995)

O svátku svatého Mikuláše v roce 1963, den po koncertě v sicilském Palermu, dospěla skupina brněnských filharmoniků se svým šéfdirigentem Waldhansem na proslulou pláž v nedalekém Mondellu, v tom čase ovšem úplně pustou. A zatímco jsme se rozhodovali, zda máme jako občané socialistické vlasti využít jedinečné (a možná vůbec jediné) příležitosti vykoupat se v moři a uhnat si v patnáctistupňové vodě zápal plic, rázoval už Waldhans mohutnými tempy od břehu, takže po chvíli začala jeho hlava mizet mezi vlnami. „Bréle nechal toť,“ pravil tehdy violoncellista Rosťa původem z Hané, „ešli nás ztratí z dohledo, tak pojedem dom bez kapelníka.“

Některé události se nám zdají významné proto, že je prožíváme – spolu s okolnostmi, jež je provázejí – poprvé. Tehdy ovšem o nic nešlo – Waldhans vylezl po dvaceti minutách z vody a vydal se s filharmoniky jektajícími zuby ve studeném západním větru (ne a ne nás osušit, plavky jsme měli mokré ještě v Brně) na cestu domů. Ale bylo to na prvním zájezdu filharmonie do Itálie a tudíž spoustu věcí jsme poznávali poprvé – a byli jsme ochotni tomuto pocitu ledacos obětovat. Dokonce i cestovní pohodlí; filharmonie se rozhodla vystoupit cestou zpátky časně ráno v Římě z rezervovaného pohodlného železničního vozu a nechat si ho ujet, aby mohla ztrávit den ve Věčném městě!

K večeru téhož dne klopýtala skupinka pěti muzikantů s Waldhansem k nádraží dokonale vyčerpaná – toulat se celý den po cizím městě pěšky a bez floka v kapse (s tím dnem navíc nikdo při hubených dietách nepočítal), to dá zabrat i českému hudebníku. „Bodla by polívka,“ poznamenal někdo, ale byl to jen beznadějný povzdech. Přesto se všichni začali šacovat – co kdyby dali dohromady částku, za niž by dostali něco, oč by se mohli rozdělit; výsledek byl smutný – tak na jedno kafe. Tehdy sáhl do kapsy předseda partaje (po osmašedesátém ho z ní vyhodili a z filharmonie taky) a ledabylým pohybem přihodil bankovku, která musela stačit každému ze zúčastněných na jedny spaghetti alla bolognese a capuccino navrch. V tom úžasném okamžiku ztrnul celý vůkolní svět: italsky horečný dopravni provoz utichl, muži smekali a ženy se křižovaly. Přiblížil se papamobil; když uviděl žehnající Pavel Šestý užaslou skupinku cizích muzikantů, usmál se na ni a poznamenal ji velikým křížem.

A to se prosím stalo v samém závěru zájezdu, který začal tím, že několik rychlíkových vozů (v jednom z nich jela filharmonie) někde v Alpách – celkem neškodně – vykolejilo; a když jsme pak s patřičným zpožděním dorazili do Milána, dověděli jsme se že doma mezitím proběhlo zemětřesení, sice také neškodné, ale největší za několik století, a že v Americe zastřelili Kennedyho. Inu, první zájezd někam je vždy pln zapamatovatelných příhod.

V souvislosti se jménem Jiřího Waldhanse to připomínám proto, že právě on vedl během svého rekordně dlouhého šestnáctiletého (1962–1978) šéfování filharmonii do řady cizích zemí poprvé: po italském zájezdu také do Rakouska (1964), Velké Británie (1966), Sovětského svazu (1969), Norska (1971), Bulharska (1972), Spojených států (1973) a Francie (1974); rozumí se, že se filharmonie skoro ve všech těchto zemích zachytila trvale a zájezdy do nich opakovala ve dvouletých nebo tříletých intervalech, takže se nakonec staly rutinou, stejně jako opakované zájezdy do zemí, v nichž byla ještě před Waldhansovým příchodem (NSR, Polsko). To už ovšem nebylo poprvé...

Po svém nástupu po Jaroslavu Voglovi začal Waldhans jako šéf především doma: u vědomí, že orchestr, jakkoli výkonný, pořád ještě nemá vlastní repertoár v klasických oblastech, zavedl tematické abonentní cykly. Místo dosavadního jednoho (o dvanácti dvakrát hraných pořadech) začala filharmonie vypisovat dva (osmi a šestidílný). Jejich dramaturgický obsah (Beethovenovy symfonie, Bach a hudba dvacátého století, Prokofjevovy symfonie) začal vyplňovat prázdná místa ve filharmonickém repertoáru i v koncertním sále – domácí publikum, v předchozím období prořidlé, vděčně přijalo skutečnost, že koncertní pořady dostaly zřetelný řád. Obohatily je také pořady a později cykly komorní, v nichž se mohly uplatnit stále početnější a významnější komorní soubory složené z filharmoniků. Na jejich činnost se vedení filharmonie původně dívalo dost nevraživě a teprve Waldhans dokázel ocenit její přínos pro hráčskou úroveň orchestru i pro koncertní nabídku.

Opačným směrem se mu podařilo významně rozšířit nabídku filharmonických koncertů částečnou profesionalizací Filharmonického sboru Besedy Brněnské. Začlenění do svazku filharmonie a zřetelná perspektiva nových (honorovaných) uměleckých úkolů (s případnými zahraničními zájezdy, které měly v šedesátých letech nesmírnou přitažlivost) přivedly do sboru nové pěvecké síly a otevřely mu cestu k dalšímu rozkvětu. Sbor začal vystupovat nejen ve studijně velmi náročných kantátových nebo oratorních večerech symfonických cyklů, nýbrž i v intimněji laděných pořadech Komorního cyklu.

Uprostřed této krásné práce musel Waldhans odejít – třiapadesátiletý – do invalidního důchodu: postupující (vrozená) nervová indispozice mu sice ponechávala intelekt a tvůrčí schopnosti nedotčeny, ale postupně mu znesnadňovala kontakt s nejbližším okolím, pro dirigenta zásadně důležitý. V debatách s přáteli si pak ještě dlouho ponechával svůj charakteristický chápavý nadhled nad hudebním děním, jež dokázal pomocí přístrojů sledovat v pozoruhodné šíři. Ale po svém odchodu zůstavil v jejich paměti především představu chlapa, jenž skáče první do studeného moře, aby poznal, jaké to je – poprvé.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Proti přítomnosti své osoby v galerii brněnských hudebních postav, jíž má být tento vzpomínkový seriál, by Jan Skácel co nejrozhodněji protestoval. Třebaže vyrostl v učitelské rodině na Moravském Slovácku, měl o své (ne)hudebnosti představu velmi vyhraněnou. Vzpomínka Jiřího Beneše je zakončena dosud nepublikovanou Skácelovou básní.  více

Dalo by se soudit, že pod tíhou těchto úkolů bude Trávníček působit dojmem přezaměstnaného umělce, který pořád něco nestíhá; ten však, usměvavý a klidný jako vždy, využil svého místa v čele orchestru a jal se studovat jeden houslový koncert za druhým: za pět let jeho existence s ním provedl prakticky všechen špičkový repertoár oboru.  více

Příběh jednoho z největších českých muzikantů dvacátého století připomíná osud Bohuslava Martinů – oba prožili svůj tvůrčí život v nedobrovolné emigraci a oba – každý jinak – prosadili do mezinárodního povědomí českou hudbu svrchovaným způsobem.  více


Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce