Postní doba a hudba: Oratoria v barokním Brně

Postní doba a hudba: Oratoria v barokním Brně

Klíčový význam Svatého týdne v rámci liturgického roku se v předchozích staletích také zásadním způsobem odrážel v hudební tvorbě, a to nejen přímo liturgické.

V liturgii postní doby chybí zcela radostný zpěv Aleluja, ale také hymnus Gloria in excelsis Deo (podobně jako v dalším přípravném období, adventu). K postnímu období, tedy k době příprav na velikonoční svátky, obecně náleží zpěvy kajícného charakteru, zejména žalmy. Typický je například žalm 51. Miserere mei Deus (Smiluj se nade mnou, Bože; dle Septuaginty žalm č. 50). V první polovině 18. století se po celou postní dobu konala v brněnských chrámech odpolední kázání i ve všední dny. Za kvardiána Freislera bylo pravidelné kázání (v pondělí) zavedeno i u minoritů a jeho součástí byl také výstav Nejsvětější svátosti (ve formě posvěcené hostie v monstranci) a figurálního provedení žalmu Miserere mei Deus.

Ve Svatém týdnu se připomínají poslední dny Krista až do jeho ukřižování. Svatý týden začíná triumfálním vjezdem do Jeruzaléma na Květnou neděli. Na Květnou neděli se také poprvé v liturgii zpívaly pašije, ty části z evangelií, které pojednávají o utrpení a umučení Krista. V dřívější praxi byly jednotlivé dny svatého týdne spojeny s pašijemi z jednotlivých evangelií: na Květnou neděli pašije podle sv. Matouše, v úterý podle Marka, ve středu podle Lukáše, na Velký pátek pak podle sv. Jana. Podle dochovaných pramenů ze 17. a 18. století se zdá, že v nuceně jednobarevném prostředí českých zemích pašije zůstávaly přímou součástí mešní bohoslužby jednotlivých dnů. Z praktických důvodů tak jejich hudební podoba zůstávala spíše oproštěná; nejčastěji se zpívaly jednohlasé chorální pašije snad s doprovodem continua, ale jistě v mateřských jazycích.

Protestantská tradice rozměrných pašijových kompozic našla v katolických oblastech Říše římské národa německého svůj protipól v rozvoji oratorií, tedy hudebně dramatických děl s duchovními náměty. Obecně lze vnímat jako oratoria jako náhradu opery v obdobích, kdy právě z liturgických důvodů byly opery zakázány, tedy především v postu a do určité míry i v adventní době.

Podle vzoru vídeňského dvora se nejpozději od počátku dvacátých let 18. století v Brně ujímají oratoria, uváděná především v samotném Svatém týdnu, zvaném též pašijový. Význam Vídně jako zásadního kulturního vzoru a zdroje repertoáru potvrzuje i jednoznačné rozhodnutí městské rady při výběru nového ředitele kůru u sv. Jakuba v roce 1721. Úspěšný žadatel Matthias Russmann zastával do té doby funkci vicekapelníka vídeňského chrámu sv. Michala a své kontakty a možnosti získání módních skladeb patřičně zdůraznil ve své žádosti.

Zatím nejstarším známým pašijovým oratoriem uvedeným na Moravě je dílo vídeňského dvorského varhaníka Johanna Georga Reinhardta Desperanti peccatori a moriente Iesu restituta Vita. Toto německé oratorium bylo uvedeno na Velký pátek roku 1721 v kostele sv. Mikuláše na tehdejším Velkém náměstí v Brně. Zadavatel oratoria zde není uveden, avšak kostel sv. Mikuláše byl filiálním k farnímu kostelu sv. Jakuba, k němuž držela patronátní právo brněnská městská rada, a proto lze předpokládat, že právě ona provedení oratoria zadala. V této souvislosti zaráží spíše rozměry kostela sv. Mikuláše. Tato původně středověká svatyně byla sice zbořena už v roce 1870, nově vytvořený půdorys chrámu v dláždění Náměstí Svobody však dává dobrou představu o jeho relativně malých rozměrech. Představit si však uvedení oratoria (byť jen s malým ansámblem) v tak malém prostoru je však obtížné.

Právě magistrát byl mecenášem dalšího německého oratoria od J. G. Reinhardta (Testamentum Salvatoris), jež zaznělo u sv. Jakuba ve Svatém týdnu roku 1730. Snad toto mecenášství brněnské městské rady souviselo s její podporou spojeného velkopátečního procesí (od roku 1707) jezuitské družiny Smrtelných úzkostí Kristových a bratrstva Božího Těla při kostele sv. Jakuba, které bylo personálně s magistrátem. Dochované tištěné programy z těchto procesí uvádějí, že po jeho skončení následuje veřejná modlitba litanií o Kristově utrpení v jezuitském chrámu. Z jezuitských kolejí české provincie je však již z první poloviny 18. století doložena praxe provádění dvoudílných oratorií, jejichž první část byla uvedena na sklonku Velkého pátku, druhá pak na Bílou sobotu (Praha, Telč). I v menších lokalitách je doložena snaha ozdobit dny Svatého třídení (tridua) nejen vizuálně vyobrazením Hory Olivetské či Božího hrobu, ale právě také hudebními produkcemi s výrazně meditativním charakterem: přednost má „sladká hudba k rozjímání“ a vhodné texty jako různé pašijové písně či sekvence Stabat Mater – v poutním místě Tuřanech prováděná na sklonku 17. století na Velký pátek česky.

Oratoria tak lze vnímat jako určitou kvalitativní špičku hudební produkce v postní době, a to i z hlediska reprezentace, byly to jednoduše také nejdražší podniky bez nároku na návratnost v podobě vstupného jako v případě opery. Dalšími dosud známými zadavateli oratorií na Moravě jsou vedle brněnského magistrátu spíše jednotlivé osobnosti – příslušníci církevní a světské aristokracie. Hlavním iniciátorem oratorního provozu byl olomoucký biskup kardinál Wolfgang Hannibal Schrattenbach, jehož hudebním aktivitám se podrobně věnovala Jana Spáčilová. Pro Schrattenbacha představovala italská oratoria jakousi plynulou náhradu vlastních operních produkcí pro postní dobu. Na základě dosavadních výzkumů lze předpokládat, že podobně jako v případě oper šlo o soukromé produkce pro zvanou společnost. Oratoria tak byla uváděna v některé z reprezentativních místností brněnského Schrattenbachova paláce, a to každý týden po celou dobu postní. Další výraznou osobností byl tehdejší probošt petrovské kolegiátní kapituly Jan Matyáš hrabě z Thurn-Vallesassina, jehož jméno je spojeno především s uvedením oratorií o svatém Janu Nepomuckém v kolegiátním chrámu na Petrově (1724?, 1730). Tato oratoria však vzhledem k tématu nespadala do postní doby.

Výrazným mecenášem byl vedle zmíněných dvou prelátů také hrabě Jan Adam z Questenberga. V letech 1730, 1731 a 1734 dal prokazatelně provést nejméně tři německá oratoria svého kapelníka Františka Antonína Míči, vždy na Zelený čtvrtek u kapucínů. Na Velký pátek byla totiž táž oratoria uváděná v jaroměřickém farním kostele hned po kázání u Božího hrobu. Pro uvedení dvou italských oratorií v roce 1736, kdy Questenberg v Brně zastával úřad principálního komisaře zemských stavů, hrabě domlouval s městskou radou možnost využití farního kostela sv. Jakuba (se stavbou dřevěného pódia pro hudebníky v přední části chrámu) pro uvedení Caldarova oratoria Svatá Helena hledající kříž (24. března 1736 odpoledne) a s dominikány si vyjednal pronájem jejich kostela sv. Michala. Navíc Questenberg nejenže takto prosadil oratorní produkce v Jaroměřicích a v Brně, doložené je totiž také uvedení dalších děl v Olomouci opět u kapucínů (1729, 1736).

Uvádění oratorií v Brně má tedy starší tradici než samotná italská opera. Navíc se zdá, že zvyk spojovat velké městské slavnosti právě s uvedením nějakého oratoria (psaného případně i pro danou příležitost) se opět udržel déle než operní produkce. Jedním z posledních případů tohoto typu v první polovině 18. století je oratorium Josepha Umstatta ke slavnosti v roce 1745 (výročí úspěšného ubránění města před Švédy). I z tohoto krátkého nástinu je snad zřejmé, že právě oratoria byla dlouhodobým a zásadním fenoménem v dějinách Brna. Jejich prostřednictvím se prakticky všechny zainteresované (co tehdy dělali ti, kteří dnes chodí na Kometu, netuším) vrstvy obyvatelstva měly příležitost seznámit se s kvalitními díly domácí (František Antonín Míča, Joseph Umstatt), ale především vídeňské provenience (Johann Georg Reinhardt, Giuseppe Porsile, Antonio Caldara a další). Zvídavé čtenáře pak odkazuji na nejnovější práce Jany Spáčilové a Jany Perutkové.

Zdroje:

Perutková, Jana: František Antonín Míča ve službách hraběte Questenberga a italská opera v Jaroměřicích. Praha 2011

Spáčilová, Jana: Olomoucký biskup Schrattenbach a hudba vrcholného baroka [IV.] Brněnská oratoria „z rozkazu jeho Eminence“. Opus musicum 37, 2005, č. 4, s. 36–43.

Spáčilová, Jana: K provozování oratorií v Brně v 1. polovině 18. století, Opus musicum 45, 2013, č. 6, s. 6–16.

Pohled na zaniklý kostel svatého Mikuláše v Brně – dílo Franze Richtera, foto wiki
Hudebníci z pražského tisku Rituale (1699), archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Oživení minoritského konventu v Brně a především prudký nárůst jeho popularity mezi obyvateli města, k němuž došlo v rozmezí druhé až čtvrté dekády 18. století, považovali již současní pozorovatelé za zázrak. S růstem obliby souvisel i příliv prostředků. V rozmezí necelých dvou desetiletí se areál minoritského konventu zásadním způsobem proměnil, stal se jedním z nejvýznamnějších komplexů barokní architektury a sakrálního umění. Jak ale k této proměně došlo? Proč minoritský konvent zažil takový rozmach? Jedním z podezřelých je hudba.  více

Stručné, ale případné vylíčení středověkých počátků procesí o svátku Božího těla v Brně zpřesňuje naši představu o zrodu fenoménu, který se spolu s nemnoha jinými udržel až do současnosti, a to i v Brně. Sekularizaci i jiným proměnám společnosti navzdory.  více

Ve srovnání se zprávami o množství nejrůznějších darů pro nový jezuitský kostel či o každoročním uvádění studentských dramat působí hudební dění v koleji jako popelka. Spíše než v kronikářských záznamech vystupuje její význam a předpokládaná kvalita prostřednictvím dochovaných účtů. Byla to právě hudba, která řadu obyvatel Brna i okolí lákala do jezuitského chrámu.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více