Pouhá zastávka na cestě?

15. květen 2013, 0:31
Pouhá zastávka na cestě?

Robert Hollingworth během workshopu ve Valticích v červnu 2012. Výsledkem bylo provedení čtyřicetihlasé mše Alessandra Striggia. Foto Jiří Sláma.

Třetí zastavení nad hudebními dějinami Brna je neobvykle věnováno jedinému roku, přesněji jedinému měsíci roku 1567. V lednu onoho roku se zde totiž konal zemský sněm za přítomnosti císaře Maxmiliána II., českého krále a markraběte moravského (další titulaturu drze vynechávám). V předchozích letech Maxmilián absolvoval českou, říšskou a uherskou korunovaci a poté se vydal na cesty po českých a rakouských dědičných zemích, aby přijal holdy stavů. Z Brna se na konci ledna vydal dál severovýchodním směrem, přes Vyškov a Kroměříž, tedy rezidenční města olomouckého biskupa, který ho zde hostil, do Opavy a poté na západ do Prahy. Mezi císařskými hudebníky bychom nalezli Alarda du Gaucquier, Jacoba Regnarta a údajně také tehdejšího zpěváka benediktinského kláštera v Melku, Jacoba Handla Galla.

Maxmiliánův itinerář osvětluje nedávno publikovaný dopis skladatele a virtuoza Alessandra Striggia staršího (1537–1592), otce libretisty slavné Monteverdiho opery L’Orfeo, který se v medicejských službách vydal do Záalpí s úmyslem dedikovat císaři svou mši pro čtyřicet hlasů. Těsně předtím než na sklonku prosince 1566 Striggio dorazil do Vídně, císařský dvůr se vydal na zmíněnou holdovací cestu. Striggio si tedy během osmi dnů ve Vídni odpočinul (jak v dopise uvádí, tak také kvůli své mule a třem koním, bezpochyby cestoval se svými nástroji) a prohlédl si město. Teprve na počátku ledna doputoval do Brna, kde císaře konečně zastihl a předal mu svou mši sopra Ecco si beato giorno. Císař podle svých slov nemohl být potěšen více, jen litoval, že nemá s sebou všechny své hudebníky a těšil se tedy na návrat do Vídně, kde bude mše provedena.

Na oplátku zahrnul císař Striggia svou přízní a nabídl mu tolik, že to nelze vypovědět (jak se Striggio zmiňuje v dopise). Za touto zvláštní formulací se snad skrývá nabídka ke vstupu do císařských služeb, možná přímo do nejvyšší hudebnické funkce. Jacobus Vaet, císařský kapelník, pozoruhodný skladatel a současník Orlanda di Lassa a Giovanniho Pierlugiho da Palestrina, totiž krátce předtím (podle jiných pramenů 8. ledna 1567) právě v Brně zemřel. Striggio tedy patrně odmítl a Vaeta během cesty zastoupil Alard du Gaucquier, který se však samotnému císaři nezdál pro funkci kapelníka vhodný. Proto se císař a jeho rádci začali intenzivně věnovat hledání nového kapelníka (nakonec uspěl další Vlám, Philippe de Monte, kterého posléze zdědil Maxmiliánův syn Rudolf II.).

„Téměř každý den po večeři, během svého pobytu v Brně, jsem císaře na jeho přání navštěvoval v jeho komnatě, kde jsem hrál, obvykle na své violy a liry společně s jeho hudebníky.“ Striggio zde konkrétně zmiňuje jednotlivé nástroje, na něž hrál – byl ve své době považován za jednoho z nejvýznamnějších evropských virtuozů, zejména ve hře na liru da gamba. Zatím však není vůbec jasné, kde císař Maxmilián II. během svého brněnského pobytu bydlel, snad v domě zemského hejtmana Zachariáše z Hradce. V městských pramenech se paradoxně žádné zmínky o císařské návštěvě nedochovaly (nebo nebyly dosud objeveny). Stejného dne, kdy císař odjel z Brna (22. ledna), se na další cestu do Mnichova vydal i Striggio. Zde, na dvoře vévody Albrechta V., byla mše místnímu hudebníky provedena; velmi dobře, jak poznamenává Striggio. Odtud se vydal dál na francouzský královský dvůr a právě v Pařížské národní knihovně byl dosud jediný známý opis oné čtyřicetihlasé mše nedávno objeven. Poslední zastávkou diplomatické mise ve službách florentského rodu Medici byla Anglie, kam se Striggio podle vlastní slov vydal, aby se setkal s „anglickými virtuozy v hudební profesi“. Chlubení se vlastní mší bylo bezpochyby součástí jeho anglické návštěvy. S největší pravděpodobností někdy po této události napsal tehdy nejvýznamnější anglický skladatel Thomas Tallis své moteto Spem in alium pro čtyřicet hlasů – zde v podání The Tallis Scholars. Dlouho bylo právě toto dílo považováno za jeden z mimořádných (manýristických?) úkazů renesanční hudby, přinejmenším v neobvyklém počtu hlasů, samotným podnětem pro kompozici byla však Striggiova mše.

S jistou ironií je nutno konstatovat, že ona mše, která byla císaři v Brně věnována, v Brně nikdy nezazněla. Novodobá česká premiéra se konala v rámci festivalu Concentus Moraviae 2012 v kostele Nanebevzetí Panny Marie ve Valticích (viz Zápisník zmizelého).

Vzhledem k velkému počtu hlasů, který v poslední části Agnus Dei stoupne až na šedesát, má Striggiova mše nutně poměrně statický charakter, akordy se v jednotlivých sborech postupně přelévají a překrývají až k určitému impresionistickému efektu. Kouzlo mše spočívá bezpochyby v jejích barevných možnostech, podmíněných konkrétní realizací – jednotlivé hlasy nemusejí a asi nikdy nebyly obsazeny výhradně zpěváky, ale mnohé linie znějí podstatně lépe v podání cinků, trombónů a dalších, i pro chrámovou hudbu 16. století typických nástrojů. Navíc, v liturgii zní jednotlivé části mše (s výjimkou Kyrie a Gloria) odděleně, potřebný kontrast tak přináší jednoduchý zpěv kněze, gregoriánský chorál nebo čistě instrumentální skladby.

Zde celá mše v podání Roberta Hollingwortha a jeho ansámblu I Fagiolini, vedoucího a zásadních účastníků oné valtické dílny.

Místo optimistického závěru – takto pozoruhodně oplakává Jacobus Vaet úmrtí svého učitele a vzoru Jacoba Clemense non Papa: Plačte, kantorové, neumdlévejte v slzách (Continuo lacrimas). K brněnskému kontextu si dovoluji dodat ještě záznam z koncertního provedení Vaetova zhudebnění kajícného žalmu Miserere mei, Deus v podání smíšeného komorního sboru a varhanního positivu v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie, zde.

Zdroje:
Davitt Moroney: Alessandro Striggio's Mass in Forty and Sixty Parts.
Journal of the American Musicological Society, Vol. 60, No. 1, 2007, s 1–70.
David S. Butchart: A Musical Journey of 1567: Alessandro Striggio in Vienna, Munich, Paris and London. Music & Letters, Vol. 63, No. 1/2, 1982, s. 1–16.
Robert Lindell: „E. Röm: Kay: Mt. Capelmaister sampt der gantzen Cantaria“. Zur Definierung der Pflichten des kaiserlichen Hofkapellmeisters im 16. Jahrhundert. In: Die Wiener Hofmusikkapelle, Bd. 1: Georg von Slatkonia und die Wiener Hofmusikkapelle.
Theopil Antonicek, Elisabeth Theresia Fritz, Hartmut Krones (edd.), Wien 1999, s. 245–255.
Jiří Sehnal – Jiří Vysloužil: Dějiny hudby na Moravě, Brno 2001.

Za cenné konzultace je autor zavázán Mileně Flodrové, Haně Jordánkové, Jiřímu Dufkovi, Petru Maťovi a Jiřímu Sehnalovi.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více