Pouhá zastávka na cestě?

15. květen 2013, 0:31
Pouhá zastávka na cestě?

Robert Hollingworth během workshopu ve Valticích v červnu 2012. Výsledkem bylo provedení čtyřicetihlasé mše Alessandra Striggia. Foto Jiří Sláma.

Třetí zastavení nad hudebními dějinami Brna je neobvykle věnováno jedinému roku, přesněji jedinému měsíci roku 1567. V lednu onoho roku se zde totiž konal zemský sněm za přítomnosti císaře Maxmiliána II., českého krále a markraběte moravského (další titulaturu drze vynechávám). V předchozích letech Maxmilián absolvoval českou, říšskou a uherskou korunovaci a poté se vydal na cesty po českých a rakouských dědičných zemích, aby přijal holdy stavů. Z Brna se na konci ledna vydal dál severovýchodním směrem, přes Vyškov a Kroměříž, tedy rezidenční města olomouckého biskupa, který ho zde hostil, do Opavy a poté na západ do Prahy. Mezi císařskými hudebníky bychom nalezli Alarda du Gaucquier, Jacoba Regnarta a údajně také tehdejšího zpěváka benediktinského kláštera v Melku, Jacoba Handla Galla.

Maxmiliánův itinerář osvětluje nedávno publikovaný dopis skladatele a virtuoza Alessandra Striggia staršího (1537–1592), otce libretisty slavné Monteverdiho opery L’Orfeo, který se v medicejských službách vydal do Záalpí s úmyslem dedikovat císaři svou mši pro čtyřicet hlasů. Těsně předtím než na sklonku prosince 1566 Striggio dorazil do Vídně, císařský dvůr se vydal na zmíněnou holdovací cestu. Striggio si tedy během osmi dnů ve Vídni odpočinul (jak v dopise uvádí, tak také kvůli své mule a třem koním, bezpochyby cestoval se svými nástroji) a prohlédl si město. Teprve na počátku ledna doputoval do Brna, kde císaře konečně zastihl a předal mu svou mši sopra Ecco si beato giorno. Císař podle svých slov nemohl být potěšen více, jen litoval, že nemá s sebou všechny své hudebníky a těšil se tedy na návrat do Vídně, kde bude mše provedena.

Na oplátku zahrnul císař Striggia svou přízní a nabídl mu tolik, že to nelze vypovědět (jak se Striggio zmiňuje v dopise). Za touto zvláštní formulací se snad skrývá nabídka ke vstupu do císařských služeb, možná přímo do nejvyšší hudebnické funkce. Jacobus Vaet, císařský kapelník, pozoruhodný skladatel a současník Orlanda di Lassa a Giovanniho Pierlugiho da Palestrina, totiž krátce předtím (podle jiných pramenů 8. ledna 1567) právě v Brně zemřel. Striggio tedy patrně odmítl a Vaeta během cesty zastoupil Alard du Gaucquier, který se však samotnému císaři nezdál pro funkci kapelníka vhodný. Proto se císař a jeho rádci začali intenzivně věnovat hledání nového kapelníka (nakonec uspěl další Vlám, Philippe de Monte, kterého posléze zdědil Maxmiliánův syn Rudolf II.).

„Téměř každý den po večeři, během svého pobytu v Brně, jsem císaře na jeho přání navštěvoval v jeho komnatě, kde jsem hrál, obvykle na své violy a liry společně s jeho hudebníky.“ Striggio zde konkrétně zmiňuje jednotlivé nástroje, na něž hrál – byl ve své době považován za jednoho z nejvýznamnějších evropských virtuozů, zejména ve hře na liru da gamba. Zatím však není vůbec jasné, kde císař Maxmilián II. během svého brněnského pobytu bydlel, snad v domě zemského hejtmana Zachariáše z Hradce. V městských pramenech se paradoxně žádné zmínky o císařské návštěvě nedochovaly (nebo nebyly dosud objeveny). Stejného dne, kdy císař odjel z Brna (22. ledna), se na další cestu do Mnichova vydal i Striggio. Zde, na dvoře vévody Albrechta V., byla mše místnímu hudebníky provedena; velmi dobře, jak poznamenává Striggio. Odtud se vydal dál na francouzský královský dvůr a právě v Pařížské národní knihovně byl dosud jediný známý opis oné čtyřicetihlasé mše nedávno objeven. Poslední zastávkou diplomatické mise ve službách florentského rodu Medici byla Anglie, kam se Striggio podle vlastní slov vydal, aby se setkal s „anglickými virtuozy v hudební profesi“. Chlubení se vlastní mší bylo bezpochyby součástí jeho anglické návštěvy. S největší pravděpodobností někdy po této události napsal tehdy nejvýznamnější anglický skladatel Thomas Tallis své moteto Spem in alium pro čtyřicet hlasů – zde v podání The Tallis Scholars. Dlouho bylo právě toto dílo považováno za jeden z mimořádných (manýristických?) úkazů renesanční hudby, přinejmenším v neobvyklém počtu hlasů, samotným podnětem pro kompozici byla však Striggiova mše.

S jistou ironií je nutno konstatovat, že ona mše, která byla císaři v Brně věnována, v Brně nikdy nezazněla. Novodobá česká premiéra se konala v rámci festivalu Concentus Moraviae 2012 v kostele Nanebevzetí Panny Marie ve Valticích (viz Zápisník zmizelého).

Vzhledem k velkému počtu hlasů, který v poslední části Agnus Dei stoupne až na šedesát, má Striggiova mše nutně poměrně statický charakter, akordy se v jednotlivých sborech postupně přelévají a překrývají až k určitému impresionistickému efektu. Kouzlo mše spočívá bezpochyby v jejích barevných možnostech, podmíněných konkrétní realizací – jednotlivé hlasy nemusejí a asi nikdy nebyly obsazeny výhradně zpěváky, ale mnohé linie znějí podstatně lépe v podání cinků, trombónů a dalších, i pro chrámovou hudbu 16. století typických nástrojů. Navíc, v liturgii zní jednotlivé části mše (s výjimkou Kyrie a Gloria) odděleně, potřebný kontrast tak přináší jednoduchý zpěv kněze, gregoriánský chorál nebo čistě instrumentální skladby.

Zde celá mše v podání Roberta Hollingwortha a jeho ansámblu I Fagiolini, vedoucího a zásadních účastníků oné valtické dílny.

Místo optimistického závěru – takto pozoruhodně oplakává Jacobus Vaet úmrtí svého učitele a vzoru Jacoba Clemense non Papa: Plačte, kantorové, neumdlévejte v slzách (Continuo lacrimas). K brněnskému kontextu si dovoluji dodat ještě záznam z koncertního provedení Vaetova zhudebnění kajícného žalmu Miserere mei, Deus v podání smíšeného komorního sboru a varhanního positivu v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie, zde.

Zdroje:
Davitt Moroney: Alessandro Striggio's Mass in Forty and Sixty Parts.
Journal of the American Musicological Society, Vol. 60, No. 1, 2007, s 1–70.
David S. Butchart: A Musical Journey of 1567: Alessandro Striggio in Vienna, Munich, Paris and London. Music & Letters, Vol. 63, No. 1/2, 1982, s. 1–16.
Robert Lindell: „E. Röm: Kay: Mt. Capelmaister sampt der gantzen Cantaria“. Zur Definierung der Pflichten des kaiserlichen Hofkapellmeisters im 16. Jahrhundert. In: Die Wiener Hofmusikkapelle, Bd. 1: Georg von Slatkonia und die Wiener Hofmusikkapelle.
Theopil Antonicek, Elisabeth Theresia Fritz, Hartmut Krones (edd.), Wien 1999, s. 245–255.
Jiří Sehnal – Jiří Vysloužil: Dějiny hudby na Moravě, Brno 2001.

Za cenné konzultace je autor zavázán Mileně Flodrové, Haně Jordánkové, Jiřímu Dufkovi, Petru Maťovi a Jiřímu Sehnalovi.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více