Povzbuzovat ke zbožnosti. Hudba u brněnských jezuitů v 17. století

Povzbuzovat ke zbožnosti. Hudba u brněnských jezuitů v 17. století

Ve srovnání se zprávami o množství nejrůznějších darů pro nový jezuitský kostel či o každoročním uvádění studentských dramat působí hudební dění v koleji jako popelka. Spíše než v kronikářských záznamech vystupuje její význam a předpokládaná kvalita prostřednictvím dochovaných účtů. Byla to právě hudba, která řadu obyvatel Brna i okolí lákala do jezuitského chrámu.

Po celou první polovinu 17. století se v kronice brněnské koleje neobjevují téměř žádné zprávy o hudbě v kolejním kostele Nanebevzetí Panny Marie (oproti tomu poměrně důsledně si kronikáři všímali studenty prováděných her). O liturgickou hudbu se starali hudební seminaristé pod vedením hudebního prefekta. Seminář byl poměrně samostatnou institucí v rámci koleje, kde na způsobu internátu bydleli a stravovali se hudebně schopní chlapci. Počátky brněnského semináře spadají ještě do konce 16. století, v Schmidlových dějinách české jezuitské provincie jsou chrámoví hudebníci zmíněni k roku 1600, ale nejstarší známý vedoucí chrámového kůru, Simeon Sidecius, je v Brně doložen už v letech 1609–1610.

Nemnozí z hudebních prefektů jsou známí také v dalších souvislostech, jako například literárně činný, působivými překlady a barvitým životem proslulý Felix Kadlinský (1613–1675). Na úvod jinak vcelku nudného výčtu hudebních zmínek se tak nabízí zařadit pozoruhodnou píseň z jím připraveného překladu díla Zlatá Cností Kníha, to jest Skůtkové a Cvíčení Třech Božských Cnosti Víry, Naděje a Lásky. Všem Božím Milovníkům a obzvláštně Řeholníkům k užívání prospěšná. Nejprv v Německé Řeči vydaná od Welebného Kněze Frydrycha Spee z Tovaryšstva Ježíšového a do Češtiny přeložená Od Kněze Šťastného Kadlinského z téhož Tovaryšstva. Vytištěná v Staro-Pražské Kolleji blíž Mostu Léta 1662.

Hledám ztracenou Ovci v podání Michaela Pospíšila

Až v souvislosti se zprávou o mariánském semináři, v němž k roku 1650 žilo a stravovalo se více než dvacet seminaristů, z toho nejméně polovina hudebníků, se objevuje také stručná, leč důležitá poznámka: Seminaristé často a nikoli nepůvabnou hudbou (non ineleganti musica) okrašlují jezuitský chrám a horlivě tak povzbuzují lid k větší zbožnosti.

Varhany musely být u jezuitů k dispozici už téměř od samého počátku nového chrámu, tedy od začátku 17. století. Jednou z prvních zmínek je až honorář pro chrámového varhaníka na cestu do Prahy (1647). První oprava blíže neznámých varhan je doložena k roku 1651. V letech 1641 až 1642 v Brně působil jako řádový truhlář (arcularius) Adam Tille, proto je možné, že právě on je autorem onoho většího nástroje, sloužícího zřejmě ještě dalších sto let. Tille, který postavil nástroje v mnoha kolejích tehdejší české provincie Tovaryšstva, také v Brně roku 1690 zemřel.

V roce 1651 se také pořizovaly struny na housle na kůr za poměrně vysokou částku 3 zlatých a 30 krejcarů. V dalších letech se kromě běžného nákupu strun v účtech a občasných odměn seminaristům za opisování not objevují i nákupy nástrojů (1648 housle, 1649 cink za 6 zlatých a stejná částka za soubor houslí v roce 1656, zajímavé jsou nákupy v roce 1692: dvě violy za 4 zlaté 15 krejcarů a kovové struny k instrumentu, tedy na cembalo).

Nejpozději v polovině 17. století se u jezuitů sloužily v adventní době každodenní ranní mše (roráty). Mše byla čtená (potichu) a tedy i poměrně krátká, z hudebního kůru během ní zaznívaly nejspíše čistě instrumentální kusy (v kronice koleje se objevuje mírně matoucí spojení musicis symphoniis decantato). Protože se mše sloužily před rozbřeskem, zvlášť se pořizovaly svíčky a hudebníci byli posléze pohoštěni; přece jen nebylo ani pro seminaristy běžné muzicírovat tak brzo ráno (výjimkou bylo obvyklé vyhrávání na prvního máje, doložené kronikářskými záznamy z jezuitské koleje v Telči).

Jaké skladby tehdy při liturgii konkrétně zněly, to lze jen předpokládat na základě srovnání s jinými lokalitami, se soupisy hudebnin a hudebními sbírkami; repertoár nebyl výrazně odlišný. V roce 1651 byly pro brněnský chrám pořízeny opisy skladeb z Prahy (patrně z některé z tamních kolejí, o tři roky později kolej podobně získala skladby z Jihlavy) za tři zlaté, oproti tomu zatím neurčená tištěná sbírka loretánských litanií stála téhož roku pouhých 45 krejcarů.

Z kůru jezuitského chrámu zazníval zpěv a hudební nástroje především o nedělních a svátečních mších, během týdne doprovázel liturgii nanejvýš zvuk varhan. O to cennější je zmínka v brněnské kronice k roku 1656. Tehdy byly podle všeobecného zvyku v církvi zavedeny o nedělích a svátích zpívané (figurální) nešpory, před nimiž se navíc pravidelně zpívaly loretánské litanie.

Podle účtů z padesátých let 17. století byl hudební kůr poměrně dobře vybaven. Seminaristé ovládali hru na klávesové nástroje (vedle varhan měl kostel k dispozici také cembalo pro muzicírování ve Svatém týdnu), smyčcové nástroje, loutny, flétny a trombóny, našli by se mezi nimi například i hráči na zmíněný cink. Nemohly samozřejmě chybět trompety a tympány, které sloužily především k intrádám, často také v plenéru při procesích a jiných slavnostních příležitostech. Více údajů o hudebních nástrojích a schopnostech jezuitských seminaristů pak pochází až z přelomu 17. a 18. století.

Vedení hudebního souboru, ale i nákup strun a nástrojů, případně i jejich opravu měl na starosti hudební prefekt, u jezuitů obvykle starší student, novic či už přímo člen řádu. V brněnských účtech se v letech 1656 a 1661 objevuje Ferdinand Syrakovský (Syrakowski). Pocházel z Fulneka, do řádu vstoupil zhruba v šestnácti letech, v roce 1652 byl vysvěcen na kněze; v Brně také roku 1669 zemřel.

S nadějí, že právě v tomto roce (přesněji v červnu 2014) získá brněnský jezuitský chrám nové varhany, se tento krátký vhled do hudebního provozu v brněnském jezuitském kostele v 17. století nabízí zakončit právě nepříliš probádanou minulostí starších nástrojů tamtéž.

V roce 1681 se v kronice objevuje zmínka o varhanách, které již téměř nevydávají žádný zvuk a jsou rozladěné. Píšťaly byly tedy přelity, přibyl nový rejstřík v manuálu a také pedál s třemi registry. Kronikář zásluhu připsal především tehdy již zesnulému novici Schüllerovi, který předchozího roku zemřel na mor a kostelu odkázal 200 zlatých. V kolejních účtech jsou oproti tomu náklady vyčísleny na téměř 300 zlatých. Částka je to sice poměrně úctyhodná, ale ve srovnání s častými výdaji a především nákladnými dary na další vybavení chrámu (například pořízení misálu se stříbrným obitím v ceně více než 200 zlatých roku 1682) jsou občasné výdaje na hudbu vcelku zanedbatelné.

Onu poměrně zásadní přestavbu provedl nejspíše brněnský varhanář Matouš Rozkoš. Častým pochybnostem nad kvalitou jeho práce by odpovídala skutečnost, že už v roce 1699 představení koleje projednávali otázku „starých varhan, které jsou značně rozladěné“. Stavbě nového nástroje tehdy zabránil prozaický nedostatek financí. Provinciál jezuitů tehdy doporučil počkat, až se od nejrůznějších dobrodinců shromáždí potřebné finance a v mezičase opravit staré varhany i positiv (takto je v brněnských pramenech pravděpodobně poprvé doložena i existence druhého, menšího nástroje).

Dlužno dodat, že na nový nástroj si brněnští jezuité počkali ještě více než čtyřicet let, teprve roku 1743 postavil jezuitský bratr laik Tomáš Schwarz nové dvoumanuálové varhany, které liturgii sloužily až do bombardování Brna v listopadu 1944.

Zdroje:

Markéta Holubová: Biografický slovník hudebních prefektů působících v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v letech 1556–1773. Praha 2009.
Tomasz Jeż: Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581-1776), Warszawa 2013.
Václav Richter: K dějinám jesuitských varhan v Brně. Vědecká ročenka Moravského uměleckoprůmyslového musea 1, 1946, s. 93-97.
Jiří Sehnal – Jiří Vysloužil: Dějiny hudby na Moravě. Brno 2001.
Jiří Sehnal: Barokní varhanářství na Moravě. 2. Varhany. Brno 2004
Rakouská národní knihovna, sbírka rukopisů: Historia domus probationis Societatis Iesu Brunae in Moravia pars posterior, Cod. 11958; Liber consultationum collegii Societatis Iesu Brunensis in Moravia, Cod. 12391; účty koleje, Cod. 11948
Moravský zemský archiv, G 10 sbírka rukopisů, kniha č. 713 (účty jezuitského kostela v Brně 1639-1694).
Joannes Schmidl: Historiae Societatis Jesu Provinciae Bohemiae. Pars II. … Pragae 1749. 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Varhany pro Brno pojmenované podle svatého Edmunda Kampiána se koncem listopadu přestěhovaly z varhanářské dílny ve Švýcarsku na kůr kostela Nanebevzetí Panny Marie. U jezuitů se příští rok v červnu rozezní kvalitní koncertní nástroj, který si teď můžete prohlédnout tak, jak už jej nejspíš nikdy neuvidíte.  více

Jan Martin Bejček je autorem projektu varhan, které budou stát v kostele „u jezuitů“. Je také předsedou správní rady Nadačního fondu Campianus, který jejich stavbu financuje. Mluvili jsme spolu především o tomto novém nástroji, o hudbě a hudebním životě, ale dostali jsme se také k záchraně lodě Dallas na Brněnské přehradě.  více

Napsat text, najít či složit melodii, vysázet, vytisknout, prodat, zpívat. … Najít, přečíst (a zpívat?). Aneb o několika pozoruhodných brněnských tiscích přelomu 17. a 18. století.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více