Povzbuzovat ke zbožnosti. Hudba u brněnských jezuitů v 17. století

Povzbuzovat ke zbožnosti. Hudba u brněnských jezuitů v 17. století

Ve srovnání se zprávami o množství nejrůznějších darů pro nový jezuitský kostel či o každoročním uvádění studentských dramat působí hudební dění v koleji jako popelka. Spíše než v kronikářských záznamech vystupuje její význam a předpokládaná kvalita prostřednictvím dochovaných účtů. Byla to právě hudba, která řadu obyvatel Brna i okolí lákala do jezuitského chrámu.

Po celou první polovinu 17. století se v kronice brněnské koleje neobjevují téměř žádné zprávy o hudbě v kolejním kostele Nanebevzetí Panny Marie (oproti tomu poměrně důsledně si kronikáři všímali studenty prováděných her). O liturgickou hudbu se starali hudební seminaristé pod vedením hudebního prefekta. Seminář byl poměrně samostatnou institucí v rámci koleje, kde na způsobu internátu bydleli a stravovali se hudebně schopní chlapci. Počátky brněnského semináře spadají ještě do konce 16. století, v Schmidlových dějinách české jezuitské provincie jsou chrámoví hudebníci zmíněni k roku 1600, ale nejstarší známý vedoucí chrámového kůru, Simeon Sidecius, je v Brně doložen už v letech 1609–1610.

Nemnozí z hudebních prefektů jsou známí také v dalších souvislostech, jako například literárně činný, působivými překlady a barvitým životem proslulý Felix Kadlinský (1613–1675). Na úvod jinak vcelku nudného výčtu hudebních zmínek se tak nabízí zařadit pozoruhodnou píseň z jím připraveného překladu díla Zlatá Cností Kníha, to jest Skůtkové a Cvíčení Třech Božských Cnosti Víry, Naděje a Lásky. Všem Božím Milovníkům a obzvláštně Řeholníkům k užívání prospěšná. Nejprv v Německé Řeči vydaná od Welebného Kněze Frydrycha Spee z Tovaryšstva Ježíšového a do Češtiny přeložená Od Kněze Šťastného Kadlinského z téhož Tovaryšstva. Vytištěná v Staro-Pražské Kolleji blíž Mostu Léta 1662.

Hledám ztracenou Ovci v podání Michaela Pospíšila

Až v souvislosti se zprávou o mariánském semináři, v němž k roku 1650 žilo a stravovalo se více než dvacet seminaristů, z toho nejméně polovina hudebníků, se objevuje také stručná, leč důležitá poznámka: Seminaristé často a nikoli nepůvabnou hudbou (non ineleganti musica) okrašlují jezuitský chrám a horlivě tak povzbuzují lid k větší zbožnosti.

Varhany musely být u jezuitů k dispozici už téměř od samého počátku nového chrámu, tedy od začátku 17. století. Jednou z prvních zmínek je až honorář pro chrámového varhaníka na cestu do Prahy (1647). První oprava blíže neznámých varhan je doložena k roku 1651. V letech 1641 až 1642 v Brně působil jako řádový truhlář (arcularius) Adam Tille, proto je možné, že právě on je autorem onoho většího nástroje, sloužícího zřejmě ještě dalších sto let. Tille, který postavil nástroje v mnoha kolejích tehdejší české provincie Tovaryšstva, také v Brně roku 1690 zemřel.

V roce 1651 se také pořizovaly struny na housle na kůr za poměrně vysokou částku 3 zlatých a 30 krejcarů. V dalších letech se kromě běžného nákupu strun v účtech a občasných odměn seminaristům za opisování not objevují i nákupy nástrojů (1648 housle, 1649 cink za 6 zlatých a stejná částka za soubor houslí v roce 1656, zajímavé jsou nákupy v roce 1692: dvě violy za 4 zlaté 15 krejcarů a kovové struny k instrumentu, tedy na cembalo).

Nejpozději v polovině 17. století se u jezuitů sloužily v adventní době každodenní ranní mše (roráty). Mše byla čtená (potichu) a tedy i poměrně krátká, z hudebního kůru během ní zaznívaly nejspíše čistě instrumentální kusy (v kronice koleje se objevuje mírně matoucí spojení musicis symphoniis decantato). Protože se mše sloužily před rozbřeskem, zvlášť se pořizovaly svíčky a hudebníci byli posléze pohoštěni; přece jen nebylo ani pro seminaristy běžné muzicírovat tak brzo ráno (výjimkou bylo obvyklé vyhrávání na prvního máje, doložené kronikářskými záznamy z jezuitské koleje v Telči).

Jaké skladby tehdy při liturgii konkrétně zněly, to lze jen předpokládat na základě srovnání s jinými lokalitami, se soupisy hudebnin a hudebními sbírkami; repertoár nebyl výrazně odlišný. V roce 1651 byly pro brněnský chrám pořízeny opisy skladeb z Prahy (patrně z některé z tamních kolejí, o tři roky později kolej podobně získala skladby z Jihlavy) za tři zlaté, oproti tomu zatím neurčená tištěná sbírka loretánských litanií stála téhož roku pouhých 45 krejcarů.

Z kůru jezuitského chrámu zazníval zpěv a hudební nástroje především o nedělních a svátečních mších, během týdne doprovázel liturgii nanejvýš zvuk varhan. O to cennější je zmínka v brněnské kronice k roku 1656. Tehdy byly podle všeobecného zvyku v církvi zavedeny o nedělích a svátích zpívané (figurální) nešpory, před nimiž se navíc pravidelně zpívaly loretánské litanie.

Podle účtů z padesátých let 17. století byl hudební kůr poměrně dobře vybaven. Seminaristé ovládali hru na klávesové nástroje (vedle varhan měl kostel k dispozici také cembalo pro muzicírování ve Svatém týdnu), smyčcové nástroje, loutny, flétny a trombóny, našli by se mezi nimi například i hráči na zmíněný cink. Nemohly samozřejmě chybět trompety a tympány, které sloužily především k intrádám, často také v plenéru při procesích a jiných slavnostních příležitostech. Více údajů o hudebních nástrojích a schopnostech jezuitských seminaristů pak pochází až z přelomu 17. a 18. století.

Vedení hudebního souboru, ale i nákup strun a nástrojů, případně i jejich opravu měl na starosti hudební prefekt, u jezuitů obvykle starší student, novic či už přímo člen řádu. V brněnských účtech se v letech 1656 a 1661 objevuje Ferdinand Syrakovský (Syrakowski). Pocházel z Fulneka, do řádu vstoupil zhruba v šestnácti letech, v roce 1652 byl vysvěcen na kněze; v Brně také roku 1669 zemřel.

S nadějí, že právě v tomto roce (přesněji v červnu 2014) získá brněnský jezuitský chrám nové varhany, se tento krátký vhled do hudebního provozu v brněnském jezuitském kostele v 17. století nabízí zakončit právě nepříliš probádanou minulostí starších nástrojů tamtéž.

V roce 1681 se v kronice objevuje zmínka o varhanách, které již téměř nevydávají žádný zvuk a jsou rozladěné. Píšťaly byly tedy přelity, přibyl nový rejstřík v manuálu a také pedál s třemi registry. Kronikář zásluhu připsal především tehdy již zesnulému novici Schüllerovi, který předchozího roku zemřel na mor a kostelu odkázal 200 zlatých. V kolejních účtech jsou oproti tomu náklady vyčísleny na téměř 300 zlatých. Částka je to sice poměrně úctyhodná, ale ve srovnání s častými výdaji a především nákladnými dary na další vybavení chrámu (například pořízení misálu se stříbrným obitím v ceně více než 200 zlatých roku 1682) jsou občasné výdaje na hudbu vcelku zanedbatelné.

Onu poměrně zásadní přestavbu provedl nejspíše brněnský varhanář Matouš Rozkoš. Častým pochybnostem nad kvalitou jeho práce by odpovídala skutečnost, že už v roce 1699 představení koleje projednávali otázku „starých varhan, které jsou značně rozladěné“. Stavbě nového nástroje tehdy zabránil prozaický nedostatek financí. Provinciál jezuitů tehdy doporučil počkat, až se od nejrůznějších dobrodinců shromáždí potřebné finance a v mezičase opravit staré varhany i positiv (takto je v brněnských pramenech pravděpodobně poprvé doložena i existence druhého, menšího nástroje).

Dlužno dodat, že na nový nástroj si brněnští jezuité počkali ještě více než čtyřicet let, teprve roku 1743 postavil jezuitský bratr laik Tomáš Schwarz nové dvoumanuálové varhany, které liturgii sloužily až do bombardování Brna v listopadu 1944.

Zdroje:

Markéta Holubová: Biografický slovník hudebních prefektů působících v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v letech 1556–1773. Praha 2009.
Tomasz Jeż: Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581-1776), Warszawa 2013.
Václav Richter: K dějinám jesuitských varhan v Brně. Vědecká ročenka Moravského uměleckoprůmyslového musea 1, 1946, s. 93-97.
Jiří Sehnal – Jiří Vysloužil: Dějiny hudby na Moravě. Brno 2001.
Jiří Sehnal: Barokní varhanářství na Moravě. 2. Varhany. Brno 2004
Rakouská národní knihovna, sbírka rukopisů: Historia domus probationis Societatis Iesu Brunae in Moravia pars posterior, Cod. 11958; Liber consultationum collegii Societatis Iesu Brunensis in Moravia, Cod. 12391; účty koleje, Cod. 11948
Moravský zemský archiv, G 10 sbírka rukopisů, kniha č. 713 (účty jezuitského kostela v Brně 1639-1694).
Joannes Schmidl: Historiae Societatis Jesu Provinciae Bohemiae. Pars II. … Pragae 1749. 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Varhany pro Brno pojmenované podle svatého Edmunda Kampiána se koncem listopadu přestěhovaly z varhanářské dílny ve Švýcarsku na kůr kostela Nanebevzetí Panny Marie. U jezuitů se příští rok v červnu rozezní kvalitní koncertní nástroj, který si teď můžete prohlédnout tak, jak už jej nejspíš nikdy neuvidíte.  více

Jan Martin Bejček je autorem projektu varhan, které budou stát v kostele „u jezuitů“. Je také předsedou správní rady Nadačního fondu Campianus, který jejich stavbu financuje. Mluvili jsme spolu především o tomto novém nástroji, o hudbě a hudebním životě, ale dostali jsme se také k záchraně lodě Dallas na Brněnské přehradě.  více

Napsat text, najít či složit melodii, vysázet, vytisknout, prodat, zpívat. … Najít, přečíst (a zpívat?). Aneb o několika pozoruhodných brněnských tiscích přelomu 17. a 18. století.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více