Problém koncertního sálu je vyřešen. Janáčkovo centrum bude na Stadionu

Problém koncertního sálu je vyřešen. Janáčkovo centrum bude na Stadionu

Janáčkovo centrum, čili dobrý koncertní sál pro Brno, je téma ještě o něco starší než vybudování Jižního centra. Politici o něm už raději ani nemluví, což se rozhodl změnit Jaroslav Kacer – jednička na kandidátce TOP09 do komunálních voleb v Brně. Jeho návrh vybudovat Janáčkovo centrum v areálu Stadionu ale zní spíš jako špatný vtip.

Koncertní sál Brno bolestně postrádá už téměř sto let. Vlastně brzy po První světové válce se začaly objevovat hlasy, že ho pro důstojný hudební život nutně potřebujeme. Hotový projekt Janáčkova centra počítá s jeho umístěním na roh ulic Veselá a Besední, ale kandidát na primátora za TOP09 Jaroslav Kacer přišel s jednoduchým řešením – umístit Janáčkovo centrum na Kounicovu ulici do objektu, který patří TJ Sokol. Je tam prý výborná akustika, varhany a koneckonců tam hrávala i brněnská filharmonie. Věc ale není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát.

„Podle předběžných informací od zástupců TJ Sokol Brno, by tato organizace neměla zásadní problém s navrhovaným řešením Janáčkova kulturního centra,“ tvrdí se v článku publikovaném na stránkách top09brno.cz. Myslím ale, že je dost důležité – a možná důležitější – vědět, jestli s tím nemá problém třeba Filharmonie Brno a vůbec lidé, kteří o hudebním životě ve městě něco vědí. Nejen proto, že jej sami vytvářeli a vytvářejí, ale také proto, že jim na něm záleží.

Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno: Mluvíme-li o koncertním sále pro velkoměsto typu Brna a s kvalitativními parametry 21. století, nelze vůbec uvažovat o adaptaci historického objektu. Moderní koncertní sály, které vyrostly či rostou i v našem nejbližším okolí (Budapešť, Wroclaw), nemluvě o světě, jsou sofistikované budovy stavěné pro dokonalý zvuk velkého symfonického tělesa. Počínaje absolutním odhlučněním základové desky, přes dvojité stěny všech prostor a dokonalou zvukovou izolaci každého šroubku, po nastavitelné zvukové stěny a paravány, určené pro různé typy obsazení – toho všeho lze dosáhnout jen u nové, k tomu účelu vyprojektované stavby. Z provozních důvodů lze navíc u plánované lokality v prostoru Besední/Veselá využít spojení s Besedním domem, což nejen ušetří další menší sál, ale především každodenní manipulaci s nástroji a převozy hudebníků. Netřeba dodávat, že samotný Besední dům by stejně Filharmonii musel nadále sloužit, jelikož je pro komornější projekty akusticky nejlepším brněnským sálem. Stadion je krásná historická památkově chráněná budova, která ovšem sloužila a slouží různým účelům, vyžadovala by  velkou investici s nejistým výsledkem dokonalého zvuku a navíc není majetkem města. Překvapilo by mě, kdyby se město chtělo pouštět do takto nejistého projektu.

Jiří Zahrádka, kurátor janáčkovských sbírek MZM, dramaturg festivalu Janáček Brno: Možnost přesunu projektu Janáčkova kulturního centra s koncertním sálem do sálu brněnského stadionu jako řešení tíživé situace koncertního sálu v Brně se mi jeví dost problematické. Ačkoliv je o mně známo, že jsem skeptický k megalomanským projektům typu koncertního sálu pro 1700 posluchačů, řešení Stadionu je opačným extrémem. Důvody jsou zřejmé. I v době vzniku sálu v roce 1923 tato prostora byla zamýšlena jako výstavní sál brněnských veletrhů. Koncerty, které se tam konaly, měly spíš doplňující funkci, čemuž odpovídá i akustika sálu. Sál je kapacitně omezený, tuším, že maximálně 500 míst, což je pro Brno trochu málo. Dalším velkým nedostatkem je malé jeviště a prakticky žádné zázemí pro hudebníky. Jak zněly koncerty s velkým symfonickým orchestrem si někteří ještě pamatujeme a skutečně to nebylo nic moc – bylo to určité provizorium. Koneckonců kdo chce slyšet velké obsazení sboru, orchestru atd. v tomto prostoru, může si vyjít na závěrečný koncert festivalu, kde bude provedena mimo jiné Glagolská mše, která zde měla v roce 1927 premiéru. Sice to bude autentické, ale provozně tento koncert přináší velké praktické problémy, bude nutné zvětšit jeviště apod. Tedy resumé: sál Stadionu byl vždy chápán jako provizorium koncertního života v Brně a nemá smysl na tom stavět finální řešení.

Sál na Stadionu byl pro symfonické koncerty už před Druhou světovou válkou pokládán za provizorium, které se později jen přesunulo do Janáčkova divadla, kde Filharmonie Brno živoří dodnes. Nejde ale jen o Filharmonii, například velké koncerty JazzFestuBrno v Janáčkově divadle, v Boby Centru nebo v hale na Vodově taky nejsou žádná sláva. Neumím si představit, že by se na Stadion chtěl někdo z praktikujících hudebníků vracet – snad kromě výjimečných příležitostí jako je zmíněné opakování světové premiéry Glagolské mše v rámci festivalu Janáček Brno.

Návrh Jaroslava Kacera na umístění Janáčkova centra na stadion mi v něčem připomíná skandální návrh Daniela Dvořáka na zrušení brněnské opery – oba jsou necitlivé, zjednodušující a nedomyšlené. Jenže primátorský kandidát za TOP09 patrně myslí svůj plán vážně, narozdíl od Dvořákovy provokace. Pro oba případy ale platí to stejné: taková věc by neměla nikoho ani napadnout. A když už se to stane, aspoň by ji neměl říkat nahlas.

Stadion na Kounicově ulici, foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V kavárně, jejíž interiér je inspirován vilou Tugendhat, jsme se s Marií Kučerovou sešli před dvěma týdny. Mluvili jsme ale především o jejím dnešním nástupu do funkce ředitelky Filharmonie Brno a o jejích plánech. Probrali jsme také její motivace, repertoár, koncertní sál a na závěr jednu otázku, která ani nepadla.  více

Na konci týdne budou v kostele Nanebevzetí Panny Marie, čili „u jezuitů“, slavnostně vysvěceny nové varhany. Jsou to varhany pro Brno, veřejnost je poprvé uslyší na svátek Petra a Pavla. Několik dní poté ale budou u další velké oslavy – koncertem oslaví své devadesáté první narozeniny profesorka Alena Veselá. Sešli jsme se mezi Hudební fakultou JAMU a Besedním domem na neutrální půdě kavárny Slavia a mluvili nejen o varhanách, ale také o brněnském koncertním sále a dotacích pro kulturu.  více

Starosti s koncertním sálem jsou v Brně věčné. Nejen že nemáme nový, ale už jsme nemuseli mít ani Besední dům, jak se dozvíte v dalším díle seriálu Město hudby v historii a historkáchvíce

O umístění Janáčkova centra, jehož hlavní součástí bude koncertní sál, je definitivně rozhodnuto. Stavět se bude přímo před vchodem do Janáčkova divadla.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více