Problém koncertního sálu je vyřešen. Janáčkovo centrum bude na Stadionu

Problém koncertního sálu je vyřešen. Janáčkovo centrum bude na Stadionu

Janáčkovo centrum, čili dobrý koncertní sál pro Brno, je téma ještě o něco starší než vybudování Jižního centra. Politici o něm už raději ani nemluví, což se rozhodl změnit Jaroslav Kacer – jednička na kandidátce TOP09 do komunálních voleb v Brně. Jeho návrh vybudovat Janáčkovo centrum v areálu Stadionu ale zní spíš jako špatný vtip.

Koncertní sál Brno bolestně postrádá už téměř sto let. Vlastně brzy po První světové válce se začaly objevovat hlasy, že ho pro důstojný hudební život nutně potřebujeme. Hotový projekt Janáčkova centra počítá s jeho umístěním na roh ulic Veselá a Besední, ale kandidát na primátora za TOP09 Jaroslav Kacer přišel s jednoduchým řešením – umístit Janáčkovo centrum na Kounicovu ulici do objektu, který patří TJ Sokol. Je tam prý výborná akustika, varhany a koneckonců tam hrávala i brněnská filharmonie. Věc ale není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát.

„Podle předběžných informací od zástupců TJ Sokol Brno, by tato organizace neměla zásadní problém s navrhovaným řešením Janáčkova kulturního centra,“ tvrdí se v článku publikovaném na stránkách top09brno.cz. Myslím ale, že je dost důležité – a možná důležitější – vědět, jestli s tím nemá problém třeba Filharmonie Brno a vůbec lidé, kteří o hudebním životě ve městě něco vědí. Nejen proto, že jej sami vytvářeli a vytvářejí, ale také proto, že jim na něm záleží.

Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno: Mluvíme-li o koncertním sále pro velkoměsto typu Brna a s kvalitativními parametry 21. století, nelze vůbec uvažovat o adaptaci historického objektu. Moderní koncertní sály, které vyrostly či rostou i v našem nejbližším okolí (Budapešť, Wroclaw), nemluvě o světě, jsou sofistikované budovy stavěné pro dokonalý zvuk velkého symfonického tělesa. Počínaje absolutním odhlučněním základové desky, přes dvojité stěny všech prostor a dokonalou zvukovou izolaci každého šroubku, po nastavitelné zvukové stěny a paravány, určené pro různé typy obsazení – toho všeho lze dosáhnout jen u nové, k tomu účelu vyprojektované stavby. Z provozních důvodů lze navíc u plánované lokality v prostoru Besední/Veselá využít spojení s Besedním domem, což nejen ušetří další menší sál, ale především každodenní manipulaci s nástroji a převozy hudebníků. Netřeba dodávat, že samotný Besední dům by stejně Filharmonii musel nadále sloužit, jelikož je pro komornější projekty akusticky nejlepším brněnským sálem. Stadion je krásná historická památkově chráněná budova, která ovšem sloužila a slouží různým účelům, vyžadovala by  velkou investici s nejistým výsledkem dokonalého zvuku a navíc není majetkem města. Překvapilo by mě, kdyby se město chtělo pouštět do takto nejistého projektu.

Jiří Zahrádka, kurátor janáčkovských sbírek MZM, dramaturg festivalu Janáček Brno: Možnost přesunu projektu Janáčkova kulturního centra s koncertním sálem do sálu brněnského stadionu jako řešení tíživé situace koncertního sálu v Brně se mi jeví dost problematické. Ačkoliv je o mně známo, že jsem skeptický k megalomanským projektům typu koncertního sálu pro 1700 posluchačů, řešení Stadionu je opačným extrémem. Důvody jsou zřejmé. I v době vzniku sálu v roce 1923 tato prostora byla zamýšlena jako výstavní sál brněnských veletrhů. Koncerty, které se tam konaly, měly spíš doplňující funkci, čemuž odpovídá i akustika sálu. Sál je kapacitně omezený, tuším, že maximálně 500 míst, což je pro Brno trochu málo. Dalším velkým nedostatkem je malé jeviště a prakticky žádné zázemí pro hudebníky. Jak zněly koncerty s velkým symfonickým orchestrem si někteří ještě pamatujeme a skutečně to nebylo nic moc – bylo to určité provizorium. Koneckonců kdo chce slyšet velké obsazení sboru, orchestru atd. v tomto prostoru, může si vyjít na závěrečný koncert festivalu, kde bude provedena mimo jiné Glagolská mše, která zde měla v roce 1927 premiéru. Sice to bude autentické, ale provozně tento koncert přináší velké praktické problémy, bude nutné zvětšit jeviště apod. Tedy resumé: sál Stadionu byl vždy chápán jako provizorium koncertního života v Brně a nemá smysl na tom stavět finální řešení.

Sál na Stadionu byl pro symfonické koncerty už před Druhou světovou válkou pokládán za provizorium, které se později jen přesunulo do Janáčkova divadla, kde Filharmonie Brno živoří dodnes. Nejde ale jen o Filharmonii, například velké koncerty JazzFestuBrno v Janáčkově divadle, v Boby Centru nebo v hale na Vodově taky nejsou žádná sláva. Neumím si představit, že by se na Stadion chtěl někdo z praktikujících hudebníků vracet – snad kromě výjimečných příležitostí jako je zmíněné opakování světové premiéry Glagolské mše v rámci festivalu Janáček Brno.

Návrh Jaroslava Kacera na umístění Janáčkova centra na stadion mi v něčem připomíná skandální návrh Daniela Dvořáka na zrušení brněnské opery – oba jsou necitlivé, zjednodušující a nedomyšlené. Jenže primátorský kandidát za TOP09 patrně myslí svůj plán vážně, narozdíl od Dvořákovy provokace. Pro oba případy ale platí to stejné: taková věc by neměla nikoho ani napadnout. A když už se to stane, aspoň by ji neměl říkat nahlas.

Stadion na Kounicově ulici, foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V kavárně, jejíž interiér je inspirován vilou Tugendhat, jsme se s Marií Kučerovou sešli před dvěma týdny. Mluvili jsme ale především o jejím dnešním nástupu do funkce ředitelky Filharmonie Brno a o jejích plánech. Probrali jsme také její motivace, repertoár, koncertní sál a na závěr jednu otázku, která ani nepadla.  více

Na konci týdne budou v kostele Nanebevzetí Panny Marie, čili „u jezuitů“, slavnostně vysvěceny nové varhany. Jsou to varhany pro Brno, veřejnost je poprvé uslyší na svátek Petra a Pavla. Několik dní poté ale budou u další velké oslavy – koncertem oslaví své devadesáté první narozeniny profesorka Alena Veselá. Sešli jsme se mezi Hudební fakultou JAMU a Besedním domem na neutrální půdě kavárny Slavia a mluvili nejen o varhanách, ale také o brněnském koncertním sále a dotacích pro kulturu.  více

Starosti s koncertním sálem jsou v Brně věčné. Nejen že nemáme nový, ale už jsme nemuseli mít ani Besední dům, jak se dozvíte v dalším díle seriálu Město hudby v historii a historkáchvíce

O umístění Janáčkova centra, jehož hlavní součástí bude koncertní sál, je definitivně rozhodnuto. Stavět se bude přímo před vchodem do Janáčkova divadla.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více