Problém koncertního sálu je vyřešen. Janáčkovo centrum bude na Stadionu

Problém koncertního sálu je vyřešen. Janáčkovo centrum bude na Stadionu

Janáčkovo centrum, čili dobrý koncertní sál pro Brno, je téma ještě o něco starší než vybudování Jižního centra. Politici o něm už raději ani nemluví, což se rozhodl změnit Jaroslav Kacer – jednička na kandidátce TOP09 do komunálních voleb v Brně. Jeho návrh vybudovat Janáčkovo centrum v areálu Stadionu ale zní spíš jako špatný vtip.

Koncertní sál Brno bolestně postrádá už téměř sto let. Vlastně brzy po První světové válce se začaly objevovat hlasy, že ho pro důstojný hudební život nutně potřebujeme. Hotový projekt Janáčkova centra počítá s jeho umístěním na roh ulic Veselá a Besední, ale kandidát na primátora za TOP09 Jaroslav Kacer přišel s jednoduchým řešením – umístit Janáčkovo centrum na Kounicovu ulici do objektu, který patří TJ Sokol. Je tam prý výborná akustika, varhany a koneckonců tam hrávala i brněnská filharmonie. Věc ale není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát.

„Podle předběžných informací od zástupců TJ Sokol Brno, by tato organizace neměla zásadní problém s navrhovaným řešením Janáčkova kulturního centra,“ tvrdí se v článku publikovaném na stránkách top09brno.cz. Myslím ale, že je dost důležité – a možná důležitější – vědět, jestli s tím nemá problém třeba Filharmonie Brno a vůbec lidé, kteří o hudebním životě ve městě něco vědí. Nejen proto, že jej sami vytvářeli a vytvářejí, ale také proto, že jim na něm záleží.

Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno: Mluvíme-li o koncertním sále pro velkoměsto typu Brna a s kvalitativními parametry 21. století, nelze vůbec uvažovat o adaptaci historického objektu. Moderní koncertní sály, které vyrostly či rostou i v našem nejbližším okolí (Budapešť, Wroclaw), nemluvě o světě, jsou sofistikované budovy stavěné pro dokonalý zvuk velkého symfonického tělesa. Počínaje absolutním odhlučněním základové desky, přes dvojité stěny všech prostor a dokonalou zvukovou izolaci každého šroubku, po nastavitelné zvukové stěny a paravány, určené pro různé typy obsazení – toho všeho lze dosáhnout jen u nové, k tomu účelu vyprojektované stavby. Z provozních důvodů lze navíc u plánované lokality v prostoru Besední/Veselá využít spojení s Besedním domem, což nejen ušetří další menší sál, ale především každodenní manipulaci s nástroji a převozy hudebníků. Netřeba dodávat, že samotný Besední dům by stejně Filharmonii musel nadále sloužit, jelikož je pro komornější projekty akusticky nejlepším brněnským sálem. Stadion je krásná historická památkově chráněná budova, která ovšem sloužila a slouží různým účelům, vyžadovala by  velkou investici s nejistým výsledkem dokonalého zvuku a navíc není majetkem města. Překvapilo by mě, kdyby se město chtělo pouštět do takto nejistého projektu.

Jiří Zahrádka, kurátor janáčkovských sbírek MZM, dramaturg festivalu Janáček Brno: Možnost přesunu projektu Janáčkova kulturního centra s koncertním sálem do sálu brněnského stadionu jako řešení tíživé situace koncertního sálu v Brně se mi jeví dost problematické. Ačkoliv je o mně známo, že jsem skeptický k megalomanským projektům typu koncertního sálu pro 1700 posluchačů, řešení Stadionu je opačným extrémem. Důvody jsou zřejmé. I v době vzniku sálu v roce 1923 tato prostora byla zamýšlena jako výstavní sál brněnských veletrhů. Koncerty, které se tam konaly, měly spíš doplňující funkci, čemuž odpovídá i akustika sálu. Sál je kapacitně omezený, tuším, že maximálně 500 míst, což je pro Brno trochu málo. Dalším velkým nedostatkem je malé jeviště a prakticky žádné zázemí pro hudebníky. Jak zněly koncerty s velkým symfonickým orchestrem si někteří ještě pamatujeme a skutečně to nebylo nic moc – bylo to určité provizorium. Koneckonců kdo chce slyšet velké obsazení sboru, orchestru atd. v tomto prostoru, může si vyjít na závěrečný koncert festivalu, kde bude provedena mimo jiné Glagolská mše, která zde měla v roce 1927 premiéru. Sice to bude autentické, ale provozně tento koncert přináší velké praktické problémy, bude nutné zvětšit jeviště apod. Tedy resumé: sál Stadionu byl vždy chápán jako provizorium koncertního života v Brně a nemá smysl na tom stavět finální řešení.

Sál na Stadionu byl pro symfonické koncerty už před Druhou světovou válkou pokládán za provizorium, které se později jen přesunulo do Janáčkova divadla, kde Filharmonie Brno živoří dodnes. Nejde ale jen o Filharmonii, například velké koncerty JazzFestuBrno v Janáčkově divadle, v Boby Centru nebo v hale na Vodově taky nejsou žádná sláva. Neumím si představit, že by se na Stadion chtěl někdo z praktikujících hudebníků vracet – snad kromě výjimečných příležitostí jako je zmíněné opakování světové premiéry Glagolské mše v rámci festivalu Janáček Brno.

Návrh Jaroslava Kacera na umístění Janáčkova centra na stadion mi v něčem připomíná skandální návrh Daniela Dvořáka na zrušení brněnské opery – oba jsou necitlivé, zjednodušující a nedomyšlené. Jenže primátorský kandidát za TOP09 patrně myslí svůj plán vážně, narozdíl od Dvořákovy provokace. Pro oba případy ale platí to stejné: taková věc by neměla nikoho ani napadnout. A když už se to stane, aspoň by ji neměl říkat nahlas.

Stadion na Kounicově ulici, foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V kavárně, jejíž interiér je inspirován vilou Tugendhat, jsme se s Marií Kučerovou sešli před dvěma týdny. Mluvili jsme ale především o jejím dnešním nástupu do funkce ředitelky Filharmonie Brno a o jejích plánech. Probrali jsme také její motivace, repertoár, koncertní sál a na závěr jednu otázku, která ani nepadla.  více

Na konci týdne budou v kostele Nanebevzetí Panny Marie, čili „u jezuitů“, slavnostně vysvěceny nové varhany. Jsou to varhany pro Brno, veřejnost je poprvé uslyší na svátek Petra a Pavla. Několik dní poté ale budou u další velké oslavy – koncertem oslaví své devadesáté první narozeniny profesorka Alena Veselá. Sešli jsme se mezi Hudební fakultou JAMU a Besedním domem na neutrální půdě kavárny Slavia a mluvili nejen o varhanách, ale také o brněnském koncertním sále a dotacích pro kulturu.  více

Starosti s koncertním sálem jsou v Brně věčné. Nejen že nemáme nový, ale už jsme nemuseli mít ani Besední dům, jak se dozvíte v dalším díle seriálu Město hudby v historii a historkáchvíce

O umístění Janáčkova centra, jehož hlavní součástí bude koncertní sál, je definitivně rozhodnuto. Stavět se bude přímo před vchodem do Janáčkova divadla.  více


Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce