Proč bychom se neohlédli

Rekapitulace patří ke konci roku stejně jako překvapení silničáři a zábavná pyrotechnika. Naše ohlédnutí za téměř uplynulým rokem se však protentokrát nebude věnovat výbuchům, ale spíš tomu lepšímu, co se stalo. Omezíme se pochopitelně na hudbu a události související.

Zvuková magie Swans

První letošní událostí v hudebním životě Brna byl březnový koncert Swans na Flédě. Přál bych všem těm výrobcům zbytečného silvestrovského randálu, aby slyšeli, co všechno se dá s hlukem provádět a jak to vypadá, když je něco opravdu nahlas. Michael Gira a jeho parta vytvořili ze zvuku neprostupnou hmotu, jejich beaty měnily rytmus srdce, zvuk byl výborný. Swans jsou už dnes živá legenda, byl to jejich jediný letošní koncert v České republice, byla to prostě událost. K Brnu se navíc váže příběh o jejich tajném koncertu v roce 1987, který se tehdy konal jen pro zvané na Šelepce. Tam se o dva roky dříve za podobných podmínek zjevila i další legenda: Nico, kterou ve světě hudební alternativy proslavila její spolupráce s Velvet Underground. Swans měli v životě větší štěstí než ona, takže mohli přijet i letos, a my jsme to štěstí, že jsou pořád při tvůrčí síle, mohli sdílet s nimi.

Rez Abbasi – Indie a Amerika v jedné kytaře

JazzFestBrno vozí do Brna světovou špičku svého žánru a nesahá zdaleka jen po nejprovařenějším mainstreamu. Velkým tahákem letošního ročníku byl Chick Corea na turné k aktuálnímu albu, ale mimořádnou osobností pro mě byl kytarista Rez Abbasi se svým triem. Nebyl to žádný jazz s indickými motivy, ale opravdová syntéza západního a východního přístupu k hudbě. Melodie připomínající indické rágy se vrstvily jedna na druhou, kromě Abbasiho k nim nejvýrazněji přispíval hostující saxofonista Rudresh Mahanthappa. Byla to složitá hudba zahraná se samozřejmostí, která brala dech a dělala z komplikovaných struktur něco úplně samozřejmého. V takovém podání může poslouchat jakýkoliv člověk cokoliv.

Loutková Calisto, plyšoví medvědi

Mezi letošní hudební zásahy se nám naštěstí vklínila i jedna opera. Sice se neodehrála úplně v Brně, ale v Mikulově během festivalu Concentus Moraviae. Barokní operu Francesca Cavalliho La Calisto tam v červnu zahrálo Collegium Marianum a scénicky ji ztvárnilo extravagantní loutkové divadlo Buchty a loutky. Mytologickým příběhem dívky, kterou bohyně Diana proměnila v medvědici, nás provázela rodinka plyšových medvídků, ale nešlo o žádné vtipkování. Představení se neslo v barokním duchu po hudební i divadelní stránce, současný pohled jen prosvítal. Diváci, kteří si během představení v mikulovském zámku četli libreto, nevědomky dotvářeli pocit návratu do barokní doby. Bylo to roztomilé, poučené, chytré, osvěžující, ale především výborně zahrané i zazpívané, a krásné.

Koncert pro Brno a Magdalenka

Všechno na světě má své místo i čas, a dostávám se k věci, která je pro nás hodně důležitá. Bylo to vystoupení Magdaleny Kožené v programu nazvaném Koncert pro Brno. Byl to pěkný pořad německých písní, naši slavnou mezzosopranistku jsme slyšeli s doprovodem vynikajícího varhaníka Christiana Schmitta, ale stala se ještě jedna výjimečná věc navíc. Večera se zúčastnil i dětský sbor Kantiléna, Magdalena Kožená nad ním převzala záštitu a připomněla si svoje pěvecké dětství v přípravce zvané Sluníčka. Ta má ale od 4. září nové jméno: Magdalenka. Vypůjčit si slavné jméno dávno mrtvého umělce, který se nemůže bránit, umí každý. Dostat jej jako dárek od světoznámé zpěvačky, která nezapomněla na svoje začátky, to je sen.Koncert pořádalo Brno – město hudby ve spolupráci s Filharmonií Brno, k dispozici byl i online přenos. Tady musím i připomenout, že jsme na našem serveru začali pořádně pracovat letos v únoru, návštěvnost stoupá a čtenáři se vracejí. Pokud bych rekapituloval úspěchy letošního roku tak, jak šly za sebou, byla by tato věc na prvním místě. Jistý ostych mi zabránil, abych ji tam vypíchl, ale stejně jsme nejlepší.

Hvězdy jako sedmikrásky pro Brno

Filharmonie Brno je na vzestupu, ale hlavně na dobré cestě, aby se z ní stala fungující hudební instituce. Nejde jen o orchestr, ale také o organizační práci. Expozice nové hudby a Velikonoční festival duchovní hudby dostaly pod filharmonickou správou nové impulsy i dramaturgické možnosti, výrazně se posunul Moravský podzim. Ten by měl kromě hudebně vytříbených zážitků přitahovat do Brna také hvězdné interprety velkých jmen. Tím letošním byl především ruský dirigent Valerij Gergijev a Londýnský symfonický orchestr. Jejich program z děl Hectora Berlioze vzbudil nadšení, jaké jsem dlouho nezažil ani u našich velmi tolerantních posluchačů. Nadšení publika a kritiky bylo zcela jednohlasné a oprávněné. Navíc sólistou orchestru se pro aktuální sezónu stal turecký klavírista Fazil Say, takže hvězdy nezůstaly v Brně jen jako festivalová zvláštnost. Jeho první koncert s Filharmonií Brno proběhl v rámci běžného předplatného a zabodoval jak provedením Mozartova Klavírního koncertu č. 21, tak symfonie Istanbul, kterou Fazil Say složil.

Stalo se mnoho dalších věcí: magistrát přistoupil na změnu grantového systému, The Young Gods přijeli s programem ze svých prvních dvou alb, Opera Diversa začala hrát v Redutě, Vox Iuvenalis oslavil dvacáté narozeniny, výborný debut natočila Jitka Šuranská, k lepšímu životu se probudila jihomoravská Porta, Tomáš Kočko získal Anděla… Měřítko na mimořádné události je nejasné a uživatelsky nepřívětivé – ať měříte jakkoliv, nikdy nezměříte přesně. Toto jsou události, jak jsme je změřili a vnímali my, a čekáme, že v příštím roce jich bude ještě víc a lepších. Možná s námi souhlasíte, ale možná se v našem výběru neobjevila právě ta událost, kterou jste v něm čekali vy. Podpořit i doplnit nás můžete v komentářích, jsou tady pro vás.

Foto Martin Zeman, Jiří Sláma, Petr Francán, Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Postpunkoví Swans včera naplnili Flédu intenzivním zvukem, z nějž nebylo úniku. První adept na vítěze v nevyhlášené anketě o koncert roku je na světě.  více

Rez Abbasi zahrál se svým triem v Semilassu špičkový koncert. Indická a americká hudba se spojily do osobitého a vyrovnaného tvaru.  více

I přes komorní obsazení orchestru a loutkovou inscenaci jsme viděli velké hudební divadlo. Zámecký sál v Mikulově ožil uvedením barokní opery La Calistovíce

Malé obrazové ohlédnutí za včerejším Koncertem pro Brno, Magdalenu Koženou doprovodil na varhany Christian Schmitt. Na začátku vystoupil sbor Kantiléna, který se dostal do centra pozornosti ještě v závěru večera.  více

Moravský podzim v pátek zakončil velkolepým vystoupením London Symphony Orchestra pod taktovkou šéfdirigenta Valerije Gergijeva. Účinek, který jejich koncert vyvolal, působil jako zjevení a je pravděpodobné, že se stane památným večerem hudebního Brna.  více

I přes veškerý efekt a úspěch symfonie Istanbul si troufám tvrdit, že na publikum zapůsobil Fazil Say mnohem víc jako interpret Mozartova Klavírního koncertu č. 21. Jeho přístup je jak známo velmi neklasický, pro mnohé kontroverzní, ale při živém vystoupení strhující.  více


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Nejčtenější

Kritika

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce