Procesí mezi středověkem, barokem a současností

Procesí mezi středověkem, barokem a současností

Podnětem k sepsání této stručné poznámky se staly nedávno vydané Dějiny Brna 2 (Středověké město). Stručné, ale případné vylíčení středověkých počátků procesí o svátku Božího těla v Brně zpřesňuje naši představu o zrodu fenoménu, který se spolu s nemnoha jinými udržel až do současnosti, a to i v Brně. Sekularizaci i jiným proměnám společnosti navzdory.

Svátek Božího těla připadá v liturgickém kalendáři na nejbližší čtvrtek po svátku Nejsvětější Trojice (v závislosti na termínu Velikonoc se tak mohl slavit od druhé poloviny května a téměř celý červen). Pro celou latinskou církev byl ustanoven v roce 1264 a v následujícím století se pak šíří po celé Evropě.

V Brně se svátek Božího těla zařadil mezi zasvěcené svátky už kolem roku 1380, kdy se už také v jeho rámci konalo více procesí z různých městských chrámů. Termín confraternitas / bratrstvo byl ve středověku chápán šířeji, a tak se pod tímto pojmem tehdy mohly skrývat jednotlivé řemeslnické cechy, které se průvodů měly povinně účastnit. Takto by se dala chápat i zmínka v papežské listině z roku 1465, podle níž různé brněnské církevní instituce (dominikáni, poustevníci sv. Augustina, minorité, petrovská kapitula a farní kostely) konaly zvláštní procesí „za připojení jistých bratrstev, která nosila korouhve a světlo“. Právě onen dodatek více propojuje jen tušenou středověkou praxi s nepříliš pozměněnou podobou procesí v raném novověku, kdy tyto úkoly měly na starosti především cechy.

Podle Tomáše Borovského pocházejí z první poloviny 15. století také stížnosti na brněnské dominikány, kteří v procesí o Božím těle nosili různá monstra a pitvořili se. Legáti basilejského sněmu tehdy (roku 1435) rozhodli, že řeholníci nemají pořádat procesí mimo zdi kláštera. Ony zmínky o podobě procesí nemusejí nutně svědčit o úpadku klášterních mravů, ale mohou naopak naznačovat snahu výrazněji rozšířit divadelní charakter celé slavnosti.

Vzhledem k rozdílnému chápání eucharistie v pohledu jednotlivých církví se v období reformace na svátek na mnoha místech pozapomenulo. Na přelomu 16. a 17. století se však stal jedním z příznačných momentů postupné obnovy římskokatolické církve v duchu tehdy nedávno skončeného Tridentského koncilu. Procesí o svátku Božího těla bylo jedním z nejviditelnějších symbolů, ale také nástrojů náboženské kontroly ze strany olomouckého biskupa, případně samotného císaře. Procesí v jednotlivých letech si stručně všímá i tehdejší brněnský lékárník Ludwig ve své kronice.

Vedle četných zpráv o (ne)účasti na procesí však uniká otázka, jak procesí vypadalo, jaký byl jeho průběh. V tomto případě si lze vypomoci dílem mikulovského faráře Erharda, vydaném roku 1614 v Ingolstadtu. Předmluva tisku je datována už do roku 1585; podle podtitulu měla kniha sloužit nejen jako svědectví místní praxe, ale také jako vzor pro slavení tohoto výsostně katolického svátku v dalších městech. Dle popisu byli v průvodu zařazeni sbor farní školy (cantarey), varhaník s přenosným regálem a hudebníci městského věžného (tedy obvykle nejméně čtyři až pět hudebníků s dechovými nástroji). Za nimi následovalo, opět v souladu se starší tradicí, také třináct školáků v andělských kostýmech, kteří kromě recitace latinských a německých veršů o Nejsvětější svátosti měli také hrát na činelky a zvonky.

Početná procesí byla rozprostřena do celého oktávu (osmidení) svátku Božího těla, a to snad už v Brně pozdního středověku. Přesnější představu o tomto mumraji podávají například předpisy kláštera minoritů, a to až z doby kolem roku 1730. Minorité si zakládali na své údajně bezchybné pověsti a jinak také spíše neobvyklé nekonfliktnosti. Z jejich kláštera tak byli vysláni kněží v ornátech snad na všechna procesí. V oktávu Božího Těla se totiž každý den konalo nejméně jedno procesí. Ve čtvrtek, tedy přímo na svátek Božího Těla, pořádala procesí petrovská kapitula, v neděli se brzy ráno konalo procesí u minoritů (tradiční výzdobu chrámu v podobě zelených stromů byla u minoritů nejspíše kvůli vlhkosti ohrožující chrámový interiér zakázána) a poté u sv. Jakuba, ve středu u augustiniánů a ve čtvrtek opět u sv. Jakuba, což byl mimo jiné také titulární svátek tamního bratrstva Božího Těla.

Mimo jiné právě kněze i dalších členy brněnských klášterů zachycuje pozoruhodná malba (dnes v expozici Muzea města Brna na Špilberku), zachycující procesí na svátek Božího těla, pořádané v roce 1748 petrovskou kapitulou. Šlo o příležitost o to vzácnější, že se procesí účastnil i císařský pár, tedy František I. a Marie Terezie i s částí dvora, protože v té době pobývali v Brně. Komplikovanou otázku vojenských jednotek v procesí ponechme stranou, byla to ostatně v 18. století jedna z nejožehavějších otázek. S vědomím, že procesí Božího těla v Brně rokem 1748 neskončila (a směrem k současnosti by bylo možné dohledat bezpochyby i řadu fotografií) si dovoluji dosavadní nástin uzavřít s odkazem na krátký film, který se zmíněným Korompayovým obrazem podrobněji zabývá.

//Snad stojí za zmínku, že krátké chorální zpěvy pořídila podle dobového tisku Svatomichalská gregoriánská schola a taktéž intrády pocházejí z nahrávky brněnského souboru La Gambetta. //

Zdroje:

  • Form und Weiss wie das herrliche Fest dess zarten Fronleichnams in der alten Statt Nicolspurg … jährlich gehaltet würd … Ingolstadt 1614 (UB Eichstätt, sign. 04/1 AÖ 1085)
  • Vladimír Burian: Vývoj náboženských poměrů v Brně 1570–1618. Brno 1948.
  • Eva Večerková – Ludmila Tarcalová: Náboženské průvody v kalendářním cyklu svátků a slavností. In: Slavnostní průvody, Uherské Hradiště 1994, s. 23-43.
  • Tomáš Malý – Vladimír Maňas – Zdeněk Orlita: Vnitřní krajina zmizelého města. Náboženská bratrstva barokního Brna. Brno 2010.
  • Libor Jan (ed.): Dějiny Brna 2. Středověké město. Brno 2013.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Mezi nejdůležitější příklady městských slavností patřila už od středověku procesí ve smyslu liturgických průvodů jako součásti důležitých momentů církevního roku. Symbolický rozměr procesí odkazuje k biblickému králi Davidovi a Jeruzalému – archa úmluvy nesená v průvodu tehdy posvěcovala celé město.  více

Ve srovnání se zprávami o množství nejrůznějších darů pro nový jezuitský kostel či o každoročním uvádění studentských dramat působí hudební dění v koleji jako popelka. Spíše než v kronikářských záznamech vystupuje její význam a předpokládaná kvalita prostřednictvím dochovaných účtů. Byla to právě hudba, která řadu obyvatel Brna i okolí lákala do jezuitského chrámu.  více

Napsat text, najít či složit melodii, vysázet, vytisknout, prodat, zpívat. … Najít, přečíst (a zpívat?). Aneb o několika pozoruhodných brněnských tiscích přelomu 17. a 18. století.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více